Köpa USA import

Vilsengrabb
19 januari 2021 · 1 Inlägg

Tjenare! Nu var det dags att köpa bil och jag har fastnat för en 2016 Mustang som jag hittade på blocket och anledningen till att jag gör det här inlägget är då jag har lite frågor.
Är det svårt att sälja en usa importerad Mustang?
Finns det några dolda lurigheter man borde akta sig för? Är verkligen kass när det kommer till sånt så jag tänkte vända mig till er här.
Tacksam för svar✌🏻

Cuefa Ain't no place like home...
19 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Hej och välkommen till Garaget! smile

Ett bra första steg när man ska köpa en USA-importerad bil är att kosta på sig en Carfax.
Där kan du se mycket info om bilen, t.ex om den varit stulen, krockad, miltal etc.
Eftersom de svensksålda Mustangerna är nyare, väldigt få och aggressivt prissatta så är det ju import-exemplaren folk kommer vilja satsa på skulle jag säga.
Har bilen en fin historik hjälper det ju dessutom till även i det avseendet!

Dolda fel vet jag inte mycket om på dessa vagnar, men generellt är väl att tidigare ägare är det största orosmolnet - man har ju inga garantier för hur bilen är skött gällande körstil, service, parkerad utomhus på gräsmatta etc mm osv.
Ett gott öga och ett känsligt öra är bra medel att använda sig av!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Blixnabb
19 januari 2021 · 245 Inlägg

Om den har kommit till Sverige via de Baltiska länderna så ska du dra öronen åt dig, många krockade och vattenskadade bilar som är avskrivna som skrot kommer den vägen

Utmarks-Loke
19 januari 2021 · 5 833 Inlägg

Via regnumret kan man få fram chassinumret från transportstyrelsens hemsida, och om man googlar det brukar man kunna hitta tidigare försäljning när bilen var kvar i USA, och hur den såg ut då

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang