Fuktig luft i garaget - skadligt för bilen?

EPR
16 januari 2021 · 18 Inlägg

Hej, mitt första inlägg någonsin i forumet kommer handla om huruvida fuktig luft innebär problem för bilen när den står i ett större varmgarage under vintern. Har min bil i ett sådant garage där temperaturen ligger runt  12 grader året om, och det blir verkligen fuktigt i luften när det har snöat ute eftersom alla bilarna drar in snö och slask som sedan smälter. Kan detta leda till att bilen börjar rosta, eller är jag onödigt nojig? Har en V60 från 2017.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 januari 2021 · 14 007 Inlägg

EPR skrev:
Hej, mitt första inlägg någonsin i forumet kommer handla om huruvida fuktig luft innebär problem för bilen när den står i ett större varmgarage under vintern. Har min bil i ett sådant garage där temperaturen ligger runt  12 grader året om, och det blir verkligen fuktigt i luften när det har snöat ute eftersom alla bilarna drar in snö och slask som sedan smälter. Kan detta leda till att bilen börjar rosta, eller är jag onödigt nojig? Har en V60 från 2017.

Klart det påverkar mer än om garaget hade torr luft!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
16 januari 2021 · 9 296 Inlägg

12 grader är tyvärr lite för kallt, det börjar rosta och oxidera både här och där då. Jag skulle försöka få upp det till 15, då rostar det inte. Talar av erfarenhet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lucif3r
16 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Fuktig luft är helt klart negativt. Även i någorlunda varma grader(typ 15) så gör fukten skada om det är tillräckligt mycket fukt.

Under ~15c är inge bra oavsett luftfuktigheten(eller ja ok, är det 0% fukt i luften så är det väl ingen fara... men hur troligt är det att man har 0% i luftfuktighet?).

Är det bara +12c i garaget kan det nog vara värt att investera i en värmefläkt för att få upp tempen lite.
Är det väldigt fuktigt i garaget kan nog en avfuktare vara en värdig investering också. Behöver prompt inte vara några monster-saker för massa tusenlappar, "något" är bättre än "inget" smile

zzr94092
16 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Nu gäller det ett "större" garage,så funkar nog inte nån värmefläkt eller avfuktare..

Lucif3r
16 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Och vad menas med "större"?

zzr94092
16 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Det är vad TS skriver,vad jag tycker då är att det är fler bilar där.Men TS får väl återkomma med om hur stort det är..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Jag skulle tro att det rör sig om ett garage under ett hyreshus eller liknande med mellan 20 och 60 bilar kanske. Det finns sådana garage med golvbrunnar och så finns det garage som bara har rännor i golvet dit vattnet rinner för att dunsta. Är det rännor så kan det nog bli ganska fuktigt i det garaget.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
xXSammy
17 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Är du orolig för rost bör du spola av bilen ofta så vägsaltet försvinner

De/Dem
EPR
17 januari 2021 · 18 Inlägg

Hej, tack för alla svar och sorry om det var ett otydligt inlägg. Det är ett mycket stort (och nybyggt) garage i två våningar med ca 100 bilar, under ett lägenhetshus. Kanske får låta en fuktavläsare stå bredvid bilen för att kontrollera exakt hur fuktigt det är?

caromania Forummoderator
17 januari 2021 · 9 296 Inlägg

EPR skrev:
Hej, tack för alla svar och sorry om det var ett otydligt inlägg. Det är ett mycket stort (och nybyggt) garage i två våningar med ca 100 bilar, under ett lägenhetshus. Kanske får låta en fuktavläsare stå bredvid bilen för att kontrollera exakt hur fuktigt det är?

Så pass stort så tror jag inte det är några problem. Som Sammy är inne på, håll bilen ren så är det lugnt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang