VW Passat TDi 2013 startar men stannar direkt när varm

johec
29 november 2020 · 4 Inlägg

Hej! Har sökt i trådar efter trådar efter symptom och ledtrådar för mitt bekymmer. Men blir inte riktigt klok på detta ändå. Min Passat, TDi 170hk från 2013, 16000 mil, startar som en klocka när den är kall. När den är varmkörd startar den men stannar direkt efter 1-2 sekunder - men bara IBLAND, inte alltid. Och den har alltid hoppat igång efter 1-4 omförsök. Inga symptom när den väl är igång, spinner som en katt, bränslesnål som attan. Det spelar ingen roll om jag nyckelstartar eller om den själv återstartar efter startstopp vid rödljus, felet kan visa sig i båda fallen. 

Jag har VCDS/Ross-tech och den visar inga som helst felkoder vid total genomsökning av elektroniken på bilen. Jag har bytt vevaxelgivare i hopp om att det skulle lösa problemet, men icke.
Hur kan jag felsöka detta på bästa sätt? Jag har ju VCDS och kan logga allt, men vad ska jag kolla efter? Vad för fel visar sig endast vid varmstart. Om det är immobilizern som spökar ska jag väl få felkod på det eller info i vcds att den kickat in? Och varför skulle den spöka vid omstart efter startstopp-systemet stannat motorn, då har jag ju inte ens rört nyckeln? Tempsensor står det i vissa trådar - vilken av dem?

Hoppas någon medlem i garaget känner igen symptom och kan ge ledtråd. Har inte råd att byta ut del efter del på vinst och förlust.
mvh
Johan

Senast redigerat av johec (30 november 2020)

simlar
30 november 2020 · 5 516 Inlägg

Skulle kika på bränsletrycket, dieseln blir tunnare när den blir varm och högtryckspumpen får då svårare att pumpa upp tillräckligt tryck.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
johec
30 november 2020 · 4 Inlägg

simlar skrev:
Skulle kika på bränsletrycket, dieseln blir tunnare när den blir varm och högtryckspumpen får då svårare att pumpa upp tillräckligt tryck.

Tack! Jag förmodar att jag kan läsa ut detta med vcds. Vet du vilka gränsvärden som rekommenderas för trycket?

simlar
30 november 2020 · 5 516 Inlägg

johec skrev:

simlar skrev:
Skulle kika på bränsletrycket, dieseln blir tunnare när den blir varm och högtryckspumpen får då svårare att pumpa upp tillräckligt tryck.

Tack! Jag förmodar att jag kan läsa ut detta med vcds. Vet du vilka gränsvärden som rekommenderas för trycket?

Har tyvärr inte i huvudet men iaf i Odis går det läsa börvärde samt ärvärde så du bör kunna hitta det i vcds också.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
it_mutt Avstängd
30 november 2020 · 10 388 Inlägg

För CFGB-snurran;

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-8b46d0bd95e42c984e72c2661073895e.jpg

Ett tips, dock inte säker på att det är giltigt för din bil, men, på tidigare modeller så var det "ofta" relä 109 som gav upp. När bilarna strulade blev detta (som styrde glödningen) stekhett. Ett sätt att kontrollera det på var att när bilen strulade, så tändes inte glödtrådslampan på kombiinstrumentet.
Nu har inte du detta specifika relä, utan ett som heter J179. Volkswagen väljer nu att kalla det för "kontrollenhet för glödstift". Har dock samma funktion.
Då din bil faktiskt startar, är det kanske inte helt troligt, men, slå ett öga på glödstiftsikonen.

En sak du kan testa är att plugga ur kylvätsketempgivaren...g...69 kanske den heter. Det "ska" (om ECU:n inte får signal) trigga "kallstarts rutinen".

Båda är långsökta, men relativt enkla för att utesluta antingen J179 alternativt tempgivaren.

Annars låter ju beteendet som ett typiskt immo-beteende. Så för all del, har du en annan nyckel så testa (nu blir alternativen bara mer och mer osannolika här wink ). Hade det varit en bensinare hade jag även gett en gissning på LMM

Senast redigerat av it_mutt (30 november 2020)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
johec
1 december 2020 · 4 Inlägg

Tack för tips alla. Jag har provat att byta nyckel till en helt oanvänd. Samma problem med den - men kan ju vara antennen vid ratten då.... men undrar då också - är immon inblandad efter "startstopp"-återstart? Problemet är ju oberoende om det är jag som försöker starta bilen eller om den själv gör en omstart efter "startstopp"-aktivering.  Jag tyckte mig också se att det ska finnas notering i immo-felkoderna om den har blockerat start (vcds).  Har också funderat på om växellägesgivaren har fel - felet påminner ju om vad som händer om jag rycker i växelväljaren omedelbart i samband med start - den stannar. Långsökt visserligen, och känns också paradoxalt om et skulle vara det eftersom felet finns vid omstart efter "startstopp".

johec
14 december 2020 · 4 Inlägg

Nu är felet åtgärdat. ECU:n vattenskadad pga idiotisk placering av den på denna version av Passat. Specialverkstad bytte till en begagnad ecu från en Tiguan. Beggade från Passat är tydligen oftast i dåligt skick pga vatten... ni som också har B7 rekommenderas undersöka avrinningen från torpedväggen innan ni också får problem.

it_mutt Avstängd
23 december 2020 · 10 388 Inlägg

johec skrev:
Nu är felet åtgärdat. ECU:n vattenskadad pga idiotisk placering av den på denna version av Passat. Specialverkstad bytte till en begagnad ecu från en Tiguan. Beggade från Passat är tydligen oftast i dåligt skick pga vatten... ni som också har B7 rekommenderas undersöka avrinningen från torpedväggen innan ni också får problem.

Gott att det löst sig.

Att kolla avrinningen är ett bra tips på alla bilar smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang