Missljud Rav4

Rohiljo
7 oktober 2018 · 6 Inlägg
#1

Har införskaffat en Rav4-07
Vid 70-80 km kommer ett vinande/skärande ljud vid drivning ?
När gas släpps försvinner ljudet!
Vad är felet måntro?

Utmarks-Loke
7 oktober 2018 · 3 670 Inlägg
#2

Är det på alla växlar?

Rohiljo
7 oktober 2018 · 6 Inlägg
#3

Svarte_Orm skrev:
Är det på alla växlar?

Ja ! Men missljudet börjar först höras vid c:a 70 så 3,4,5 an berörs.
Finns sen kvar men försvinner i motorljudet  vid 90-100
Försvinner så fort jag släpper gasen och hörs mest när man åter gasar försiktigt igen vid 70-80 ?

Utmarks-Loke
7 oktober 2018 · 3 670 Inlägg
#4

Inte växellådan alltså, men kanske slutväxeln. Hur fungerar fyrhjulsdriften på en sådan, är det något som alltid ligger i? Hade varit intressant att koppla ur och se om missljudet försvinner. Kanske går att skruva bort kardanaxeln och prova, eller driver den inte alls då?

Rohiljo
7 oktober 2018 · 6 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:
Inte växellådan alltså, men kanske slutväxeln. Hur fungerar fyrhjulsdriften på en sådan, är det något som alltid ligger i? Hade varit intressant att koppla ur och se om missljudet försvinner. Kanske går att skruva bort kardanaxeln och prova, eller driver den inte alls då?

Jag tror att fyrhjulsdriften alltid ligger i men mer på framhjulen

Utmarks-Loke
7 oktober 2018 · 3 670 Inlägg
#6

Om ljudet ändrar sig när du svänger åt ena hållet kan det vara ett hjullager, annars lutar det åt differential. Vilket på en sådan bil innebär inta bara byte av diff, men även växellåda och fördelningslåda för allt sitter väl ihop. Men det är förstås omöjligt att avgöra säkert utan att vara på plats.

Rohiljo
7 oktober 2018 · 6 Inlägg
#7

Svarte_Orm skrev:
Om ljudet ändrar sig när du svänger åt ena hållet kan det vara ett hjullager, annars lutar det åt differential. Vilket på en sådan bil innebär inta bara byte av diff, men även växellåda och fördelningslåda för allt sitter väl ihop. Men det är förstås omöjligt att avgöra säkert utan att vara på plats.

Meken till försäljaren jag köpte den av har bytt diff, fördelarlåda, växellåda och missljudet finns ändå kvar...
Ska kolla det med hjullager och svängning i morrn.
Tack för din hjälp!

Rohiljo
8 oktober 2018 · 6 Inlägg
#8

Rohiljo skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om ljudet ändrar sig när du svänger åt ena hållet kan det vara ett hjullager, annars lutar det åt differential. Vilket på en sådan bil innebär inta bara byte av diff, men även växellåda och fördelningslåda för allt sitter väl ihop. Men det är förstås omöjligt att avgöra säkert utan att vara på plats.

Meken till försäljaren jag köpte den av har bytt diff, fördelarlåda, växellåda och missljudet finns ändå kvar...
Ska kolla det med hjullager och svängning i morrn.
Tack för din hjälp!

Om det är ett hjullager, borde inte ljudet hänga kvar när man släpper gasen/ drivningen?

torsen
8 oktober 2018 · 4 746 Inlägg
#9

RAV-4 har viscokoppling mellan axlarna.
Med tiden stelnar vätskan i viscokopplingen.
Medför "stelkoppling" mellan axlarna.
Leder till interferens.
D v s att de båda slutväxlarna får nästan exakt samma varvtal.
Upplevs som vibrationer ackustiskt.

Ett enkelt sätt att avgöra om vätskan i viscokopplingen stelnat eller ej är att köra sakta i snäv cirkel och kolla om bilen "tuggar" eller ej.
Om den inte tuggar måste viscokopplingen frikännas från ansvar.

Rohiljo
8 oktober 2018 · 6 Inlägg
#10

torsen skrev:
RAV-4 har viscokoppling mellan axlarna.
Med tiden stelnar vätskan i viscokopplingen.
Medför "stelkoppling" mellan axlarna.
Leder till interferens.
D v s att de båda slutväxlarna får nästan exakt samma varvtal.
Upplevs som vibrationer ackustiskt.

Ett enkelt sätt att avgöra om vätskan i viscokopplingen stelnat eller ej är att köra sakta i snäv cirkel och kolla om bilen "tuggar" eller ej.
Om den inte tuggar måste viscokopplingen frikännas från ansvar.

Låter vibrationer ackustiskt som ett vinande, skärande ljud med stänk av övertoner i ?

Utmarks-Loke
10 oktober 2018 · 3 670 Inlägg
#11

Rohiljo skrev:

Rohiljo skrev:

Svarte_Orm skrev:
Om ljudet ändrar sig när du svänger åt ena hållet kan det vara ett hjullager, annars lutar det åt differential. Vilket på en sådan bil innebär inta bara byte av diff, men även växellåda och fördelningslåda för allt sitter väl ihop. Men det är förstås omöjligt att avgöra säkert utan att vara på plats.

Meken till försäljaren jag köpte den av har bytt diff, fördelarlåda, växellåda och missljudet finns ändå kvar...
Ska kolla det med hjullager och svängning i morrn.
Tack för din hjälp!

Om det är ett hjullager, borde inte ljudet hänga kvar när man släpper gasen/ drivningen?

Inte nödvändigtvis, eftersom belastningen på lagret ändras. Men kolla först om ljudet försvinner när du svänger åt ena hållet, det är ett tydligt tecken på dåligt hjullager

simlar
11 oktober 2018 · 4 477 Inlägg
#12

Kan vara dåligt stödlager på kardanen, dom ger ett väldigt hemskt vinande oljud ifrån sig när dom är dåliga och låter då värre ju fortare man kör.

Hassekongo
7 januari · 1 Inlägg
#13

Fick du ordning på ljudet? Har själv en Rav4 - 07 som låter liknande det du beskriver men även i låga hastighet. Har varit på 9000 mil service på auktoriserad verkstad nyligen då böt dom olja i diff etc men ingen skillnad. Tråfskaparn?

Christian S
8 januari · 4 688 Inlägg
#14

Hassekongo skrev:
Fick du ordning på ljudet? Har själv en Rav4 - 07 som låter liknande det du beskriver men även i låga hastighet. Har varit på 9000 mil service på auktoriserad verkstad nyligen då böt dom olja i diff etc men ingen skillnad. Tråfskaparn?

TS har inte varit inloggad på 2,3 år wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mossan1
8 januari · 93 Inlägg
#15

Vääääligt ovanligt med växellådsproblem på manuella Rav4 efter 2001.
Omöjligt=Nej, men ändå.

Stödlagret till kardanen är misstänkt.
Nån bakdiff har man hört om också, men det brukar bråka bakifrån.

Oljan ska bytas var 3000mil i alla dom bakdiffarna.
Utförs sällan så ofta av hemservare =problem.

Jodå, man kan köra en Rav4 III utan kardan.  (2007=Rav4 III)
Den har "Haldexprincip" AWD.
Elektroniskt inkoppling. I princip skulle det räcka med att rycka säkringen till ABS. Men det skapar felkoder och skit.

Rav4I och Rav4II har 50/50 AWD via mittdifferensial. Där kan den inte köras utan kardan.
Rav4I hade lite problem med lådorna, med där hoppade 5an ur.

Tilläggas bör också, att framförallt växel 3 har ett pipande ljud på alla manuella Rav4 jag har kört. Samt lite transmissionsljud generellt. =normalt.
Dom är inte knäpptysta, men inte extremt på något vis.

Senast redigerat av Mossan1 (8 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt