Finurlig hjärna till att lösa elfel i 940?

Brådhis * Voff voff *
25 november 2020 · 10 277 Inlägg

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:
Jag vidhåller att immon skulle kunna vara defekt och spärra helt och inte tillåta den att ens bygga tryck.

(Fast jag tror fortfarande på dålig matning till pumpen egentligen)

Nej, det kan den inte. Du får tänka på att immon är en egen enhet som bara skickar en "ok" eller "inte ok"-signal till styrboxen, och det är styrboxen som bestämmer om bränslereläet ska starta eller ej.
När tändningen slås på så lyssnar styrboxen öht. inte efter denna signal, utan det är först när starten börjar snurra den kontrollerar denna signal. Jag vet inte exakt tid, men efter sisådär 10sek efter bilen startat slutar styrboxen återigen att bry sig om signalen(och därav kan immon heller aldrig göra att bilen dör under färd).

Okej, jag hade för mig att den lyssnar direkt vid tändning på, men det var ett bra tag sedan jag höll på med 900 så det är säkerligen som du säger. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
plackbussy
26 november 2020 · 12 Inlägg

Hej igen och tack för alla svar.

Såhär ser det ut i nuläget. 8v när jag mäter  på + och - nära pump.

https://imgur.com/a/BGsjr7R

0v ifall jag mäter + på pump och jord från chassi.

https://imgur.com/a/fzzSkCE


Tjuter på "kortslutning" på båda.

Volvo 240 "244 GLT Turbo" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2020 · 13 736 Inlägg

öppna tejpningen på sladdarna tror du har en överaskning där under ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
plackbussy
26 november 2020 · 12 Inlägg

https://imgur.com/a/6n70agJ

Klippte bort allt i kabelväg och mätte före det ens kom fram till pumphuset.

0v, piper på kortslutning. sad

<- 43 IQ, begåvningsbefriad.

Volvo 240 "244 GLT Turbo" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 november 2020 · 13 736 Inlägg

varför är det 400st skarver på en pump amatur.. jag skulle inte ens ta i den där utan skulle kasta den åt helvete och stoppa dit en med oklippta kablar innan jag ens rörde skiten för så där ska det ALDRIG se ut.  skulle få damp och hoppa jämfota på den där amaturen tills det bara vorre skit av den...  du har ju fortfarande en massa ful skarver kvar..  vilket är totalt obegripligt varför kablarna är skarvade alls..     sen har du normalt kontakt i lindiningen på en pump mellan jord och matning.  det är inget konstigt.         aldrig förstått det där med att skarva grejer smile     

har rivit rätt mycket volvo el och får alltid ställa mig och byta ut kabelhärvor pga folk är på saker dom inte ska..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
plackbussy
26 november 2020 · 12 Inlägg

Oklart varför, köpte bilen i detta skick. Lyckades hitta en annan koppling vid hjulhuset, mätte där, kortis där också.

Enklast kanske att dra en helt ny kabel från säkringen?

Volvo 240 "244 GLT Turbo" (1991)
Lucif3r
26 november 2020 · 2 208 Inlägg

Jag tror iaf vi kan utesluta fel på startspärren smile Den har ingen möjlighet att reglera volten, det är på eller av som gäller där.

Skarvarna är klart misstänksamma, men det du kan göra först och främst är att mäta kontinuiteten mellan jord-kabel på pumpen och karossen. Det är märkligt att du får utslag mellan plusmatningen och jordkabeln på pumpen, men inte mellan pluskabeln och chassijord.

En annan sak du kan kolla är säkringsboxen, det är ju inte speciellt ovanligt att dom smälter på 7/940.

plackbussy
26 november 2020 · 12 Inlägg

Lucif3r vad tror du om att det ev kan vara ett lambda-relaterat fel? Avgassystemet har fått sig nån törn. Läste på något forum om en liknande historia och då låg felet i lambdan. Ska koppla ur den här näst och testa då ifall jag fortfarande har kortis.

Kopplar jag ur säkringen till soppapump försvinner kortslutningen.

Senast redigerat av plackbussy (26 november 2020)

Volvo 240 "244 GLT Turbo" (1991)
plackbussy
26 november 2020 · 12 Inlägg

Kortslutingen försvinner då lambdan kopplas ur, verkar som att jag kanske hittat felet smile

Volvo 240 "244 GLT Turbo" (1991)
plackbussy
29 november 2020 · 12 Inlägg

Icket...... någon i norrbotten som tar sig an problemet? big_smile

Volvo 240 "244 GLT Turbo" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang