Råd- Värt att laga?- Vad får/kan det kosta? Vem kan fixa? Volvo v70 packboxar kamrem m.m.

Lasse_Volvo
20 januari 2021 · 4 Inlägg

Hej! Har en Volvo v70 1999 som gjort 38000 mil. Välskött men läcker nu olja. Verkstad har felsökt och kommit fram till att packboxar behöver bytas. Inga stora materialkostnader men mycket jobb.(10timmar?) Bland annat ska växellådan tas ned(?) enligt verkstad som gjort felsökning. Stämmer säkert. Handbromsen behöver spännas(servas?)

Byte av kamaxelns främre tätning
Byte av vevaxelns bakre tätning

Då olja kan läcka/har läckt på kamrem ska den också bytas(dock nyligen gjort). Är det verkligen helt nödvändigt att byta?

Fått ett kostnadsförslag från felsökande verkstad och kollat med offerta. Skiljer ett par tusen hit och dit. Arbetskostnaden hög. Skulle behöva halvera den. Möjligt?

Det gäller att få igenom bilen i en besiktning och köra ett år till.

Tacksam för råd / Lasse_Volvo

Utmarks-Loke
20 januari 2021 · 5 809 Inlägg

Gör jobbet själv, så kommer det ju bara kosta några hundralappar i material. Måste man lämna in för reparation skall man inte ha en 20+ år gammal bil som gått väldigt långt, eftersom det garanterat kommer kosta mängder med pengar. Då måste man kunna laga själv om det skall gå ihop sig ekonomiskt.

sir_daniel www.kudoz.se
20 januari 2021 · 3 802 Inlägg

Inte värt det, sälj, skrota eller laga själv (dock så ska du värdera din tid). Vad kostar en motsvarande med liknande mil?

Hilmer
20 januari 2021 · 1 773 Inlägg

Beror ju lite på hur mycket det läcker, annars så lyft upp bilen och tvätta av motor/låda kvällen innan besiktning så kan det klara sig. De droppar som kommer kan man t ex skylla på att man råkade spilla vid påfyllning nyligen. Gjorde så på två av mina 850is och det gick bra varje år under 14års tid. Men dessa läckte inte mycket men tillräckligt för att ge anmärkning om man låtit det vara.
Detta ihop med att man monterar ett underredsskydd från de tidiga årsmodellerna av 850 (finns även nya att köpa) så döljer man det rätt bra.
Att låta en verkstad åtgärda det kostar ju långt mycket mer än vad bilen är värd.

Inte optimalt för miljön men bra för en knaper plånbok! wink

Bassiehof
20 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Olja och gummi är ingen bra kombination, annars hade Volvo haft kamkedja.

husseman
20 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, byta kamrem o packboxar på en sån klarar alla..nästan. Att plocka bort låda o byta den tätningen e´överkurs..läcker på alla Volvo.  Så byt kamrem o packboxar på framsidan..motortvätta o Besikta.  Eller bara motortvätta o Besikta- det kommer funka vilketsom.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 669 Inlägg

Hilmer skrev:
Beror ju lite på hur mycket det läcker, annars så lyft upp bilen och tvätta av motor/låda kvällen innan besiktning så kan det klara sig. De droppar som kommer kan man t ex skylla på att man råkade spilla vid påfyllning nyligen. Gjorde så på två av mina 850is och det gick bra varje år under 14års tid. Men dessa läckte inte mycket men tillräckligt för att ge anmärkning om man låtit det vara.
Detta ihop med att man monterar ett underredsskydd från de tidiga årsmodellerna av 850 (finns även nya att köpa) så döljer man det rätt bra.
Att låta en verkstad åtgärda det kostar ju långt mycket mer än vad bilen är värd.

Inte optimalt för miljön men bra för en knaper plånbok! wink

haha så har jag gjort 3år i rad på tantens bil som läckte servoolja...    tvätta av den på jobbet puttade ut bil jäveln..   körde snabbt fram till bes porten 10meter bort bes alltid godkänd..  smile   läckte 1liter på 1månad så hela bilen var dränkt under smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
21 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, duktig servoläcka där..  - hade nog vart billigare att fixa felet .... fast du körde väl inte med dyraste servo oljan antar ja.haha. - men alla kan lura bilprovningen med en motortvätt, i vissa fall lite Etanol o ibland får man koppla ur eller ihop lite lampor. Allt fixar sig, bara man gör rätt från början o inte drar på sig 2,or- som man vet de kommer kolla extra.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 669 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, duktig servoläcka där..  - hade nog vart billigare att fixa felet .... fast du körde väl inte med dyraste servo oljan antar ja.haha. - men alla kan lura bilprovningen med en motortvätt, i vissa fall lite Etanol o ibland får man koppla ur eller ihop lite lampor. Allt fixar sig, bara man gör rätt från början o inte drar på sig 2,or- som man vet de kommer kolla extra.

mvh/husse

var inte en kostnadsfråga.. ren skär lathet..  jag HATADE den där bilen.. men gav bort den för någon månad sen..    han försökte ge mig pengar men vägrade ta i mot pengar..   oljetryckslampan har lyset till och från i 2års tid smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
21 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja så kan man göra oxå.. ja hatar min Clio .. men inte fan tänker ja skänka bort den. Ser folk som begär 12-14k för en 04,a på blocket. Har de en jappsare så byter ja gärna, annars ska ja ha minst 10k för min. +2k för nya dubbdäck.. - men sätta ut annons på Blocket är inget skoj..man får så roliga mail av kompisar man inte känt, o Analfabet e´bara förnamnet på vissa..huuu

mvh/husse

Lucif3r
21 januari 2021 · 2 182 Inlägg

Plocka ner växellådan är bland det grisigaste jobbet man kan göra på dessa sorkar.
Du måste ur med drivaxlarna, sänka subframen, ur med växellådan(vilket inte är helt lätt), bort med koppling(om det är manuell), bort med svänghjulet, och först då kommer du åt packboxen.
På verkstad är det arbetstiden som kostar.. Det är inte gjort på en pisskvart direkt även med alla rätta förutsättningar.
Är det en manuell bil så byt kopplingen i samma veva, eftersom du ändå gör samma jobb.
Är det inga mängder olja att tala om som läcker där så skulle jag nog låta det vara så länge som möjligt.

Packboxarna för kamaxlarna är "lättare", men kräver en del specialverktyg, bl.a. tolkar.
Där måste du bort med kåpan, kamremmen och kamdreven. Det är väl dessutom VVT på din förmodar jag, så den måste givetvis också bort.
Återmonteringen är det väldigt noga med. Markeringarna på kamdreven kan du inte gå efter då dessa är justerbara(därav krävs tolkar), VVT'n kan också vara omständig att nolla korrekt.
En kamrem kostar inte många kronor, så du kan likagärna byta den när du ändå gör samma jobb som ett kamremsbyte kräver. Vattenpump kan vara bra att byta också om det inte nyligen är gjort.

Överlag är dessa inga jobb jag skulle rekommendera någon osäker på att göra. Det är ett grisgöra som kräver en viss kunskapsnivå för att inte göra mer skada än nytta.
För en som aldrig gjort det innan, hemma i sitt garage utan lyft, men som har mekvana, så pratar vi säkert 2-3 dagars jobb.


.

Growe skrev:
... läckte 1liter på 1månad så hela bilen var dränkt under smile

Det där kan jag slå med hästlängder. Min 945a läckte ut varendra droppe i systemet över en natt wink
"Bara" sprucken slang vid slangklämman, så det gick att kapa slangen lite och återmontera, sen dess har den inte läckt vad jag sett tongue

Utmarks-Loke
21 januari 2021 · 5 809 Inlägg

Det är ju det som är problemet med framhjulsdrift. Det går fort att montera hela motorpaketet på en gång i fabriken, men det är jobbigt som fan om man måste lyfta ner växellådan efteråt. Fast det spelar ju ingen roll för då betalar kunden. Ju fler timmar, desto mer förtjänst. Vi kommer väl alla ihåg hur enkelt det var att ta ner lådan på en vanlig 740?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 669 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ja så kan man göra oxå.. ja hatar min Clio .. men inte fan tänker ja skänka bort den. Ser folk som begär 12-14k för en 04,a på blocket. Har de en jappsare så byter ja gärna, annars ska ja ha minst 10k för min. +2k för nya dubbdäck.. - men sätta ut annons på Blocket är inget skoj..man får så roliga mail av kompisar man inte känt, o Analfabet e´bara förnamnet på vissa..huuu

mvh/husse

Jag fick den gratis körd 3år inte gjort något mer än ett oljebyte kört skiten ur den där äckliga bilen.  Men visst den har gått igenom bes varje år utom sista då var et en styrled och 4st 2or som var på bromsar det var en hjulcylinder som pajade bak.   Så kostade 500kr att laga bilen men nu var mitt mått rågat..   Den misstönde så förbannat på slutet annars hade jag nog gett det en stund till. Värsta har att det läckte så mycket olja så jag kunde inte parkera den på min uppfart till huset så den började stå ivägen när den inte användes varje dag framför allt när det snöar

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lasse_Volvo
22 januari 2021 · 4 Inlägg

Hej och tack till alla för synpunkter, råd och lärande bilbesktningshistorier smile . Ska kika lite i Hanes och kanske vänta till sommaren och göra i alla fall delar av det själv......kommer ta tid men en seger att åka vidare sen. / Lasse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang