Hyundai IONIQ el ?

KenthIJ
23 november 2020 · 1 429 Inlägg

Har sett lite olika måttangivelser på Hyundai IONIQ el.

På en del (iaf äldre och 28k) står det IONIQ 4.47 L - 1.82 B  - 1.45 H

men på en del (nyare och förmodligen 38 kW) står det att de är 1.48 höga.

Någon som vet om det är 2020 IONIQ som är högre eller är det 38 kW modellen och om det bara är markfrigången som är högre eller om de är samma markfrigång men utökad höjd i kupe och bagage ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 november 2020 · 17 380 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har sett lite olika måttangivelser på Hyundai IONIQ el.

På en del (iaf äldre och 28k) står det IONIQ 4.47 L - 1.82 B  - 1.45 H

men på en del (nyare och förmodligen 38 kW) står det att de är 1.48 höga.

Någon som vet om det är 2020 IONIQ som är högre eller är det 38 kW modellen och om det bara är markfrigången som är högre eller om de är samma markfrigång men utökad höjd i kupe och bagage ?

De sminkade jupp upp bilen lite utseendeäsigt så kanske den har vuxit lite på höjden då. kan ju vara fetare tum på hjulen helt enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
24 november 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Har sett lite olika måttangivelser på Hyundai IONIQ el.

På en del (iaf äldre och 28k) står det IONIQ 4.47 L - 1.82 B  - 1.45 H

men på en del (nyare och förmodligen 38 kW) står det att de är 1.48 höga.

Någon som vet om det är 2020 IONIQ som är högre eller är det 38 kW modellen och om det bara är markfrigången som är högre eller om de är samma markfrigång men utökad höjd i kupe och bagage ?

De sminkade jupp upp bilen lite utseendeäsigt så kanske den har vuxit lite på höjden då. kan ju vara fetare tum på hjulen helt enkelt.

Tackar.

Såg att det finns en 2020 IONIQ 38 kW hos den lokala handlaren här. Skall se om jag kan kolla och fråga om den i morgon.
Tror dessvärre att en sådan är väl låg för mig och min kassa rygg. Har ju testat Prius PHEV 2017-2020 och de är lite väl låga men det kan ju hända att IONIQs säten är mer justerbara än Prius.

Såg att den 2020 IONIQ 38 kW som det har inne har eljusterbar förarstol med minnesfunktion.

KenthIJ
25 november 2020 · 1 429 Inlägg

Var inne och kollade en ioniq 38 kW premium plus. Inte alls dum. upplevde den som lättare att gå i och ur än Prius Plug In 2017. Handlaren visste dock inte vad som gjort den högre. Möjligen att det större batteriet tar mer plats. Skall kolla in den mer noga.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 november 2020 · 17 380 Inlägg

KenthIJ skrev:
Var inne och kollade en ioniq 38 kW premium plus. Inte alls dum. upplevde den som lättare att gå i och ur än Prius Plug In 2017. Handlaren visste dock inte vad som gjort den högre. Möjligen att det större batteriet tar mer plats. Skall kolla in den mer noga.

Den är dessutom väldigt snål med energin så att köra på ner mot 1,2 kWh/mil är inte omöjligt alls. Torpis har ju en, han kan nog svara på vad hans drar i verkligheten. Jag kör för korta sträckor för att få en uppfattning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
25 november 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Var inne och kollade en ioniq 38 kW premium plus. Inte alls dum. upplevde den som lättare att gå i och ur än Prius Plug In 2017. Handlaren visste dock inte vad som gjort den högre. Möjligen att det större batteriet tar mer plats. Skall kolla in den mer noga.

Den är dessutom väldigt snål med energin så att köra på ner mot 1,2 kWh/mil är inte omöjligt alls. Torpis har ju en, han kan nog svara på vad hans drar i verkligheten. Jag kör för korta sträckor för att få en uppfattning.

Skall ge den en allvarlig chans. IONIQ har väl CCS snabbladdnings kontakt ?

Senast redigerat av KenthIJ (27 november 2020)

KenthIJ
26 november 2020 · 1 429 Inlägg

Någon som vet om man får plats med en bakåtvänd barnbilstol i baksätet på en IONIQ.
( behöver en barnbilstol för att köra barnbarn)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2020 · 17 380 Inlägg

KenthIJ skrev:
Någon som vet om man får plats med en bakåtvänd barnbilstol i baksätet på en IONIQ.
( behöver en barnbilstol för att köra barnbarn)

Vet ej men känns ju som det borde gå. Det är ju inte den minsta bilen på marknaden.

Kolla upp servicekostnader! Jag vet att KIA bytte till en annan typ av kylarvätska i sin E-niro i maj 2019. Eftersom de är kusiner så kanske samma typ av "glykol" som ska i Ioniq? I fallet E-niro ska den nämligen bytas efter 4500 mil och bara dunken med LCC-glykolblandning kostar sisådär 5000:- och sen är det inte som att byta i en Volvo 940 direkt. Bilens elsystem ska säkras och konstateras spänningslöst för att sen kopplas upp till godkänd dator och sedan ska hela kylsystemet tvångsköras under tömming/fyllning. Inget man gör hemma alltså.

Kolla det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
26 november 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Någon som vet om man får plats med en bakåtvänd barnbilstol i baksätet på en IONIQ.
( behöver en barnbilstol för att köra barnbarn)

Vet ej men känns ju som det borde gå. Det är ju inte den minsta bilen på marknaden.

Kolla upp servicekostnader! Jag vet att KIA bytte till en annan typ av kylarvätska i sin E-niro i maj 2019. Eftersom de är kusiner så kanske samma typ av "glykol" som ska i Ioniq? I fallet E-niro ska den nämligen bytas efter 4500 mil och bara dunken med LCC-glykolblandning kostar sisådär 5000:- och sen är det inte som att byta i en Volvo 940 direkt. Bilens elsystem ska säkras och konstateras spänningslöst för att sen kopplas upp till godkänd dator och sedan ska hela kylsystemet tvångsköras under tömming/fyllning. Inget man gör hemma alltså.

Kolla det.

Kollade med IONIQ handlaren och det är tydligen så att Hyundai förhandlade fram ett nytt avtal med en ny leverantör för några veckor sedan och då sänktes priset på kylvätskan från 800 sek per 2 L till 300 sek per 2 L. Handlare skulle kolla med deras serviceavd. vad det totala priset blir med jobb och allt och skulle återkomma till mig men han hade för sig att det låg på ca 3.000 sek totalt.

Senast redigerat av KenthIJ (26 november 2020)

KenthIJ
27 november 2020 · 1 429 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Någon som vet om man får plats med en bakåtvänd barnbilstol i baksätet på en IONIQ.
( behöver en barnbilstol för att köra barnbarn)

Vet ej men känns ju som det borde gå. Det är ju inte den minsta bilen på marknaden.

Kolla upp servicekostnader! Jag vet att KIA bytte till en annan typ av kylarvätska i sin E-niro i maj 2019. Eftersom de är kusiner så kanske samma typ av "glykol" som ska i Ioniq? I fallet E-niro ska den nämligen bytas efter 4500 mil och bara dunken med LCC-glykolblandning kostar sisådär 5000:- och sen är det inte som att byta i en Volvo 940 direkt. Bilens elsystem ska säkras och konstateras spänningslöst för att sen kopplas upp till godkänd dator och sedan ska hela kylsystemet tvångsköras under tömming/fyllning. Inget man gör hemma alltså.

Kolla det.

Vet du om e Niro och e Soul lyckats få ner kostnaderna för kylvätska eller om de ligger kvar på samma höga pris?

KenthIJ
27 november 2020 · 1 429 Inlägg

Fick besked från IONIQ handlare nu att kylvätskebytet kostar numera 2.675 sek inkl. moms för vätska och arbete.

KenthIJ
28 november 2020 · 1 429 Inlägg

Läste i test/provkörning av IONIQ electric att 28kW modellen fick kritik för lite dåligt ljus. Någon som vet om det har hängt med till 38 kW modellen. Har för mig att 38 kW skall ha andra strålkastare än 28 kW

KenthIJ
29 november 2020 · 1 429 Inlägg

Skulle det vara dyrt och krångligt att montera en (typ) sådan här LED ramp på en 28 kW IONIQ ?

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 2-14897146

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2020 · 17 380 Inlägg

KenthIJ skrev:
Skulle det vara dyrt och krångligt att montera en (typ) sådan här LED ramp på en 28 kW IONIQ ?

https://www.bytbil.com/vastra-gotalands … 2-14897146

Absolut inga problem. Bara att skarva in sig på helljuset (via relä så klart). Bilen märker inte av att något har tillkommit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 november 2020 · 14 007 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
Någon som vet om man får plats med en bakåtvänd barnbilstol i baksätet på en IONIQ.
( behöver en barnbilstol för att köra barnbarn)

Vet ej men känns ju som det borde gå. Det är ju inte den minsta bilen på marknaden.

Kolla upp servicekostnader! Jag vet att KIA bytte till en annan typ av kylarvätska i sin E-niro i maj 2019. Eftersom de är kusiner så kanske samma typ av "glykol" som ska i Ioniq? I fallet E-niro ska den nämligen bytas efter 4500 mil och bara dunken med LCC-glykolblandning kostar sisådär 5000:- och sen är det inte som att byta i en Volvo 940 direkt. Bilens elsystem ska säkras och konstateras spänningslöst för att sen kopplas upp till godkänd dator och sedan ska hela kylsystemet tvångsköras under tömming/fyllning. Inget man gör hemma alltså.

Kolla det.

Finns det kylarvätska i en elbil? Förklara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 november 2020 · 17 380 Inlägg

Finns det kylarvätska i en elbil? Förklara.

/Benny

Vissa av bilens elkomponenter och hela batteripaketet är vätskekylt. Tittar man under bilen på tanken -Dvs batteriet- går det in 2 elkablar och 2 vanliga kylslangar. Själva vätskan är lågkonduktiv, den leder i princip ingen ström alls. Av förklarliga själ.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 november 2020 · 14 007 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Finns det kylarvätska i en elbil? Förklara.

/Benny

Vissa av bilens elkomponenter och hela batteripaketet är vätskekylt. Tittar man under bilen på tanken -Dvs batteriet- går det in 2 elkablar och 2 vanliga kylslangar. Själva vätskan är lågkonduktiv, den leder i princip ingen ström alls. Av förklarliga själ.

Bra, då fattar till och med jag!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torpis Forummoderator
29 november 2020 · 10 572 Inlägg

Ljus är alltid dåligt. Där emot går det ju att fixa till.  Jag har monterat LED istället för halogen på både hel och halv samt adderat en LED ramp. Jag vill tillstå att det blir riktigt bra faktiskt. LED på halvljuset ger en knivskarp ljusbild och LED på hel i kombo med rampen är riktigt bra på skogsvägarna.

Saxar in mitt inlägg från ett internationellt forum här

https://www.ioniqforum.com/threads/ligh … ost-432252

I did it. I choose my normal way of going all in haha!!

I found the only proper way of mounting a LED bar on the Ioniq was to go for a slim line version and mount it low. My previous Volvo V70 had a massive bar on the roof, previous Leaf had also a smaller one in the lower grill. The roof mount is way superior, but I simply could not do that to the Ioniq(!) Also I know from experience that you really want the light source to be very rigid, secured well to the car to avoid the light beam shaking. I simply don't understand how people can use these flimsy mounts that screw behind the front license plate.

From the bulky chine ones to this slim one with higher quality without opting for the $$$$ ones. The link is more for getting the specs, buy it where ever you like.

https://www.diodhuset.se/juno-c-ledson- … 90w-10-48v

It turned out well, its a great upgrade and it does a good job throwing light. I commute on smaller roads and I easily pick up animals in good time to stop safely.

First, bumper off to take measurements.
https://i.imgur.com/sJxdH3C.jpg

Make a proper 5star drawing...
https://i.imgur.com/VO5oU00.jpg

Sketch it up in SW and walk over to the waterjet and have it made. Have a slight laugh at the shape this effort resulted in, then pray it will fit.
https://i.imgur.com/1wPbX7B.jpg

Dremel out two smll slots in the bumper and mount it all back. Power comes from the 12V battery with LH high beam light triggering the relay.
https://i.imgur.com/w64UrDd.jpg

By chanse I ran across this MY20 and found it had a LED bar too. They did not go all in though....  Normal way vs Superhero way of doing it.
https://i.imgur.com/bR8nSng.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
29 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har sett lite olika måttangivelser på Hyundai IONIQ el.

På en del (iaf äldre och 28k) står det IONIQ 4.47 L - 1.82 B  - 1.45 H

men på en del (nyare och förmodligen 38 kW) står det att de är 1.48 höga.

Någon som vet om det är 2020 IONIQ som är högre eller är det 38 kW modellen och om det bara är markfrigången som är högre eller om de är samma markfrigång men utökad höjd i kupe och bagage ?

Det är samma kaross. Takhöjden är god och du skulle kunna lyfta upp förarstolen några cm också faktiskt. Jag har tippat min stol bakåt för att få bättre stöd från sittdynan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
29 november 2020 · 1 429 Inlägg

Tackar både Hybrid_ och torpis för värdefull info.

Kan man alltså byta till LED i de befintliga strålkastarna på en 28 kW ?

Kanske skulle räcka för vår del eftersom vi sällan kör på skogsvägar i mörker.
(sitter LED i våra nuvarande Priusar och de lyser bra tycker jag)

Annars verkar det ju som att LED ljusramp skulle vara ett alternativ.

Jag skulle nog dock få lämna in bilen för att åtgärda detta isf. Mina enda erfarenheter av bil jobb är som modellsnickare på VOLVO PV 1982-84.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang