Toyota Mr2 Tubro, Tracktoy

I tråden har det byggts en ny och förhoppningsvis skottsäker motor (5SGTE) till min MR2 turbo som körs mestadels på bana. Kommer nu bestå av lättare chassi uppgraderingar för banåkandet. Målet är runt 400+whp
  • 47 Följare
  • 30 285 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 november 2020
Alfman
31 juli 2020 · 100 Inlägg
#141

Jag han renovera klart köket på semestern, så när som på lister men det gör man väl innan man flyttar?
Efter haft stora delar av köket liggandes i garaget i över 1år på grund av entreprenörer som lovat mer än de kunnat hålla så har det varit onödigt rörigt där ute och under renoveringen blev det ännu värre! 
Så under de 2 veckor jag varit tillbaka på jobbet och kommit in i vanliga rutiner igen har jag städat garaget på kvällarna och åkt MASSOR av vändor till återvinningen och kastat skräp.

I går kändes det äntligen som det var ordning i garaget igen och suget att faktiskt hålla på med bilen återkom ganska omgående.  big_smile

Ni som följt tråden vet att jag testat allt möjligt och jagat luft i bromssystemet sen jag bytte bromsar fram och aldrig fått det riktigt perfekt, men har börjat inse att jag antagligen monterat bromsok med för stor kolvdiameter för huvudbromscylindern och därför får dålig känsla och lite mjuk bromspedal.

Tydligen skulle den generation som jag har av MR2an, 1993+, ha den största huvudbromscylindern monterad från fabrik och folk med äldre MR2or monterar den bromscylindern för att få bättre pedalkänsla. Kolvdiametern är 24mm på den.
Men efter lite mer djupdykning visar det sig att bromscylindern är i stort sett identisk på alla Toyota modeller runt 90-talet bara diametern på kolven som skiljer. Så jag listade ut att Toyota 4-runner hade den största diametern på 27mm. Jag slog till på en sådan och köpte även en bromsreduceringsventil för att få bättre ordning på balansen mellan fram och bakbromsar. Original reducer ventilen är tydligen inge vidare när man åker bana för trycker man hårt på pedalen bromsar den för mycket bak...

Så sagt och gjort, skruva lös den gamla bromscylindern.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-07-31-17-30-04_img_20200731_145851.jpg

Sedan jämförelse bilder på gamla och nya. Man kan se med ögat att det skiljer i storlek.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-07-31-17-31-13_img_20200731_145953.jpg
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-07-31-17-31-13_img_20200731_150004.jpg

Nya bromscylindern på plats, trevligt med bolt on.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-07-31-17-31-52_img_20200731_150352.jpg

Sedan yxade jag fram ett fäste till reducerventilen. har måttat upp lite slang och ska se om jag kan få hjälp att pressa dem inne i stan senare i veckan,
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-07-31-17-32-49_img_20200731_162330.jpg

Ska bli spännande att se om detta göra bromsarna bättre, annars får jag nog tyvärr överge dessa budget bromsar och köpa något mer modellanpassat sad

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
12 augusti 2020 · 100 Inlägg
#142

Miata is always the answer!  big_smile
Lyckades hitta, på en firma som säljer delar till miator, en adapter nippel mellan m10x1 och 1/8-27 NPT så jag kunde använda original bromsrören till min bromsreducerare.

Original bromsrören är ju även kroniskt konkava så adaptern var inget som växte på träd men miata folket har samma sorts bromsrör så en firma hade tydligen tagit fram dessa nipplar just för att kunna montera bromsreduceringsventiler.

En original bromsrör med konan på som var tvungen att adaptera
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-08-12-07-14-17_img_20200812_060811.jpg

Så här blev det till slut men adaptrar och 4runner huvudcylinder.
Har luftat huvudbromscylinder tillsammans med reduceraren med rör direkt till behållaren så fått ur luften ur dem i alla fall men blir att lufta hela systemet senare.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-08-12-07-14-17_img_20200812_060835.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
14 augusti 2020 · 100 Inlägg
#143

Börjat tröttna ordentligt på att ställs upp en sänkt bil på pall bockar. Måste stoppa en domkraft på sidan först och hissa för att få plats med en fram så jag kan gissa nog högt för att gå in pall bockar.
Kollat länge på olika lyftar för att underlätta garage jobbet, men de flesta kräver rätt stora insatser i garaget för att fungera/få plats.

Det hela slutade med att jag köpte en Quick jack. Går relativt enkelt att plocka undan så man har en vanligt garage igen och man behöver inga ramper eller liknande för att köra över den utan man styr bara in den från sidan och hissar upp.

Bjuder på en liten bild.
https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-08-14-20-42-35_img_20200814_160531.jpg

Luftning av bromsar, oljebyten och geometrijusteringar kommer vara en barnlek nu.
Man får enkelt plats under på en "garagehora" så man kommer snabbt in och ut.

Planen nu är att få ordning på bromsarna och provköra lite innan onsdag för då tänkte jag åka till GTR-motorparks körning och gasa lite om allt lirar som det ska.

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
20 augusti 2020 · 100 Inlägg
#144

I går var jag till GTR-motorpark och körde lite på deras kvällskörning de har på onsdagar. Fint väder hela dagen men precis när jag kom fram och parkerade öppnade sig himlen och det verkligen ÖSTE ner regn i ca 1 timma. Med R-däck var det ingen idé att ge sig ut på banan när det regnade för det var stående vatten över allt.
Men efter ett tag när det slutat regna och folk kört lite på banan så var den bara blöt med nån enstaka vattenpöl så då gav jag mig ut för att gasa lite. Men jag känner mig absolut inte ett dugg bekväm att åka fort i blötan med denna bil, minsta lilla misstag och man snurrar. Klämde till med enormt långsamma 55sek. Målet för dagen var från början att se hur mycket snabbare än min gamla tid jag var, kört på 44sek med gamla motorn och min första Track day någonsin. Men det kunde jag glömma.

Nästa pass ut fanns det i alla fall torra spår på vissa ställen så man kunde ligga på lite men fortfarande för obekväm och vågar inte leta gränsen, hade förmodligen mycket mer grepp i kurvorna än jag vågade satsa på. Förbättrade mig lite till en 51sek tid men inget jag är nöjd med.

Något jag däremot är nöjd med är känslan i bromspedalen och hur bra det funkar nu så jag i alla fall har förtroende för bilen i bromsningen tillslut smile

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-08-20-09-08-44_img_20200819_193745.jpg

Senast redigerat av Alfman (20 augusti 2020)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
22 augusti 2020 · 100 Inlägg
#145

I går försökte jag leka fotograf och insåg att batteriet i bilen börjar ge upp, bilen startade inte efter 5 minuter med lyset på... som tur är har jag en bra sambo som kunde komma till undsättning. smile

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-08-22-11-16-03_mr2_odal.jpg

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
SimonGT
23 augusti 2020 · 102 Inlägg
#146

Gött du tycker du fått till bromsarna smile

Alfman
13 november 2020 · 100 Inlägg
#147

Nu är säsongen över för min del och som för många andra blev det inte så våldsamt mycket kört.
3 gånger på GTR-Motorpark på deras onsdags körningar och 2 gånger konbana på Lunda flygfält.

Åter igen väldigt nöjd hur bromsarna nu fungerar efter byte av huvudbromscylinder, gäller bara för mig att våga lita på dem igen så jag kan börja bromsa riktigt sent.

På sista körningen på GTR-Motorpark så blåste jag packningen mellan turbo och grenrör. Men inte under själva körningen utan på vägen hem när jag svängde ut på motorvägen och gasade på för att komma upp i fart. Hur som helst en lätt fix.

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-11-13-16-49-06_user_scoped_temp_data_msgr_photo_for_upload_1602334511542_67206780510999543752.jpeg

Vinterns planer är inte så jätte omfattande, men målet var ju att ladda 2bar och jag tänkte försöka fixa så att det ska fungera så jag kan mappa om bilen till våren.
Sedan har jag haft problem med för höga insugstemperaturer när jag åkt kanske 10 minuter på bana så ska försöka avhjälpa det, åtminstone försöka minska problemet lite.

Sedan tänkte jag köpa ett chassie geometri kitt som redan är ut testat på bana och uträknat av folk som tycker sånt är kul så man kanske kan förbättra väghållningen ytterligare.

Så det som ska göras är alltså.
*Köpa och montera coil on plug grejer för att säkerställa tändningen till 2bar.
*Montera en "Phenolic spacer" på insuget. Vet inte om jag riktigt tror på detta men är så billigt så det är värt att testa i jakten på insugstemp.
*montera geometri kittet och även byta de kvarvarande gummibussningarna så bilens sista komfort försvinner hmm
*Flytta säkringsboxen till bagaget för att göra plats för ny catch tank.
*Till sist ska jag bygga den där styrningen av luft till intercoolern som jag pratat om men aldrig blir av.

Här är en bild med intercoolern bortplockad och även säkringsboxen är med på bild. Planen är att dra om lite slangar för att snygga upp och göra bättre med plats för det jag tänkt mig. Man ser även luftintaget på sidan därifrån jag ska dra luften till intercoolern.

https://rejsa.nu/im/user/7015/2020-11-13-17-06-41_img_20201113_144320.jpg

Senast redigerat av Alfman (13 november 2020)

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Alfman
25 november 2020 · 100 Inlägg
#148

Angående geometri kittet så kommer här en ny artikel han som säljer litet har gjort vilket är rätt intressant för alla som gillar chassie geometri men framförallt för Gen2 mr2 ägare. smile

https://wilhelmraceworks.com/suspension-analysis

Följ gärna mitt projekt
Toyota Mr2 Turbo Tracktoy
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt