Generatorljud men bara ibland

Gymaholic Stuvare
25 november 2020 · 5 Inlägg

Hej.
Jag anser mig vara ganska ok på koppla.
Lågnivå ligger mitt i bilen, inte nära ström.
Slutstegen är 100% jordade, det går även en jordkabel mellan de båda jordpunkterna som jordar stegen.
Allt funkade hur fint som helst sedan i somras till nu. Jag får generatorljud men bara ibland. För att göra det ännu värre kan jag stänga av stereon o vila den lite o starta igen, då slipper jag det, ett tag, kanske. Jag har inte ändrat något, det bara kom en dag.
Min enda misstanke är att jag spelat slut på batteriet. Voltmetern visar på 14.1 när bilen är igång. Kan dåligt batteri ge generatorljud. Mitt gamla 43ah batteri kanske inte uppskattade dubbla steg 🤣

husseman
25 november 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ditt batteri e´nog lite klent ja. Fast en avstörningskondensator på Generatorn kan vara bra oxå,  om vi antar att bilen orsakar störningarna- så i med nytt o mkt. kraftigare batteri, o felet kan vara fixat.. annars avstörningskondendensator på Generator.- Lycka till..

mvh/husse

Gymaholic Stuvare
26 november 2020 · 5 Inlägg

Är det vanligt att batteriet är orsaken till generatorljud?
Blir det att när vissa celler är kass o kortsluter o på så vis släpper igenom störljudet. Nu bara gissar jag fritt.

Bassiehof
26 november 2020 · 1 777 Inlägg

Googla jordslinga.

Bassiehof
26 november 2020 · 1 777 Inlägg

Gymaholic skrev:
Hej.
Jag anser mig vara ganska ok på koppla.
Lågnivå ligger mitt i bilen, inte nära ström.
Slutstegen är 100% jordade, det går även en jordkabel mellan de båda jordpunkterna som jordar stegen.
Allt funkade hur fint som helst sedan i somras till nu. Jag får generatorljud men bara ibland. För att göra det ännu värre kan jag stänga av stereon o vila den lite o starta igen, då slipper jag det, ett tag, kanske. Jag har inte ändrat något, det bara kom en dag.
Min enda misstanke är att jag spelat slut på batteriet. Voltmetern visar på 14.1 när bilen är igång. Kan dåligt batteri ge generatorljud. Mitt gamla 43ah batteri kanske inte uppskattade dubbla steg 🤣

Ta reda på hur många A generatorn ger. Sen hur många A bilen behöver vid normal drift. Överskottet kan användas till stereoprylar o dyl. 14,1 V är bara spänningen från generatorn, säger inte allt om kapaciteten.

Gymaholic Stuvare
26 november 2020 · 5 Inlägg

Generatorn ger 70A
Nej 14.1 säger inte mer än om möjligt att generatorn inte är kass?

Gymaholic Stuvare
12 december 2020 · 5 Inlägg

Jag har hittat felet.
Det var signalkabeln som spökade. Av någon anledning gjorde signalkabeln till det ena steget att det blev generatorljud i alla högtalare. Nu har jag kopplat bort dom och tar startsignal från cigg uttaget som startar på samma läge på nyckeln. Oxå dragit bättre isolerad kabel till signal jämfört med den tunna tråden som sitter på lågnivån.

Jag skriver för att dom som söker på problemet i framtiden kan få ett uppslag. Många ggr hittar man en tråd om ett problem men man får aldrig veta vad som löste det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang