Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.
  • 103 Följare
  • 105 719 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 21:40
martinhejdesten
24 december 2020 · 334 Inlägg
#401

FredGaute skrev:
Flotte skilter!
Hvor bestilte du de? Jeg vil også ha noe slikt... :-)

Jag beställde via www.framptonsplates.com. Bra service. Kräver egentligen dokumentation att du äger just det registreringsnumret. Jag valde att göra Car show plate viket inte kräver dokumentation alls.

Du kan välja en hel del för att göra den ännu mer personlig. Du kan bl a välja något mindre siffror/bokstäver men även om du ska ha fasade kanter på den svarta plåten, eller om du vill ha vit ramlinje runtom skylten eller siffror/bokstäver i 3D-stil i antingen silver eller vitt eller folierade siffror/bokstäver.

Lucif3r
24 december 2020 · 675 Inlägg
#402

Du kan ju alltid köpa en personlig svensk skylt... Vet inte om just "brexit" är ledigt, eller är tillåtet dock.. Och det kostar ju en slant dessutom. Men då får du ju iaf en laglig skylt du kan köra runt med smile

martinhejdesten
25 december 2020 · 334 Inlägg
#403

Lucif3r, menar du så här? Photoshoptetusch. Men en sån där rackare kostar 6 000 kr och är giltig i 10 år. Och engelska Framptonsplates bokstaverade manuellt då de nitas dit för hand medan Transportstyrelsen görs per automatik och troligtvis illa typograferat (om jag får använda mig utav grafiska termer, hehe) dvs ojämnt avstånd mellan bokstäverna runt I:et.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68e8d151583ba6993220d0a23866de07.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (25 december 2020)

Lucif3r
25 december 2020 · 675 Inlägg
#404

Ja, precis. Tyvärr är det ju enda sättet att ha en "rolig" skylt lagligt i trafiken hmm

stingray-ragge
27 december 2020 · 1 290 Inlägg
#405

Snygg detalj med skylten 😀 och i engelsk stil är liksom det som gör hela grejen 👍👍

martinhejdesten
11 januari · 334 Inlägg
#406

Imorrn blir en spännande dag. Det blir en sk SFRO-dag. En besiktningsman kommer förbi och ska kika på mitt lilla/stora projekt. Via telefon inför mötet har det dykt upp lite frågor men jag hoppas allt ska gå vägen eftersom jag gjort på sådant sätt som ett par andra Mini-konverteringar har byggts i Sverige och blivit godkända av både Bilprovningen och SFRO. Det vore dumt av mig som oerfaren bilbyggare att bygga på ett obeprövat sätt så jag åkte för ett par år sedan till en kille i Borås och kikade samt fotograferade hans Mini en hel del. Vi har ju ändå ställts inför en rad kluriga problem tillräckligt många gånger, men problem är ju till för att lösas!

Imorrn kommer också farsan förbi för han vill förbikoppla styrenheten och koppla ihop tändsystemet på sådant sätt att det blir mer likt originaltändsystemet och se ifall de oregelbundna gnistorna blir mer jämna och regelbundna. Det är just tändsystemet och förgasarna som är de stora frågetecknen just nu. En "liten" detalj innan vi kan få igång motorn med andra ord, haha. I övrigt är det inte mycket kvar att göra på bilen. Håll tummarna!

I övrigt har jag fått mängder uppmärksamhet, följare och frågor via Instagram. Den där garagebilden med fronten på bilen gick ju bananas och krafsade ihop 20 063 likes på diverse Instagram-konton världen över – allt från Australien, Japan, Europa och USA. Förresten, vad kostar det att flyga en liten bil till olika kontinenter? Hade varit kul att uppleva världen i denna lilla bil. Jag följer nämligen en Mini-ägare på Instagram som dagligen tar bilder på sin Mini. Inte så konstigt då han bor i sunny California. Vädret i Sverige är ju "något" annorlunda så omgivningen och väderlek blir kanske inte lika inbjudande. Nåja, min koja ska både fotograferas och filmas i mängder när den är klar i alla fall. Men först... byggbesiktning!

Senast redigerat av martinhejdesten (söndag 10:43)

FredGaute
11 januari · 608 Inlägg
#407

Lykke til!

martinhejdesten
12 januari · 334 Inlägg
#408

Då var D-dagen avklarad, eller snarare SFRO-dagen. En viss anspänning fanns det allt, hade vi byggt på korrekt sätt och uppfyllde kraven på minst fyra punkter för att få den klassad som ombyggt fordon? Efter ett par timmar stod det klart att det nog skulle klara sig galant. Protokoll och bilder ska skickas för ytterligare kontroll innan bygget godkänns – so far. Sen blir det ju slutbesiktning i vanlig ordning.

Efter avklarad byggbesiktning såg vi till att rigga extra batteri och spruta startgas i insugsmunstyckena, vred på nyckeln och... visst tänder den fint på alla fyra cylindrar, både enskilt och tillsammans! Så skönt.

Imorrn kontaktar jag danST Engineering gällande extra kostnader och tid för förgasarkitet då vi fick göra grundlig genomgång och ultraljudstvätt för att få rätt på dem. Ska blästras omgående för att sedan monteras ihop på nytt.

Nu... ska jag sova gott!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c400067f039059a3df5a76512227fc0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-66a4edb294e190fb3dd40552a6a17f39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-886144e2f217010fa7f7e028dbe3e26e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-392673df811f95550f259e510dde006d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ae656d12f548e48a05ed04105dd63fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38186bf9e611e55ceae9ee6cf0b27500.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9cbdaed6eb02952cb1eb4eedf64a1d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f746cf5c12e1417846584fb156641ab6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (söndag 10:43)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 januari · 3 137 Inlägg
#409

Så sjukt busigt bygge!
Kul att SFRO godkänt arbetet hittills - kan tänka mig att axlarna känns lite mindre tyngda efter det big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
martinhejdesten
14 januari · 334 Inlägg
#410

Ett kuvert kom med posten idag. Fyra fina papper från SFRO minsann; en faktura, två blad om fordonsbok och en arbetsorder. Småsaker som är snabbt åtgärdade turligt nog. Jag fick dock komplettera med lite mått och andra uppgifter för att protokollet skulle kunna slutföras.

En utav åtgärdspunkterna var att montera originalutförandet av säkerhetsbältena. Så det blev en snabb tur in i högarna med reservdelar. Lyckligtvis hittades de ganska omgående. Naturligtvis har jag ju helt glömt hur de skulle sitta så det bev till att söka på Youtube, haha! Själva inrullningsmekanismen är ju ingen vacker syn, men denna klump får plats mellan det skålade sätet och B-stolpen. Protokoll och bilder tagna under besiktningen har skickats vidare inom SFRO för en dubbelkoll och svar väntas inom en vecka.

Och så fick jag nyss svar från Dan i UK gällande förgasarkitet. Han menar på att förgasarna stått tomma för länge, därav kristallbildningen. Kitet har förvisso stått torrlagt ett tag, men det förklarar inte all smuts. Men att få något i kompensation lär nog inte hända. Han menade att de inte plockar ner förgasarna i minsta detalj (som jag tvingats göra) då det skulle ta för lång tid sett till priset. Enligt honom ska även kitet ha fungerat vid testning. Jaha, men ultraljudstvätten som Andreas gjorde har förbättrat skicket avsevärt. Och troligtvis behöver vi finblästra dem och skaffa nya flottörnålar då de var lite slitna. Jag tog fram lupp och skjutmått och spände blicken i de små rackarna. Strax därefter hittade jag liknande sådana på eBay sett till mått etc. Dan säljer visst sådana, men...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4091d21750a2cab666c1a3f411b69cc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c63de5484d152e496581165084e130f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75371214f1c1b065c2da5f76a3e6d9b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f07fdb82a79e05e7192b7d66e2d75783.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-52ebadbf65467e7bed08b1bbe1a35641.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (söndag 10:41)

eastmotorsport -sommar ska de va....
14 januari · 4 377 Inlägg
#411

Här finns en firma i sverige som har allt o lite till vad det gäller förgasare.  https://www.braigasen.se/

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
tisdag 22:58 · 334 Inlägg
#412

Tackar för tipset eastmotorsport, reservdelarna har redan anlänt slutdestinationen. Snabb service av Bra i gasen AB. Tummen upp! Det blev 4 st Keihin flottörnålar som ska passa mina mc-förgasarna (Kawasaki Ninja ZX-6R). Jag hörde av Dan på danST att Keihin-nålarna var lite annorlunda än Mikuni-nålarna så detta ska jag kolla upp när förgasarna är redo att monteras ihop. Hur som helst, dagen efter att jag beställt nålar från Bra i gasen så meddelade Dan att han skickar ett set med 4 st nålar – Free of charge! Jösses, nu har jag plötsligt två uppsättningar. Nåja.

Och runt lunch idag ringde min SFRO-besiktningsman och meddelade att mitt bilbygge har blivit godkänt även av den extra kontrollen hos SFRO. Så nice. Jag fick dock en anmärkning till – skrubbradien var på tok för stor med tanke på 8x13"-hjulen. Nåja. Jag har dock andra original fälgdimensioner som kommer att göra susen. Och bara minutrarna efter att jag pratat med SFRO-besiktningsmannen i telefon så hörde Henrik Hansen av sig med diverse dokumentation gällande framvagnstillverkningen. Oslagbar tajming, eftersom SFRO önskade just detta minutrarna innan.

Och alldeles nyss kände jag mig som självaste Walter White i Breaking Bad, det var vitt pulver precis överallt utanför Andreas garage. Och hans granne är polis. Jag kan däremot försäkra er om att det bara var bakpulver, inget annat, som användes när jag blästrade förgasarna. Kan nämna att det sved rejält i både näsan och ögonen. Skulle ha köpt Fazer's bakpulver istället för Garant, haha. Men jag tror minsann att det gjorde susen trots allt.

Efter att ha blåst förgasarna hyfsat rena så återstår det att skölja dem med vatten, därefter skölja med destillerat vatten och sist torkning. Sen ska allt skruvas ihop, förhoppningsvis utan besvär, och monteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7749a534f387b6f9e102295f33494043.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff2bfd3c4afa331140e3adbdf5f9c5e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3dc178309a71bc565ddd786bc28e7a2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5961febed8d3dd7599dd1f773c9b7ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91bc68c8d6cfe709ee074d11aeee2b41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca1be3aeb0039ff45515217b315ba4d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e9c43f7f6e5f1c0944e58658ec2b342.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (tisdag 23:04)

eastmotorsport -sommar ska de va....
för 14 timmar sedan · 4 377 Inlägg
#413

Kul att du blev nöjd med Bra i gasen. Spännande nu och se då den hoppar igång.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
för 14 timmar sedan · 334 Inlägg
#414

Åtta minuter innan åtta (stängningsdags) svängde jag inom Biltema och köpte 3 st dunkar destillerat vatten och ett par penslar med lite hårdare borst. Sen begav det sig snabbt hemåt för att skölja och borsta rent förgasarna med penslarna.

Därefter doppade jag dem i ett bad med destillerat vatten och sköljde sedan av alla med det som fanns kvar i dunkarna. Hårtorken gjorde susen i en kort stund för att säkerställa att inga vattendroppar ger upphov till korrosion mm.

Ihopmontering nästa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22d42a48e9023f9bfc52343f4244ca34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42675e0047613141247331459c54c824.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec691ae8db114755ee5b8183a71811fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-299d37c3a4df405691bb6faeb5da09a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9709ad79b77ec399ac55f91d6f51cd5a.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt