Nollställa dieselvärmare

Brådhis * Voff voff *
29 november 2020 · 10 245 Inlägg

Hur kan folk ha så´na problem med sina värmare?

* Hade en V70N D5 -07, körde den från 19000 mil till 26000 mil 2012-2014. Värmaren gick i autoläget varenda dag. Aldrig några problem.

* Hade en V70 II D3 -11, körde den från 19500 mil till 34500 mil 2015-2018. Värmaren gick i autoläget varenda dag. Aldrig några problem.

Så vad gör folk med dom...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
30 november 2020 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:
Hur kan folk ha så´na problem med sina värmare?

* Hade en V70N D5 -07, körde den från 19000 mil till 26000 mil 2012-2014. Värmaren gick i autoläget varenda dag. Aldrig några problem.

* Hade en V70 II D3 -11, körde den från 19500 mil till 34500 mil 2015-2018. Värmaren gick i autoläget varenda dag. Aldrig några problem.

Så vad gör folk med dom...?

Jag får nog säga samma sak.

Sambons V40 går väldigt mycket korta sträckor och den startar värmaren på varenda gång bara det finns nog med diesel i tanken.
Problemet Husseman beskriver med nya bilar som strular med värmarna - snälla, scanna in den artikeln o lägg upp här för det skulle jag vilja läsa!

Det största problemet vi har med våra värmare på VW/Audi/Skoda är att de inte går att starta med appen pga strul med just den biten. I stort sett alla nyare VW/Audi/Skoda/Seat som säljs, oavsett bensin eller diesel, har värmare. Har verkligen inte hört mycket strul med själva värmaren och jag är inne på mitt 15e år inom denna koncern, på 3 olika anläggningar i 3 olika städer.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
svagforvag
3 december 2020 · 14 Inlägg

Ok, tack. Det blir till att lämna in för felsök men  ska någe lagas så gör jag och Youtube det.

Cuefa Ain't no place like home...
4 december 2020 · 4 628 Inlägg

svagforvag skrev:
Ok, tack. Det blir till att lämna in för felsök men  ska någe lagas så gör jag och Youtube det.

Ingen dum idé 👍🏼
Tala gärna om vad de kommer fram till på felsökningen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
svagforvag
6 januari 2021 · 14 Inlägg

simlar skrev:
Måste låsas upp med diagnosutrustning.

Mest troligt låst pga överhettning, brukar då vara cirkulationspumpen till värmaren som pajjat när den inte använts på flera månader.

valle22 skrev:

simlar skrev:
Måste låsas upp med diagnosutrustning.

Mest troligt låst pga överhettning, brukar då vara cirkulationspumpen till värmaren som pajjat när den inte använts på flera månader.

Stämmer precis ovan....

Du måste till nån som har VW's ODIS för att låsa upp värmaren. Och mest troliga är vattenpumpen till värmaren som är kass.

https://www.bildelsbasen.se/?link=item& … l=1&vc[0]=202125100&vcx=4929&pc[0]=118105103&post_id=44694604

Sökte felkoder med icarsoft cr plus, den hittade inget.
Däremot kunde verkstan hitta 2 felkoder, låst och överhettning vattenpump.
Nu har vi använt värmaren några gånger i sträng kyla, den brummar på i 40 min.
Men, den är fotfarande iskall.
På verkstan sa de att om vattenpumpen är trasig kommer den överhettas nästa gång vi använder den när bilen är kall och då låser sig värmaren igen.
Men nu verkar den inte vilja överhettas.
Är det då pumpen eller kan jag byta nått annat?

husseman
6 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, riv bort skiten och sätt dit en elektrisk motorvärmare. I detta fallet verkar det ju som fanskapet inte ens tänder " den brummar på i 40 min.
Men, den är fortfarande iskall." -huu orka hålla på med dessa jävla muppvärmare.

mvh/husse

-m
6 januari 2021 · 172 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, riv bort skiten och sätt dit en elektrisk motorvärmare.
mvh/husse

Hur får elvärmaren bilen varm på en parkering utan elstolpe?

husseman
6 januari 2021 · 1 577 Inlägg

-m skrev:

husseman skrev:
Hmm, riv bort skiten och sätt dit en elektrisk motorvärmare.
mvh/husse

Hur får elvärmaren bilen varm på en parkering utan elstolpe?

Ja det är ju knappast elvärmarens fel iallafall. - har man inte tillgång till el 2021, så kanske man ska prova att cykla eller nåt sånt.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2021 · 10 245 Inlägg

husseman skrev:

-m skrev:

husseman skrev:
Hmm, riv bort skiten och sätt dit en elektrisk motorvärmare.
mvh/husse

Hur får elvärmaren bilen varm på en parkering utan elstolpe?

Ja det är ju knappast elvärmarens fel iallafall. - har man inte tillgång till el 2021, så kanske man ska prova att cykla eller nåt sånt.

mvh/husse

Så eftersom dieselvärmaren inte fungerar och man inte har tillgång till ström till en elektrisk motorvärmare överallt(!) där man parkerar så borde man cykla...? Du är ju rolig du...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
6 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, mjao klart man inte har el överallt man parkerar- men motorvärmare behöver ju inte vara aktiverad varje gång man stannar heller. Viktigaste är väl att man har ett vanligt 220 uttag hemma, så man slipper kallstarterna, vilket de flesta bör ha 2021.
mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2021 · 13 674 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, mjao klart man inte har el överallt man parkerar- men motorvärmare behöver ju inte vara aktiverad varje gång man stannar heller. Viktigaste är väl att man har ett vanligt 220 uttag hemma, så man slipper kallstarterna, vilket de flesta bör ha 2021.
mvh/husse

tror inte dom flesta har ett  utag hemma ssom kan användas till bilen..  om man nu inte drar en sladd från en lägenhet till bilen.  ibland står den utanför ibland står den några gator bort osv..

alla bor inte i villor smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
svagforvag
18 januari 2021 · 14 Inlägg

Någon som vet hur man byter vattenpumpen till värmaren? Från vilket håll man angriper den.

svagforvag
6 februari 2021 · 14 Inlägg

Jag hittade själv, sitter lättillgängligt bakom kylaren om man tar bort plastkåpan under bilen. 2 slangar 3 skruv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 februari 2021 · 17 386 Inlägg

svagforvag skrev:
Jag hittade själv, sitter lättillgängligt bakom kylaren om man tar bort plastkåpan under bilen. 2 slangar 3 skruv.

Pumpen går på 12v. Prova den. När pumpen ger upp brukar värmaren bli överhettad på 2 minuter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
svagforvag
6 april 2021 · 14 Inlägg

Nollat felkod och vattenpump bytt, nu felkodar den cirkulationspumpen istället.
Vet någon om den sitter bakom höger eller vänster framdäck om man tar bort hjulhuskåpan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang