V70 TDI går inte upp i temp

Jakkeboii
28 november 2020 · 22 Inlägg

Hej, har en V70 TDI -98 som inte går upp i temp. När jag kör med den så går den inte upp i temp, men efter att jag kört med den och sedan står still på tomgång så kan mätaren röra sig, men det är inte mycket, ungefär 1/4 av mätaren, knappt det. Och när jag står still så ryker den vitt, men så fort jag varvar den lite/kör så slutar det och ryker inget när jag kör. Har kollat kylarvätskenivån och den ligger ungefär vid min sträcket. Är det termostaten som alltid är öppen eller vad kan det vara för fel?

Audi A4 (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2020 · 14 007 Inlägg

Jakkeboii skrev:
Hej, har en V70 TDI -98 som inte går upp i temp. När jag kör med den så går den inte upp i temp, men efter att jag kört med den och sedan står still på tomgång så kan mätaren röra sig, men det är inte mycket, ungefär 1/4 av mätaren, knappt det. Och när jag står still så ryker den vitt, men så fort jag varvar den lite/kör så slutar det och ryker inget när jag kör. Har kollat kylarvätskenivån och den ligger ungefär vid min sträcket. Är det termostaten som alltid är öppen eller vad kan det vara för fel?

Kan vara termostaten. Men inte ska den ryka vitt?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jakkeboii
28 november 2020 · 22 Inlägg

Vettemannen skrev:

Jakkeboii skrev:
Hej, har en V70 TDI -98 som inte går upp i temp. När jag kör med den så går den inte upp i temp, men efter att jag kört med den och sedan står still på tomgång så kan mätaren röra sig, men det är inte mycket, ungefär 1/4 av mätaren, knappt det. Och när jag står still så ryker den vitt, men så fort jag varvar den lite/kör så slutar det och ryker inget när jag kör. Har kollat kylarvätskenivån och den ligger ungefär vid min sträcket. Är det termostaten som alltid är öppen eller vad kan det vara för fel?

Kan vara termostaten. Men inte ska den ryka vitt?

/Benny

Vet inte om det kan va för att den inte riktigt går upp i temp, så det kanske är kondens i avgassystemet för att motorn inte blir riktigt varm?

Audi A4 (2006)
panda666
28 november 2020 · 4 228 Inlägg

Hur långt kör du ungefär? är inte det kondens bara? nu när det är kallare ute så tar det säkert längre tid att komma upp i temp speciellt en gammal diesel. Blir den fortfarande inte varm efter en längre sträcka så borde det vara termostaten.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 november 2020 · 14 007 Inlägg

Jakkeboii skrev:

Vettemannen skrev:

Jakkeboii skrev:
Hej, har en V70 TDI -98 som inte går upp i temp. När jag kör med den så går den inte upp i temp, men efter att jag kört med den och sedan står still på tomgång så kan mätaren röra sig, men det är inte mycket, ungefär 1/4 av mätaren, knappt det. Och när jag står still så ryker den vitt, men så fort jag varvar den lite/kör så slutar det och ryker inget när jag kör. Har kollat kylarvätskenivån och den ligger ungefär vid min sträcket. Är det termostaten som alltid är öppen eller vad kan det vara för fel?

Kan vara termostaten. Men inte ska den ryka vitt?

/Benny

Vet inte om det kan va för att den inte riktigt går upp i temp, så det kanske är kondens i avgassystemet för att motorn inte blir riktigt varm?

???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jakkeboii
28 november 2020 · 22 Inlägg

panda666 skrev:
Hur långt kör du ungefär? är inte det kondens bara? nu när det är kallare ute så tar det säkert längre tid att komma upp i temp speciellt en gammal diesel. Blir den fortfarande inte varm efter en längre sträcka så borde det vara termostaten.

Brukar köra cirka 2 mil ungefär (mest ner till byn och sen hem) men igår körde jag ungefär 13 mil i -2 och motorn blev bara varm när jag stod stilla och då fanns det lite värme, men sen när jag skulle hem så visade tempmätaren 0 och den fanns knappt värme i bilen

Audi A4 (2006)
Brådhis * Voff voff *
29 november 2020 · 10 244 Inlägg

Byt termostat! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jakkeboii
29 november 2020 · 22 Inlägg

Brådhis skrev:
Byt termostat! smile

Ja jag får göra det, har beställt en så ska byta så fort jag får hem den

Audi A4 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang