Golf 3, 1,8 -98

LizaLiza
21 januari 2021 · 9 Inlägg

Behöver er hjälp!
Igår började bilen tokrusa under färd, det pågick inte hela tiden utan det kom och gick.
Inga motorlampor som lyser, bilen startar helt normalt.
Hade en som kikade snabbt på den nu, han tyckte gaspedalen gick trögt. Men det tycker jag den alltid gjort...
Har även läst mig till tempivare (G62) som kan ge liknande symptom...

Har någon tips och råd att ge mig?
Har inte riktigt råd med en stor felsökning...

Tacksam för svar!

jaka54
21 januari 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Gaspedalen ska röra sig så lätt att när dú släpper den med foten ska den följa med upp direkt!
Gör den inte det ...olja in!

Senast redigerat av jaka54 (21 januari 2021)

LizaLiza
21 januari 2021 · 9 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Gaspedalen ska röra sig så lätt att när dú släpper den med foten ska den följa med upp direkt!
Gör den inte det ...olja in!

Men kan det verkligen påverka så att det blir sådan rusning på motorn?

LizaLiza
21 januari 2021 · 9 Inlägg

LizaLiza skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Gaspedalen ska röra sig så lätt att när dú släpper den med foten ska den följa med upp direkt!
Gör den inte det ...olja in!

Men kan det verkligen påverka så att det blir sådan rusning på motorn?

Trög gaspedal har jag haft så länge jag ägt bilen (3 år).

patrik79
25 januari 2021 · 782 Inlägg

En kärvande gaspedal ska inte göra att motorn rusar när du kör. Fastnar pedalen så kan motorn givetvis rusa när du byter växel eller har friläge i. Inte så dumt att smörja upp ändå.
Jag vet inte hur insprutsystemet är uppbyggt på din bil men en tempgivare skulle teoretiskt kunna göra att motorn rusar, tror motorn att den är kall så ger den mer gas och fetare bränsleblandning. Du får mäta dig fram eller byta tempgivaren och kolla om det blir bättre.

zzr94092
25 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Är det elektrisk gaspedal/spjällhus?

torsen
25 januari 2021 · 7 198 Inlägg

Kolla så inte mattan har åkt in, eller ligger på gränsen till att göra det, under gaspedalen.
Har jag råkat ut för på bilar som har gaspedalen fast i golvet = INTE hängande pedal.
Har för länge sedan haft en Golf 3:a, som köptes ny, men minns inte hur pedalen är upphängd.

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2021 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Kolla så inte mattan har åkt in, eller ligger på gränsen till att göra det, under gaspedalen.
Har jag råkat ut för på bilar som har gaspedalen fast i golvet = INTE hängande pedal.
Har för länge sedan haft en Golf 3:a, som köptes ny, men minns inte hur pedalen är upphängd.

Golf III har hängande pedal. smile Iaf hade mina det för 15-17 år sedan. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang