Audi a4 -07 - Slå sönder lås på löstagbar dragkrok

Linudollar
20 januari · 102 Inlägg
#1

Hej,

Fick nedslag på bes för att min löstagbara dragkrok inte gick att ta loss, nyckeln sitter fast i låset men går inte att vrida på (den satt där när jag köpte bilen och jag tänkte inte på det då, men nu har jag lärt mig läxan att alltid ta bort kroken då den inte används). Jag har bilen inne på verkstad nu för ett annat ärende och bad dem kolla på dragkroken också. De ringde mig idag och sa att de inte kommer få loss den, och erbjöd mig istället att ersätta den med en fast monterad för ca 4 000 kronor. Rätt saftigt för mig som student.

Har googlat runt en del och sett många skriva att man kan slå ur hela låscylindern med en mejsel och hammare, och det ska tydligen inte vara något problem för besiktningen (länk nedan).

Antar att jag får bryta av nyckeln i låset och sedan köra med tunga slag på mejseln rakt in? Jag har inte riktigt förstått vart låset är menat att ta vägen, är det "öppet" på andra sidan av kroken så att den faller ur där?

Hur hade ni gjort?

Det är en sån här dragkrok, Westfalia.
https://www.dragkrok.net/wp-content/uploads/2017/03/westfalia-a40v.jpg

Bilprovningens regler kring avtagbar dragkrok:
https://www.bilprovningen.se/kundservic … gkrok.html
" Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Jag mailade dem även och frågade vad som gäller om jag skulle ta bort nyckellåset, uppdaterar när jag fått svar.

Senast redigerat av Linudollar (21 januari )

Brådhis * Voff voff *
20 januari · 6 290 Inlägg
#2

Linudollar skrev:
Bilprovningens regler kring avtagbar dragkrok:
https://www.bilprovningen.se/kundservic … gkrok.html
" Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Jag mailade dem även och frågade vad som gäller om jag skulle ta bort nyckellåset, uppdaterar när jag fått svar.

Sedan nå´t år tillbaka måste nyckellåsningen fungera om kroken är byggd med nyckellåsning. Det går inte längre att ta bort låset när det slutar fungera.

Men behöver du ha dragkrok? Tänker annars att det billigaste nu medan du är student är ju att helt enkeltta bort hela dragkroken så bilen blir kroklös...

Senast redigerat av Brådhis (20 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Linudollar
20 januari · 102 Inlägg
#3

Brådhis skrev:

Linudollar skrev:
Bilprovningens regler kring avtagbar dragkrok:
https://www.bilprovningen.se/kundservic … gkrok.html
" Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Jag mailade dem även och frågade vad som gäller om jag skulle ta bort nyckellåset, uppdaterar när jag fått svar.

Sedan nå´t år tillbaka måste nyckellåsningen fungera om kroken är byggd med nyckellåsning. Det går inte längre att ta bort låset när det slutar fungera.

Men behöver du ha dragkrok? Tänker annars att det billigaste nu medan du är student är ju att helt enkeltta bort hela dragkroken så bilen blir kroklös...

Det var jag inte medveten om, tack för att du informerade mig om det.

Behöver egentligen inte dragkrok, men om jag nu lyckas få bort kroken så måste jag väl ändå byta krockbalken bak till en som inte är förberedd för krok, och sedan registreringsbesiktiga för att det ska bli godkänt?

Brådhis * Voff voff *
20 januari · 6 290 Inlägg
#4

Linudollar skrev:

Brådhis skrev:

Linudollar skrev:
Bilprovningens regler kring avtagbar dragkrok:
https://www.bilprovningen.se/kundservic … gkrok.html
" Vi kontrollerar att din dragkrok går att sätta fast och att ta bort samt att eventuellt nyckellås fungerar. "
Jag mailade dem även och frågade vad som gäller om jag skulle ta bort nyckellåset, uppdaterar när jag fått svar.

Sedan nå´t år tillbaka måste nyckellåsningen fungera om kroken är byggd med nyckellåsning. Det går inte längre att ta bort låset när det slutar fungera.

Men behöver du ha dragkrok? Tänker annars att det billigaste nu medan du är student är ju att helt enkeltta bort hela dragkroken så bilen blir kroklös...

Det var jag inte medveten om, tack för att du informerade mig om det.

Behöver egentligen inte dragkrok, men om jag nu lyckas få bort kroken så måste jag väl ändå byta krockbalken bak till en som inte är förberedd för krok, och sedan registreringsbesiktiga för att det ska bli godkänt?

Vet inte om man måste byta någon krockbalk på Audi? På Volvo är iaf kroken och dess balk en egen "del" som är bara att bulta loss.

Regbes behövs inte längre varken för att ta bort eller sätta dit dragkrok.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Myhran
20 januari · 429 Inlägg
#5

Borra hellre ur låset, ska inte svära på att det går men det kan vara så att byta låset till ett från Skoda, har sett att det har varit så i en annan westfalia krok,

Artnummer EEA770011

Med vänlig hälsning,

uhlin
20 januari · 1 898 Inlägg
#6

Allra enklast är väl att du ber nån att svetsa dit en mutter ovanpå själva kulan och gör en förenklad regbesiktning. Då kan du använda draget som fäste för cykelhållare.

husseman
20 januari · 884 Inlägg
#7

Hmm, vissa drag behöver inte ha ett fungerande 3,de lås, dvs. att det måste gå att låsa o ta ur nyckel. Detta låset är för stöld av kroken. Detta bestämmer dragkrokstillverkaren, o bilprovningen kollar om de orkar om ditt drag behöver kunna låsas med nyckel eller inte...  https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … dragkroken . Ja har inte varit med om 2,a på detta än- när jag besiktat kundbilar. Fast e´de tjuriga så kollar de om draget kräver detta o sätter säkert 2,a.
Har aldrig begripit varför man vill ta bort sin krok o har aldrig nånsin rek. någon, nåt annat än fast krok.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (20 januari )

Nybergrobin
20 januari · 2 193 Inlägg
#8

Det låter som ett ganska bra pris att få den utbytt för 4k.   Tänk på att det alltid är bra att ha dragkrok när du minst anar det samt att andrahandvärdet är högre med krok.

Myhran
20 januari · 429 Inlägg
#9

husseman skrev:
Hmm, vissa drag behöver inte ha ett fungerande 3,de lås, dvs. att det måste gå att låsa o ta ur nyckel. Detta låset är för stöld av kroken. Detta bestämmer dragkrokstillverkaren, o bilprovningen kollar om de orkar om ditt drag behöver kunna låsas med nyckel eller inte...  https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … dragkroken . Ja har inte varit med om 2,a på detta än- när jag besiktat kundbilar. Fast e´de tjuriga så kollar de om draget kräver detta o sätter säkert 2,a.
Har aldrig begripit varför man vill ta bort sin krok o har aldrig nånsin rek. någon, nåt annat än fast krok.

mvh/husse

Just draget han har på denna bil är det krav på lås från tillverkaren westfalia.

Med vänlig hälsning,

husseman
20 januari · 884 Inlägg
#10

Ok, då hade ja bytt till fast krok alla dar i veckan.... givetvis inte till Westfalia, eftersom de verkar anse att deras avtagbara krok inte sitter säkert, utan stöldskyddslåset. Såna ska inte gynnas. Fast hade ja haft denna bil som kundbil, så hade ja lätt tagit bort låset o fått bort kroken. Smörjt upp kroken o tagit bort Stöldskyddet- satt en plastbit där o fått den 2,an släckt. Att kroken inte går att ta bort köper de inte, men om nån vill sno din krok- det fattar de sj. att det e´inget de ska lägga energi på.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (20 januari )

Linudollar
21 januari · 102 Inlägg
#11

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hmm, vissa drag behöver inte ha ett fungerande 3,de lås, dvs. att det måste gå att låsa o ta ur nyckel. Detta låset är för stöld av kroken. Detta bestämmer dragkrokstillverkaren, o bilprovningen kollar om de orkar om ditt drag behöver kunna låsas med nyckel eller inte...  https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … dragkroken . Ja har inte varit med om 2,a på detta än- när jag besiktat kundbilar. Fast e´de tjuriga så kollar de om draget kräver detta o sätter säkert 2,a.
Har aldrig begripit varför man vill ta bort sin krok o har aldrig nånsin rek. någon, nåt annat än fast krok.

mvh/husse

Just draget han har på denna bil är det krav på lås från tillverkaren westfalia.

Med vänlig hälsning,

Det stämmer som du säger, jag fick nu svar från Bilprovningen att:

En EU-typgodkänd kopplingsanordning får inte ändras från sitt ursprungliga godkända utförande vilket innebär då att man inte får göra åverkan eller ändringar på kopplinganordningen.

Jag verkar inte ha mycket till val, får nog bli utbyte till fast krok ändå.

Myhran
21 januari · 429 Inlägg
#12

Linudollar skrev:

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hmm, vissa drag behöver inte ha ett fungerande 3,de lås, dvs. att det måste gå att låsa o ta ur nyckel. Detta låset är för stöld av kroken. Detta bestämmer dragkrokstillverkaren, o bilprovningen kollar om de orkar om ditt drag behöver kunna låsas med nyckel eller inte...  https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil … dragkroken . Ja har inte varit med om 2,a på detta än- när jag besiktat kundbilar. Fast e´de tjuriga så kollar de om draget kräver detta o sätter säkert 2,a.
Har aldrig begripit varför man vill ta bort sin krok o har aldrig nånsin rek. någon, nåt annat än fast krok.

mvh/husse

Just draget han har på denna bil är det krav på lås från tillverkaren westfalia.

Med vänlig hälsning,

Det stämmer som du säger, jag fick nu svar från Bilprovningen att:

En EU-typgodkänd kopplingsanordning får inte ändras från sitt ursprungliga godkända utförande vilket innebär då att man inte får göra åverkan eller ändringar på kopplinganordningen.

Jag verkar inte ha mycket till val, får nog bli utbyte till fast krok ändå.

Pröva som jag skrev att borra ur låset och se om det jag skickade med artikelnummer passar, låset jag länkade till kostar ca 150:-

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang