Ojämn tomgång

svagforvag
3 december 2020 · 14 Inlägg

Audi a4 (b5) 1,8 turbo -96 aeb motor
Uppstått ojämn tomgång nyligen, varm som kall.
Bara när bilen står still eller man ska smyga iväg som det märks.
Varvar upp och ned mellan 500-2000 varv, ibland snabba vändningar och då mellan 980-1010 varv.
När bilen är nystartad så dör den så man måste hålla lite gas tills man kommer iväg.
Under körning märks ingenting.
Motorn beter sig annars normalt, inga hostningar eller vibrationer.
Kanske lite högre bränsleförbrukning.
Luftmassemätare kopplade jag loss och det blev inte bättre.
Tändmodul, lamba eller gasspjäll?
Vad är lättast att börja felsöka?

zzr94092
3 december 2020 · 4 369 Inlägg

Lättast är väl en avläsning..

Xebers76
4 december 2020 · 2 246 Inlägg

Om den har elektroniskt gasspjäll så har den troligen tappat kalibreringen. Dem kan göra det om dem går strömlösa, trött batteri eller byte av batteri.

it_mutt
4 december 2020 · 10 379 Inlägg

Beroende på om spjället styrs via kabel eller vajer, så är det lite olika tillvägagångssätt för att kalibrera det.

Men, det låter som gasspjället. Vet att jag skrivit om TBA tidigare här på forumet, och då jag inte orkar rabbla allt igen, så är mitt förslag just det; sök här på TBA så ska du få upp båda alternativen i (åtminstone) ett svar från mig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
svagforvag
5 december 2020 · 14 Inlägg

Tyvärr hände ingenting med tba, gasspjället lät inte.
Däremot kallstartade jag idag och den varvade inte utan stod stumt runt 1000. Sen gasade jag till en gång efter nån minut och då började det svaja igen fram och tillbaka runt 800-1500 varv.
Jag sprejade även runt lite startgas här och där, det blev stabilare (normalare) motorljud när jag sprejade ner mot klumpen som oljetråget sitter monterat på.
Oljetempmätaren i instrumentpanelen fungerar för övrigt inte.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 december 2020 · 13 983 Inlägg

svagforvag skrev:
Tyvärr hände ingenting med tba, gasspjället lät inte.
Däremot kallstartade jag idag och den varvade inte utan stod stumt runt 1000. Sen gasade jag till en gång efter nån minut och då började det svaja igen fram och tillbaka runt 800-1500 varv.
Jag sprejade även runt lite startgas här och där, det blev stabilare (normalare) motorljud när jag sprejade ner mot klumpen som oljetråget sitter monterat på.
Oljetempmätaren i instrumentpanelen fungerar för övrigt inte.

Vad menar du med klumpen? Oljetråget sitter väl på motorn. Är det den klumpen du menar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
svagforvag
5 december 2020 · 14 Inlägg

😄 nej de finns en förklump typ 10cm bred och hög.  Går in en och annan slang där också.
Tex länkad med Vevhusventilation.

svagforvag
10 december 2020 · 14 Inlägg

Problemet löst, undersidan av en slang till vevhusventilation drog tjuvluft. En bred reva i en för skarp böj.

Xebers76
10 december 2020 · 2 246 Inlägg

Tummen upp för återkoppling, kan säkert vara till nytta i framtiden för fler smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang