Renovering av motor på golf3

J-Hederstedt
25 november 2020 · 2 Inlägg

Jag ska renovera motorn på min rallybil golf 3 grp E.
Är det något speciellt man behöver tänka lite extra på?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november 2020 · 13 742 Inlägg

renlighet....   sen är det väll budgeten som styr lite vad du gör och inte gör med motorn.. vissa saker skulle jag rådfråga kunnigt folk framför allt när det gäller ringgap.  som någon som vet vad rätt på den typen av motor.  ganska viktig grej dock så man ska aldrig kasta dit kolvringarna och tro att dom per automatik är i rätt storlek..   för det är ett väldigt bra sätt att skapa sig problem.

sen antar jag att du har koll på vilka regler som gäller i grupp E   det som inte står ska antas vara förbjudet!   och det är ju rätt tight vad du får göra när det gäller borrning av blocket och liknande..  men antar att du bara är ute efter att gå igenom motorn för att vara säker på att den ska fungera felfritt..          är det en vanlig 1.8 singelpoint insprutning eller?

Senast redigerat av Growe (25 november 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
J-Hederstedt
26 november 2020 · 2 Inlägg

Rallyreglementet har jag koll på iaf 😉🤟
Toppen lämnar jag iväg till duktigt folk, så det är bara underdelen jag ska renovera. Ingen borrning eller något så det ska vara en barnlek om man bara håller det rent som du säger.
Singelpoint insprutning var ett nytt begrepp för mig, men det är sån "förgasarinsprutning". Haha ursäkta min okunnighet i uttryck 😂
Motor kod ABF har jag för mig, en helt vanlig 92:a 1,8l CL.

Vet du om det är något speciellt med just den motorn som man behöver byta förutom det självklara?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang