Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny originalmotor utan vevlagerras samt lackas. Nu är bilen omlackad, MaxxECU Race med 2JZ-GTE singelturbo och lite annat preppat. Snart på gatan och SFRO bessad.
  • 66 Följare
  • 93 241 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 december 2022
dFagnell
4 december 2020 · 237 Inlägg

Hann även börja fiffla med bränslepumpshängaren, slipade bort en del rost samt kapade av anslutningarna. Har inte kapat röret för returen än eller matningen då jag vill ha kvar dessa som referens till då jag monterar AN-genomföringarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-2e37b22bd44d1a9adc09a2c0e90d9e35.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-3118a12cd8b3f130ae8ecfa5960651f1.jpg

Ska fortsätta med hängaren senare och förbereda det som kan förberedas inför beställningen av resterande bränslesystem.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
4 december 2020 · 237 Inlägg

Det hände en grej, det blir nog egas sen också. Håller på att luska ut hur/vad jag behöver dra om till sprutet bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-14e25eb4e801507dfac33f8490b87871.jpg

Nu verkar mitt MaxxECU vara på väg så snart kan jag provköra elen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-23ef009261e5b91f562e82b37f3be266.jpg

Missade att beställa adapterskruv till oljefiltret så måste lägga en beställning på den för att få ihop det klart.

BMW 530XD "F11" (2011)
IFakiezZ
5 december 2020 · 450 Inlägg

satan ser ju ut som en motor nu

Volvo 740 "Sture" (1990)
dFagnell
5 december 2020 · 237 Inlägg

IFakiezZ skrev:
satan ser ju ut som en motor nu

Exakt! Nu jäklar börjar det likna nåt!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
5 december 2020 · 237 Inlägg

Provhängde in motorn för att kolla hur plenunet lirade passformsmässigt. Tight och fint, tur det blir rätt hårda motorkuddar

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-f62b8cdc2add34fafdf9194041e91f20.jpg

Ska försöka få ihop 12v systemet för reläboxen och dra lite el sen för att bli redo att testa all el strax och börja måtta på oljeledningar till turbon.

Kompressor huset ska jag kapa och se till att få omsvetsad asap så den blir klar så tryckrören kan byggas.

En hel del småsaker som måste lösas, om någon här har koll på en färdig fläns för oljereturen så tar jag gärna emot tips var jag finner en sådan.

BMW 530XD "F11" (2011)
pattern Snöräser
6 december 2020 · 44 Inlägg

Härligt! Du jobbar på och det syns!

dFagnell
8 december 2020 · 237 Inlägg

pattern skrev:
Härligt! Du jobbar på och det syns!

Insett att bilen inte bygger sig själv. Men nästa projekt ska fan vara rostfritt och komplett exteriört har jag bestämt mig för!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
9 december 2020 · 237 Inlägg

Blev en snabbis idag, slipade lite spackel bakom bakstöten och provhängde på bakstöten för att se hur de omsvetsade partierna passade.

Har lite mer spackel att slipa bort vänster bak för korrekt passform till listen samt lite fix på skärmkanterna mot bakstöten, inga överraskningar då jag kört lite övermått där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-67eb28742b594567d920dcb4ff76e51a.jpg

Pysslade med inköpslistan för soppasystemet och alla slangar, synd att ingen åf för detta finns inom bilräckvidd så man enkelt kan köpa det man missat.

Men nu har jag bestämt mig till 80% hur mitt recept blir för soppasystemet.

Tankarmatur:
An8 - slanggenomföring
An8 200mm rör som retur
2x AN8 90° böjar
1x Walbro 450

Efter tanken:
AN8 PTFE till Nuke slim soppa filter med AN10 ut

Tankrör matning:
AN10 aluminiumrör

Framtidssäkrar med AN10 som matning, kan då köra AN8 till en catch och AN10 vidare framåt om något skulle spåra ur eller om man skulle vilja jaga effekt någon gång i framtiden.

AN10 PTFE Stålomspunnen till fuelrail inlopp

AN8 180° koppling och stålomspunnen slang, retur till E85 sensor med snabbanslutningar vidare till BTR

AN8 från BTR ut till E85 PTFE stålomspunnen slang

AN8 aluminiumrör som retur under bilen

AN8 stålomspunnen slang till tankarmaturen



Turbo:
Turbo inlopp: 7/16-24 UNS till AN4 med uppborrad restriktor då denna är glidlagrad

Olja från blocket: M14*1.5 Banjokoppling till AN4 med 45° vinkel ca 80-90cm slang

Oljeretur: som jag förstått det så är den en 51mm fläns på returen så hittade en AN10 51mm c/c fläns som förhoppningsvis passar

Oljeretur turbo: AN10 38mm C/C

Vatten: M14 gänga, ej kurat ut hur jag ska lösa detta än.

Övrigt:
1/8 NPT - AN4 från insug till wastegate

Vevhusventilation:

2x AN10 Slangar till catchcan och sen vidare till insug (behövs visst)


Oljesystem:
2x AN10 slangar till separat oljekylare från termostatsandwichen

Övrigt:
Wastegate skall också inhandlas, har spanat en hel del på turbosmart 45mm, borde ju passa bra känns det som.



Ni som kan sånt här mer än mig får gärna ge input om jag tänker korkat eller missat något, jag har googlat och läst massor och överdimensionerar gärna soppasystemet för det var inte så fasligt mycket dyrare att gå på rejäla doningar kontra mindre doningar.

Jag kommer nog klicka beställ på detta någon gång innan innan jul och löning för jag har några semesterdagar jag tänkte utnyttja till att fixa detta på.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
9 december 2020 · 237 Inlägg

Blev lite fix idag igen


Kapade turbon för att låta den bli svetsad
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-0b0ee768017d6478d18336fafcdf24b2.jpg

Oljesandwichen monterades och filter monterades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1a0ce0c93a92d0a3ff70b39934dab98e.jpg

På plats, smidigt med 45° anslutningar på sandwichen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-9a41566ffb8dd1232010acb70d807819.jpg

Bytte även svängningsdämpare då den gamla fått sig en törn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-a6d939304e2cf46a03fcb8a1551fc1b9.jpg

BMW 530XD "F11" (2011)
M-Thooor
9 december 2020 · 407 Inlägg

Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
dFagnell
9 december 2020 · 237 Inlägg

M-Thooor skrev:
Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Tack, kändes bättre! Har lagt en enorm beställning just. Flexfuelsensor, massvis med AN kopplingar till turbo, soppa och så vidare. Typ 70+ produkter.

Nu blir det fint, kylare, maxxecu, soppasystem på väg hemåt! Roliga tider börjar nu!

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
9 december 2020 · 237 Inlägg

M-Thooor skrev:
Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Glömde det viktigaste, slopade idén med AN10, räcker inte AN8 så får jag ta den huvudvärken då.


Han som förstärkte bakvagnen tog sig an att tigga ihop turbon också så snart är den färdig för montage också.

Senast redigerat av dFagnell (9 december 2020)

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
10 december 2020 · 237 Inlägg

Tog och demonterade larmet som satt i då det var eftermarknads då elektrikern som elat detta knappt borde få ansluta en väggkontakt. Ett ormbo mindre, har haft fullt upp idag med diverse småfix. https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-8a3a7ce3126eba7401d5f13aa998633f.jpg

Övriga saker klara:
* Monterat bromsbelägg fram
*Demonterat bromsledningarna från ABS och red. ventil.
* Diverse annat småfix

På måndag borde min stora beställning komma så nu köttar jag på ett varv och fixar lite snabba tråkiga småsaker innan jag kan gå över på lite roligare fix.

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
11 december 2020 · 237 Inlägg

Hann med lite till, stiftade om kontakten från reläboxen till motorpiskan så nu är den elen klar. Borde med andra ord bara behöva kasta i ett batteri så kan jag provköra maxxet sen. https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-7abba64dd6b304a9fbbf979fc0e6ff55.jpg

Sen fick det även bli relocation av säkringsboxen till innanför innerskärmen, får se till att ha en tians nyckel med mig i framtiden om jag eldar en säkring till något lyse eller dylikt. Boxen var ivägen för var tryckröret ska gå så jag gjorde så här som jag fick tips om av en annan med MK3 2JZ här i Sverige.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-4ba68cde35214e4d64746c7fd2adac97.jpg

Det börjar faktiskt se väldigt skapligt ut nere i motorutrymmet nu må jag säga!
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-8347100261ae2862f84c197cc20c3a57.jpg

Så här kan det gå när man känner lite press att hinna få fart på grejerna innan nästa order dimper ned. Påfyllningsrör och soppasystem kommer nästa vecka så att hissa upp tanken och få det klart så fort som möjligt är nästa veckas bekymmer. Ska nog ta en lugn(are) helg för en gångs skull med lite myspyssel i bilen, typ tygtejpa kablage och liknande och slita bort gamla soppaledningar.

BMW 530XD "F11" (2011)
M-Thooor
11 december 2020 · 407 Inlägg

dFagnell skrev:

M-Thooor skrev:
Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Tack, kändes bättre! Har lagt en enorm beställning just. Flexfuelsensor, massvis med AN kopplingar till turbo, soppa och så vidare. Typ 70+ produkter.

Nu blir det fint, kylare, maxxecu, soppasystem på väg hemåt! Roliga tider börjar nu!

dFagnell skrev:

M-Thooor skrev:
Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Glömde det viktigaste, slopade idén med AN10, räcker inte AN8 så får jag ta den huvudvärken då.


Han som förstärkte bakvagnen tog sig an att tigga ihop turbon också så snart är den färdig för montage också.

Grymt! Blir några riktigt roliga paket som kommer snart då 😁
Haha det låter fint 👍
Hoppas jag får plats med min nya turbo utan att behöva bygga om den sen.

Toyota Supra Mk3 "Ma70" (1992)
dFagnell
11 december 2020 · 237 Inlägg

M-Thooor skrev:

dFagnell skrev:

M-Thooor skrev:
Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Tack, kändes bättre! Har lagt en enorm beställning just. Flexfuelsensor, massvis med AN kopplingar till turbo, soppa och så vidare. Typ 70+ produkter.

Nu blir det fint, kylare, maxxecu, soppasystem på väg hemåt! Roliga tider börjar nu!

dFagnell skrev:

M-Thooor skrev:
Det verkar väldigt vettigt! Kan bara säga att an8 räcker gott till över 1000whp på E85 ifall du är rädd att ta för litet smile Mathias @Frazzes_supra kör det 👌

Glömde det viktigaste, slopade idén med AN10, räcker inte AN8 så får jag ta den huvudvärken då.


Han som förstärkte bakvagnen tog sig an att tigga ihop turbon också så snart är den färdig för montage också.

Grymt! Blir några riktigt roliga paket som kommer snart då 😁
Haha det låter fint 👍
Hoppas jag får plats med min nya turbo utan att behöva bygga om den sen.

Helt klart! Jäkligt taggad på att få ihop det här nu! Var flera kilo bildelar grejer på väg, typ närmare 30kg leksaker! 😀

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
11 december 2020 · 237 Inlägg

Blev uttråkad en kväll denna vecka och frågade en kompis om han har något gammalt kluster över att sno delar från, fick då tag på detta BMW kluster som jag anslöt stegmotorn till en arduino, kan nu styra mätaren hela vägen mellan 0-260, ska dra isär supralkustret någon dag och bygga in motorn och programmera den till att ta in en hjulhastighetssensor sen.

Lekt med tanken att sätta in fler ingångar till en/flera Arduinos och skicka in den datan via can-bussen till sprutet, eventuellt bygga någon form av växeldetektor baserat på hallgivare vid axeln till växelföraren osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-e49c678f9ef034c1129b943c47ed0ac4.jpg

Full mutter! Mätaren rör sig fort och jämt, sen har jag två extra motorer från klustret att använda om jag vill köra evempelvis oljetryck eller annat i standardhusen.

Om intressant kan jag försöka filma ett litet klipp där jag förklarar hur extremt simpelt det här är. Orkade inte beställa och vänta på någon dakota box och vajern till hastighetsmätaren har jag nog redan slitit bort. 😀

BMW 530XD "F11" (2011)
dFagnell
11 december 2020 · 237 Inlägg

Hämtade paket idag, låg en styrväxel där och väntade på mig 😀

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1c2dd07a1a61357f04e098b3235d26de.jpg


Blev dock inte helt nöjd med var ingående axel gick in då den var så nära originalinfästningen så jag kapade bort den och bygger ett nytt fäste sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-1ae07104bbf0c6d5f198a1f02b363736.jpg

Måste ratta in styrlederna korrekt och lösa något fäste sen, men det ordnar nog upp sig så småningom om!

BMW 530XD "F11" (2011)
merlo
12 december 2020 · 14 Inlägg

Hej.
Ett alternativ är som jag gjort.
Batteriet bakom passagerarsätet.
Ta bort själva batteritråget.
Vrid säkringsboxen.
Sen går det finfint att slinka förbi med ett tryckrör.

MVH merlo

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219426/219426-2c456cf5e6ad40b7e2a049717eaf963c.jpg

PS vill du inte ha bilden i din tråd så tar jag givetvis bort den.

dFagnell
12 december 2020 · 237 Inlägg

merlo skrev:
Hej.
Ett alternativ är som jag gjort.
Batteriet bakom passagerarsätet.
Ta bort själva batteritråget.
Vrid säkringsboxen.
Sen går det finfint att slinka förbi med ett tryckrör.

MVH merlo

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219426/219426-2c456cf5e6ad40b7e2a049717eaf963c.jpg

PS vill du inte ha bilden i din tråd så tar jag givetvis bort den.

Nej, jättekul med feedback här i tråden! Ska se om jag vrider den, plasten var rätt ful och lossa några tior kan nog jag eventuellt leva med.

Tack för tipset, ska se hur trångt det blir. 😀

BMW 530XD "F11" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang