Försäkring / konsumentskyddslagen

Peppe
30 november 2020 · 4 Inlägg

Hejsan.

Köpte en Audi A6 avant 2007 som gått 20400mil från en bilfirma.

Tecknade vid köp en helförsäkring hos Folksam.

Efter 2 veckors tid lyste motorlampan under en stund , sen slocknade den och sen tändes igen , och nu lyser den hela tiden,  kollade då felkoder på en firma , och visar sig vara kamkedjan som är uttänjd eller liknande.

Kontaktar Folksam som säger att just kamkedjor och en bil som gått över 20.000 mil går inte på försäkringen , utan ska enligt konsumentskyddslagen gå på bilfirman som då ska laga eller låta mig häva köpet. Då det föreligger speciella regler just runt kamkedjorna och det inte finns en chans att den är skapad av dom 70 mil jag rullat i bilen utan det är solklart att den redan varit sån och ska gå enligt konsumentskyddslagen och återköp/fixa från bilfirman.


Någon som vet eller kan något om detta.

Firman har hitintills bara uttalat sig med "Vi ska kolla upp detta"

Tacksam för svar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 13 669 Inlägg

finns inte en maskinskade försäkring som täcker något på en bil med 20k mig vetligen.. så det kvittar vad som hänt eller inte..

derför ska man ge fan i att köpa den typen av bilar dom kostar mer att laga än dom är värda.. hoppas du inte köpt bilen på en liten firma utan någon stor märkeskedja för annars kommer dom aldrig laga bilen åt dig eller häva köpet.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
rcy
30 november 2020 · 1 705 Inlägg

Håller helt med ovanstående, finns ingen försäkring i världen som täcker motorskador på en gammal bil som gått 20k mil.
Ditt enda hopp är nog att kunna häva köpet. Att dom lagar bilen tvivlar jag på, en sådan reparation kostar mer än vad bilen är värd.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
amazinjoey
30 november 2020 · 1 138 Inlägg

Har du köpt en bil för över 30k så hamnar de under konsumentskyddslagen

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 13 669 Inlägg

amazinjoey skrev:
Har du köpt en bil för över 30k så hamnar de under konsumentskyddslagen

problemet är att en sån fungerar bara när företag bryr sig.. skiter dom i det så kan man inte komma någonstans med det tyvärr..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2020 · 17 376 Inlägg

Growe skrev:

amazinjoey skrev:
Har du köpt en bil för över 30k så hamnar de under konsumentskyddslagen

problemet är att en sån fungerar bara när företag bryr sig.. skiter dom i det så kan man inte komma någonstans med det tyvärr..

Så är det tyvärr.
Dessutom så brukar inte stora firmor som har sitt rykte att tänka på att byta in en Audi från -07 och sälja till kund, möjligen säljer de den till Kalle på hörnet som ger fullkomligt fan i konsumentköplagen säljer till kund i sin tur och hoppas att bilen rullar ut ur hallen innan någon händer.

Det kan se rätt hopplöst ut men vi får väl hoppas att TS har lite tur så denna slipper betala bilen en gång till.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

amazinjoey skrev:
Har du köpt en bil för över 30k så hamnar de under konsumentskyddslagen

problemet är att en sån fungerar bara när företag bryr sig.. skiter dom i det så kan man inte komma någonstans med det tyvärr..

Så är det tyvärr.
Dessutom så brukar inte stora firmor som har sitt rykte att tänka på att byta in en Audi från -07 och sälja till kund, möjligen säljer de den till Kalle på hörnet som ger fullkomligt fan i konsumentköplagen säljer till kund i sin tur och hoppas att bilen rullar ut ur hallen innan någon händer.

Det kan se rätt hopplöst ut men vi får väl hoppas att TS har lite tur så denna slipper betala bilen en gång till.

kanske är lite elakt påstånde av mig men så ser det ut för det mesta.. med få undantag tyvärr..

har själv dömt ut ett par audi bilar pga kamkedje strul.. så vet ju hur kunder reagerar oftast har dom lån på bilen som är så högt att dom sitter fast med en totalt värdelös bil som är för dyr att laga och man kan inte sälja den för man förlorar minst 40K på att sälja en trasig bil.

det är ju endå runt 50k för att byta maskinen om man mot förmodan hittar någon..

mest intressanta raset var när en kund kom med sin audi med 1.8tfsi maskin   vi kollade allt man ska kolla konsterade att kedjan hoppat.   att den hoppade berodde på att dom bytt hjulen på bilen från vinterdäck till sommardäck.  och dom gungade bilen lite fram och tillbaka när dom släppte hjulen..     till saken hör är att dom monterade ett par 19" hjul där däcken var totalt sopslut och var inte ens lagliga..       dom kunde inte förstå hur kedjan kunde hoppa av det..   

på den bilen var t.o.m toppen spräckt fast den aldrig gick någon gång utan enbart av startmotorkraft.. =/         tack och lov att vi inte tog det jobbet..  men polarn köpte bilen renoverade toppen monterade allt och insåg att toppen var spräckt..  så blev en ny topp=jättedyrt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Peppe
30 november 2020 · 4 Inlägg

Tack för all input och alla svar..

Bokhandlaren har hört av sig iallafall , sagt att dom ska försöka "hjälpa oss" på alla sätt dom kan men att häva köpet nog inte kommer ske.

Han skulle prata med sin chefsmekaniker eventuellt kanske att dom tar alla reparationer "jobbet" om jag står för kostnaden av delar, inväntar svar där fortsatt.

En annan fråga här för en som är väldigt novis på det mekaniska.

Bilen har som sagt innan gått extremt ryckigt på tomgången,  bra när den rullar,  och motor lampan har lyst , nu snurrade jag igång den , ingen lampa lyser plötsligt , inget fel på tomgången , hur kan det ske ?

Väldigt tacksam till er alla som tar / tagit er tid för input.

Mvh

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 november 2020 · 17 376 Inlägg

Peppe skrev:
Tack för all input och alla svar..

Bokhandlaren har hört av sig iallafall , sagt att dom ska försöka "hjälpa oss" på alla sätt dom kan men att häva köpet nog inte kommer ske.

Han skulle prata med sin chefsmekaniker eventuellt kanske att dom tar alla reparationer "jobbet" om jag står för kostnaden av delar, inväntar svar där fortsatt.

En annan fråga här för en som är väldigt novis på det mekaniska.

Bilen har som sagt innan gått extremt ryckigt på tomgången,  bra när den rullar,  och motor lampan har lyst , nu snurrade jag igång den , ingen lampa lyser plötsligt , inget fel på tomgången , hur kan det ske ?

Väldigt tacksam till er alla som tar / tagit er tid för input.

Mvh

Kedjan kanske ligger på gränsen för vad som enligt bilen är ok innan den tänder motorlampan. Kör man så belastas grejerna och bilen går troligen bättre då.

En fråga du inte behöver svara på men hur mycket gav du för bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Peppe
30 november 2020 · 4 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Peppe skrev:
Tack för all input och alla svar..

Bokhandlaren har hört av sig iallafall , sagt att dom ska försöka "hjälpa oss" på alla sätt dom kan men att häva köpet nog inte kommer ske.

Han skulle prata med sin chefsmekaniker eventuellt kanske att dom tar alla reparationer "jobbet" om jag står för kostnaden av delar, inväntar svar där fortsatt.

En annan fråga här för en som är väldigt novis på det mekaniska.

Bilen har som sagt innan gått extremt ryckigt på tomgången,  bra när den rullar,  och motor lampan har lyst , nu snurrade jag igång den , ingen lampa lyser plötsligt , inget fel på tomgången , hur kan det ske ?

Väldigt tacksam till er alla som tar / tagit er tid för input.

Mvh

Kedjan kanske ligger på gränsen för vad som enligt bilen är ok innan den tänder motorlampan. Kör man så belastas grejerna och bilen går troligen bättre då.

En fråga du inte behöver svara på men hur mycket gav du för bilen?

Tack för svar,  gav 48500 för den. Enligt där felkoderna kollades hade det kostar runt 13 lax att reparera om det hade varit 4 cylindriga motorn , men detta är stora v6 motorn , hans kommentar var "lika bra att köra ner bilen i älven"

viccoA
30 november 2020 · 3 109 Inlägg

Är det bara kedjan som sträckt sig så kostar transmissionskedjesatsen (tre kedjor, 3 sträckare, 2 styrskenor) ca 4000kr eller strax däröver (lite beroende på vilken 6:a du har).
Jobbet tar en dag ungefär om du känner någon som är lite mer händig än "genomsnittshemmapularen".

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 13 669 Inlägg

trodde den tokraasat..  att v6orna har felkoder och sträckt kedja är ett vanligt fel men långt ifrån så allvarligt som på 4orna där man sällan hinner få en förvarning utan det är ras direkt.   det är ju inget roligt jobb men det är ju inte värre än så..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
30 november 2020 · 5 809 Inlägg

Sedan bör nog inte bilen köras eller ens startas mer innan kedjan och de andra grejerna är bytta. Om kedjan kuggar över kan det bli mycket, mycket dyrare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 november 2020 · 13 669 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Sedan bör nog inte bilen köras eller ens startas mer innan kedjan och de andra grejerna är bytta. Om kedjan kuggar över kan det bli mycket, mycket dyrare.

v6orna är inte fullt så känsliga som 4orna men du har en poäng smile

vet dom som kört flera år med felkod på kedjan på 6orna utan problem.  men rätt vad det är så går det fel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Peppe
30 november 2020 · 4 Inlägg

Vill först säga att jag är otroligt glad och tacksam över all input jag fått här.

Gott igenom felkoderna som kommit upp,  hade ju även en felkod för "Förbränningsfeltändning cylinder 1 lokaliserad"

Om jag nu inte är helt borta,  så skulle väl det kunna vara denna felkod / problem som gör att bilen "studsat" på tomgången , och motorlampan lyst ,  och nu när jag startade så motorlampan släckt och tomgången perfekt,  att motorlampans sken beror på en feltändande cylinder?

Tar givetvis inte bort att den visar felkod på kedjan hmmm ?

viccoA
30 november 2020 · 3 109 Inlägg

Peppe skrev:
Vill först säga att jag är otroligt glad och tacksam över all input jag fått här.

Gott igenom felkoderna som kommit upp,  hade ju även en felkod för "Förbränningsfeltändning cylinder 1 lokaliserad"

Om jag nu inte är helt borta,  så skulle väl det kunna vara denna felkod / problem som gör att bilen "studsat" på tomgången , och motorlampan lyst ,  och nu när jag startade så motorlampan släckt och tomgången perfekt,  att motorlampans sken beror på en feltändande cylinder?

Tar givetvis inte bort att den visar felkod på kedjan hmmm ?

Kan vara dålig tändspole (visar sig på låga varv och går fint högre upp i registret i regel), alt dags att byta tändstift.

it_mutt Avstängd
30 november 2020 · 10 388 Inlägg

amazinjoey skrev:
Har du köpt en bil för över 30k så hamnar de under konsumentskyddslagen

Jag utgår från att du faktiskt inte menar konsumentskyddslagen från 1978, utan konsumentköplagen.

KKöpL gäller iaf oavsett vad. Det man tidigare som bilförsäljare undkom var att varudeklarera bilar under 30.000:- . Detta är ändrat sedan 2018.
Enda sättet för en bilhandlare att komma "runt" konsumentköplagen är att sälja bilen som "reperationsobjekt". Vilket också många mindre seriösa firmor gör oavsett om bilen kostar 100.000kr eller 1000kr. Just för att helt enkelt undkomma det skydd som KKöpL ger kunden.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2020 · 17 376 Inlägg

it_mutt skrev:

amazinjoey skrev:
Har du köpt en bil för över 30k så hamnar de under konsumentskyddslagen

Jag utgår från att du faktiskt inte menar konsumentskyddslagen från 1978, utan konsumentköplagen.

KKöpL gäller iaf oavsett vad. Det man tidigare som bilförsäljare undkom var att varudeklarera bilar under 30.000:- . Detta är ändrat sedan 2018.
Enda sättet för en bilhandlare att komma "runt" konsumentköplagen är att sälja bilen som "reperationsobjekt". Vilket också många mindre seriösa firmor gör oavsett om bilen kostar 100.000kr eller 1000kr. Just för att helt enkelt undkomma det skydd som KKöpL ger kunden.

Hursomhelst så riskerar inte handlaren några böter för att strunta i lagen. En smäll på fingrarna med att hamna som svartlistad är det som kan hända. (Hur många kollar den listan innan köp)

Vad gör handlaren då? Jo, byter namn på firman. Problemet löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2020 · 17 376 Inlägg

viccoA skrev:

Peppe skrev:
Vill först säga att jag är otroligt glad och tacksam över all input jag fått här.

Gott igenom felkoderna som kommit upp,  hade ju även en felkod för "Förbränningsfeltändning cylinder 1 lokaliserad"

Om jag nu inte är helt borta,  så skulle väl det kunna vara denna felkod / problem som gör att bilen "studsat" på tomgången , och motorlampan lyst ,  och nu när jag startade så motorlampan släckt och tomgången perfekt,  att motorlampans sken beror på en feltändande cylinder?

Tar givetvis inte bort att den visar felkod på kedjan hmmm ?

Kan vara dålig tändspole (visar sig på låga varv och går fint högre upp i registret i regel), alt dags att byta tändstift.

Låt oss hoppas detta! fast verkstadens utlåtande lät inte så kul. Jag brukar säga "Kör skiten över kajkanten" istället. Nu får vi ju inte hoppas så är fallet med TS bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
1 december 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
I det här fallet med Audi :s V6 så måste väl motorn ut?! Rätta mig om jag har fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang