Lönt att byta motorolja märke till finare?

00Zeb
3 december 2020 · 19 Inlägg

Tja,

Har en Audi 80 1.8s från 88. Den har enligt registreringen 90hp, men jag vet att någon medlem här tidigare sagt att det ser ut att vara 112hp motorn. Den hade motorbyte för 15 år sedan pga motorhaveri, så det är möjligt att det sitter en 112hp motor. Kanske går att avgöra med nåt nummer på den?

Iaf... jag har alltid kört med Biltema delsyntet 10w-40. I April tänkte jag göra oljebyte igen (bytte nu i Mars). Enligt instruktionsbok så behöver man fylla på 1liter olja på 100mil. Det stämmer nog hyfsat, jag behöver fylla på beroende hur mycket jag kör. Går inte att köra flera månader utan att fylla på. Den läcker inte när den står still iaf.

Har sett att det finns schysstare märken till väldigt bra priser. Är det lönt att göra en ändring eller bara dumt?

Tänker på följande:

https://www.mekster.se/mobil-super-2000 … 88350.html
https://www.mekster.se/mobil-super-3000-488347.html

Som inte kostar speciellt mycket mer än biltemas. Tänker att det kan vara dumt att byta till helsyntet efter drygt 30 år av delsyntet.

Tankar?

viccoA
3 december 2020 · 3 109 Inlägg

00Zeb skrev:
Tja,

Har en Audi 80 1.8s från 88. Den har enligt registreringen 90hp, men jag vet att någon medlem här tidigare sagt att det ser ut att vara 112hp motorn. Den hade motorbyte för 15 år sedan pga motorhaveri, så det är möjligt att det sitter en 112hp motor. Kanske går att avgöra med nåt nummer på den?

Iaf... jag har alltid kört med Biltema delsyntet 10w-40. I April tänkte jag göra oljebyte igen (bytte nu i Mars). Enligt instruktionsbok så behöver man fylla på 1liter olja på 100mil. Det stämmer nog hyfsat, jag behöver fylla på beroende hur mycket jag kör. Går inte att köra flera månader utan att fylla på. Den läcker inte när den står still iaf.

Har sett att det finns schysstare märken till väldigt bra priser. Är det lönt att göra en ändring eller bara dumt?

Tänker på följande:

https://www.mekster.se/mobil-super-2000 … 88350.html
https://www.mekster.se/mobil-super-3000-488347.html

Som inte kostar speciellt mycket mer än biltemas. Tänker att det kan vara dumt att byta till helsyntet efter drygt 30 år av delsyntet.

Tankar?

Super3000 är en bra olja för pengarna.

Hilmer
3 december 2020 · 1 771 Inlägg

Du kan med gott samvete fortsätta med Biltemaoljan, det är en bra olja och motorn kräver väl inte mer än halvsyntet ändå!

spillolja
3 december 2020 · 4 009 Inlägg

Bra olja till ett bra Pris
4*5 liter ca 800:- med frakt
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … 5&c=21

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jaka54
3 december 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Jag kör med Lidls 5Wx40 helsyntet i min Audi 100 Avant  2,0E från -89 ochi min  Audi TT 3,2 lit roadster från 2004.  Har också kört med Biltemas 5Wx40 olja i Audi 100:an.
Visst kan du köra med delsyntet om du vill. Någon olja drar inte mina bilar.
Nu kör inte jag mer än 1000mil med den gamla Audi 100:an men någon olja drar den inte.
Tack för tipset "Spillolja"! Blir att köpa därifrån nästa gång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-1307a29b1f09b376f6dbf3417df19a37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-d94a127aa84a9a3164ec1aa62788cbba.jpg

Senast redigerat av jaka54 (3 december 2020)

Lucif3r
3 december 2020 · 2 173 Inlägg

Så länge oljan uppfyller speccen motorn vill ha så kan du hälla i vilket märke som helst.

torsen
4 december 2020 · 7 189 Inlägg

00Zeb skrev:
Tja,

Har en Audi 80 1.8s från 88.  Den hade motorbyte för 15 år sedan pga motorhaveri

jag har alltid kört med Biltema delsyntet 10w-40. I April tänkte jag göra oljebyte igen

Har sett att det finns schysstare märken till väldigt bra priser. Är det lönt att göra en ändring eller bara dumt?

Som inte kostar speciellt mycket mer än biltemas. Tänker att det kan vara dumt att byta till helsyntet efter drygt 30 år av delsyntet.

Tankar?

VAG-motorer, eller i alla fall vissa av dem, är erkänt känsliga och ömtåliga.
Vilket bekräftas av att din bil redan haft ett motorbyte p g a motorhaveri.
Sök därför i instruktionsboken vilka minikrav som oljorna för din bils motor som krävs.

En motorolja som uppfyller de flesta, framför allt tyska, bilars minikrav är LIDL 5W40 (helsyntet).
Den kostade förra året, i 5-litersdunk, vid extrapris/tillfälligt erbjudande 28:65 / litern.
Kör jag ALLA mina bilar på.
Såväl "skattesmitare"(bilar över 30 år gamla) som nyare (några år gammal Honda).

Läs specifikationerna på LIDL-dunken och jämför med kravspecen för din AUDI-motor.

En s k "delsyntetolja" behöver endast ha några doppar "helsyntet" i sin mineralolja för att "lagligt" få kallas "delsyntet".
En "helsyntet" har en helt annan struktur på oljemolekylerna jämfört med mineraloljan.
"Helsyntetens" molekyler är långtrådiga och tål mycket högre belastning än mineraloljan.
Härutöver är "helsynteten" tunn vid kallstart vintertid och tjock nog sommartid vid hög belastning om man t ex drar släp.

Så att gå över till helsyntet från delsyntet i motorn är enbart positivt för motorn.
Moderna helsyntetoljor brukar även innehålla additiv som, förutom att smörja och kyla, även håller rent i motorns olika oljekanaler, så att optimal smörjning erhålles.

Brådhis * Voff voff *
4 december 2020 · 10 203 Inlägg

Här finns info om vad dom olika delarna av klassningen står för:

https://lucas-oljor.se/about%20us/om%20motorolja.html

Viktigt är att tänka på att man måste hålla reda på mer än bara viskositeten!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
4 december 2020 · 4 009 Inlägg

Har en i släkten som jobbar hos en firma i Örebrotrakten  som servar just maskiner ock lastbilar
han menar just  att man  ska ha en riktig Minreralolja eller helsyntetolja (hit räknas även Hs-syntesis dvs. fusksyntetoljor)   inte Delsyntet då detta inte är någon bra olja, han menar också  att dom tunna sk, lågviskositetsoljorna  som tex. 5W-30, 0W-30 tex. inte är något att hänga i Julgranen, dessa kanske möjligen gör greta glad när motorns bränsleförbrukning under de mest ogynsamma förhållande kan sjunka upp till ca 1%,
en lastbil kanske rullar 5000-10.000mil om året och det är då lättare att få en uppfattning om vad som är bra eller dåligt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
4 december 2020 · 10 203 Inlägg

spillolja skrev:
Har en i släkten som jobbar hos en firma i Örebrotrakten  som servar just maskiner ock lastbilar
han menar just  att man  ska ha en riktig Minreralolja eller helsyntetolja (hit räknas även Hs-syntesis dvs. fusksyntetoljor)   inte Delsyntet då detta inte är någon bra olja, han menar också  att dom tunna sk, lågviskositetsoljorna  som tex. 5W-30, 0W-30 tex. inte är något att hänga i Julgranen, dessa kanske möjligen gör greta glad när motorns bränsleförbrukning under de mest ogynsamma förhållande kan sjunka upp till ca 1%,
en lastbil kanske rullar 5000-10.000mil om året och det är då lättare att få en uppfattning om vad som är bra eller dåligt

Återigen, viskositeten är långt ifrån hela svaret. Klassningen(!) är minst lika viktig!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
4 december 2020 · 2 173 Inlägg

viskositeten säger bara hur tunn/tjock oljan är kall resp. varm.
Vilken visko man ska ha beror på vart i landet man bor(dvs, hur varmt resp. kallt det blir ute), hur varm motorn man har blir(och hur oljekanalerna är byggda på den), hur bilen körs och hur den står parkerad.

00Zeb
4 december 2020 · 19 Inlägg

Tack för alla tips! Det var lite den typen av diskussion jag hoppades på. Ska läsa på lite i helgen. Det jag var lite orolig för var alltså att byta från delsyntet till helsyntet då det säkert blir några rester kvar. Motorn är ju trots allt bra gammal.

Lucif3r
4 december 2020 · 2 173 Inlägg

Näe det är ingen fara att byta från del till helsyntet, bara oljan uppfyller klassningen motorn kräver.

Det som KAN hända när man byter, är att man "helt plötsligt" får ett oljeläckage.
Men om det händer så betyder det INTE att det är fel på oljan, utan snarare tvärtom. Du har alltid haft ett "läckage", men du har haft skit runt packningarna som agerat tätning, vilket den nya oljan nu har tvättat bort(dvs, gjort sitt jobb!).
Härifrån kommer en väletablerad myt om att "byta olja ger oljeläckage och bör undvikas som pesten!", vilket alltså inte är i närheten av hela sanningen. Du VILL ha en olja som tvättar rent ordentligt, än en olja som lämnar massa skit efter sig - även om det i slutändan kan betyda att du måste byta några packningar som visar sig vara kassa.

torsen
4 december 2020 · 7 189 Inlägg

Lucif3r skrev:
Näe det är ingen fara att byta från del till helsyntet, bara oljan uppfyller klassningen motorn kräver.

Det som KAN hända när man byter, är att man "helt plötsligt" får ett oljeläckage.
Men om det händer så betyder det INTE att det är fel på oljan, utan snarare tvärtom. Du har alltid haft ett "läckage", men du har haft skit runt packningarna som agerat tätning, vilket den nya oljan nu har tvättat bort(dvs, gjort sitt jobb!).
Härifrån kommer en väletablerad myt om att "byta olja ger oljeläckage och bör undvikas som pesten!", vilket alltså inte är i närheten av hela sanningen. Du VILL ha en olja som tvättar rent ordentligt, än en olja som lämnar massa skit efter sig - även om det i slutändan kan betyda att du måste byta några packningar som visar sig vara kassa.

Mycket otroligt med ett oljeläckage p g a  man byter olja.
Skulle i s f kunna hända om man byter från en helsyntetisk olja 5W40 till en mineralolja.
Syntetoljan har ju ett viskositetsområde som är mycket större än en "rak" mineralolja.
D v s att mineraloljan kan bli så tunn att den mister sina smörjande och kylande egenskaper så att den börjar läcka vid t ex bakre ramlager = bakom kopplingen så att inte bara lager och packbox tar  skada utan även kopplingens lamell kan bli oljebemängd.
Kan bli mycket mycket dyrt att i en gammal motor gå över till mineral- eller delsyntetolja från helsyntetolja.

Än en gång - kolla i specen vad VAG rekommenderar(kräver) för olja.

Lucif3r
4 december 2020 · 2 173 Inlägg

Jag tror du missuppfattade det jag skrev... Det är inte oljan som orsakar oljeläckaget. Läckaget, eller rättare sagt skadade packningar, har redan funnits där sedan innan, och enbart hållt tätt pga. skit den gamla oljan inte tvättat bort.

Läckaget visar sig, utvändigt, först när annan olja används som tvättar mer effektivt, därav ger det en felaktig bild att det är oljan som orsakat ett oljeläckage.

EmsAnders
4 december 2020 · 151 Inlägg

Tar fram popcorn jag. 😁

zzr94092
4 december 2020 · 4 369 Inlägg

Hämtar ölen!!

spillolja
4 december 2020 · 4 009 Inlägg

Börjar Julfirande smått med Gravad lax på rostade brödskivor och gravlaxsås i morgon
sedan följer, Prinskorv, Julskinka, Sill, Köttbullar, Lutfisk

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang