Göra eget delningsfilter? Hur?

linkus
4 december 2020 · 55 Inlägg

Tjenare,

Jag har nyligen köpt ett framkit till min bil som har en midbas som sitter i dörrarna samt koaxialer som sitter i dashboarden.

Jag skulle vilja ha ett delningsfilter som kapar signalen till midbasen(så den inte spelar för höga Hz) sedan skicka resten till koaxialen (då den har väl ett eget delningfilter för diskanten?).

Hur skall jag gå tillväga för att lösa något sådant? Har googlat runt lite och typ kommit fram till ett delningsfilter som har en (läs tre 22uF parrallelt) 66uF kondensator till koaxialen som är på 4 Ohm samt en 0,8 mH spole för midbasen som är på 3 Ohm.

Tänker jag rätt när jag gör ett sådant delningsfilter?

Tack på förhand

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
Bassiehof
4 december 2020 · 1 777 Inlägg

Vad blir delningsfrekvensen? Det finns filter i stereo och externa dsp nuförtiden, så du kan experimentera med olika frekvenser och branthet.

linkus
4 december 2020 · 55 Inlägg

Bassiehof skrev:
Vad blir delningsfrekvensen? Det finns filter i stereo och externa dsp nuförtiden, så du kan experimentera med olika frekvenser och branthet.

Med den specen som jag skickade så satte jag delningsfrekvensen på ungefär 600Hz.

Japp det är jag med på, men "problemet" är att jag kör ju gärna hela framsystemet på ett slutsteg så då blir det ju rätt knöligt att dela upp utsignalen redan innan steget. Visst man kan alltid lägga till fler slutsteg, hade varit smidigt att slippa det bara smile

I'd rather loose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is YOUR story, so don't let someone else write the book.
Bassiehof
4 december 2020 · 1 777 Inlägg

Googla skärningspunkt. Om brantheten är 6dB och alla högtalare är i fas ska skärningspunkten ligga på -6dB, annars får du en "puckel" på frekvenskurvan eftersom båda högtalarna spelar samma frekvenser. Det låter helt enkelt mer, högre volym, i området kring 600 Hz.

Bassiehof
4 december 2020 · 1 777 Inlägg

Eftersom avrullningen på ett första ordningens filter är 6dB per oktav måste du ta reda på vilket frekvensområde en oktav är från 600 Hz uppåt och neråt. Om en oktav från 600 Hz är 400 Hz ska spolen motsvara 400 Hz, inte 600 Hz. Likadant uppåt. Om en oktav från 600 Hz uppåt är 900 Hz ska kondensatorn ha ett annat värde än det av dig angivna. Inga exakta uppgifter, bara ett exempel.

Senast redigerat av Bassiehof (4 december 2020)

Bassiehof
5 december 2020 · 1 777 Inlägg

Ovanstående beskrivning för beräkning av skärningspunkt gäller aktiva filter också, dvs såna som är inbyggda i stereo och andra dsp. Jag gissar att nästan 100% gör fel och sätter frekvensen på samma oavsett branthet. 12 och 18dB filter behöver inte lika stort avstånd som flera hundra Hz pga brantheten 12 eller 18 dB PER OKTAV.

Senast redigerat av Bassiehof (5 december 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang