Ascona B Turbo och alla hitte-på lösningar.

Historien om en Ascona B och alla motgångar på vägen tillbaka till gatubil..
  • 27 Följare
  • 1 906 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 januari
Borren
10 januari · 63 Inlägg
#1

Nu är det dags att berätta historien om skrotbilen som blev bil igen och alla konstigheter runtomkring..

Allt började med att jag fick tippset av en god vän.. en Ascona B låg ute på blocket! och man fick med en reservmotor vilket va precis vad han behövde!?

Ja kan ju INTE säga att jag va svårövertalad så vi gjorde en deal, jag köper bilen, han står för kärra och transport så får han motorn!

Planen var klar!

Iväg åkte vi till en håla vid namn Gusum där vi hittade som annonserat en Ascona B med läcker Kopparlack och även en motor vid sidan av.. Vi va övertygade (inte för att vi va så svårövertygade vid detta laget) så det blev affär!

Bilen kördes upp på kärran och vi lyckades ignorera det enorma blå rökmolnet som motorn gav ifrån sig...
Vi lyckades till och med missa det faktum att bilen stod på lyft när vi köpte den och att golvet va till stor del obefintligt.. Men det va ju en Ascona B och det va ju fränt!?

Väl hemma va det dags för en segerbild bredvid Mantan! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d69ad6de00f820515b8cbce0ef0cb23f.jpg

När hypen hade lagt sig lite så va det dags att kika på vad  jag hade köpt egentligen, och vilken syn det var...
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-50d748dea63859f5ce23071b45309b2a.jpg
Notera att stolsfästet sitter fäst i tröskellådan och kardantunneln för att.. ja golvet går det inte sätta något i utan att det hamnar på backen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-53f02922414d593c52bb88f20a45e817.jpg
Motorn var någon gammal rally topp som satt på en 2.2l botten, misstänker att bilen gått som isbil sista åren på rull med viss underlåtenhet till nödvändig service .

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-97fccdbe306727e61a1fc91af0f37e83.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-4bdfa94935338888c30cd99bb82ca6ef.jpg
Insåg att jag bilen inte var räddnings bar utan stora åtgärder.
Satt en del lullull på som kort styrväxel sportratt osv så tankarna snurrade kring att ta det av värde och skrota skiten.. besvikelsen var total..
Asconan parkerades i en ladugård och glömdes bort i ca 1 år i väntan på inspiration..

Vad hände med motorn som min goda vän köpte kanske ni undrar? jo han lyfte i den i sin Manta B, startade och insåg att det saknades oljetryck, vad som det fans gott om däremot va vevhustryck..
Man kan säga att denna tidigt infunnena segerkänslan lämnat en bitter eftersmak i bådas munnar..

Senast redigerat av Borren (10 januari )

Livet är för kort för slöa bilar!
Borren
11 januari · 63 Inlägg
#2

Jaha då va 2018 över och under tiden så skaffade jag en vinterbil som substitut för Asconan.

En Omega B med en vild 2 liters 16v motor under huven och självklart bakhjulsdrift, en riktig peng helt enkelt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-856590a612b3413cce9e3af7912dab3a.jpg
Problemet va att den gick bra ibland men efter lite luskande och välriktade slag på avgasröret så insåg jag att katalysatorn försökt flytta position invändigt i avgassystemet.
Efter lite kapande och svetsande på avgassystemet så kunde katalysatorns delar avlägsnas så nu kunde hon andas igen!
Så vad gör man då? kostar på såklart! En ny kamremssats, nya bussningar fram, ny framruta, ny lambdasond, grenröret demonterades och en spricka löddes ihop av min kollega samt en allmän översyn på bromsar och allt nödvändigt runtomkring..

Besiktningen rullades igenom med flaggorna i topp!
Körde ca en månad tills det plötsligt tog stopp?
Tvärstopp!
Men motorn gick runt, men lätt.. Lite för lätt..

Med min vanliga tur så får jag i efterhand reda på att vid kamremsbyte så är det ett måste att byta ut skruven till spänrullarna.. En av dessa hade gått av och slitit av kamremmen vilket resulterat i en ordentlig ventilsallad..

Man kan säga att skroten fick tillbaka sin framruta igen..

Sommaren 2019 går och jag lägger min överblivna energi på att skohorna ned en Saab turbomotor i en Astra GSI med stor framgång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-019883ba0bb9c20722b259049bb44f13.jpg

Men Vintern närmar sig.. Dags att kika efter en lämplig vinterbil? eller? har jag inte det står i en lada egentligen?..

Har byggt upp någon form av sug.. ett sug efter en utmaning.. göra något jag aldrig gjort förut!
Motbevisa alla nejsägare, alla som säger åt mig att den där kommer aldrig bli bil igen!

Ut for jag för att ta en titt på mitt objekt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5d2123faa2aba8cfe37f02eaad424a2b.jpg
Vem blir inte sugen när man ser denna stå och spänna sig?

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5ee06ce18d2bf4f5920264c893f2dea4.jpg
Kunde även konstatera att rosten inte försvunnit..

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-802c4457564ac48f34295e786dde7e1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-5e066e7b259cdea28ec445877934a1ac.jpg
Nu ska den in i garaget! men vad är detta? ligger handbromsen på?.. Inte? Nej frambromsarna är bedrövligt rostskadade och har nypt. bara att plocka av hjulen på plats och massera bort bromsoken med en hammare och brytjärn!


https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-aa7f5379b5f9354d4a253964a044b3c8.jpg
Efter lite om och men och hjälp av en teleskoplastare så va Asconan på plats i garaget och plåtdelarna fullständigt flög bort utav bara farten!

Ny plåt beställdes hem både från lokala järn handeln och Tyskland, här ska räddas bil! big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Borren
11 januari · 63 Inlägg
#3

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3261919d2d7da9027b392c4234955dcf.jpg
Motorn ur för vidare inspektion av skadorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-36b316a11a2a3d1be7e6448e30b2b574.jpg
Man kan säga att golvet ramlar ner på golvet! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3d75762fa882cdd9cbcc088a35c7c188.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-84531dc0373bd07b97577bf53c76ca85.jpg
Rost rost och rost! Dags att gå lös med vinkelslipen i jakt på frisk plåt! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ba7320458dd95e8eb27d756613aa3931.jpg
Börjar lite försiktigt med batterihyllan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9c4b3585b21d3a3111b3dd9d80af12b2.jpg
Och hjulhusen i väntan på golvplåtarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-0dbf1a819228b01c77db77ee6f627d0c.jpg
Efter några dagar kom ett stort paket innehållandes 2st golvbrunnar direkt från Tyskland! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-dd03df7b2f97f50b5f1f289ffa0a9df2.jpg
Letar med ljus och lykta efter den där friska plåten! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9fc48dc008ddc8207face74391e40c1c.jpg
Work in progress, måttar och mäter!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a4725f479c53dc64a23ddefda11a277c.jpg
Fick bygga nya rambalkar och domkraftsfästen, lyckades tyvärr inte ta någon bra bild på dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ff746251d693741c43c1957cf60e98cb.jpg
Så andra sidan, börjar likna ett golv igen!

Livet är för kort för slöa bilar!
Snurriis
11 januari · 721 Inlägg
#4

Ja jäklar vilket jobb, följde ditt projekt med Opel GSI. Inte riktigt ett Opel fantast men när detta görs så jäkla bra så får man lyfta på hatten big_smile

uhlin
12 januari · 1 835 Inlägg
#5

Ska följas. Lycka till.

uazbuhanka
12 januari · 7 Inlägg
#6

snyggt jobba på

Borren
12 januari · 63 Inlägg
#7

Snurriis skrev:
Ja jäklar vilket jobb, följde ditt projekt med Opel GSI. Inte riktigt ett Opel fantast men när detta görs så jäkla bra så får man lyfta på hatten big_smile

Kul att höra! tyvärr blev det att Asconan snor ganska mycket tid från Astran och vice versa så är ju alltid ett projekt som står mer eller mindre stilla så tänkte att då får jag öppna en till tråd helt enkelt och alternera emellan dem big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Borren
12 januari · 63 Inlägg
#8

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-9adc7e2f3d9dd0a0383be473324a7c6d.jpg
Motorn är på väg ner i ett nymålat motorrum! Här kan ni även beskåda Opels mäktiga 4 växlade gjutjärns låda med utanpåliggande stag och skrap på 3ans växel! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c86e38339c40509ed10d568c60f5235b.jpg
På plats! här ser ni även min nya fina spolarvätskebehållare och att det dragits fram en bränsleslag!
Men ska det inte sitta 2st slangar? inte om det nalkas förgasare! wink
måste även passa på att tacka CCrobin som drog nya fina bromsrör medans jag renoverade bromsarna fram och bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-70a536593156a485d9cc629a103aaea5.jpg
Passade även på att göra en blinkersglas delete. Varför nu? det vet jag inte men det ser lite mer stilrent ut. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-17058bb10ab0a6aa3306d49c67d427c4.jpg
Ett par lager färg på golvet och det såg genast mycket trevligare ut!
En passagerar stol från en Astra GSI fick agera förarstol då jag inte fick med någon sådan, en liten bonus är ju att det sitter stolsvärme i om man nu någonsin får tummen ur och kopplar in det.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b5f5d22539bddace1f719a51ee974bd6.jpg
Bagaget är såklart även det rostlagat och uppmålat!
Notera mitt munskydd, gick åt ett par såna. tongue

Livet är för kort för slöa bilar!
Borren
12 januari · 63 Inlägg
#9

Så kan man ju fråga sig.. Vad är nästa naturliga steg i rostlagningen?
Självklart är det dags att riva bort topplocket nu när motorn sitter i motorrummet!
Fick en plötslig flashback till ett rökmoln när bilen lastades på kärra och så kan vi inte ha det!
Menar hade jag gjort det när motorn va utanför så är ju risken för ryggskott nästan försumbar. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-2430eb0c65ec8593ab85d63434356524.jpg
Bort åkte toppen och ja det ser väll helt ok ut här?

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1df1115084dff4b10475b719e17094e1.jpg
Däremot så behöver vi nya ventiltätningar ser jag!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-167511b51505f48c5ea630e23ea436bf.jpg
Även fuktigt i insugskanalerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-11119d2a0a6a25bb08f6f83821edcb8b.jpg
1ans avgas port va riktigt kladdig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7b80ef0e4a4dd2b03a48541ad27c4cbb.jpg
Blir att beställa packningar och snygga till detta. Sitter som en hatt över ventilfjädern och en o-ring runt skaftet för att avleda oljan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a2cd0ec531a9563bebf0710aacc63e8c.jpg
Kunde även konstatera att det är någon rallykam i!
En gammal HighSpeed Racing kam, H320 Lyckas inte hitta några specs på den dock.

Livet är för kort för slöa bilar!
Borren
12 januari · 63 Inlägg
#10

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-0bf87e26a51c70a97ece007121984cc0.jpg
Plötsligt hade jag varit ute och bestulit min Manta på både Werber 45or, gaslänkage och tändsystem!
Även monterat kylare och massor av dem nödvändiga kringutrustningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-79e341f662ede9e081217eb9187f7c44.jpg
Men så fint det blev! big_smile

Dock så ryker den fortfarande och har stora svårigheter att få till någon vettig tomgång då den bara dör när man sänker den under ca 1200rpm..
Spekulerade i om kamaxeln var så vass att motorn saknar vacuum vid tomgång eller att hydrauliska lyftarna som antagligen inte ska vara till denna kam bottnade för den gick några sekunder innan den dog.
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-a996324e4e119b6b22456e82bea2338c.jpg
Trots detta och mot alla odds så gick Asconan igenom med flaggan i topp och inte en anmärkning!
Vet inte om det va tur eller besiktningsmannens gråtfärdiga min när barndoms drömbilen rullade in på lyften utrustad med Weber 45or?
Skulle personligen satsa på det sistnämnda! big_smile

Men motorn ryker och jävlas.. vad är nästa steg?
https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-c95976ebe7dd042d38b562a6f197809c.jpg
Plocka ur hela skiten igen såklart!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b88278cdf76d48adf99031788cdb4ab3.jpg
Blocket inspekterades och loppen fick sig en omgång av honingsverktyget!
lyckades inte ta någon bild på resultatet men kanske är tur det. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-d80fb3b28e2170e4eceafe679ff0e3a1.jpg
Kolvarna rengjordes och nya kolvringar beställdes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-b2eaedc8e0d196cc8157b1fb4d51e590.jpg
Även hittat en standard kamaxel från en 2.4 så får vi se om jag får någon tomgång nu då?

Senast redigerat av Borren (12 januari )

Livet är för kort för slöa bilar!
turbonova gillar en riktig burnout
12 januari · 1 090 Inlägg
#11

Snyggt jobbat 👍👍

Borren
17 januari · 63 Inlägg
#12

Nu kommer det hända endel, men häng med mig!

Notera att jag kör Asconan till vardags vid det här laget så är därför det är lite snabba ryck mellan reparationerna.. big_smile

Motorn sattes ihop igen och röken var äntligen borta!
Problem kvarstod dock med tomgång och även ett nytt problem har dykt upp..
Lyftarna för ett jäkla liv helt plötsligt och dem är hydrauliska så det ska inte vara något problem.
provade att justera utan resultat.. blev att riva toppen för att se så det inte kommit silikon eller något i någon kanal.. Japp nu rivs toppen för 3e gången. roll
Efter en del klurande så konstateras problemet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-bcbf5e1d506715a49977e78f78d963f2.jpg
Det är nämligen så att 2.4 kammen saknas ett spår för oljan att ta sig förbi första kamlagret, vilket resulterar i bristfällig oljetillförsel till lyftare och övriga kamaxellager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-626d1fc31831f156fa8656f4fd4bd069.jpg
Här ser ni hur oljan går igenom första kamaxellagret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e9260bfa9a536d2d2443347707cbabf1.jpg
Bild på 2.0 toppen, detta oljehål saknas helt enkelt på nyare (2.2/2.4) topparna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-961d5538f69f64ef574a458b31de0fa0.jpg
Efter lite blåsande med tryckluft på 2.4toppen så verkar det som att det är ett fräst hål på utsidan av lagret,
antar att detta är för att säkerställa att den kanalen alltid är fri från skit men resulterar även i att nya kamaxlar behöver ett svarvat spår för att passa i äldre..
Alltid lär man sig något! lol

Lyckades hitta en 1900 kamaxel som fick gå så länge, ihop monterades det och kördes..

Problemet med tomgången kvarstod åter igen så fick åka runt med 1200 rpm tomgång och "rullande" felsökning.
Beställde hem och bytte tändstift tändkablar fördelar lock och rotor för att jag ville utesluta dem och att motorn skulle gå gjorde dock ingen skillnad..

Efter mycket skruvande på förgasarnas tomgångsskruvar och div sökning efter vacuum läckage så tröttnade jag på skiten och kastade dit ett komplett Bosch insprutningssystem från en 2.0 CIH.
Men inte heller detta avhjälpte mitt problem med tomgången..
ja vad fan gör jag nu?
Plockar av toppen lite snabbt igen för 4e gången!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-03c908449ca44444cff0e06aff84a116.jpg
Allt verkade i sin ordning emellan block och topp så felsökte vidare på toppen, och efter att ha demonterat lite ventiler så kunde jag konstatera att en avgasventil va bränd på den gamla rallytoppen. missade tyvärr att ta bild på denna innan dem åkte i skrotlådan.

Rotades fram en "ny" std 2.0 topp och allt plockades över och monterades! roll
Hade en god vän som hjälpte mig dra topplocket som envisades med att  vinkeldra toppbultarna mot min vilja då jag alltid kört med 100nm enl den gamla instruktionsboken. Detta resulterade dock i att gängorna drogs ur blocket på bulten längst bak till vänster, men vi åtrkommer till detta längre fram.. lol
Startade och har fortfarande problem med tomgången..

Kompprov gjordes (jo jag har lärt mig min läxa vid det här laget) men mot all förmodan
med bra resultat så frågan var: vad fan det är för fel?!?

Av en slump så stod jag och plockade med tändhattarna med motorn igång, hade redan konstaterat att 3ans cyl var helt död.. Men när jag drog av hatten och satte dit den igen så hoppade motorn igång, så provade att hålla tändhatten så gnistan behövde hoppa mellan stift och tändkabel och mycket riktigt gick hon hur fint som helst!
Tänkte kan det vara så enkelt? Ett av mina nya tändstift va trasigt!
Hade HELT uteslutit detta då allt var nytt.
Med en försiktig känsla av hopp så plockades ett av dem gamla tändstiften och monterade och vipps så gick den som den skulle! ÄNTLIGEN! big_smile

Asconan kördes vidare utan problem vintern/våren 2020 dock inga nämnvärda mängder snö..
Ingen alls faktiskt. lol

Senast redigerat av Borren (17 januari )

Livet är för kort för slöa bilar!
olssonp000
17 januari · 185 Inlägg
#13

Riktigt rolig läsning. Kör på. Jag följer bygget 🙂

Borren
18 januari · 63 Inlägg
#14

olssonp000 skrev:
Riktigt rolig läsning. Kör på. Jag följer bygget 🙂

Kul att höra! Såg att du hade ett riktigt spännande projekt som måste spanas in big_smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Borren
måndag 17:32 · 63 Inlägg
#15

Sommaren går och det små pillas lite här och där med div andra projekt..

Men mot slutet av sommaren inser jag att det kommer ju som alla andra år bli höst snart, och efter det blir det vinter!
Till råga på det så har jag ju en bakhjulsdriven Ascona B i fungerande skick står och väntar..
Så kan vi ju inte ha det så nya planer smids..
Diskuterar lite idéer med min vapendragare CCrobin om vad man kan göra, vill ju hålla låg budget men samtidigt bygga något "driftsäkert" och roligt!
Planen går såhär efter att ha rotat runt i mitt förråd och även lite i hans:
Asconan ska få sig lite överladdning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3b95cb7bcd0c8e567f23e2705deaf59d.jpg
CCrobin har en häftig Manta B CC med turbo som vi pillat mycket på med likadan motor så lite erfarenhet har vi ju samlat på oss! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-e2d13fafb2ab8bf8fb4c8d8427f6f614.jpg
Råkar ju även vara så att jag knåpat ihop grenröret till denna och även att grenröret finns kvar samt turbo, så det köptes loss för en symbolisk summa!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-01dcdbdd88727817ac2fbed3bbb2ceb4.jpg
Dock så va turbon inte mycket att ha längre men grenröret va ju super!
Hittade en fungerande turbo från en Saab 9000 i gömmorna och planerna smiddes vidare!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-dd3df23a8d0115aeb3a476ab924493ec.jpg
Men efter att ha konstaterat att flänsen inte stämmer då Saab turbon är T25 och genröret hade T3 fläns samt att det inte va lika rymligt bakom lyktan på en Ascona B så blev det en total make over på grenröret!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-f81788f9c0ed0c96185c00987ac4b069.jpg
Fräste ur en ny fläns mot turbon, kapade och knåpade men tillslut fick turbon plats i motorrummet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-1f194d358aca10b0d9ad64f52a5c507e.jpg
Oljekylare även den från en Saab ska hitta sin plats i motorrummet.
Knåpade även ihop ett downpipe i 3" tanken är att evakuera så mycket värme som det bara går och även att man kanske kan knöla dit någon roligare turbo i framtiden? big_smile

Motorstyrningen blir ett Megasquirt MS1V3 som jag även det hade liggandes i garaget. roll

Livet är för kort för slöa bilar!
tommyhjortasen
fredag 02:27 · 947 Inlägg
#16

Sålde min Ascona 19 s 1979 till Norge för tre år sedan men jag har delar kvar om du behöver

Borren
fredag 15:07 · 63 Inlägg
#17

tommyhjortasen skrev:
Sålde min Ascona 19 s 1979 till Norge för tre år sedan men jag har delar kvar om du behöver

Jao det är alltid intressant, vad är det för delar? smile

Livet är för kort för slöa bilar!
Borren
fredag 17:04 · 63 Inlägg
#18

Men man kan ju inte bara kosta på motorrummet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-ca593a64f432e25b0e394d2beda34981.jpg
så bakaxeln demonterades föra att ge plats åt en ny.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7b14c487003863a3713502336c0d1862.jpg
Missade att ta någon bra bild så fick ta en "färdig" bild, men en lamelldiffad bakaxel från en Manta GSI tog plats, uppmålad i Massey ferguson silver mist. Blev mycket stiligt tycker jag. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-bf1977c86696310f3a668ad2e3ef654c.jpg
Framvagnen va inte i bästa skicket så den demonterades även den.
Notera att jag råkade ha finskor i garaget, tur sambon inte ser detta! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7dea8e63a16fc41df232fc434e1b6d9b.jpg
Spindlarna, byttes ut mot "GSI spindlar" dessa har inflyttat hål för styrlänkaget vilket ska ge lite snabbare styr egenskaper.
Mycket bra att ha grejer man samlat på sig igenom åren som kommer till nytta nu. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-bda752efb0b4aedb05c69accc449ed1b.jpg
En hel sats med Strongflex polyurethanbussningar inhandlades till framvagn o bakvagn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-85148afc55bb2b9fd7f23fdd12182ec0.jpg
Framvagnsbalken uppmålad och fin i ett par lager silvrig hammarlack, tittar man noga så har jag svetsat dit en bricka då hålet till undre bärarmsinfästningen blev lite förstört i processen att demontera envisa gamla bussningar och ihop rostade stålhylsor. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-34f9e5bcfbedd8880b51d8558885498f.jpg
Resterande länkarmar målades upp även dem, lagade ena fjäderskålen och la en sträng med svets som förstärkning runt skålen som spindelleden pressas i då jag varit med om att dessa kan gå sönder vilket jag gärna undviker. roll

Kom även hem en hel låda med leder och grejer som ska göra framvagnen komplett och redo för montage! big_smile

Och för den som är uppmärksam så ser man att jag har monterat framvagnsbalken och ena övre länkarmen i tidigare inlägg för att måtta upp grenröret. wink

Senast redigerat av Borren (fredag 17:09)

Livet är för kort för slöa bilar!
Borren
fredag 17:54 · 63 Inlägg
#19

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-0fbab0fb9430ee6c70586727dc84c64e.jpg
En retur svetsades dit i oljetråget, va lite orolig över vinkeln och även att ha returen relativt högt upp då det kan hindra oljeflödet om det tex ligger mycket olja i botten av tråget men det va svårt att få till en annan lösning med turbons placering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-baf7661a369c0b49ffcd7e7e08220362.jpg
En snygg oljematning tillverkades av oljerör från en Saab och en hydraulkoppling. big_smile
oljetrycket togs längst bak på motorn där oljetrycksgivaren sitter, monterade ett y
för att få ut både tryck och ha kvar en givare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7b9b03f6e0520bfdbd5f63a50b76529e.jpg
Lödde igen banjobulten och borrade ett 2mm hål om jag inte minns fel för att strypa oljeflödet igenom turbon något, har prövat detta tidigare och verkar fungera bra, tanken är att oljetrycket inte ska bli för mycket påverkat i övriga motorn samt att om returen är för dålig så minskar detta risken att oljan måste tryckas igenom turbon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-3fdd3f700dc57cb39209f6e5bfad9e66.jpg
Biltemas lilla intercooler och oljekylaren på platts.
Om ni tittar till höger i bild så ser ni även insugsslangen, denna är ifrån en Saab 900 och visade sig passa perfekt! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-2f5429ce38b6cd8e301ccb3a38c76a82.jpg
Termostathuset borrades upp och gängades om så vattentempsensorn kunde monteras samt pluggade en utgång för vattnet då denna inte behövs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-7a522d82ec4a4f65be2ef168f7957b2b.jpg
Knåpade ihop en liten konsol för mätare, sitter vattentemp, oljetryck, avgastemp, bredbandslambdamätare och en brytare för kylarfläkten. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/117/116122/116122-dde0e908cac59a8c049bb25cb8987439.jpg
Bytte ut bromsservon då den gamla läckte vacuum som ett soll.. lol

Livet är för kort för slöa bilar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt