Bästa ljudet till min bil?

antimag
12 januari 2021 · 7 Inlägg

Tjena jag ska köpa ljud till min volvo 740.

Ljudkablar bak till är redan draget så de enda som behöver köpas är; bilstereo, dörrhögtalare bak och baslåda bak till (eventuellt slutsteg?). jag har redan högtalare fram, original dock så undrar ifall de behöver bytas.

Min budget ligger på runt 5- 6000kr.

högtalarna i dörrarna ska va 5.25or och baslådan ska antingen va två 12or eller en 15.
Jag köper hellre än färdigbyggd baslåda istället för att hålla på o skruva egen låda.

Kan ni hjälpa mig? Vilka märken och vilka modeller ska jag välja?

patrik79
17 januari 2021 · 782 Inlägg

Ska man köpa nya grejer så får man tyvärr inte så mycket för 5-6000kr, vågar du köpa begagnat, håller dig till märken kända för kvalitet och har möjlighet att testa sakerna innan så råder jag dig till det.

Det är jättesvårt att ge råd om begagnade grejer och jag har tyvärr för dålig koll på nymarknaden. Mer info om din bil behövs med, är det en sedan eller kombi? vilken årsmodell?

Jag skulle fördela pengarna såhär:
ca 1000kr på en ny huvudenhet med bluetooth.

500-1300kr på 2 par begagnade (alternativt biltemas kit eller reahögtalare) 5,25" (om du inte orkar modda in 6,5").

1000kr på ett 2-kanal slutsteg till de 4 dörrhögtalarna.

1000kr på en begagnad baslåda som kläms på plats under hatthyllan med 2 st 10" basar om du har en sedan. 12 eller 15" funkar fint i en kombi.

500kr på ett extra batteri från skroten.

resten av pengarna på ett slutsteg till basarna.

antimag
19 januari 2021 · 7 Inlägg

Hej! det är en volvo 744 (sedan). Får man plats med 15" i sedanen? Jag vet att en polare har klämt in 2 12or.

mb_pucken
20 januari 2021 · 5 083 Inlägg

Jag hade gjort helt annorlunda,
2-4 tior eller åttor under hatthyllan i portad låda mot kupén. Givetvis tätat mot skuffen för att få in allt ljud i kupén.

Bytt framhögtalarna först. Antar att du kör bilen oftare än du sitter i baksätet..
Roligare med bra ljud fram och bättre ljudbild. Ett par feta 5.25 i dörrarna räcker långt :-)
Sen kan du slänga i nå billiga högtalare bak för att vara snäll mot polarna.

Sen ett steg till högtalare och ett till basarna.

En bra stereo på detta samt lite dämpning i dörrarna så lär det låta hyffsat.

Senast redigerat av mb_pucken (20 januari 2021)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Lucif3r
20 januari 2021 · 2 182 Inlägg

Ett eller 2 ordentliga framsystem, drivna av ett ordentligt slutsteg, en bas i lite billigare klass drivet av ett passande steg.

Lägg resten av budgeten på att ljuddämpa bilen, såvida du inte tycker om att det låter som en konservburk full med grus i?

Orginalhögtalarna är f.ö. ungefär lika bra som ett par trattar i papp.

antimag
24 januari 2021 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ett eller 2 ordentliga framsystem, drivna av ett ordentligt slutsteg, en bas i lite billigare klass drivet av ett passande steg.

Lägg resten av budgeten på att ljuddämpa bilen, såvida du inte tycker om att det låter som en konservburk full med grus i?

Orginalhögtalarna är f.ö. ungefär lika bra som ett par trattar i papp.

Okej smile. Skulle du kunna länka ett bra slutsteg och ett bra högtalarpar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang