CHAdeMO ?

KenthIJ
22 november 2020 · 1 429 Inlägg

Läste någonstans att CHAdeMO ladd ställena kommer att av vecklas i Europa och Sverige.

Någon som vet hur det förhåller sig med det?

twin_cam Smålänning
22 november 2020 · 7 877 Inlägg

Har också hört det. Skulle visst bero på att de allra flesta bilar idag kör med CCS och på något vis var det lättare att konvertera en CCS-kontakt till CHAdeMO än tvärtom. Så en pengafråga helt enkelt. Många laddare verkar vara spärrade till 25-50kW på CHAdeMO också även om CCS-delen levererar 100+

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
viccoA
23 november 2020 · 3 109 Inlägg

Nästan inga nya bilar levereras med chademo. Finns chademo v2 standard som levererar upp till 500kw i teorin men det finns i praktiken inga sådana laddare i Sverige. EU har bestämt att CSS ska bli den europeiska laddningen och det är bra att det bara finns en standard, kommer underlätta mycket. Tesla erbjuder ombyggnadssatser för äldre bilar från teslas egen kontakt till css.

torpis Forummoderator
23 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Läste någonstans att CHAdeMO ladd ställena kommer att av vecklas i Europa och Sverige.

Någon som vet hur det förhåller sig med det?

Det är en reflektorn som överensstämmelser med verkligheten. Jag har inga hårda fakta men ser med egna ögon att nya laddstationer med lite mer malle saknar CHAdeMO helt.

Vågar knappt säga att alla bilar som säljs i EUropa idag har CCS, för då kommer väl nån och viftar med Koenigsegg Regera som har(hade i vart fall) CHAdeMO och 800v men... typ alla har CCS.

https://teslaclubsweden.se/ccs-vinner-o … i-sverige/

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
23 november 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar för svar och engagemang.

Nissan Leaf har väl CHAdeMO även på de nya bilarna?

torpis Forummoderator
23 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för svar och engagemang.

Nissan Leaf har väl CHAdeMO även på de nya bilarna?

Ja det är riktigt, du har rätt. Fick för mig dom lämnat CHAdeMO iom Leaf62, men det var bara byte till type 2 från typ 1. CHAdeMO kvar. Kan även vara så att Outlander PHEV har CHAdeMO än.

Vanskligt att köpa de bilarna om man behöver snabbladda.

https://1.bp.blogspot.com/-QSTrOVFhXjA/Xax3-UDHuSI/AAAAAAAAxG8/uetCKArLhycgkfPGnZle80HsRelTo0LiACLcBGAsYHQ/s1600/Nissan_Leaf_charging_ports%2B%25281%2529.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2020 · 13 669 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för svar och engagemang.

Nissan Leaf har väl CHAdeMO även på de nya bilarna?

Ja det är riktigt, du har rätt. Fick för mig dom lämnat CHAdeMO iom Leaf62, men det var bara byte till type 2 från typ 1. CHAdeMO kvar. Kan även vara så att Outlander PHEV har CHAdeMO än.

Vanskligt att köpa de bilarna om man behöver snabbladda.

https://1.bp.blogspot.com/-QSTrOVFhXjA/ … 1%2529.jpg

vanskligt att man låter tillverkarna att ha olika standarder när man ska sälja den typen av fordon...

det vorre lite som att alla fordon valde olika form på tankhål på sina bränslebilar så man blir tvingad att tanka på ett visst ställe..

dom måste bli bättre på att sätta standard på allt.

tex telfoner att alla följer en viss standard som dom mesta numera börjar göra..  usb c..   det är väll bara iphone som fortfarande krånglar.

samma sak måste ju ske med elbilar.      man ska ju inte behöva dyra adaptrar och annat.. som gör att folk riskerar att snickra ihop egna adaptrar..

det har ju fungerat bra med hemmabyggda adaptrar till gas bilar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
23 november 2020 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
vanskligt att man låter tillverkarna att ha olika standarder när man ska sälja den typen av fordon...

Största missen här är Tesla som målat in sig i ett hörn. Det är inte riktigt så enkelt att det är deras fel, dom var så tidiga på bollen att dom tog fram en egen kontakt. Med facit i hand är det en smula konstigt minst sagt, men nu är det som att be engelsmännen att börja köra på rätt sida vägen. Det går liksom inte.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
23 november 2020 · 1 429 Inlägg

OK.
Kan ju, som sagts ovan, vara väldigt bra med en standardladdare men , som oxå sagts ovan, så är det är ju surt om man nyss köpt en bil (typ Leaf) med CHAdeMO och är beroende av snabbladdning emellanåt.

Det är väl en rimlig gissning , att de CHAdeMO laddare som finns nu inte kommer att repareras /ersättas med CHAdeMO när de går sönder samt att det inte blir några nya CHAdeMO staioner.


Någon som vet om det finns adapter från CHAdeMO ti CSS ?

KIA e Niro och e Soul har väl CSS som standard ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2020 · 17 379 Inlägg

KenthIJ skrev:
OK.
Kan ju, som sagts ovan, vara väldigt bra med en standardladdare men , som oxå sagts ovan, så är det är ju surt om man nyss köpt en bil (typ Leaf) med CHAdeMO och är beroende av snabbladdning emellanåt.

Det är väl en rimlig gissning , att de CHAdeMO laddare som finns nu inte kommer att repareras /ersättas med CHAdeMO när de går sönder samt att det inte blir några nya CHAdeMO staioner.


Någon som vet om det finns adapter från CHAdeMO ti CSS ?

KIA e Niro och e Soul har väl CSS som standard ?

Korrekt. Har själv möjlighet att ladda med 100kW. Hur mycket som trycks i bilen vågar jag inte svara på men fort går det...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
23 november 2020 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
OK.
Kan ju, som sagts ovan, vara väldigt bra med en standardladdare men , som oxå sagts ovan, så är det är ju surt om man nyss köpt en bil (typ Leaf) med CHAdeMO och är beroende av snabbladdning emellanåt.

Det är väl en rimlig gissning , att de CHAdeMO laddare som finns nu inte kommer att repareras /ersättas med CHAdeMO när de går sönder samt att det inte blir några nya CHAdeMO staioner.


Någon som vet om det finns adapter från CHAdeMO ti CSS ?

KIA e Niro och e Soul har väl CSS som standard ?

Korrekt. Har själv möjlighet att ladda med 100kW. Hur mycket som trycks i bilen vågar jag inte svara på men fort går det...

Det verkar som den trion med 64kWh bilar kan ta 80kW en vacker dag. Vet inte hur långt upp.

Tänk på att den som jag har för mig är Sveriges mest sålda elbil - Zoe, inte har snabbladdning alls(!)

Jag valde att inte köpa Leaf bland annat pga CHAdeMO.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
23 november 2020 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
vanskligt att man låter tillverkarna att ha olika standarder när man ska sälja den typen av fordon...

Största missen här är Tesla som målat in sig i ett hörn. Det är inte riktigt så enkelt att det är deras fel, dom var så tidiga på bollen att dom tog fram en egen kontakt. Med facit i hand är det en smula konstigt minst sagt, men nu är det som att be engelsmännen att börja köra på rätt sida vägen. Det går liksom inte.

Nu levereras alla nya tesla med ccs och det finns ombyggnadssats för alla gamla.

torpis Forummoderator
24 november 2020 · 10 572 Inlägg

Tänkte på deras satsning i USA. Dom valde att ta fram en egen "sexig" kontakt. Nu står dom utanför att kunna ladda på andra stationer än sina egna.

https://i.imgur.com/JDuGus9.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
viccoA
25 november 2020 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:
Tänkte på deras satsning i USA. Dom valde att ta fram en egen "sexig" kontakt. Nu står dom utanför att kunna ladda på andra stationer än sina egna.

https://i.imgur.com/JDuGus9.jpg

Finns Chademoadapter för de som vill kunna snabbladda utanför teslas eget nät i USA (okej, chademo adaptern går att köpa här med men saknar mening i svedala), som sagt, vi i Europa har CCS oavsett..

Senast redigerat av viccoA (25 november 2020)

KenthIJ
25 november 2020 · 1 429 Inlägg

Kollade med företaget EvConnect  https://evconnect.se/ vilka verkar stora och seriösa vad det gäller el och plug in bilsladdning och kablar och de säger att det inte finns någon adapter för CHAdeMO (typ Leaf och Outlander bilar) snabb laddning genom CSS kontakt . Svårt att lösa tekniskt enligt dem

viccoA
26 november 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kollade med företaget EvConnect  https://evconnect.se/ vilka verkar stora och seriösa vad det gäller el och plug in bilsladdning och kablar och de säger att det inte finns någon adapter för CHAdeMO (typ Leaf och Outlander bilar) snabb laddning genom CSS kontakt . Svårt att lösa tekniskt enligt dem

Ja, ska du ha bilen ett par år kvittar det vilken laddport bilen du köper har är perspektivet längre hade jag absolut köpt med CCS. Outlander är inte lönt att plugga in i Chademo oavsettt då den laddar ungefär lika snabbt på vanlig AC laddning.

torpis Forummoderator
26 november 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:

torpis skrev:
Tänkte på deras satsning i USA. Dom valde att ta fram en egen "sexig" kontakt. Nu står dom utanför att kunna ladda på andra stationer än sina egna.

https://i.imgur.com/JDuGus9.jpg

Finns Chademoadapter för de som vill kunna snabbladda utanför teslas eget nät i USA (okej, chademo adaptern går att köpa här med men saknar mening i svedala), som sagt, vi i Europa har CCS oavsett..

Tja, snabbladda... 40kW mot 250kW. Sen är det ju en smula märkligt att du ska behöva en adapter för att ladda på alla publika laddare om du köper en elbil från den ledande tillverkaren.

Idag är det bara konstigt, men dom var så tidiga att dom gjorde det som var rätt där och då. I Europa gjorde man ju samma sak men han ändra sig i sista timmen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
26 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Kollade med företaget EvConnect  https://evconnect.se/ vilka verkar stora och seriösa vad det gäller el och plug in bilsladdning och kablar och de säger att det inte finns någon adapter för CHAdeMO (typ Leaf och Outlander bilar) snabb laddning genom CSS kontakt . Svårt att lösa tekniskt enligt dem

Där emot finns porabla CHAdeMO laddare att köpa med 3fas handske in. Men då skall man släpa runt på den också... kännt inte aktuellt för en ny Leaf, kan dock ge äldre bilar förlängt liv om man kan ladda tex 10kW 3fas hemma genom denna externa laddare.

https://www.evseadapters.com/products/p … k-charger/

https://www.evseadapters.com/wp-content/uploads/2019/04/portable-10kw-dc-charger.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
26 november 2020 · 3 109 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:

torpis skrev:
Tänkte på deras satsning i USA. Dom valde att ta fram en egen "sexig" kontakt. Nu står dom utanför att kunna ladda på andra stationer än sina egna.

https://i.imgur.com/JDuGus9.jpg

Finns Chademoadapter för de som vill kunna snabbladda utanför teslas eget nät i USA (okej, chademo adaptern går att köpa här med men saknar mening i svedala), som sagt, vi i Europa har CCS oavsett..

Tja, snabbladda... 40kW mot 250kW. Sen är det ju en smula märkligt att du ska behöva en adapter för att ladda på alla publika laddare om du köper en elbil från den ledande tillverkaren.

Idag är det bara konstigt, men dom var så tidiga att dom gjorde det som var rätt där och då. I Europa gjorde man ju samma sak men han ändra sig i sista timmen.

I USA finns gott om 100-150kw Chademoladdare. Sen finns CCS allt mer i USA, skulle säga att det är rörigare där än här i Europa där chademo försvinner inom kort.

Senast redigerat av viccoA (26 november 2020)

torpis Forummoderator
26 november 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:

torpis skrev:

viccoA skrev:

Finns Chademoadapter för de som vill kunna snabbladda utanför teslas eget nät i USA (okej, chademo adaptern går att köpa här med men saknar mening i svedala), som sagt, vi i Europa har CCS oavsett..

Tja, snabbladda... 40kW mot 250kW. Sen är det ju en smula märkligt att du ska behöva en adapter för att ladda på alla publika laddare om du köper en elbil från den ledande tillverkaren.

Idag är det bara konstigt, men dom var så tidiga att dom gjorde det som var rätt där och då. I Europa gjorde man ju samma sak men han ändra sig i sista timmen.

I USA finns gott om 100-150kw Chademoladdare. Sen finns CCS allt mer i USA, skulle säga att det är rörigare där än här i Europa där chademo försvinner inom kort.

Här blir också rörigare och rörigare!

Min poäng här var Tesla och att dom har valt en egen kontakt. Dom måste ha adaptrar till ALLA andra laddare i USA. Där ibland CHAdeMO, men den adaptern stödjer bara 50kW vilket blir en stor kontrast mot om man är van vid 120-250kW som Superchargers ger.

Hur laddinfrastrukturen i övrigt ser ut i USA vet jag inte jättebra.

https://shop.tesla.com/product/chademo-adapter

Tesla gör mycket bra, detta är dock inte jättebra och då poängterar jag det också smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang