Felkod: Exhaust pressure sensor Sportage Diesel -06

janneN
13 januari 2021 · 69 Inlägg

Fick felkod P0472 exhaust pressure sensor som jag förstår, har Rephandbok men hittar inte var den sitter? Tydligen ett annat namn i min bok.
Finns någon här som vet detta?

Kia Sportage  Diesel -06

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
janneN
14 januari 2021 · 69 Inlägg

Ingen här som vet var sensorn sitter? Felkoden kommer tillbaks strax efter jag tagit bort denna.

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
valle22 Smidd i rostigt stål
15 januari 2021 · 933 Inlägg

Prova följa rören ifrån partkelfiltret som går upp till sensorn.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
husseman
15 januari 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, låter som din Difftrycksensor lagt av eller nåt skit i slangar eller rör. Differential Pressure Sensor kan du säkert hitta givaren på i din bok. Brukar vara en svart plastbit med elkontakt o 2 slangar in. Den jämför trycket framför och bakom Partikelfiltret. Otroligt vanligt fel på alla bilar med partikelfilter.

mvh/husse

janneN
16 januari 2021 · 69 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, låter som din Difftrycksensor lagt av eller nåt skit i slangar eller rör. Differential Pressure Sensor kan du säkert hitta givaren på i din bok. Brukar vara en svart plastbit med elkontakt o 2 slangar in. Den jämför trycket framför och bakom Partikelfiltret. Otroligt vanligt fel på alla bilar med partikelfilter.

mvh/husse

Tack har hittat var den sitter nu när man vet namnet, du skriver det är vanligt fel! menar du att sensorn brukar gå sönder eller annat som gör att jag får felkoden?

Outlander Diesel 2013
Volvo 244 -79 -81 -86
husseman
16 januari 2021 · 1 588 Inlägg

janneN skrev:

husseman skrev:
Hmm, låter som din Difftrycksensor lagt av eller nåt skit i slangar eller rör. Differential Pressure Sensor kan du säkert hitta givaren på i din bok. Brukar vara en svart plastbit med elkontakt o 2 slangar in. Den jämför trycket framför och bakom Partikelfiltret. Otroligt vanligt fel på alla bilar med partikelfilter.

mvh/husse

Tack har hittat var den sitter nu när man vet namnet, du skriver det är vanligt fel! menar du att sensorn brukar gå sönder eller annat som gör att jag får felkoden?

Hej.   Jupp sensorn är vanligt fel, fast ibland kan det vara stopp i slangar/rör, eller ett igensatt partikelfilter. Fast koden i ditt fall låter som sensorn. Lycka till.

mvh. Husse

Senast redigerat av husseman (16 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang