Mack och Mervolics: "Good O'l Bastard" Volvo 244 GLT -83 **..äntligen är vi på väg igen..*

En 200-serie som kommer genomsyras av gammalt som nytt. Vissa kommer kanske avsky den, andra kanske kommer hålla med mig. Personligen är jag väldigt intresserad av R-Sport och dess era, och samma gäller Polestar..i alla fall deras färg.
  • 127 Följare
  • 240 958 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2023
Djo
13 september 2020 · 10 157 Inlägg

Mack skrev:

Djo skrev:
Lägg en budget dubbla den sen dubblar du igen när du spräckt första dubbleringen LIVET MED BILAR ÄR DYRT haha.

Haha, sant så sant.
Äh, det kommer nog bli bra.
Dock maler kvarnen väldigt väldigt långsamt hos Benkis..men den som väntar på något gott..

Äsch kolla på mitt stora projekt inköppt 2013 menmen får väll se om det blir bil teslut av den å.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
13 september 2020 · 26 143 Inlägg

Djo skrev:

Mack skrev:

Djo skrev:
Lägg en budget dubbla den sen dubblar du igen när du spräckt första dubbleringen LIVET MED BILAR ÄR DYRT haha.

Haha, sant så sant.
Äh, det kommer nog bli bra.
Dock maler kvarnen väldigt väldigt långsamt hos Benkis..men den som väntar på något gott..

Äsch kolla på mitt stora projekt inköppt 2013 menmen får väll se om det blir bil teslut av den å.

Aj fasen..ja det är ju en tid det också förstås.
Men det kommer nog bli någonting utav ditt projekt också, hehe.
Vad har du framför dig att göra med det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Peppe_Jonsson
24 december 2020 · 29 Inlägg

Läst igenom hela tråden o måste säga att, ja tyckte att ja hade jobbiga motgångar med mitt 240 projekt..

Väldigt sorgligt med ditt barndomshem.. beklagar verkligen.

Sen om man ska gå in på dehär med rost så är de djävulens påfund. Köpte min för 3 år sen (jisses va tiden går) o säljaren sa att de fanns ett hål ungefär stort som en femma under förarsätet. Visade sig vara heeeeela vänstersidan som va upprutten. Kul.. som 17 åring utan nån direkt inkomst än..

Numera har bilen varit på rostlagning 2 omgångar. Första blev väldigt dåligt gjord, andra blev hos en bilplåtslagare(vääääldigt mycke bättre än den första om man säger så).

Många tusenlappar o år senare så är båda framskärmar, skärmkanter bak, trösklar och förarsidans golv bytt. Nu väntas lack.. nån gång.. förhoppningsvis nästa år.. heheh..

Men men, 18års bilen som bara skulle fixas till lite blev till en oplanerad helrenovering. Förr eller senare får man väll njuta av all tid som har lagts ner.

Vi kan inte annat än o hoppas på att våra gamla 240is blir som vi tänkt oss. Din som också är en äkta GLT är vi nog många entusiaster som längtar efter o få se. wink

Volvo 740GL "PWP" (1992)
Volvo 244Gl "D5252T" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
24 december 2020 · 26 143 Inlägg

Peppe_Jonsson skrev:
Läst igenom hela tråden o måste säga att, ja tyckte att ja hade jobbiga motgångar med mitt 240 projekt..

Väldigt sorgligt med ditt barndomshem.. beklagar verkligen.

Sen om man ska gå in på dehär med rost så är de djävulens påfund. Köpte min för 3 år sen (jisses va tiden går) o säljaren sa att de fanns ett hål ungefär stort som en femma under förarsätet. Visade sig vara heeeeela vänstersidan som va upprutten. Kul.. som 17 åring utan nån direkt inkomst än..

Numera har bilen varit på rostlagning 2 omgångar. Första blev väldigt dåligt gjord, andra blev hos en bilplåtslagare(vääääldigt mycke bättre än den första om man säger så).

Många tusenlappar o år senare så är båda framskärmar, skärmkanter bak, trösklar och förarsidans golv bytt. Nu väntas lack.. nån gång.. förhoppningsvis nästa år.. heheh..

Men men, 18års bilen som bara skulle fixas till lite blev till en oplanerad helrenovering. Förr eller senare får man väll njuta av all tid som har lagts ner.

Vi kan inte annat än o hoppas på att våra gamla 240is blir som vi tänkt oss. Din som också är en äkta GLT är vi nog många entusiaster som längtar efter o få se. wink

Jag får tacka och bocka för ett långt och oerhört fint inlägg. Kul att min tråd inte är alldeles bortglömd ändå. Har inte glömt bort den själv heller men eftersom bollen numer ligger hos Benkis så känns det inte som det är så mycket att göra, förutom att att varje månad bygger på projektkontot igen..sakta men säkert börjar det hämta sig, haha.

Mina förhoppningar ligger fortfarande i att min GLT skall få den nya lacken, att rosten, åtmindstone de värre partierna, ska vara bortflugna och att den åter ska bli körbar.
Ett projekt blir annars, som bekant, aldrig riktigt klart. Kommer förstås alltid finnas något att fixa, men ett första steg är ändå att få den körbar, och i ett presentabelt skick.

Din 240 låter som ett intressant projekt. Hoppas verkligen att den liksom min kommer att återuppstå till sin forna glans, och att vi båda snart kommer att få rulla ut med våra bilar och glädjas åt våra framgångar, våra motgångar till trots!

Men vi fixar det!
Kan jag så kan du, eller hur?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 december 2020 · 14 046 Inlägg

Jag hoppas och tror att du kommer att få Bastarden i trafik snart. Det kommer att kännas underbart den dagen du vrider om nyckeln när bilen är klar. Jag tror att det är ganska många som väntar att GLT:N ska bli klar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
24 december 2020 · 26 143 Inlägg

Vettemannen skrev:
Jag hoppas och tror att du kommer att få Bastarden i trafik snart. Det kommer att kännas underbart den dagen du vrider om nyckeln när bilen är klar. Jag tror att det är ganska många som väntar att GLT:N ska bli klar.

/Benny

Kommer kännas stort när det väl realiseras Benny.
Än har jag hoppet uppe, och jag är glad att andra också har det, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2021 · 26 143 Inlägg

Update!

211218




Ingen större uppdatering direkt, men det blev ett litet köp häromdagen, ett som jag tror
och hoppas kommer bli ett lyft när...väl bilen går att plocka ihop så att säga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-786e5a722e5265957194ffccff1141ee.jpg

Grillen är hel, det vill säga alla fästen är hela och kompletta. Dock har någon tidigare ägare lackat om den i någon
konstig typ av färg. Känns..konstig. Lite gummiaktig? Men sitter som berget.
Planen är att jag ska slipa ner ytorna - mest för att få bort lite repor och annat - och sedan lägga på egen färg.
Emblemet med snedribban byter jag dessutom ut till en fräsch.
Någon som råkar veta var (eller om?) det går att få tag i de små runda plupparna/nitarna på baksidan av ribban?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 december 2021 · 14 046 Inlägg

Mack skrev:
Update!

211218




Ingen större uppdatering direkt, men det blev ett litet köp häromdagen, ett som jag tror
och hoppas kommer bli ett lyft när...väl bilen går att plocka ihop så att säga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-786e5a722e5265957194ffccff1141ee.jpg

Grillen är hel, det vill säga alla fästen är hela och kompletta. Dock har någon tidigare ägare lackat om den i någon
konstig typ av färg. Känns..konstig. Lite gummiaktig? Men sitter som berget.
Planen är att jag ska slipa ner ytorna - mest för att få bort lite repor och annat - och sedan lägga på egen färg.
Emblemet med snedribban byter jag dessutom ut till en fräsch.
Någon som råkar veta var (eller om?) det går att få tag i de små runda plupparna/nitarna på baksidan av ribban?

Det är kul att det har hänt nåt. Men hur går det med lackeringen? Var det inte det som strulade förut?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2021 · 26 143 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:
Update!

211218




Ingen större uppdatering direkt, men det blev ett litet köp häromdagen, ett som jag tror
och hoppas kommer bli ett lyft när...väl bilen går att plocka ihop så att säga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-786e5a722e5265957194ffccff1141ee.jpg

Grillen är hel, det vill säga alla fästen är hela och kompletta. Dock har någon tidigare ägare lackat om den i någon
konstig typ av färg. Känns..konstig. Lite gummiaktig? Men sitter som berget.
Planen är att jag ska slipa ner ytorna - mest för att få bort lite repor och annat - och sedan lägga på egen färg.
Emblemet med snedribban byter jag dessutom ut till en fräsch.
Någon som råkar veta var (eller om?) det går att få tag i de små runda plupparna/nitarna på baksidan av ribban?

Det är kul att det har hänt nåt. Men hur går det med lackeringen? Var det inte det som strulade förut?

/Benny

Jag har varit sjukskriven av och till på sistone och har därför inte hälsat på gubben som ska hjälpa mig med
lackeringen, så vet inte riktigt om det har hänt något där ännu. Men bara han kommer igång så ska det väl vara ganska raskt avklarat, haha.
Färg och allt sådant som han har bett om för att komma vidare har jag levererat, så bollen ligger hos honom.

Grunden är dock klar. Han har gjort ett jättejobb må jag säga med att slipa och få till plåten, så helt still har det inte stått.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
danny-16vt Bilentusiast
18 december 2021 · 265 Inlägg

kl-racing, oldies.se vp-autopart har sådana låsclips till grill bl.a

Volvo 240 "Putte" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2021 · 26 143 Inlägg

danny-16vt skrev:
kl-racing, oldies.se vp-autopart har sådana låsclips till grill bl.a

Ska genast kolla.
Stort tack för tipset!

Edit: Jajamen..fanns på sistnämnda sidan. Blir en liten order därifrån snart..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2021 · 26 143 Inlägg

Update!

211228




Blev nu ikväll en liten julklapp till mig själv..eller hur man ser på saken.
Hursom. Just beställt lite grejer.
Bortsett från en kul grej till V60:in så blev det till 240:in bland annat nya strålkastare
och nya blinkers. Dessutom lite annat smått och gott.
Blir kul att packa upp sen när paketet kommer.
Allt från Vparts för övrigt. Blev så denna gång.

Dock verkar det vara svårt att få tag i en ribba till grillen? Finns på Volvo möjligen?
Hittar till 740 men antar att de inte passar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
danny-16vt Bilentusiast
28 december 2021 · 265 Inlägg

Mack skrev:
Update!

211228




Blev nu ikväll en liten julklapp till mig själv..eller hur man ser på saken.
Hursom. Just beställt lite grejer.
Bortsett från en kul grej till V60:in så blev det till 240:in bland annat nya strålkastare
och nya blinkers. Dessutom lite annat smått och gott.
Blir kul att packa upp sen när paketet kommer.
Allt från Vparts för övrigt. Blev så denna gång.

Dock verkar det vara svårt att få tag i en ribba till grillen? Finns på Volvo möjligen?
Hittar till 740 men antar att de inte passar.

Har fattat det som den grillen till 80-tals fronten stämmer mer eller mindre till den grillen till 240, men har aldrig provat själv

Volvo 240 "Putte" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2021 · 26 143 Inlägg

danny-16vt skrev:

Mack skrev:
Update!

211228




Blev nu ikväll en liten julklapp till mig själv..eller hur man ser på saken.
Hursom. Just beställt lite grejer.
Bortsett från en kul grej till V60:in så blev det till 240:in bland annat nya strålkastare
och nya blinkers. Dessutom lite annat smått och gott.
Blir kul att packa upp sen när paketet kommer.
Allt från Vparts för övrigt. Blev så denna gång.

Dock verkar det vara svårt att få tag i en ribba till grillen? Finns på Volvo möjligen?
Hittar till 740 men antar att de inte passar.

Har fattat det som den grillen till 80-tals fronten stämmer mer eller mindre till den grillen till 240, men har aldrig provat själv

Hm..intressant.
Får kanske prova framöver om jag inte hittar det någon annanstans, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
vEight Baronen
17 juli 2023 · 1 434 Inlägg

Hur går det med bilen, har den fått någon färg på sig än? 🙂

Elbilar kan dra åt helvete.
Mack Forum- och sitemoderator
17 juli 2023 · 26 143 Inlägg

vEight skrev:
Hur går det med bilen, har den fått någon färg på sig än? 🙂

Haha jadu..kul du frågar!
Har varit dit med någorlunda jämna mellanrum och avlagt små artighetsvisiter. Ett par gånger har han varit där.
Varje gång har han sagt "..ja men nu börjar det snart kännas som det är dags" och sen har det inte varit mer med det.
Just nu gör det dock inte så mycket. Livet kom lite emellan så att säga.
Jag gick bland annat in i väggen, hoppade av jobbet och har just hoppat på ett annat..så vi får se vart vi landar.
Men jag går ofta och undrar hur det egentligen går med Volvon.

Jag kanske är något..naiv men tror fortfarande inte att det inte kommer att bli av. För jag vet att han gjort bra jobb åt andra.
Det är bara det här med prioriteringarna han har svårt med.
Och orken att vända sig någon annanstans finns inte. I alla fall inte i dagsläget. Resan med den här bilen har varit så krokig
att jag gett upp flera gånger redan. Men det vore så jäkla surt att släppa det nu.
Garage finns i alla fall som väntar, så det går att hålla till under tak sedan med hopmontering.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
vEight Baronen
18 juli 2023 · 1 434 Inlägg

Sånt e livet, som Anita Lindblom skrålade fram och då får man ligga lågt och ta det lugnt ett tag så löser sig det andra sen 🙂

Elbilar kan dra åt helvete.
Mack Forum- och sitemoderator
18 juli 2023 · 26 143 Inlägg

vEight skrev:
Sånt e livet, som Anita Lindblom skrålade fram och då får man ligga lågt och ta det lugnt ett tag så löser sig det andra sen 🙂

Haha jo.
Bara bita ihop och komma igen.
Ju mer motgångar ju mer vill man ju få till bilskrället..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang