Opel Manta B CC Saab T5/Sfro.

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
  • 127 Följare
  • 161 208 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 december 2020
Cassius Hobbymekaniker
7 september 2020 · 364 Inlägg
#401

Som nybliven förälder är det också viktigt att få komma ifrån ibland, även om de bara är en timma eller två. Första tiden är det väl främst modern som har det behovet men längre fram behöver man det som far också. smile

I mitt fall har jag inget garage nära, så lägger egentiden på gymet istället.. nu när jag är föräldraledig blir de dock lite 3D cad'ande när knodden sover. Fritiden kommer tillbaka, dock inte i samma mängd så man får ta till vara på de tillfällen som ges smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
CCRobin
7 september 2020 · 645 Inlägg
#402

Ja alltså all min fritid har ju gått åt för att få ner c20xe i den andra av någon anledning så den här har ju verkligen fått stå och skämmas bara smile

CCRobin
3 oktober 2020 · 645 Inlägg
#403

Plötsligt händer det, bilen flyttades igår upp till lyften och i förmiddags så lyckades jag med den stora bedriften att byta till Volvo bakaxel. Nu ska jag bara göra ett fäste i karossen för att få dit en arm på ovansidan av Volvo axeln.


Bort med den gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2c29ac05b841f9bd7f63635afb5c1620.jpg

Opel vs. Volvo. Den gamla axeln kommer få donera upphängning och stålstrut till min andra manta då dom gamla gummibussningarna har börjat ge sig på den smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f7e864cbffbaf59c7849442fec9a7114.jpg

Rostiga slitsade skivor är ju nice.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-54738fd454b0f0c154436a13917f2ba4.jpg

Monsterhjul på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7b2ad98cca00a2cd2ff085daeb5b52ac.jpg

Tanken är att börja bygga ihop handbromsen så jag kan få ihop en vettig lösning på det och kunna placera handbromsspaken i kardantunneln innan jag bygger klart den.

CCRobin
24 oktober 2020 · 645 Inlägg
#404

Fick tag i ett par bromsoksadapters för att kunna köra med dubbla bromsok bak av en gammal kollega, tanken är
Köra med ett ok som ska ha både mekanisk och hydraulisk handbroms i sig samt ett för fotbroms.


Fick slipa till det lite för att få plats runt axeln men gick rätt bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7781dbff212dd14a63ace3b572e8afc5.jpg

Placeringen blev såhär, lite kluven på placering men det är ju bra att utforska lite olika alternativ. Nu provade jag med två Volvo ok bara för att se hur det blev men ska leta reda på lite olika ok för att se vad som kommer funka bäst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e449523d949bfcfe438adffed7920ee9.jpg

CCRobin
7 november 2020 · 645 Inlägg
#405

Sakta och osäkert börjar jag få ihop bakbromsarna. Oken som ska få styra handbroms blev ett par ifrån en Renault 5 Gte, lite halvkonstig modell att ta ifrån kanske men dom hade precis samma bultdelning som original Volvo ok.

Har även fått tag i en som ska borra om mina drivaxlar till 4/100 istället så jag kan köra med samma fälgar runt om utan spacers. Blir att svetsa igen hålen då det krockar lite och sen få nya cirkeln borrad.

Men eftersom jag bara hade ett par drivaxlar och dom satt i bakaxeln så tyckte jag det va olämpligt att riva den och inte kunna hålla på med det samtidigt som dom lämnades iväg så polaren hade en axel med rasad pinjong som jag fick köpa billigt och plocka drivaxlarna ifrån.

Och när jag ändå hade den axeln lös så använde jag den för att hålla på med bromsarna istället för bilen, lite lättare att komma åt allt.

Såhär gjorde jag med bromsoken iallafall och hoppas det blir bra.


Eftersom det är glidbultsok så tog jag en vanlig m10 men det centrerade inte riktigt så svarvade en krage på skallen för att få till det. Tyvärr räknade jag inte med bromsoksadaptern i längden så jag måste införskaffa 3st nya skruvar så längden blir rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-09369b0fbb2b48fb6278e72be939fc9d.jpg

Sen fick jag göra distanser till bygeln för att det inte skulle ta i skivan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e3bd5f81ec654252736e15e2ff9babf1.jpg

Och såhär blir det med beläggen, verkar funka skapligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0e4511b667fef7aab8c73022b8e70a75.jpg

CCRobin
10 november 2020 · 645 Inlägg
#406

Något sorts fäste för det sista staget på bakaxeln börjar ta form, lite kluven över hur det blir, tänkte om man bygger ihop det helt så det bara är öppet bakåt. Märkte dock att golvet är lite mjukt så kanske blir att göra någon sorts förstärkning på ovansidan i kupén.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7cbfd79ff46119d0e8f8893585e917c8.jpg

Främre kardan blev en centimeter kortare för att ha lite mer fjädringsväg samt att rätt stödlagerhållare hamnade på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cef7d7cc03892109d261d8017e874782.jpg

Ett par drivaxlar som ska borras om till 4/100 istället så jag kan köra med opelfälgar runt om. Ska bli intressant och se hur det blir.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2268d9bb32ba6cc72b38236149fa004e.jpg

Tips och råd mottages gärna om man tänker helt galet på vissa saker smile

Senast redigerat av CCRobin (10 november 2020)

CCRobin
1 december 2020 · 645 Inlägg
#407

Blev lite gjort i helgen iallafall.

Började med att ersätta den avkapade balken som gick upp med kardantunneln med en profil. Tänker att nu är ju balkarna iallafall sammanfogade och stabiliteten som blir av att den går upp i kardantunneln är ersatt med buren som är helsvetsad. Blev ca. 3cm instick på varje sida så det va lite knepigt att få in den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1b6dc9b2bbaf14be1567ea79b2131427.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-30480f6fcd2800d1d8841a4a0da197c3.jpg

Har även börjat få ihop ett momentstag till bakaxeln. Svarvade till ett par svetshylsor till ändarna där uniballsen sitter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6d1f234cf571a20c3f7e20536ee217b7.jpg

Påbörjat med rören. Kommer sitta förstärkningsplåtar på utsidan av öronen sen när jag ändå tar ner bakaxeln och byter utväxling.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f9c392271d309cc359d68318d1f9dd4c.jpg

Bussning i framkant som jag bockade en 2mm plåt över så den blev "solid"
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-daec19ed19727871ed3666a16c4487b2.jpg

Satte fast den med två vinkeljärn i balken. Axeln som går in i röret har ganska långt instick och skulle nog funka för att ta upp den största fjädringsvägen så jag är lite osäker på om jag inte ska låta det vara så. Det finns inga glapp i det utan svarvat med ganska exakt precision.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-876f5d3d2140dce1a56784dd300ac978.jpg

Såhär är tanken att det ska bli. Behöver dock höja golvet lite för att det ska gå fritt hela vägen. Dock så måste jag ändå kapa upp där efter mitt misslyckade försök till fästpunkt som jag gjorde tidigare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-84f4a97f5b1df75d8989d53be6abfe32.jpg

Det som inte finns med på bild är att jag fick i dom 4bultade drivaxlarna och borrade om bromsskivorna för att passa.

Avslutade med att byta damasker och luftnipplar på bromsoken bak eftersom jag köpte hem två repsatser. Givetvis gick det som vanligt så nu måste jag beställa hem ett nytt ok men man kan ju ha det här för att måtta med iallafall.... big_smile

CCRobin
27 december 2020 · 645 Inlägg
#408

Så nu har jag lyckats lösa handbroms iallafall och det va ju inte så svårt direkt. Ofta är ju lösningen närmare än vad man tror, använde helt enkelt original handbromsvajer som jag tror kommer funka rätt bra.

Handbroms spaken gjorde jag en plåt till som jag svetsade muttrar på baksidan sen ska den byggas in i kardantunneln på något sätt så den får genomgående skruv så den blir riktigt stadig.https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-231675535aa950ba3a19ff41cdf60688.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-bf78d8d5b54bf6e57a160a6ee0a35458.jpg

Ska kapa bort sista biten på vajern som egentligen ska fästas på hävarmen till bromsbackarna men ska beställa en ny eftersom den här vajern börjar bli lite dålig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4f8f1c576c49fd14982b7eefe15cd2ae.jpg

Annars går det sakta framåt, inte jätte mycket kvar på kardantunneln men sen ska ju allt helsvetsas när motor och låda lyfts ur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5bf7020cc7526d569f3504fed5bd03e3.jpg

Och så står den på fyrbultat runt om du så det gick ju rätt bra med får jag säga. Lite hög bak men nu är den ju nästan helt tom med. Offset blev rätt bra. Hjulen hamnar ju längre ut men inte för långt enligt mig. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-862b417c41e1458fd83253f68ebe904b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cf5305a583847dbaccb3948e89d5c639.jpg

vw_audi Driftsansvarig på KW Däckdepå i Bålsta
27 december 2020 · 1 006 Inlägg
#409

riktigt snyggt med de hjulen.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Hyundai i30 Sport
CCRobin
28 december 2020 · 645 Inlägg
#410

vw_audi skrev:
riktigt snyggt med de hjulen.

Skönt att höra att jag inte är själv med att tycka att dom sitter bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt