Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
  • 104 Följare
  • 113 110 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 14:08
martinhejdesten
24 december 2020 · 343 Inlägg

FredGaute skrev:
Flotte skilter!
Hvor bestilte du de? Jeg vil også ha noe slikt... :-)

Jag beställde via www.framptonsplates.com. Bra service. Kräver egentligen dokumentation att du äger just det registreringsnumret. Jag valde att göra Car show plate viket inte kräver dokumentation alls.

Du kan välja en hel del för att göra den ännu mer personlig. Du kan bl a välja något mindre siffror/bokstäver men även om du ska ha fasade kanter på den svarta plåten, eller om du vill ha vit ramlinje runtom skylten eller siffror/bokstäver i 3D-stil i antingen silver eller vitt eller folierade siffror/bokstäver.

Lucif3r
24 december 2020 · 763 Inlägg

Du kan ju alltid köpa en personlig svensk skylt... Vet inte om just "brexit" är ledigt, eller är tillåtet dock.. Och det kostar ju en slant dessutom. Men då får du ju iaf en laglig skylt du kan köra runt med smile

martinhejdesten
25 december 2020 · 343 Inlägg

Lucif3r, menar du så här? Photoshoptetusch. Men en sån där rackare kostar 6 000 kr och är giltig i 10 år. Och engelska Framptonsplates bokstaverade manuellt då de nitas dit för hand medan Transportstyrelsen görs per automatik och troligtvis illa typograferat (om jag får använda mig utav grafiska termer, hehe) dvs ojämnt avstånd mellan bokstäverna runt I:et.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68e8d151583ba6993220d0a23866de07.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (25 december 2020)

Lucif3r
25 december 2020 · 763 Inlägg

Ja, precis. Tyvärr är det ju enda sättet att ha en "rolig" skylt lagligt i trafiken hmm

stingray-ragge
27 december 2020 · 1 312 Inlägg

Snygg detalj med skylten 😀 och i engelsk stil är liksom det som gör hela grejen 👍👍

martinhejdesten
11 januari · 343 Inlägg

Imorrn blir en spännande dag. Det blir en sk SFRO-dag. En besiktningsman kommer förbi och ska kika på mitt lilla/stora projekt. Via telefon inför mötet har det dykt upp lite frågor men jag hoppas allt ska gå vägen eftersom jag gjort på sådant sätt som ett par andra Mini-konverteringar har byggts i Sverige och blivit godkända av både Bilprovningen och SFRO. Det vore dumt av mig som oerfaren bilbyggare att bygga på ett obeprövat sätt så jag åkte för ett par år sedan till en kille i Borås och kikade samt fotograferade hans Mini en hel del. Vi har ju ändå ställts inför en rad kluriga problem tillräckligt många gånger, men problem är ju till för att lösas!

Imorrn kommer också farsan förbi för han vill förbikoppla styrenheten och koppla ihop tändsystemet på sådant sätt att det blir mer likt originaltändsystemet och se ifall de oregelbundna gnistorna blir mer jämna och regelbundna. Det är just tändsystemet och förgasarna som är de stora frågetecknen just nu. En "liten" detalj innan vi kan få igång motorn med andra ord, haha. I övrigt är det inte mycket kvar att göra på bilen. Håll tummarna!

I övrigt har jag fått mängder uppmärksamhet, följare och frågor via Instagram. Den där garagebilden med fronten på bilen gick ju bananas och krafsade ihop 20 063 likes på diverse Instagram-konton världen över – allt från Australien, Japan, Europa och USA. Förresten, vad kostar det att flyga en liten bil till olika kontinenter? Hade varit kul att uppleva världen i denna lilla bil. Jag följer nämligen en Mini-ägare på Instagram som dagligen tar bilder på sin Mini. Inte så konstigt då han bor i sunny California. Vädret i Sverige är ju "något" annorlunda så omgivningen och väderlek blir kanske inte lika inbjudande. Nåja, min koja ska både fotograferas och filmas i mängder när den är klar i alla fall. Men först... byggbesiktning!

Senast redigerat av martinhejdesten (17 januari )

FredGaute
11 januari · 619 Inlägg

Lykke til!

martinhejdesten
12 januari · 343 Inlägg

Då var D-dagen avklarad, eller snarare SFRO-dagen. En viss anspänning fanns det allt, hade vi byggt på korrekt sätt och uppfyllde kraven på minst fyra punkter för att få den klassad som ombyggt fordon? Efter ett par timmar stod det klart att det nog skulle klara sig galant. Protokoll och bilder ska skickas för ytterligare kontroll innan bygget godkänns – so far. Sen blir det ju slutbesiktning i vanlig ordning.

Efter avklarad byggbesiktning såg vi till att rigga extra batteri och spruta startgas i insugsmunstyckena, vred på nyckeln och... visst tänder den fint på alla fyra cylindrar, både enskilt och tillsammans! Så skönt.

Imorrn kontaktar jag danST Engineering gällande extra kostnader och tid för förgasarkitet då vi fick göra grundlig genomgång och ultraljudstvätt för att få rätt på dem. Ska blästras omgående för att sedan monteras ihop på nytt.

Nu... ska jag sova gott!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c400067f039059a3df5a76512227fc0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-66a4edb294e190fb3dd40552a6a17f39.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-886144e2f217010fa7f7e028dbe3e26e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-392673df811f95550f259e510dde006d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7ae656d12f548e48a05ed04105dd63fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-38186bf9e611e55ceae9ee6cf0b27500.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9cbdaed6eb02952cb1eb4eedf64a1d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f746cf5c12e1417846584fb156641ab6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (17 januari )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 januari · 3 316 Inlägg

Så sjukt busigt bygge!
Kul att SFRO godkänt arbetet hittills - kan tänka mig att axlarna känns lite mindre tyngda efter det big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
martinhejdesten
14 januari · 343 Inlägg

Ett kuvert kom med posten idag. Fyra fina papper från SFRO minsann; en faktura, två blad om fordonsbok och en arbetsorder. Småsaker som är snabbt åtgärdade turligt nog. Jag fick dock komplettera med lite mått och andra uppgifter för att protokollet skulle kunna slutföras.

En utav åtgärdspunkterna var att montera originalutförandet av säkerhetsbältena. Så det blev en snabb tur in i högarna med reservdelar. Lyckligtvis hittades de ganska omgående. Naturligtvis har jag ju helt glömt hur de skulle sitta så det bev till att söka på Youtube, haha! Själva inrullningsmekanismen är ju ingen vacker syn, men denna klump får plats mellan det skålade sätet och B-stolpen. Protokoll och bilder tagna under besiktningen har skickats vidare inom SFRO för en dubbelkoll och svar väntas inom en vecka.

Och så fick jag nyss svar från Dan i UK gällande förgasarkitet. Han menar på att förgasarna stått tomma för länge, därav kristallbildningen. Kitet har förvisso stått torrlagt ett tag, men det förklarar inte all smuts. Men att få något i kompensation lär nog inte hända. Han menade att de inte plockar ner förgasarna i minsta detalj (som jag tvingats göra) då det skulle ta för lång tid sett till priset. Enligt honom ska även kitet ha fungerat vid testning. Jaha, men ultraljudstvätten som Andreas gjorde har förbättrat skicket avsevärt. Och troligtvis behöver vi finblästra dem och skaffa nya flottörnålar då de var lite slitna. Jag tog fram lupp och skjutmått och spände blicken i de små rackarna. Strax därefter hittade jag liknande sådana på eBay sett till mått etc. Dan säljer visst sådana, men...

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4091d21750a2cab666c1a3f411b69cc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c63de5484d152e496581165084e130f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75371214f1c1b065c2da5f76a3e6d9b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f07fdb82a79e05e7192b7d66e2d75783.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-52ebadbf65467e7bed08b1bbe1a35641.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (17 januari )

eastmotorsport -sommar ska de va....
14 januari · 4 380 Inlägg

Här finns en firma i sverige som har allt o lite till vad det gäller förgasare.  https://www.braigasen.se/

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
19 januari · 343 Inlägg

Tackar för tipset eastmotorsport, reservdelarna har redan anlänt slutdestinationen. Snabb service av Bra i gasen AB. Tummen upp! Det blev 4 st Keihin flottörnålar som ska passa mina mc-förgasarna (Kawasaki Ninja ZX-6R). Jag hörde av Dan på danST att Keihin-nålarna var lite annorlunda än Mikuni-nålarna så detta ska jag kolla upp när förgasarna är redo att monteras ihop. Hur som helst, dagen efter att jag beställt nålar från Bra i gasen så meddelade Dan att han skickar ett set med 4 st nålar – Free of charge! Jösses, nu har jag plötsligt två uppsättningar. Nåja.

Och runt lunch idag ringde min SFRO-besiktningsman och meddelade att mitt bilbygge har blivit godkänt även av den extra kontrollen hos SFRO. Så nice. Jag fick dock en anmärkning till – skrubbradien var på tok för stor med tanke på 8x13"-hjulen. Nåja. Jag har dock andra original fälgdimensioner som kommer att göra susen. Och bara minutrarna efter att jag pratat med SFRO-besiktningsmannen i telefon så hörde Henrik Hansen av sig med diverse dokumentation gällande framvagnstillverkningen. Oslagbar tajming, eftersom SFRO önskade just detta minutrarna innan.

Och alldeles nyss kände jag mig som självaste Walter White i Breaking Bad, det var vitt pulver precis överallt utanför Andreas garage. Och hans granne är polis. Jag kan däremot försäkra er om att det bara var bakpulver, inget annat, som användes när jag blästrade förgasarna. Kan nämna att det sved rejält i både näsan och ögonen. Skulle ha köpt Fazer's bakpulver istället för Garant, haha. Men jag tror minsann att det gjorde susen trots allt.

Efter att ha blåst förgasarna hyfsat rena så återstår det att skölja dem med vatten, därefter skölja med destillerat vatten och sist torkning. Sen ska allt skruvas ihop, förhoppningsvis utan besvär, och monteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7749a534f387b6f9e102295f33494043.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff2bfd3c4afa331140e3adbdf5f9c5e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3dc178309a71bc565ddd786bc28e7a2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5961febed8d3dd7599dd1f773c9b7ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91bc68c8d6cfe709ee074d11aeee2b41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca1be3aeb0039ff45515217b315ba4d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e9c43f7f6e5f1c0944e58658ec2b342.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (19 januari )

eastmotorsport -sommar ska de va....
20 januari · 4 380 Inlägg

Kul att du blev nöjd med Bra i gasen. Spännande nu och se då den hoppar igång.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
20 januari · 343 Inlägg

Åtta minuter innan åtta (stängningsdags) svängde jag inom Biltema och köpte 3 st dunkar destillerat vatten och ett par penslar med lite hårdare borst. Sen begav det sig snabbt hemåt för att skölja och borsta rent förgasarna med penslarna.

Därefter doppade jag dem i ett bad med destillerat vatten och sköljde sedan av alla med det som fanns kvar i dunkarna. Hårtorken gjorde susen i en kort stund för att säkerställa att inga vattendroppar ger upphov till korrosion mm.

Ihopmontering nästa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22d42a48e9023f9bfc52343f4244ca34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42675e0047613141247331459c54c824.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec691ae8db114755ee5b8183a71811fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-299d37c3a4df405691bb6faeb5da09a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9709ad79b77ec399ac55f91d6f51cd5a.jpg

stingray-ragge
22 januari · 1 312 Inlägg

Mycket extra jobb med förgasarna 😏
Men blir ju som nytt till slut 😀👍

martinhejdesten
27 januari · 343 Inlägg

Jag har kikat lite på Youtube de senaste kvällarna; både tutorials om förgasare men även filmer med andra Mini Swift-byggen. Satan i gatan vad kul det verkar vara/bli! Nä, nu är jag riktigt nällad att få igång motorn!

Andreas kom förbi igår kväll och visade hur alla delar skulle monteras i en utav förgasarna. Sen är det ju copy paste på övriga. Han plockade ju isär dem till fullo och skötte ultraljudstvättningen, så han hade påpassligt egna bilder på hur det såg ut innan – både sett till skick och vart allt satt.

Vi konstaterade tyvärr att vi saknar delar, oh no! När jag blästrade för ett tag sedan såg jag en liten bricka flyga all världens väg, men den hann jag se och hitta på marken. Men ytterligare en bricka är borta. Och två o-ringar. Och medan man har allt nerplockat i minsta detalj så kan man ju lika gärna byta alla o-ringar. Sagt och gjort, pinnade bort till en Kawasaki-certifierad MC-verkstad i närheten, men nix, de kunde bara insprut, men de tipsade om Bra i gasen AB. Haha!

Hem igen och beställa mer grejor från dem. Snabb och mycket bra service senast, och visst hade de alla grejor hemma även denna gång. Får se ifall jag får det levererat innan helgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a4cf0cacdfaa5b3276127d16c88b38b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40e1c28d383ac349e57fa659a0f381b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-56a3b726457afa2667a0dff8d2c863ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0a58293e7fb5dcb6107cc5c412f030eb.jpg

martinhejdesten
7 februari · 343 Inlägg

O well, o well... några av O-ringarna jag fick i posten häromdagen var för stora. Synd. Nu dröjer det igen innan jag monterat ihop mc-förgasarna. Men jag hann med lite pill igår kväll trots allt. Övriga småprylar ligger sorterat i påsar så att jag inte blandar ihop eller tappar bort dem. De små skruvarna som håller flottörnålens säte på plats stålborstade jag då de var rejält rostiga.

Och så saknas ytterligare några O-ringar, närmare bestämt 4 st små rackare till de svarta locken (16038). Turligt nog så har jag lyckats hitta en sprängskiss för just denna förgasarmodell, med tillhörande artikelnummer. Borde ju bli rätt vid beställning då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40a6a65fb0fc297aef6199a8a51e436c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-276c29f18f4d9d124c6d0ff382cec6cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75e6129ea19228d6bb283cd54a7b39be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c3c48dc0b91f4804269d9a46991fbe2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-949d11624e3173f14a2a4f87b38d7460.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ba5721173d1b3f5e9d20af29d419bfcd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b090279156f9e0e85f081cffe9e81b19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e72695beef482d27bac84e498fa94a0d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (7 februari )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 februari · 3 316 Inlägg

Mycket småpill blir det...!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
martinhejdesten
8 februari · 343 Inlägg

Cuefa skrev:
Mycket småpill blir det...!

Ja, det är bara förnamnet. Extremt mycket merjobb med dessa mc-förgasare. Jag hoppas verkligen att det är mödan värt!

Men när jag fått rätt o-ringar så går ihopmonteringen snabbt. Hoppas jag. Och när paketet är helt så ska det monteras på plats och sen måste motorn bara starta!

martinhejdesten
17 februari · 343 Inlägg

Nå, vad händer med detta stora lilla bilprojekt? Jaga reservdelar till mc-förgasarkitet för att sedan montera dem och inse att vi måste svarva ner de fyra nålventilsätena ca 1 mm för att de nya nålventilerna ska komma längre ner i sätet och faktiskt täta. Längden på originalnålen och de nya eftermarknadsnålarna är inte densamma. Hmm.

Andreas lånade prylarna och ska se ifall han kan svarva lite den närmsta tiden. Han är riktigt händig och fiffig den där Andreas. Vad hade jag gjort utan honom?

På hemmaplan funderade jag på inpassingen av  instrumentpanelens del gentemot torpedväggen. Under min första renovering runt 1993 så sågade jag ut egna paneler ur en bit Tarkett. Men nu får det bli lite mer sofistikerat, så jag scannade in de gamla, CAD-ritade formerna och skar ut nya paneler i plast med hjälp av laser. Så snyggt. Men satan vad repkänsliga dessa plastpaneler var. Så jag skaffade original Dash cards i lackad papp. Men njae, inte snyggt då det inte matchade mönstret i dörrpanelerna i vinyl. Vad jag inte visste då var att dessa Dash cards faktiskt fanns i samma vinylmönstrade utförande som dörrpanelerna. Check. Och nu ikväll tänkte jag ge mig på att fästa dessa Dash cards på plats. Lättare sagt än gjort. Tre timmar senare har jag äntligen fått rätt... på en. Först fick jag flytta jordningen från signalmojängen då sladdarna byggde för mycket uppåt så att den horisontella handskfacksytan skulle bukta för mycket. Och sen visade det sig att dessa Dash cards skilde sig en hel del i både form och storlek från de egengjorda laserskurna varianterna. Så det blev till att försiktigt lirka av vinylen från pappskivan för att sedan klippa till pappen för att matchningen skulle bli hundra rätt. Och sen vika och limma dit vinylen igen. Puh! Tungan rätt i mun då de där Dash cardsen med mönstrad vinyl inte är särskilt billiga. Vore ju synd att klippa hål i vinylen på något synligt ställe av misstag.

Men nu är den ena klar iallafall. Men jag lär nog behöva justera fläktmunstyckena med tillhörande slang en aning då de gör så att mitt nytillverkade Dash card buktar ut just där de sitter. Blir till att värma försiktigt med värmepistol och "platta" till både slang och munstycke.

Och tidigare idag roade jag mig med att kika på diverse webbshopar från UK. Skulle behöva lite småpill till. Tar det någonsin slut? Behöver fästen för att justera camber och caster. Och en choke-vajer. Med mera. Får se huruvida det blir med frakt mm nu när UK faktiskt lämnat EU.

Och så hoppas jag att vi får rätt på nålventilsätena inom kort så att nålarna sitter bra så att jag kan montera ihop kitet, montera det på bilen och vrida på nyckeln en tredje gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a78bdd3e160c116cb0d3f6ae8c6078c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3e85e351c26c3a734670322281a8fd05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-89608ecd066bfe0940a1c394edd05695.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8b0e28f284abf626bc23d607be8c8b05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09cf0dc9eb7dd0b41d2c4d639b3a2588.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12df1978304deab9e4a953ca740f341b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-796b7784fde2deec1842c70513170629.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8cfabd3de7dd8d9b6c03cf7ad304e1f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bcd6d9c620376f356006993fc6ec2b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bea9ef31a9f77efe76dba982c6a34fd6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (18 februari )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang