Golf variant -03 laddar bara 11,8 , vad kan de var?a

Martin8jansson
17 januari · 4 Inlägg

Golf variant från 03 laddar bara 11,8. Om man slår av allt i bilen så blir de ca 12,1.
Laddningen ökar ej om man gasar.
Bytt laddningregulator men hjälpte ej.
Är de generatorn?
Bilen har gått 25000.

Långa historien nedan

Laddningslampan blikade till när jag skulle åka till jobbet men den slocknade på direkt. På vägen till jobbet började ABS, airbag och motorlampan lysa, radion dog och fläkten gick knappt. Bilen dog i farten på parkeringen på jobbet gick ej att starta. Bilen startade 3,5 h senare så den gick att parkera iaf, vi tog ur batteriet och laddade de. Körde bilen till garaget  några timmar senare, batterieladdaren hade blivit ovanligt het på bara några timmar.
Bilen dog på ett liknande sett för 1,5 år sen i en korsning men gick att starta efter några minuter igen och har gått sen dess.

Har bytt laddningsregulator men laddar fortfarande bara ca 12, ska väl ladda 14 vad jag förstår? Är ej så bilkunning? Generatorn?
Hur kan man kolla? Mäta på nå vis?

Mvh  martin

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari · 13 715 Inlägg

Lyser laddningslampan?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Martin8jansson
17 januari · 4 Inlägg

Ja nu lyser den

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari · 13 715 Inlägg

Låter som den inte laddar alls om spänningen stiger med avstängd bil.
Jodå, det hade väl varit bra och se om generatorn laddar i första hand. Vet inte hur lätt det är att komma åt den i ditt fall. Hur bra (eller dåligt) kan du använda en multimeter?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
valle22 Smidd i rostigt stål
17 januari · 900 Inlägg

Kolla säkringshållare på batteriet så samtliga säkringar har kontakt

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Martin8jansson
17 januari · 4 Inlägg

Vet inte vart man ska mäta för att se att generatorn laddar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari · 13 715 Inlägg

Martin8jansson skrev:
Vet inte vart man ska mäta för att se att generatorn laddar.

På generatorn finns en tjock röd kabel. Där ska du mäta. Blir det inte bra siffror där ligger felet i generatorn.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Martin8jansson
17 januari · 4 Inlägg

Bra siffror? Är de över 14 eller?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 januari · 13 715 Inlägg

Martin8jansson skrev:
Bra siffror? Är de över 14 eller?

Ja. Bra är 14,4v
Ok är 14,0v

Ju lägre laddspänning, ju längre måste du köra mellan varje start.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
FordBro
21 januari · 2 Inlägg

Kolla  Generatorns kol ,  Kan vara  slitna    och ger kontakt  i bland??   ,   Generatorn  jordar fältlindningen genom kolen , ingen jord ingen laddning  , Såg att du bytt regulator , är det  kombinerad  laddningsregulator och kol hållare?  annars är det är  möjligt att  någon jordning saknas  har du  14 volt på  B+  (röd kabel på Generatorn )  så  laddar  den
oxiderade eller skadade kabelskor   , kan då vara orsak

Seat_Power
21 januari · 2 Inlägg

Hade exakt samma fel och du måste göra rent kabelsko och säkring på batteri som kommer ifrån generator. (Vanligt fel på Golf och Leon) Sedan får du byta diodplatta eller generator.
För tappar generatorn kontakten med batteri, bränner du dioderna i generatorn.

Jag bytte också laddnings relä men den laddade ändå inte,  släpringarna på generator var OK.
När jag mätte på dioderna läckte en eller 2 dioder.. kommer inte ihåg, hur som helst..
Bytte diodplatta plockade ihop igen med samma ladd relä, och den laddade den 14,4V
Problem löst..
(När jag kollade koder sa den 00688 Voltage terminal 30 och den klagade på 00535 Oxygen sensor)
Koderna berodde på att den inte laddade för lite kräm i batteri
Efter laddnings problem fixats har inte koderna kommit tillbaka..

Senast redigerat av Seat_Power (22 januari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang