Byta till servo

Razmuzz framskärm
26 november 2020 · 67 Inlägg

Tjena, tänkte sätta dit styrservo på min 245a från 81, undrar om detta är jätte krångligt ?  Och man måste byta hela framvagnen eller ? Någon som gjort detta förr? hör gärna av er! Är mycket tacksam för svar o tips/trix 😁

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
uhlin
26 november 2020 · 2 831 Inlägg

Gjorde detta på en 240 - 82 en gång för många år sen.

Inga större svårigheter. Styrväxel, servopump med fäste, slangar och rem är det som behövs. Ev en remskiva på vevaxel om nu inte det finns remspår till servopump redan, minns inte riktigt hur det ser ut på dessa, men tror remskivan som sitter där har spår för servo.

Sen en hjulinställning förstås.

Mew
26 november 2020 · 2 152 Inlägg

Som uhlin skriver, och ta även den nedre delen av rattaxeln, dela den mao vid den övre knuten på bilen du plockar servot från (så du får med båda knutarna).

Du kan ju passa på att nyta till nya styrleder samtidigt när allt ändå är nere. smile Sen ska du även byta spindellederna egentligen då de skiljer på bilar med servo och utan, spindellederna för bilar med servo är lite vinklade medan de för bilar utan servo är raka.

Gjorde detta jobb på min bil i våras, det är inga konstigheter.

Senast redigerat av Mew (26 november 2020)

simlar
26 november 2020 · 5 516 Inlägg

Väldigt enkelt, bytte till servo på min 75as 244 förra året.
Tog servostyrväxel med hållare och rattaxel från en 88a.
Bytte samtidigt till nya servo-spindelleder för ökad caster.

Fick göra en mall och borra 2st hål i framvagnsbalken (dessa hål kanske redan finns på nyare bilar, ej kollat).
Annars bolt-on.

Bytte till M51D25-motor samtidigt så servopump satt redan på motorn och en custom-servoslang fick tillverkas.
Men har du rödblock i bilen din så är det bara köpa pump inkl fäste, slangar och oljebehållare med tillhörande fäste (eller skaffa den äldre pumpen men inbyggd behållare).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang