Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959
  • 374 Följare
  • 2 122 089 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2020
JohnWayne
23 november 2020 · 5 071 Inlägg

HG_ skrev:
Den bilen tycker jag du ska behålla. 😁
Du ska vara mycket nöjd. 😁

Tackar och bockar big_smile
Är rejält trött på att skruva femtiotalsford nu så den får nog gå om nån är hugad tongue

JohnWayne
23 november 2020 · 5 071 Inlägg

Vettemannen skrev:

JohnWayne skrev:
En kompis kommer med ut på cruising en sommarkväll när ett sakta dis drar in.

Hon tar ett kort som kommer bli det bästa jag har på bilen. Det är nu, i mulet väder, som färgerna kommer till sin rätt.

Tack Anci för den fina bilden big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fb32a419151e22250efe9df24ce10f69.jpg

Otroligt frän bil du har och vilken renovering du gjort. Fantastiskt vacker!!

/Benny

Tack tack tack och åter tack big_smile

JohnWayne
23 november 2020 · 5 071 Inlägg

-m skrev:
Helt fantastiskt snyggt. Beundrar ditt tålamod.

Men hur är det med din signatur
"Plymouth Barracuda•Saab 900 S•Saab 9000 CSE 2.3 turbo A50•Saab 9000 Turbo 16"
Saknas det inte en bil?

Tackar och bockar big_smile

Joo det gör det ju, men Meteor finns inte i Garagets meny så jag kan inte sätta in den på min profil sad

Har kontaktat dem flera gånger men inget händer sad sad sad

JohnWayne
23 november 2020 · 5 071 Inlägg

Cuefa skrev:

JohnWayne skrev:
En kompis kommer med ut på cruising en sommarkväll när ett sakta dis drar in.

Hon tar ett kort som kommer bli det bästa jag har på bilen. Det är nu, i mulet väder, som färgerna kommer till sin rätt.

Tack Anci för den fina bilden big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fb32a419151e22250efe9df24ce10f69.jpg

Riktigt stämningsfull bild, med ett sjukt vackert motiv!

Åter igen, tusen tack big_smile

JohnWayne
23 november 2020 · 5 071 Inlägg

Efter att ha kört lite uppenbarade sig lite barnsjukdomar, eller ska vi säga ålderskrämpor, damen är ju ändå 60 år gammal tongue

Hastighetsmätaren gav upp efter 15 kilometer sad Trodde det var wiren men det visade sig att mätaren antagligen skurit sad

Hjulvinklarna är helt fel. Och ingen kan ställa dem. Dagens laserverktyg spänns ju fast på bakhjulen, och på dessa gamla bilar kommer ju skärmkanten så lågt och hjulen sitter så långt in under karossen.

Och så vill den gå onödigt varm..... roll

Cuefa Ain't no place like home...
23 november 2020 · 4 628 Inlägg

Ett sådant här projekt blir ju aldrig klart, det finns alltid något att putsa till. Inte sant? smile
Hjulvinklarna får du nog justera på gammalt hederligt vis då tror jag.
Hastighetsmätaren, går kanske plocka isär?
Kan tänka mig att det finns någon form av backelit-drev som gått sönder?

Gällande temperatur, det är väl en klassiker med gamla V8or.
Hade du renoverat kylaren på den?
Det är så sjukt många sidor i den här tråden, minns inte om Du skrivit något om det 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Xebers76
23 november 2020 · 2 250 Inlägg

Ja det blir alltid massa sånt där, spelar ingen roll hur noga man är, blir alltid något tongue
Var nån som sa till mig att när man kunnat köra 50 mil utan minsta problem så är bilen pålitlig tongue

Grymt bygge! Jag har följt senaste få åren, i tystnad för det mesta xP

-m
24 november 2020 · 172 Inlägg

JohnWayne skrev:
Hjulvinklarna är helt fel. Och ingen kan ställa dem. Dagens laserverktyg spänns ju fast på bakhjulen, och på dessa gamla bilar kommer ju skärmkanten så lågt och hjulen sitter så långt in under karossen.

Fungerar det inte med att sätta spacers utanpå fälgarna så att laserverktygen kommer ut några cm.

Annars, kanske det finns någon gammal, gammal verkstad med hjulinställningsverktyg undanlagda i något hörn.

JohnWayne
28 november 2020 · 5 071 Inlägg

Cuefa skrev:
Ett sådant här projekt blir ju aldrig klart, det finns alltid något att putsa till. Inte sant? smile
Hjulvinklarna får du nog justera på gammalt hederligt vis då tror jag.
Hastighetsmätaren, går kanske plocka isär?
Kan tänka mig att det finns någon form av backelit-drev som gått sönder?

Gällande temperatur, det är väl en klassiker med gamla V8or.
Hade du renoverat kylaren på den?
Det är så sjukt många sidor i den här tråden, minns inte om Du skrivit något om det 🙈

Jag har en extra mätartavla jag kan byta till smile'
'
Kylaren och vattenpump är ny neutral

Jåå, många gånger jag själv inte minns tongue

JohnWayne
28 november 2020 · 5 071 Inlägg

Xebers76 skrev:
Ja det blir alltid massa sånt där, spelar ingen roll hur noga man är, blir alltid något tongue
Var nån som sa till mig att när man kunnat köra 50 mil utan minsta problem så är bilen pålitlig tongue

Grymt bygge! Jag har följt senaste få åren, i tystnad för det mesta xP

Tusen tack big_smile
Joo klart att det alltid är nåt.....

JohnWayne
28 november 2020 · 5 071 Inlägg

-m skrev:

JohnWayne skrev:
Hjulvinklarna är helt fel. Och ingen kan ställa dem. Dagens laserverktyg spänns ju fast på bakhjulen, och på dessa gamla bilar kommer ju skärmkanten så lågt och hjulen sitter så långt in under karossen.

Fungerar det inte med att sätta spacers utanpå fälgarna så att laserverktygen kommer ut några cm.

Annars, kanske det finns någon gammal, gammal verkstad med hjulinställningsverktyg undanlagda i något hörn.

Då kommer ju hjulen länge ut men då skärmkanten bak är så låg sad

JohnWayne
28 november 2020 · 5 071 Inlägg

Hittade en verkstad 80 km bort som hade de gamla hjulinställningsverktygen. Så jag och farsan drog iväg en fredag i vackraste sensommarvärme.

Tyvärr passade inte mätverktygen på Meteorens fälgar sad  sad sad

Vertygen behöver fälg med girad kant för att kunna fästa. Meteor har nästan rak fälgkant sad

Hem igen.....

Angående värmeproblemen så är tändningen ställ till 2 graders förtändning. Jag vet, det låter extremt lite, men enligt service manualen är det korrekt.

Ändrar till 7 graders förtändning. Ändrar inget märkbart på gång eller körbarhet, men ej heller på värmeproblemet.

JohnWayne
28 november 2020 · 5 071 Inlägg

En annan sak är att navkapslarna inte vill hållas på sad

Första gången jag backade ut ur verkstaden for första iväg sad

Har fått höra att det kan bli ett problem med pulverlackade fälgar, ytan blir för hal. Har nu böjt ut fästhakarna så det krävs milt våld att slå fast dem på fälgarna. Nu borde de sitta på plats smile

JohnWayne
28 november 2020 · 5 071 Inlägg

Börjar misstänka det är nåt lurt med termostaten, får inget tryck i övre kylarslang och slangarna till värmepaketet blir ej varma roll

När jag tappar ur kylvatten är det inte klara gröna kylvätska vi fyllt i utan en brun sörja som kommer ut yikes

Och när jag demonterar termostaten ser den ut som om den legat i en gyttjepöl i 15 år sad Man ser knappt att det är en termostat.

Prata med en kompis som har en hel drös med jänkare och han har haft samma problem. Avlagringar inne i blockets vattenkanaler släpper och bildar denna sörja som täpper till allt sad

Han fixa sin Chrysler 300 med diskmaskinstvättmedel.

Sagt och gjort. Men först lossar jag slangen som går in i värmepaketet och öppnar kylarens avtappning. Sedan tar jag trädgårdslangen och fäster den på slangen som går in i värmapaketet. Och så fullt tryck på.

Först kommer bara rostigt brunt vatten ur avtappningen på kylaren men till sist efter man har tappat en stund börjar vattnet bli klart.

Skruvar tillbaks slangen och stänger avtappningen. I med maskindiskmedlet och så köra motorn varm. Sedan tappa ur och tvätta igenom systemet med rent vatten. Jag upprepar denna procedur med maskindiskmedel 4 gånger...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2020 · 14 006 Inlägg

JohnWayne skrev:

vEight skrev:
Så gjorde jag med packarden också. Fick spola många gånger och sen 2 resor med diskmaskinstablett, ca 2mil vardera. Sen spola och i med glykol. Det gjorde susen med värmeproblemet och sen dess har vattnet varit fint. 🙂

Verkar vara ett ganska vanligt problem hmm

Oftast är ju motorn lika gammal som bilen och det rostar och kladdar igen i dessa gjutjärnsmotorer oftast efter att de står still långa perioder ibland.  Men efter era behandlingar med diskmaskinstabletter så borde det klara sig några år.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Xebers76
28 november 2020 · 2 250 Inlägg

Jag grävde ut enormt mycket sörja ur blocket på min jänkare jag hade. Med topparna av så var det bara att börja gräva. Dem 2 bakersta cylindrarna hade mer eller mindre ingen kylning. Den överhettade dock aldrig skumt nog.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang