Frusen motor? sprucket block?

mrkorv
17 januari 2021 · 1 Inlägg

Nu har litet problem som jag går och oroar mig över. Hade inne bilen på inspektion när nyligen börjat märka att kylarvätska hade börjat försvinna ca 2-3 dl i månaden. Jag själv misstänkte att kylarvätske pumpen var dålig och bad dom om att kolla om dom kunde hitta någon läcka vilket dom inte gjorde även fast dom provtryckte systemet med 1.5 bar. Efter dom hade provtryckt så tyckte jag att bilen hade ett kvittrande ljud när jag stanade på vägen hem. Hann nästan hem och så tändes en varning för att kylvätskan va slut, fyllde på med 1 liter blandad vätska och slapp hem.

Vätska va då igen helt slut och jag fyllde på med ytterligare 2 liter vatten för att försöka se om jag kunde hitta läckan vilket jag inte gjorde. Vattnet verkade rinna rakt igenom, expansionskärlet var igen tomt efter några minuter och varvade jag upp motron så försvann vattnet snabbare. Ända stället jag tyckte se vatten komma ifrån så var under kamremskåpan (där vattenpumpen finns) fyllde ytterligare på med 2 liter ren vätska för att inte systemet skulle frysa. Bilen bogserades sedan till samma verkstad igen på kvällen.

Nu till det som oroar mig så är det tror ni att det är någon större fara att jag fyllde på med 2 liter vatten först för att sedan fylla på med 2 liter ren kylarvätska? Vi hade en köld knäpp här nu dagen efter på en ca 20 minusgrader vilket får mig att ora mig att motor möjligtvis frusit eller spruckit. Vid tillfället när detta hände så hade vi 2-3 minusgrader och dom hade inte möjlighet att ta in bilen på verkstan när jag kom med den så nu har den stått ute i minus 20. Vet att nu efterhand kanske det inte var kanske så smart att hälla i rent vatten först men gjorde det utan att tänkta.

Skulle va jävligt surt om motor gått sönder bilen är knappt 7 år gammal med bara 11000 mil på mätaren.

Bilen är en skoda Octavia 2.0 tid 2014.

Utmarks-Loke
17 januari 2021 · 5 809 Inlägg

Motorer brukar ha frostpluggar som skall öppna sig om vattnet fryser, eller de hade det förr i alla fall

Brådhis * Voff voff *
17 januari 2021 · 10 244 Inlägg

mrkorv skrev:
Nu till det som oroar mig så är det tror ni att det är någon större fara att jag fyllde på med 2 liter vatten först för att sedan fylla på med 2 liter ren kylarvätska?

Nej, det blandas så fort du startar motorn.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang