Hybrid_
Forum- och sitemoderator
26 november 2020
· 17 465 Inlägg
Lucif3r skrev:
Oljetemp. mätare är ju faktiskt en bra grej. På tok för många tror att bilen är varm bara för att (vatten)tempmätaren visar rätt, men olja tar ju rätt markant mycket längre tid på sig att bli genomvarm på dom flesta bilar.
... Men där ligger väl även problemet... Svenson är van vid att bara ha en (vatten)tempmätare och skulle bli helt förtvivlad över att helt plötsligt ha en till mätare dom aldrig sett förut, eller förstår skillnaden mellan den och "den vanliga temp mätaren".
Oljetempmätare skulle ha satts som standard för sisådär 20-30år sedan.... Nu är det lite för sent, tyvärr.
I mitt fall så verkar det nästan som oljetemp ligger lite före vattentemp när man kör bilen driftsvarm. Undrar om det finns någon form av tillsatsvärme i den då den blir varm rätt fort. Dock inte hört ljudet av någon dieselvärmare. Det är ju en snåldiesel på 114hk. Fast väldigt högt växlad, kanske gör det gott för värmeutvecklingen när turbon får slita som ett djur för att få fart på 1600 kilo pensionärsbil.
Dagens bilar borde väl istället ha en tempmätare för växellådan. Inte alla som förstått att automatlådor idag har kopplingar och det går utmärkt att elda upp dessa.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!