Land Rover Discovery I - Rostliket som återuppstod och blev skogstroll

Målet är en användbar terrängbil med attityd och min personliga prägel!
  • 75 Följare
  • 28 890 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 januari
Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 september 2020 · 3 139 Inlägg
#101

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:
Ja, livet på en pinne lixom big_smile

Det är offroadträff i Hedemora i Oktober btw... wink

Var hittar jag info om det? 😍

Jag PMar dig wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
simonfalun Mångfifflare
2 oktober 2020 · 263 Inlägg
#102

När jag i vanlig ordning läste igenom min senaste post för att veta vad jag skrev om senast såg jag att Jag tydligen lovat att fixa en bild på infästningen för ryggstödet på baksätet, så här kommer en värdelös bild 😜

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6862cdc62a7728d6db83999ef6819ef8.jpg
Det är alltså inget mer fancy än ett plattjärn som jag böjt efter formen på hjulhuset och sedan vridit upp emot ryggstödet för att fungera som ett gångjärn. Enkelt, fult och funktionellt - precis som allt annat jag äger!

För lite drygt en vecka sedan skulle jag ut till garaget för att mäta soppatrycket i returen, men på grund av ett vägbygge kan jag inte åka den vanliga vägen (eller okej, det går - men jag måste ha det i åtanke och ta en annan väg redan hemifrån) så jag kom fram på en liten skruttväg bakom garaget. För att förhindra att hela världens bilflotta kör förbi där har det placerats en bil bakom garaget (röda krysset) som blockerar genomfart, därmed även min genomfart. Normalt är det inget problem eftersom jag kunnat köra över den ganska vildvuxna bakgården och gena upp för en slänt, men nu har det placerats tonvis med sten där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7faf0cd1e07d324a4239b9e13634e5e2.jpg
Att åka tillbaka 7km för att sedan åka lika långt tillbaka längs den andra vägen kändes inte som ett alternativ. Att hämta nyckeln och flytta på bilen som står ivägen kändes också jobbigare än att bara tuffa ner lite försiktigt i diket och åka på en lummig ängsmark (trodde jag) förbi bilen och sen tillbaka upp på vägen. Jag backade 20m tills jag hittade ett lämpligt ställe att köra ner i diket och åkte sakta längs med vägen - PANG - bilen föll plötsligt 30cm neråt och smällde i en sten. Tydligen var det fullt av stora stenar, övertäckta med 3cm mossa och 60cm gräs. Bilen satt tvärfast och jag kom varken framåt eller bakåt.
Efter att ha kämpat i över en timme med ett spelblock och äntligen lyckats förflytta bilen i sidled kunde jag ta mig därifrån, men på grund av stenarna var jag tvungen att köra upp på vägen mycket tidigare än jag hade tänkt - precis bakom bilen som placerats i vägen 😂 Det slutade alltså med att jag fick gå och hämta nyckeln för att flytta på bilen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6019c691175c3493760f1638145227ef.jpg

En och en halv timmes slit helt i onödan och som grädde på moset hade stenen jag landade på krossat den i stort sett nya styrdämparen - vilket i sin tur gjort att styrstaget böjts och framhjulen pekar åt varsitt håll.https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-f4fd6292a3f3cef65b163bac553bd070.jpg

För den som vill vara skadeglad har jag en lagt upp en film på Instagram som visar de fina hjulvinklarna: Länk till filmen på Instagram

Kanske inte helt otippat så gick kvällen i garaget ut på att skruva bort styrstaget och, med hydraulpressens hjälp göra det rakt igen. Som tur var hade jag gamla bilder på det där jag kunde kolla vilken av alla böjar som skulle lämnas kvar och vilka som skulle rätas ut.
Eftersom styrdämparen var skrot var jag tvungen att byta ut den emot något annat, det blev i vanlig ordning att gå runt i garaget och leta - jag fick ögonen på pappas samling med nya (eller okej - oanvända) stötdämpare från ospecificerade 70- och 80talsbilar. Efter lite jämförande kunde jag konstatera att det fanns flera som passade. Skönt!

Senast redigerat av simonfalun (2 oktober 2020)

Lucif3r
2 oktober 2020 · 675 Inlägg
#103

Kanske dags att börja fundera över en vinch eller 2? tongue

stingray-ragge
3 oktober 2020 · 1 290 Inlägg
#104

Genvägar är ofta senvägar 😉😅
Skönt att det löste sig och att du fick fixat bilen igen 😀

simonfalun Mångfifflare
3 oktober 2020 · 263 Inlägg
#105

Kvällen efter den misslyckade garagevändan var det dags (igen) för att mäta soppatrycket. Jag började med att ta bort returledningen direkt på tryckregulatorn och startade bilen i ett försök att visuellt bedöma om trycket verkade vettigt. Otroligt nog kunde jag uppskatta trycket ganska exakt med blotta ögat - noll och ingenting!
Antingen är det fel på tryckregulatorn så att den inte släpper igenom något, men då borde bilen behöva varvas som sjutton för att kunna förbruka all bensin, eller också måste det vara fel på soppapumpen som gör att trycket inte räcker till - det alternativet känns rimligare med tanke på ryckningarna.

Jag bestämde mig för att riva ut allt ur skuffen (jobbigare än det låter eftersom jag byggt en stor trälåda / träkonstruktion i hela skuffen) för att mäta trycket direkt efter pumpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-ca49a15d718bf60f296df62842987cb4.jpg
Den kommer upp i hela 1bar, endast 1,5bar under vad den ska ha - imponerande ändå roll

Det blev en tur till grannkommun för att göra ytterligare ett försök med en biltemapump, men denna gång inte deras billigaste. Det blev deras "040-pump" (likadan som deras "044" vilket är en kopia på en högprestandapump från Bosch, men 044 är gjord för att sitta utanför tanken och 040 är gjord för att sitta inuti tanken).

Så var det återigen dags att bygga om tankarmaturen och göra plats för en större pump!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-578467245256d740bb3d87c44d98d86b.jpg Alldeles för bekant syn vid det här laget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-65c5e6c2632ce58621630d6097aa2912.jpg Oklart vad det är för smuts, när bensinen hade dunstat syntes det inte längre till

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-80e259ca96cbac43219e0a01d348ae2e.jpg Undersidan på pumpen, inte SÅ farligt igensatt ändå!

Tyvärr var det svårt att få av "ringen" från tanken och jag lyckades krossa kontakten, den får jag laga med snabblim och hoppas på det bästa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9d3c5f06bf07a400fdab718fb336f257.jpg Till höger i bild syns att kontakten spruckit

Den nya pumpen fick inte plats i "originalburken" så jag var tvungen att hitta en ny lösning. En thinnerburk fick bli räddningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9b2494896590f34a7a7d771623324d2c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-166927ac741bcd7df7472a1db52bd0ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9029e4d5ebd576c4046052043a8c107c.jpg Version 3 av tankarmaturen är härmed färdig att testas!

Tankarmaturen monterades och skuffen skruvades ihop, och sen var det dags för provkörning. Första fem milen gick bilen bättre än någonsin, jag skulle till och med kunna dra det så långt att jag kallar den för pigg - åtminstone för att vara en tegelsten på 2,5ton som drivs av 154hk. Men sen plötsligt tvärdog bilen och gick enbart på tomgång. Jag kliade mig i huvudet ett tag och bestämde mig för att stänga av den en stund, vilket fick den att gå normalt igen. Men problemet återkom gång på gång så det var bara att riva skuffen igen.

Jag kom överens med mig själv (vilket är en större procedur än vad man kan tro) att jag gjort två missar, dels hade jag inte gjort något hål i botten på burken så när nivån kommer under kanten kommer bilen inte längre att gå - bright! Och dels hade jag riktat ner returledningen i burken och min teori var att den skapade virvlar under pumpen som skapar problem.
Efter att ha åtgärdat dessa punkter gick bilen bra igen - i ungefär 15min.

Jag tog upp armaturen igen (för totalt sett sjunde gången, tredje gången på två dagar) och bestämde mig för att kolla filtret i botten på pumpen - men tack vare min briljanta konstruktion fick thinnerburken lov att slaktas. Pumpen gjordes rent med bromsrengöring, men det lilla kan inte orsakat så stora problem så felet måste finnas någon annanstans.

Bränslefiltret känns som nästa möjliga bov, men jag insåg samtidigt att jag inte kommer få tag på ett med en 3/4"-gänga tillräckligt snabbt så lösningen fick bli att skära av slangarna och ersätta filtret med ett avsett för Cadillac BLS eftersom det kunde monteras med vanlig slangklämma.
Efter att ha delat det gamla på mitten kunde jag konstatera att jag hittat orsaken till bilens problem, hel*ete vad igensatt det var! Förmodligen var det filtret som gjorde att den gamla pumpen arbetade ihjäl sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c26c1a3b468fe7df076d91e06e4b06e3.jpg

Iallafall, jag bestämde mig för att vänta någon dag med att montera tillbaka inredningen i skuffen för att vara säker på att jag inte skulle behöva riva det igen. Sagt och gjort, efter att bilen gått klanderfritt i flera dagar monterade jag tillbaka inredningen - nu vägrade bilen starta, soppapumpen gick inte! Efter lite mätande stod det klart att pumpens +matning var jordad - hur sjutton?! Ur med inredningen - IGEN (ca 1-1,5h jobb)! Tydligen hade en av skruvarna som håller fast inredningen mot golvet gått rakt igenom kabeln, så det var inte svårare än två klipp med avbitaren och en lödskarv och sen montera tillbaka inredningen - där fick jag för att jag inte ville montera den i onödan mad


Jag har äntligen fått en leverans från Xenonkungen, Osram Night Breaker Laser - helvete vilken skillnad de gjorde! Jag har bara jämförelsebilder i dagsljus men man ser ändå skillnaden ganska bra. Jag kan verkligen rekommendera dessa ifall du har halvtaskigt lyse, särskilt i kombination med ny strömmatning till lamporna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2064296dabfdd9bd7471b7c7c87ab99d.jpg

simonfalun Mångfifflare
3 oktober 2020 · 263 Inlägg
#106

Lucif3r skrev:
Kanske dags att börja fundera över en vinch eller 2? tongue

Nej nej, jag behöver träningen jag får av att göra jobbet manuellt med spelblocket! (Det är iallafall en av förklaringen jag ger mig själv för att undvika ett impulsköp lol)


stingray-ragge skrev:
Genvägar är ofta senvägar 😉😅
Skönt att det löste sig och att du fick fixat bilen igen 😀

Hahaha så sant som det är sagt lol

Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 oktober 2020 · 3 139 Inlägg
#107

Har man inget att göra så skaffar man sig, brukar det heta lol

Jag har inte bytt mitt bränslefilter än... e rätt säker på att ALLT runt det filtret är gjort i brungräddat knäckebröd. Jag skjuter det problemet på framtiden... ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
simonfalun Mångfifflare
5 oktober 2020 · 263 Inlägg
#108

Cuefa skrev:
Har man inget att göra så skaffar man sig, brukar det heta lol

Jag har inte bytt mitt bränslefilter än... e rätt säker på att ALLT runt det filtret är gjort i brungräddat knäckebröd. Jag skjuter det problemet på framtiden... ^^

Bulten som höll filtret var trög som f-n, men som tur är gick den av. Filterhållaren var konstruerad av kexchoklad tror jag, så jag tog en bit plåt och bockade till en ny. Ganska fort gjort, kör bara smile
Är Heep'en färdig för lördag? wink

Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 oktober 2020 · 3 139 Inlägg
#109

simonfalun skrev:

Cuefa skrev:
Har man inget att göra så skaffar man sig, brukar det heta lol

Jag har inte bytt mitt bränslefilter än... e rätt säker på att ALLT runt det filtret är gjort i brungräddat knäckebröd. Jag skjuter det problemet på framtiden... ^^

Bulten som höll filtret var trög som f-n, men som tur är gick den av. Filterhållaren var konstruerad av kexchoklad tror jag, så jag tog en bit plåt och bockade till en ny. Ganska fort gjort, kör bara smile
Är Heep'en färdig för lördag? wink

Det lutar åt en liknande lösning för min del. 😁

Mja, jag har inte lådan fixad än, det har kommit annat emellan.
Svärfars 945a behöver nya stötdämpare bland annat...
Så nä, det blir nog inge åka för min del på lördag 😔

Du får ta mycket bilder så jag känner att jag nästan var där! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
simonfalun Mångfifflare
13 oktober 2020 · 263 Inlägg
#110

Äntligen har jag gjort något jag skjutit på sedan jag höjde bilen - jag har satt fast bromsslangarna i hjulhusen fram. Om du minns från när jag höjde den så räckte inte bromsslangarna till, och istället för att köpa längre slangar så kapade jag lös infästningarna och drog ner rören lite (jag hade redan förberett med längre rör ovanför). Nu har jag äntligen fått tummen ur och åtgärdat det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6348f8b2ed0b920b3ae530762601efcc.jpg Jag tänkte lämna det här som bidrag till tävlingen Sveriges snyggaste svetsjobb 🙄

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-43e5617c6ea84a6ac80f67a2354db1a4.jpg Eftersom förutsättningarna inte var lika på bägge sidorna så blev inte heller lösningarna det


Sen har jag stört mig länge på att de två stora extraljusen påminner om Farbror Joakims glasögon, så det var väl dags att ta tag även i det. I somras när jag var till en kompis arbetsplats såg jag att han hade kastat en kromad KAMA-båge och frågade om han verkligen var säker, den hade tydligen suttit på en inbytesbil tillsammans med trasiga extraljus. Eftersom extraljus inte ger något extra vid försäljning var billigaste alternativet att kassera både dem och bågen så jodå, han var säker. Bågen har sedan dess legat i mitt vardagsrum och samlat damm.
Jag tog med bågen till garaget, slet bort extraljusen och började tillverka fästen. Ett ovalt rör svetsat ståendes på stötfångaren fick stödja de övre fästöglorna och de nedre svetsade jag direkt på bultarna till stötfångaren.
Efter att ha monterat tillbaka extraljusen såg det ut såhär:
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-97567ccee6c1554f2824f480fd8bcc31.jpg

simonfalun Mångfifflare
14 oktober 2020 · 263 Inlägg
#111

Det här har egentligen ingenting med själva projektet i sig att göra, så jag lägger det i en egen post så att det är enkelt att hoppa över för de som inte är intresserade.

I lördags var jag för första gången och deltog i ett arrangerat off road-event, fantastiskt jävla roligt! (Tack Cuefa för tipset!) Evenemanget var på motorbanan i Hedemora och arrangerades av Bog Hogs.

Här var man tvungen att runda ett träd ganska tight till höger, samtidigt som vänsterhjulen passerade över ett gäng rötter så att bilen hamnade i en riktigt obehaglig lutning, så pass att taket smekte trädet. Testa att luta överkroppen till bilden och föreställ dig att du samtidigt sitter i en bil!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-08cac4767e1e34ff519f9e3e90e53c98.jpg

Självklart var jag tvungen att kladda ner bilen några varv runt crossbanan! 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-33647f52555e7181b09d52a21ca1574e.jpg

Dagens höjdpunkt, det obligatoriska lerhålet! Vid första anblicken blev jag livrädd - "Hur djupt är det? Kommer jag glida ner till det? Tar jag mig upp på andra sidan?" Men efter att ha testat några gånger var det riktigt tillfredsställande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-d25634a870b5b2c4eb3149ac7ca3e1a3.jpg

Och så här vacker blev bilen efter några turer genom lerhålet
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4c4421ab233974ffbd0cdfa0f0245f29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-089e24f7530ffe921f12f5f5c62100e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2fac1093ab8eff1bab8be4ce328f970d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-c68f2097e27d6775ca5d89819e0fa6bd.jpg

För att undvika att behöva runda det obehagliga trädet igen tog vi en annan "väg" tillbaka till depån, den såg till en början riktigt bred och fin ut men övergick snart till att vara ganska obehaglig med sluttning på ena sidan och ett stup på andra sidan - det var nätt och jämnt så att bilen fick plats på bredden. För att krydda det lite extra var det tre-fyra likadana träd som vi var tvungna att passera - med ett stup precis intill oss!
Längst bort på "vägen" möttes vi av möjligheten att backa hela vägen (det var läskigt framåt, jag skulle ALDRIG köra sträckan baklänges!) eller att åka ner för en lerig och brant backe (så pass brant att en touch på bromsen låser hjulen i leran) med ett dike i mitten så att man var tvungen att ha ett hjulpar på vardera sida av diket, samtidigt svängde vägen.
Jag körde ner på lågväxeln eftersom det brukar vara snällare än att bromsa, men var ändå tvungen att hjälpa till med bromsen - plötsligt låste sig hjulen och bilen börjar kana på snedden nedför. Jag släppte bromsen men min hjärna fick blackout så jag förmådde mig aldrig att trycka ner kopplingen. Bilen fortsatte att kana på snedden, rakt in i en träddunge. Träden la sig dock ganska snällt och bilen fick inte så allvarliga skador.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-8ba4722f625ab6e985c44b53f2047c8d.jpg

För att räta ut de lättare krigsskadorna kopplade vi bogserlinan i stötfångaren och sen till kompisens dragkrok och sen likadant med extraljusbågen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-62c743fa547768014c14a4c0366d5236.jpg Förutom en mindre bula på huven och en inåtbuktning i stötfångaren syns det inte längre.


https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-38a3c03a80d3f6c0b2ee346f495f5a05.jpg Jag gillar verkligen hur bilen blev med bågen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-51ead440bdf8b24ff904f2fb0183c8c5.jpgPlasten under stötfångaren har fastnat bakom bågen, det gick enkelt att räta ut men jag tror nästan jag ska kapa bort det ändå

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-4403613e6fe74d828fc6db4d5bc1a7b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-de3c0fde3f06d411811c132c1316c751.jpg Kompisens Wrangler

Dagen avslutades med att vi stannade till i Säter och spolade av bilarna inför den kommande barnveckan - det kändes lättare än att tvätta leriga kläder varenda dag 😂
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-7ddf9f4ba97a75197ecc9523d0e5f2d7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-771a5a47743ba0ed0300b0d05d3c08c6.jpg

Jag avslutar med ett ihopklipp av dagens filmer

Senast redigerat av simonfalun (14 oktober 2020)

simonfalun Mångfifflare
27 november 2020 · 263 Inlägg
#112

Plötsligt blev det oktober och det närmade sig ett år sedan bilen stod i hallen hos Dekra för inspektion, och det blev därmed hög tid att ta tag i det där jäkla chassinumret som aldrig hittades senast. Efter att ha slipat en del där jag läst att det ska sitta kunde jag konstatera att bilen inte alls saknade chassinummer, det var bara täckt av rost. Jag gjorde så gott jag kunde för att förtydliga det utan att behöva registreringsbesikta bilen. Tydligen var det till belåtenhet eftersom just den punkten gick igenom utan bekymmer.

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2a9c80b05377d03eff3ee2099274250f.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-6c34e8e0accc3a64673c771632f14e30.jpg

Första tvåan kom redan vid avgasmätningen innan bilen kommit in i hallen - avgasröret slutade ju mitt under bilen. I slutet av inspektionen sa han "det ser ju rätt bra ut frånsett avgasröret" varpå jag svarade "men då missade du kontrollampan för helljus" - så det blev en tvåa till 🙄😁 När han sen kom tillbaka efter att ha kört ut bilen hade han även observerat sprickan i spegelglaset, den jag så snyggt hade gömt bakom ett buntband föregående år. Så det slutade med tre tvåor.

Jag köpte speglar ifrån en faceliftad på Facebook eftersom det var det enda jag fick tag på, lite modernare utseende kan inte skada tänkte jag, bilarna är ju ändå identiska. Men så snart jag började jämföra såg jag att mina gamla speglar har fem kablar och de nya har sex st - suck. Efter lite mätande stod det klart att de gamla hade en oerhört tillkrånglad styrning, två kablar där plus och minus skiftas beroende på åt vilket håll motorn ska gå och en signalkabel som slår till ett relä i spegeln när den andra motorn ska gå istället - bägge motorerna använder alltså samma plus och minus men ett relä skiftar mellan motorerna beroende av i vilken riktning man för spaken.

Efter att farsans garageradio spelat den lokala "raggarkanalen" med tvivelaktig kvalitet i över femton år (dygnet runt) tröttnade jag på att höra "oh baby baby.....Cadillac" i ett avlägset surr, så jag monterade upp två högtalare jag haft liggande och bockade till en mobilhylla som jag svetsade fast. Fantastiskt vad mycket roligare det blir att vara i garaget när man kan kräma på sin egen musik med lite tryck!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-2c77f27fb0b5c2e407657d44d17e3ea9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-b7703928664c04b6f40b36b84c7694ca.jpg

Iallafall, åter till speglarna! Jag  använde en testmejsel för att skicka ström på de nya speglarna och kunde konstatera att de har två kablar per motor, något ljushuvud har alltså beslutat att elsystemet i bilen ska uppgraderas vid faceliftversionen. Enklaste lösningen blev att återskapa samma konstruktion i de nya speglarna som fanns i de gamla och helt enkelt montera två relän per spegel som får skifta över styrningen till rätt motor.
Så här oerhört snyggt blev det innanför kåpan
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-be2e147653e3cbac320e13f40340299c.jpg
Nåväl, bilen ser iallafall något bättre ut med de uppgraderade speglarna och sikten bakåt blev hästlängder bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-fef3a3ccc66b6960bc48005c47f80503.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-b28c2f233403e31f0eead9fec4687540.jpg

Och nu tänker du såklart, "vad är detta, varför har du inte skrivit i tråden att du bytt skärmblinkersen?!" - för du har ju ett tränat öga och lägger märke till märkliga detaljer på gamla skitbilar - eller?
Jag upptäckte att skärmblinkersen från Skoda Fabia passar "rakt på" (åtminstone efter en mindre justering med bandputsen för att bredda hålet några mm) och de ser ju oändligt mycket bättre ut än de solblekta orangea som satt där från början - gratis var de också, och jag är som bekant svag för gratis!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-28e1327edf1db73cd4fe98da85206c2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-f64b39313604b5c28b42f6008fcf3ed1.jpg

För att räta ut den andra tvåan köpte jag ett nytt halvsystem som monterades relativt enkelt, och som en bonus sitter sista ljuddämparen snett (systemet är egentligen till en Disco med katalysator, och eftersom min kommer från Saudiarabien har den ingen) och det härliga V8-ljudet försvann. Win-Win...eller? 🤔 Näe, den sista stumpen på avgasröret kommer nog förvaras i garaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-387f0da177e76e024f03140d26687db0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-0e3d86521db43f1092bd22e5857a21bb.jpg

Lucif3r
28 november 2020 · 675 Inlägg
#113

Jaha, har du lärt dig att inte påpeka fel för besiktningsmannen nu då? tongue

simonfalun Mångfifflare
29 november 2020 · 263 Inlägg
#114

Lucif3r skrev:
Jaha, har du lärt dig att inte påpeka fel för besiktningsmannen nu då? tongue

Det tvivlar jag på 🙄😂

simonfalun Mångfifflare
29 november 2020 · 263 Inlägg
#115

Det är mestadels småsaker som hänt med bilen sedan sist, men jag vet att jag kommer sitta och läsa det här om några år så det kan vara roligt ändå.

Innerbelysningen har i nästan ett år bestått av kinaled fram och glödlampa bak, eftersom undertecknad vid något tillfälle kollade på Wish "hmm, undrar om den här fungerar? Jag beställer en och testar", istället för som det borde varit - "jag beställer på test, men jag tar två för säkerhets skull".
Iallafall, jag snubblade in på Wish igen och kom på att det var dags att beställa, men den här gången hittade jag varmvit vilket är klart trevligare i interiören. Den kallvita satte jag istället i skyltbelysningen för att se hur det skulle bli - så nu behöver jag en till oavsett 😂

https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-a0cad25870f5d85540b85628a8a12178.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-56271e28438550d69523af376ee4bef9.jpg

Jag tänkte att jag slänger in en bild i dagsljus där man ser skärmblinkersen och speglarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-e101fc834bf7df9be85a2dc3780c718c.jpg
Och när man äntligen börjar bli nöjd med hur bilen ser ut så är det dags för....

...vinterhjul 😥
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-9e0cfd6cb4d2922f3cd1523462e1621d.jpg

Lite kul kuriosa är att jag av en slump upptäckt att han som 1994 tog med sig bilen från Saudiarabien till Sverige är en gammal kund till mig så jag drog iväg ett meddelande till honom och fick höra lite om bilens första år big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-12fd83c51dee218c77e2ae7d3e2bf1f5.jpg

Sen hittade jag en bok på jobbet som jag var tvungen att låna hem som lite kvällsläsning 😁
https://www1.garaget.org/gallery/images/21/20450/20450-bec39664ffdb2e5ff39ff5d75cb2040e.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
30 november 2020 · 3 139 Inlägg
#116

Hahaha!
"Du får väl prata lite arabiska med den" 🤣

Ja du ligger i du! Gjorde stor skillnad med speglarna, men det ser nästan lite.... tanigt ut...? De gamla var större, väl? 🤔
Hur som, riktigt bra jobbat!

Måste nog ta tag i min belysning också o byta till LED, men steg ett när det gäller sånt är halvljuset... det är nog svagare än din innerbelysning 😅

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 10 581 Inlägg
#117

stingray-ragge skrev:
Genvägar är ofta senvägar 😉😅
Skönt att det löste sig och att du fick fixat bilen igen 😀

du tänker fel..  nu vet han att bilen är för låg... och måste bli högre så inte styrdämparen fastnar i en massa trevliga hinder som gör körningen mer spännande smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Lucif3r
30 november 2020 · 675 Inlägg
#118

Tänk vad olika vi är, själv föredrar jag kallvitt i interiörbelysningen smile Tycker man ser bättre med kallvitt än varmvitt.... Men varmvitt ger ju visserligen en lite småmysig känsla (speciellt så här juletider).

Och ett tips, som du säkerligen inte kommer komma ihåg eller följa(big_smile), är att alltid beställa mer LED's än du tror du kommer behöva. Dom är så pass billiga ändå om man kikar utanför svenska gränsen.
Jag köpt ett 25-pack kallvita w5w-lampor för typ 50 spänn(nu för tiden är det visserligen lite dyrare.... tack postnord!), och dom har räckt till belysning i 2 bilar(instrumenthus, tak/kupé, skyltbelysning) och har ändå fortfarande några kvar tongue
Rätt sjukt hur folk i sverige vill ha bortåt 300 för LEDs som bara täcker 1 instrumenthus....

Lill-pumba
1 december 2020 · 96 Inlägg
#119

Bra jobbat, gissar att den lokala raggar stationen är de ökända 88.8mhz?

-Fuck cancer-
simonfalun Mångfifflare
8 december 2020 · 263 Inlägg
#120

Growe skrev:

stingray-ragge skrev:
Genvägar är ofta senvägar 😉😅
Skönt att det löste sig och att du fick fixat bilen igen 😀

du tänker fel..  nu vet han att bilen är för låg... och måste bli högre så inte styrdämparen fastnar i en massa trevliga hinder som gör körningen mer spännande smile

Haha ja några tum högre markfrigång skulle inte skada, men då lär jag ha större däck eller portalaxlar - båda är över min budget 😢

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt