Momentnyckel som drar åt bägge håll?

Hedis62
4 december 2020 · 45 Inlägg
#1

Någon som har pejl på vart man kan hitta en momentnyckel som läser momenten åt bägge håll?
Har googlat men hittar ingen,,,, tänkte byta glödstift och då kan det ju vara rättså bra att ha en som man kan ställa max nm på när man ska lossa dom så att man inte drar av dom.

zzr94092
4 december 2020 · 3 076 Inlägg
#2

Ska du lossa glödstiften,då bör du nog ha lite känsla i handen med en vanlig blocknyckel/hylsa ..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 december 2020 · 12 640 Inlägg
#3

Hedis62 skrev:
Någon som har pejl på vart man kan hitta en momentnyckel som läser momenten åt bägge håll?
Har googlat men hittar ingen,,,, tänkte byta glödstift och då kan det ju vara rättså bra att ha en som man kan ställa max nm på när man ska lossa dom så att man inte drar av dom.

Jamen du måste ju ändå dra tills dom släpper annars kan du ju inte byta dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
torsen
4 december 2020 · 4 747 Inlägg
#4

Hedis62 skrev:
Någon som har pejl på vart man kan hitta en momentnyckel som läser momenten åt bägge håll?
Har googlat men hittar ingen,,,, tänkte byta glödstift och då kan det ju vara rättså bra att ha en som man kan ställa max nm på när man ska lossa dom så att man inte drar av dom.

Nu finns det, mig veterligen, inga lossdragningsvridmoment för skruvar, muttrar och andra komponenter som t ex lambdasonder, tänd- och glödstift.
OM, skriver OM, det fanns en vridmoment för att lossa glödstift.
Vad skulle du göra i s f om du uppnår momentet och glödstiftet inte lossar?
Låta det vara kvar?
Eller bruka mer våld än vad som är föreskrivet?
Naturligtvis det sista.

Ett knep är att först knacka lite på glödstiftet.
Därefter dra YTTERST LITE åt "fel" håll.
Sotavlagringarna i gängorna kan då kanske släppa taget.

Är du orolig - vänd dig till en fackman!

simlar
4 december 2020 · 4 477 Inlägg
#5

Som påpekat av torsen finns det inget lossdragningmoment utan man drar tills det lossnar med ett vanligt spärrskaft.

Momentnycklar som är vändbara så man kan dra moment åt vardera håll är för att kunna momentdra vänstergängade skruvförband.

Ett tips till glödstiftsbytet är att köra motorn ordentligt varm, det minimerar risken att glödstiftet går av vid demontering.

it_mutt
4 december 2020 · 10 040 Inlägg
#6

Vissa bilar har absolut "lossdragningsmoment".

Exempelvis kan man i ELSA läsa om ex.vis just glödstift (keramiska) och att dessa inte får lossas med högre kraft än 20Nm. Om de inte lossnar då ska man spruta på "lösgörningsmedel" (take your pick) och igen försöka, utan att överstiga 20Nm. Om detta inte fungerar ska toppen avlägsnas och sedan stiften.
Detta gäller då bara vid keramiska stift.

Säger inte att det är så "man gör", men, att det inte skulle finnas "lossdragningsmoment" stämmer helt enkelt inte.


- - - Edit - - -

Anledningen till att man ska plocka av toppen innan man tar i med mer kraft, är helt enkelt för att OM värmekroppsänden skadas, så hamnar det således i cylindern. Och, nej, det är inget du vill ha i cylindern<punkt>.

Man får alltså, när man plocket bort toppen, använda större kraft.

Det ska, vid montering, på VAG-kärror med keramiska glödstift, spännas med 8-11Nm. Rent generellt (finns säkert något undantag).

Senast redigerat av it_mutt (4 december 2020)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torpis Forummoderator
7 december 2020 · 10 015 Inlägg
#7

it_mutt skrev:
spännas med 8-11Nm. Rent generellt (finns säkert något undantag).

Bara på skoj så kan jag meddela att 8Nm är precis det jag lyckas dra en M5 skruv med torx 25 skalle. Alltså en mellanstor skruvmejsel som man tar i så mycket man kan blir 8Nm. Kom fram till detta under kontrollerade tester för ihopmontering i en fabrik.

Det är alltså väldigt lätt att överdra om man använder allt annat än något i stil med en skruvmejsel här.

simlar skrev:
Ett tips till glödstiftsbytet är att köra motorn ordentligt varm, det minimerar risken att glödstiftet går av vid demontering.

Låta det kallna typ över natten innan man monterar de nya också(!)


Hedis62 skrev:
Någon som har pejl på vart man kan hitta en momentnyckel som läser momenten åt bägge håll?

Biltema specar sina åt bägge håll. https://www.biltema.se/verktyg/utforsal … 2000044553

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Brådhis * Voff voff *
7 december 2020 · 6 082 Inlägg
#8

torpis skrev:
Biltema specar sina åt bägge håll. https://www.biltema.se/verktyg/utforsal … 2000044553

Även Julas (som jag själv har och är mycket nöjd med) anges som reversibel:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … nm-149002/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
torpis Forummoderator
7 december 2020 · 10 015 Inlägg
#9

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Biltema specar sina åt bägge håll. https://www.biltema.se/verktyg/utforsal … 2000044553

Även Julas (som jag själv har och är mycket nöjd med) anges som reversibel:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … nm-149002/

Nej nej, läs noga! Jula skriver att den är Revirsibel. Den kommer alltså gadda ihop sig med domkraften, starta ett syndikat och ta över garaget!

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Brådhis * Voff voff *
7 december 2020 · 6 082 Inlägg
#10

torpis skrev:

Brådhis skrev:

torpis skrev:
Biltema specar sina åt bägge håll. https://www.biltema.se/verktyg/utforsal … 2000044553

Även Julas (som jag själv har och är mycket nöjd med) anges som reversibel:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … nm-149002/

Nej nej, läs noga! Jula skriver att den är Revirsibel. Den kommer alltså gadda ihop sig med domkraften, starta ett syndikat och ta över garaget!

big_smile big_smile big_smile Vilket elände... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hedis62
7 december 2020 · 45 Inlägg
#11

Har tittat på Wera Click-Torque X 2  den säljs utan huvud så att man kan byta mellan 1/2 och 1/4  huvud, visserligen är den enligt mig "skitdyr" då endast skaftet hamnar på 2 tusen och 1 tusen för huvudet. Men det är ju alltid så här att verktyg som man inte använder vare dag kostar multum men är guld värda när man behöver dom.

https://www.proffsmagasinet.se/maskiner … nm-2500160

https://cdon.se/hushallsapparater/wera- … -p44347699

Hedis62
7 december 2020 · 45 Inlägg
#12

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:

Även Julas (som jag själv har och är mycket nöjd med) anges som reversibel:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … nm-149002/

Nej nej, läs noga! Jula skriver att den är Revirsibel. Den kommer alltså gadda ihop sig med domkraften, starta ett syndikat och ta över garaget!

big_smile big_smile big_smile Vilket elände... wink

Ja jäklar nu såg jag att Biltema har :MOMENTNYCKEL 5-30 NM 3/8"
Art. 10-264 för 599Kr  en aningens billigare än  Wilma momentnyckel som jag hittade.
5-30 Nm 3/8" Precision medsols: ± 3 % Precision motsols: ± 5 % Längd: 310 mm

mb_pucken
7 december 2020 · 4 641 Inlägg
#13

Ett tips är att köra motorn riktigt jäkla varm innan byte av glödstift. Lite större chans att dom släpper då :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Hedis62
8 december 2020 · 45 Inlägg
#14

mb_pucken skrev:
Ett tips är att köra motorn riktigt jäkla varm innan byte av glödstift. Lite större chans att dom släpper då :-)

Får väl prova att köra hyfsat varmt innan, synd bara att man blir tvungen att demontera railen för att komma åt att demontera dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt