Diskussion om det Svenska kraftnätet.

torpis Forummoderator
22 november 2020 · 10 571 Inlägg

Ja, vägskatt tycker jag alla skall vara med på ställt i relation till bilen man kör och hur långt.

Och åter igen, för mig är miljön minsta anledningen till att jag kör elbil. Men man kan ju ändå få vinklingen rätt de gånger man pratar miljö haha.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2020 · 17 345 Inlägg

Low skrev:
Märkt vissa som kör elbil idag spenderar sina soppa pengar på krims krams vilket påverkar miljön också väldigt negativt. KM-SKATT är ett måste inom snar framtid. Så vi alla inte dör 😅

Tyvärr tror jag du har rätt. Bensin och diesel är ju rätt tungt beskattad. Om nu folk börjar tanka bilen med el så blir det inga skattepengar in där. De kan ju inte gärna skatta sönder elen så då återstår kilometerskatt. För betala ska vi!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
23 november 2020 · 10 571 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
Märkt vissa som kör elbil idag spenderar sina soppa pengar på krims krams vilket påverkar miljön också väldigt negativt. KM-SKATT är ett måste inom snar framtid. Så vi alla inte dör 😅

Tyvärr tror jag du har rätt. Bensin och diesel är ju rätt tungt beskattad. Om nu folk börjar tanka bilen med el så blir det inga skattepengar in där. De kan ju inte gärna skatta sönder elen så då återstår kilometerskatt. För betala ska vi!

Det är uppenbart att summan in måste vara minst konstant. Att betala för sig är rimligt men sen hur är frågan. Bensin är ju "bara" att öka priset på, inga problem rent tekniskt där. Elen går också att dela upp på hushållsel och drivmedelsel. Det råkar ju inte vara en slump att man starkt råder till laddbox och ger 50% i  bidrag för att installera en laddbox, i det finstilta står att för att boxen skall få bidrag så skall den ha separat mätning av förbrukning.  Go figure....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
23 november 2020 · 3 295 Inlägg

torpis skrev:

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
Märkt vissa som kör elbil idag spenderar sina soppa pengar på krims krams vilket påverkar miljön också väldigt negativt. KM-SKATT är ett måste inom snar framtid. Så vi alla inte dör 😅

Tyvärr tror jag du har rätt. Bensin och diesel är ju rätt tungt beskattad. Om nu folk börjar tanka bilen med el så blir det inga skattepengar in där. De kan ju inte gärna skatta sönder elen så då återstår kilometerskatt. För betala ska vi!

Det är uppenbart att summan in måste vara minst konstant. Att betala för sig är rimligt men sen hur är frågan. Bensin är ju "bara" att öka priset på, inga problem rent tekniskt där. Elen går också att dela upp på hushållsel och drivmedelsel. Det råkar ju inte vara en slump att man starkt råder till laddbox och ger 50% i  bidrag för att installera en laddbox, i det finstilta står att för att boxen skall få bidrag så skall den ha separat mätning av förbrukning.  Go figure....

Ser redan hur folk drar kablar från inomhus elen😆 skulle se ut som spagetti från lägenheterna.😅

Brådhis * Voff voff *
24 november 2020 · 10 204 Inlägg

torpis skrev:

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
Märkt vissa som kör elbil idag spenderar sina soppa pengar på krims krams vilket påverkar miljön också väldigt negativt. KM-SKATT är ett måste inom snar framtid. Så vi alla inte dör 😅

Tyvärr tror jag du har rätt. Bensin och diesel är ju rätt tungt beskattad. Om nu folk börjar tanka bilen med el så blir det inga skattepengar in där. De kan ju inte gärna skatta sönder elen så då återstår kilometerskatt. För betala ska vi!

Det är uppenbart att summan in måste vara minst konstant. Att betala för sig är rimligt men sen hur är frågan. Bensin är ju "bara" att öka priset på, inga problem rent tekniskt där. Elen går också att dela upp på hushållsel och drivmedelsel. Det råkar ju inte vara en slump att man starkt råder till laddbox och ger 50% i  bidrag för att installera en laddbox, i det finstilta står att för att boxen skall få bidrag så skall den ha separat mätning av förbrukning.  Go figure....

Hade bara alla hantverkare fortsatt köra Cheva van som på 80-talet hade soppan varit billigare idag... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
it_mutt
30 november 2020 · 10 379 Inlägg

torpis skrev:
Jag vill mena du är på fel spår där.
Lyssna här som referens

https://sverigesradio.se/artikel/7346616

https://sverigesradio.se/artikel/7348243

Corona har en stor positiv biverkan och det är att vi lär oss att åka mindre och att det går finfint det med faktiskt

Finns det några källor på att folk faktiskt kör så mycket mindre? Av genuin nyfikenhet och i kontrast till exvis;
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efte … nade-bilar

följt av då kanske;
https://www.vibilagare.se/nyheter/fler- … napandemin

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
torsen
1 december 2020 · 7 189 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nu gäller det ju bara att staten inte får för sig att vätgasbilar är framtiden...

Varför inte, om man får fråga?

torsen
1 december 2020 · 7 189 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Low skrev:
Märkt vissa som kör elbil idag spenderar sina soppa pengar på krims krams vilket påverkar miljön också väldigt negativt. KM-SKATT är ett måste inom snar framtid. Så vi alla inte dör 😅

Tyvärr tror jag du har rätt. Bensin och diesel är ju rätt tungt beskattad. Om nu folk börjar tanka bilen med el så blir det inga skattepengar in där. De kan ju inte gärna skatta sönder elen så då återstår kilometerskatt. För betala ska vi!

Rättvisare med km-skatt.
Större möjlighet att fuska *)
Genomlevde själv km-skatten några år med en Opel 2100D 1970.
Dyrt inköp av km-räknaren.
Dyr installation.
Dyr kontroll(då 4 ggr/år till bilprovningen).
Dekalen i vindrutan kostade 10:-.(Hade själv nr 10!!!)
En fördel med dekalen var att man slapp skatta då man lämnade landet - i mitt fall Italienresor - då man dock fick betala ifrågavarande lands bränsleskatt(och km-skatt på Italiens Autostrador).

*)Kände fler som fuskade = pillade ut plomben och skruvade ur drivspiralen ur 3-växeln alternativt demonterade navräknarna på lastbilar och vissa personbilar(mest BMW-ägare som togs "på bar gärning" vid flygande besiktningar).
Känner finländare som stämplade ut hos tullen i t ex Värtan och "glömde" stämpla in vid återkomsten till Sverige. Stämplade in först vid NÄSTA resas hemkomst från Finland.

torpis Forummoderator
1 december 2020 · 10 571 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu gäller det ju bara att staten inte får för sig att vätgasbilar är framtiden...

Varför inte, om man får fråga?

Pga verkningsgrad och komplexitet. Vätgas kan i framtiden vara klokt för viss transport så som fartyg osv, men inte för bilar. (Idag framställs vätgas från olja)

Bilderna är från teslaclubsweden. Jag postar inte länken dit då det kan upplevas som väldigt vinklat att läsa artikeln där just för det är ett elbilsforum, men bilderna kan man titta på och försöka förstå, för dom talar ju sitt eget språk oavsett vilken skola man är av.

https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/12/H2el.jpg

https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/12/Efficiency.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
1 december 2020 · 10 571 Inlägg

it_mutt skrev:
Finns det några källor på att folk faktiskt kör så mycket mindre?

Ja, det är väldigt uppenbart. Jag pekar på att åka mindre så som i att generellt flänga runt mindre hit och dit. Det har minskat dramatiskt. Biltrafiken likaså men jag har svårt att sätta siffror. Bara att åka till jobbet 5mil och inte möta någon alls har inte hänt mig innan tex.

https://news.cision.com/se/drivkraft-sv … a,c3116974

https://www.thenationalnews.com/busines … t-1.998856

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
2 december 2020 · 3 295 Inlägg

torpis skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu gäller det ju bara att staten inte får för sig att vätgasbilar är framtiden...

Varför inte, om man får fråga?

Pga verkningsgrad och komplexitet. Vätgas kan i framtiden vara klokt för viss transport så som fartyg osv, men inte för bilar. (Idag framställs vätgas från olja)

Bilderna är från teslaclubsweden. Jag postar inte länken dit då det kan upplevas som väldigt vinklat att läsa artikeln där just för det är ett elbilsforum, men bilderna kan man titta på och försöka förstå, för dom talar ju sitt eget språk oavsett vilken skola man är av.

https://teslaclubsweden.se/wp-content/u … 2/H2el.jpg

https://teslaclubsweden.se/wp-content/u … ciency.jpg

Fast ladda elbilen är ju inte så vackert idag som på bilden 😅

husseman
2 december 2020 · 1 563 Inlägg

torpis skrev:

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Nu gäller det ju bara att staten inte får för sig att vätgasbilar är framtiden...

Varför inte, om man får fråga?

Pga verkningsgrad och komplexitet. Vätgas kan i framtiden vara klokt för viss transport så som fartyg osv, men inte för bilar. (Idag framställs vätgas från olja)

Bilderna är från teslaclubsweden. Jag postar inte länken dit då det kan upplevas som väldigt vinklat att läsa artikeln där just för det är ett elbilsforum, men bilderna kan man titta på och försöka förstå, för dom talar ju sitt eget språk oavsett vilken skola man är av.

https://teslaclubsweden.se/wp-content/u … 2/H2el.jpg

https://teslaclubsweden.se/wp-content/u … ciency.jpg

Hmm, snygga bilder. Men ser ut som allt utgår från solenergi?  Inte den stadigaste formen av energiproduktion va? När det e´mörkt så får folk torrunka o vänta på sol. Eller ännu värre, de här "fläktarna" som mest står still pga. fel. Eller när det väl blåser ramlar omkull eller tappar nån vinge eller så..- bara för miljödårar. Att räkna ut Vätgas e´korkat, kan framställas var den behövs, är den vanligaste gasen i vårt solsystem o lär inte ta slut. Slutprodukten efter användning blir vatten. Inte ens Greta kan protestera mot detta..om hon hade haft en aning om va vi pratade om. Men att framställa Väte kräver ström. Ström som finns tillgängligt konstant o inte bara när det solar eller blåser...eller?- visst kan man framställa väte när det finns energi o på så sätt ha ett nytt lagrings
system än batterier. Fundera på den, men givetvis måste vi ha kvar kärnkraften för att styra upp hela dårhuset.

mvh/husse

torpis Forummoderator
3 december 2020 · 10 571 Inlägg

husseman[/quote skrev:

Hmm, snygga bilder. Men ser ut som allt utgår från solenergi?  Inte den stadigaste formen av energiproduktion va? När det e´mörkt så får folk torrunka o vänta på sol. Eller ännu värre, de här "fläktarna" som mest står still pga. fel. Eller när det väl blåser ramlar omkull eller tappar nån vinge eller så..- bara för miljödårar. Att räkna ut Vätgas e´korkat, kan framställas var den behövs, är den vanligaste gasen i vårt solsystem o lär inte ta slut. Slutprodukten efter användning blir vatten. Inte ens Greta kan protestera mot detta..om hon hade haft en aning om va vi pratade om. Men att framställa Väte kräver ström. Ström som finns tillgängligt konstant o inte bara när det solar eller blåser...eller?- visst kan man framställa väte när det finns energi o på så sätt ha ett nytt lagrings
system än batterier. Fundera på den, men givetvis måste vi ha kvar kärnkraften för att styra upp hela dårhuset.

mvh/husse

Andas?! Titta på bilderna igen, det är en likvärdig jämförelse över hur mycket krångligare det är att driva fordon på vätgas.

Det går åt energi, som tas från kraftnätet (som ju är frågan i denna tråden). Kan man nyttja 70% av tillförda energin istället för 20% så är det ju att föredra.

Vad som puttar in energin är ju dels en annan diskussion och dels likvärdigt för vätgas vs elbil i exemplet.

Batteribilar kan ju effektivt nyttja solen på dagen och ladda batterierna. På natten när solen inte skiner(här) så kan man ta ut energin ur bilarnas batterier och driva huset med den.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
3 december 2020 · 10 571 Inlägg

husseman skrev:
Att räkna ut Vätgas e´korkat, kan framställas var den behövs,

Här håller jag med dig helt! Jag ser framför mig tt man tillverkar vätgas i "Sahara" där solen skiner och låter fartyg som passerar Suez tanka förnyelsebart bränsle. Ett exempel på vettig användning av vätgas.

husseman skrev:
Vätgas är den vanligaste gasen i vårt solsystem o lär inte ta slut. Slutprodukten efter användning blir vatten.

Nej, det stämmer inte. Väte må vara det vanligaste ämnet men då uppbundet till exempelvis två syre för att bilda vatten. Det finns alltså massor av slaggprodukter som är kvar efter tex förbränning men vi måste tillföra MASSOR av energi för att spjälka loss vätet igen. Där klämmer skon.

husseman skrev:
Men att framställa Väte kräver ström.
mvh/husse

Väte lär du inte framställa men sortera ut från tex vatten. Går åt energi, inte ström.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
3 december 2020 · 10 571 Inlägg

Low skrev:
Fast ladda elbilen är ju inte så vackert idag som på bilden 😅

Det vill jag nog tillstå att det mycket väl är eller skall vi säga kan vara.(jag är också medveten om diverse roliga bilder med bensingenerator som laddar  en Tesla) Av någon för mig märklig anledning har Svenska folket pippi på solceller och då är vi nära den där bilden, iaf på sommarhalvåret.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
3 december 2020 · 3 295 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Fast ladda elbilen är ju inte så vackert idag som på bilden 😅

Det vill jag nog tillstå att det mycket väl är eller skall vi säga kan vara.(jag är också medveten om diverse roliga bilder med bensingenerator som laddar  en Tesla) Av någon för mig märklig anledning har Svenska folket pippi på solceller och då är vi nära den där bilden, iaf på sommarhalvåret.

Jag ser väldigt få som har ens solceller på sina tak. Men tittar väl på fel hus🙈 

- Hur många av elbilarna som finns på svenska vägar laddas endast med solceller " på sommarhalvåret" tror du?😅

De som arbetar har väl sällan sina bilar hemma på parkeringen mitt på dagen, Kanske solcellen kan ladda en extern batteri, som sedan kan ladda elbilen på natten.

Tycker elbilar är intressant, men att säga det är miljövänligt är galet. Kanske miljövänlig'are. (Knappt) enligt mig men vad vet jag. märks väl om 5-10år. Tur att man köper bilar för endast 30-40k, dröjer ett tag innan man har råd med en elbil-kombi.😇

it_mutt
4 december 2020 · 10 379 Inlägg

torpis skrev:

it_mutt skrev:
Finns det några källor på att folk faktiskt kör så mycket mindre?

Ja, det är väldigt uppenbart. Jag pekar på att åka mindre så som i att generellt flänga runt mindre hit och dit. Det har minskat dramatiskt. Biltrafiken likaså men jag har svårt att sätta siffror. Bara att åka till jobbet 5mil och inte möta någon alls har inte hänt mig innan tex.

https://news.cision.com/se/drivkraft-sv … a,c3116974

https://www.thenationalnews.com/busines … t-1.998856

Inte helt förvånad att du valde April som månad.

MEN, tittar man däremot på första halvåret i stort, är minskningen någon enstaka procent (skulle mycket väl kunna falla inom den "naturliga" variationen) och tittar man specifikt för Juni, så såldes det "lika mycket" bensin som ifjol, och MER diesel;

https://news.cision.com/se/drivkraft-sv … i,c3158771

Att det skulle minskat dramatiskt, verkar utifrån de siffrorna väldigt tveksamt. Fet verkar som frågan får ligga som "obesvarad" tills siffrorna för 2019 vs 2020 är tillgängliga.


Flygplansbiten är jag fullt medveten, fast i sammanhanget huruvida vi KÖR mindre, finner jag det inte vidare relevant.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
torpis Forummoderator
7 december 2020 · 10 571 Inlägg

Low skrev:
- Hur många av elbilarna som finns på svenska vägar laddas endast med solceller " på sommarhalvåret" tror du?😅

Jag tror det är förvånansvärd många med tanke på just att prisbilden är hög. Har man råd med stora villan har man råd med elbil och med solceller. Har dock ingen siffra.

Low skrev:
De som arbetar har väl sällan sina bilar hemma på parkeringen mitt på dagen, Kanske solcellen kan ladda en extern batteri, som sedan kan ladda elbilen på natten.

Det spelar ju i princip ingen roll var du puttar in elen i nätet. Men det vore för ganska många betydligt smartare att bygga solceller på sin jobbparkering, absolut!

Low skrev:
Tycker elbilar är intressant, men att säga det är miljövänligt är galet. Kanske miljövänlig'are. (Knappt) enligt mig men vad vet jag. märks väl om 5-10år. Tur att man köper bilar för endast 30-40k, dröjer ett tag innan man har råd med en elbil-kombi.😇

Jag viftar nog aldrig med miljöbiten mer än i avsikt att hålla det på en saklig nivå. Det skall vara förankrat och rättvist när man diskuterar.  Jag brukar säga att vi skall i första hand åka mindre, inte byta drivmedel.

Jag kör elbil för det är smidigt, komfortabelt, praktiskt och tekniskt roligt. Miljön har jag sällan synpunker på faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
7 december 2020 · 10 571 Inlägg

it_mutt skrev:
[
Inte helt förvånad att du valde April som månad.

MEN, tittar man däremot på första halvåret i stort, är minskningen någon enstaka procent (skulle mycket väl kunna falla inom den "naturliga" variationen) och tittar man specifikt för Juni, så såldes det "lika mycket" bensin som ifjol, och MER diesel;

https://news.cision.com/se/drivkraft-sv … i,c3158771

Att det skulle minskat dramatiskt, verkar utifrån de siffrorna väldigt tveksamt. Fet verkar som frågan får ligga som "obesvarad" tills siffrorna för 2019 vs 2020 är tillgängliga.


Flygplansbiten är jag fullt medveten, fast i sammanhanget huruvida vi KÖR mindre, finner jag det inte vidare relevant.

Jag tog inte aktivt april, jag bara googlade och tog första bästa. Som sagt igen så måste vi åka mindre. Där ingår flyg, båt, tåg och bil med flera.

Lära sig hantera möten mellan människor över internet är ju sjukt mycket effektivare än att tanka jumbojeten med biodiesel och flyga till kina för att diskutera.

I framtiden kan vi mycket väl ha ett överskott på energi i form av sol. Då är det en annan femma.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
7 december 2020 · 3 295 Inlägg

Läste en artikel häromdagen att enligt Elon Musk så kommer elbehovet fördubblats om alla fordon går över till el.

Någon läst det? Läste hastigt artikeln, minns inte var man läste ..

Vad skulle krävas i Sverige? Går det utan kärnkraft?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang