Volvo S80 V8 2007 Bränsletryckregulator trasig?

Jesterhead
22 november · 28 Inlägg
#1

Jag har under längre tid haft den gula motorlampan som tänds och släcks lite då och då. Den dyker upp utan att nåt händer, är kvar i 1-4 dygn, och sedan försvinner den ungefär lika länge som den lyst. Ingenting händer med ”gången” av bilen.

Då vi felsökte fick vi fram dessa meddelanden:

•Givarkrets bränslerörstryck
-Hög insignal
-Intermittent

•Bränsletrycksregulator
-Felaktig
-Intermittent


Så vad beror dessa fel på?
Vad bör man göra?

Som ni kanske kan utläsa så är min kunskap om motorer ytterst begränsad 😁

Xebers76
23 november · 1 844 Inlägg
#2

Enligt min erfarenhet låter det som att själva bränsletryckssensorn är trasig.

För att verkligen veta måste man mäta sensorn och även veta börvärdena, så utan det är det såklart en chansning.

Om bränslesystemet funkar bra i övrigt så går motorn bra utan att sensorn fungerar, förutsatt att sensorn dummat sig så pass mycket att datorn fattar att den ska ignorera signalen. Även här man får en motorlampa.

Jesterhead
23 november · 28 Inlägg
#3

Xebers76 skrev:
Enligt min erfarenhet låter det som att själva bränsletryckssensorn är trasig.

För att verkligen veta måste man mäta sensorn och även veta börvärdena, så utan det är det såklart en chansning.

Om bränslesystemet funkar bra i övrigt så går motorn bra utan att sensorn fungerar, förutsatt att sensorn dummat sig så pass mycket att datorn fattar att den ska ignorera signalen. Även här man får en motorlampa.

Så sensorn ställer till det för både Bränsletrycksregulatorn och Givarkretsen alltså?

Xebers76
23 november · 1 844 Inlägg
#4

Bränsletrycksregulatorn är bara en "broms" egentligen. Bensinpumpen jobbat mot denna för att skapa ett tryck på bensinen som sedan spridarna skjuter in i motorn.

Nu vet jag inte exakt hur det är på din bil, men oftast är en tryckregulator en helt mekanisk konstruktion som i regel aldrig går sönder.

Sensorn känner av hur högt trycket är. Datorn behöver veta detta eftersom ett högre tryck skulle resulera i att det kommer in mer bensin i motorn, och för lite tryck blir mindre bensin in i motorn, datorn kan då kompensera för detta.

Men! Bränsletrycket kan ju av någon anledning vara fel! Kanske är onormalt lågt eftersom att bensinfiltret satt igen med skit, eller att bensinpumpen börjar ge upp.

Datorn kan gå med på en viss svängning från börvärdet (det värde på trycket det ska vara) men drar det iväg för långt så blir det en felkod.

Nu kommer vi till det kluriga... Hur bra är mjukvaran designad? Hur smart är datorn? Kommer den börja klaga på saker som uppenbarligen inte är felet eller kan den räkna ut exakt vilken komponent som felar?

I ditt fall har du 2 felkoder som har med bränsletryck att göra.

Båda är intermittenta, det betyder att felet är där ibland, men annars funkar det som vanligt.

Den ena felkoden säger "bränsletrycksregulator - felaktig"

Den felkoden säger oss inte jättemycket.

Den första felkoden däremot säger att insignalen för bränsletryck är hög, så pass hög att det lagts en felkod.

Sensorn kan blivit dålig och skickar därför signaler ibland som är totalt orimliga.

Säg att trycket SKA vara 3 bar. Men ibland säger sensorn 25 bar. Datorn fattar direkt att detta är totalt orimligt, finns inte en chans i världen att trycket skulle kunna vara så högt. Då ignorerar datorn den sensorn och helt enkelt utgår ifrån att trycket är 3 bar som det borde vara. Då får du en bil som går som vanligt men motorlampan lyser.

Då borde man kunna säga att sensorn är trasig? Mnja, det är inte så enkelt tyvärr. Jag vet inte vilken typ av bränslesystem dem mototerna har. Det finns system som jobbar med 200 bar och dem funkar på ett annat sätt.

Det KAN vara en annan sensor någonstans i bilen som stör signalslingan och datorn tolkar detta som bränsletryckssensorn.

Det kan vara en skadad kabel. Glapp i datorn...

Ja du hör!

Någon med mer specifik kunskap om just den motorn hade mer kunnat hjälpa dig. Saken är den att bara för att att allt pekar på att en viss del är trasig så behöver det inte vara så, vill därför inte säga rakt ut vilken del du ska byta, då jag helt enkelt inte vet tongue

Man hade behövt göra en del mätningar för att utesluta vad som felar.

Om sensorn inte är så dyr så kan man ju chansa att byta

Senast redigerat av Xebers76 (23 november )

Jesterhead
23 november · 28 Inlägg
#5

Mycket bra och utförligt svar!

Ja det är väl inte helt enkelt att peka ut den felaktiga komponenten i detta.
Inte heller lätt att hitta folk på forum/youtube som haft liknande problem då motorn inte är den vanligaste.

Jag får börja i den billigaste änden helt enkelt och arbeta mig fram till i värsta fall, ett besök hos Volvo.

Men nu har jag lite mer förståelse för det hela. Stort tack så länge!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang