Ford s-max eller Seat Alhambra?

fyrbarnsmorsan
22 januari 2021 · 15 Inlägg

Nu behöver jag er hjälp.

Vi ska köpa 7-sitsig bil då vi har barn och behöver större bil.

Vi har velat fram och tillbaka och läst en hel del. Jag skulle dock vilja ha hjälp från er här. Jag kommer länka de två kandidaterna nedan.

https://www.blocket.se/vi/94491358.htm

Eller

https://www.blocket.se/vi/93943610.htm

Vad har ni att säga om de bilarna? Vad ska man titta på när det kommer till problem osv?

Alhambran säger dom ska bytas kamrem på vid 21 k mil, och en mekaniker sa att man ska byta vattenpump samtidigt. Stämmer det? Hur vet man att vattenpumpen är okej nu? Hur ofta byta vattenpumpen?


Som ni hör så är jag rätt vilsen. Har beslutsångest. Ge mig gärna synpunkter och råd.

Presidento Of World
22 januari 2021 · 3 321 Inlägg

Seaten verkar ha pillats med efter monteringar, är det seriöst gjort eller "det funkar såhär" som kan inbringa en del problem senare ...

Jag kör en del Alhambra dock nya och jag tycker det är en ok bil men sista sätesraden går inte att bruka egentligen. Skall den brukas så har du inget bagageutrymme alls sen.

Dessutom är 140hk för lite för den stora bilen, hitta en med 170hk och automat gärna 4drive.


Forden verkar ju ha mindre utrustning men är i stort sett samma i storlek, motor vet jag inget om. Någon annan får uttala sig om det.

Powershiftlådan är väl sådär?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
fyrbarnsmorsan
22 januari 2021 · 15 Inlägg

Presidento skrev:
Seaten verkar ha pillats med efter monteringar, är det seriöst gjort eller "det funkar såhär" som kan inbringa en del problem senare ...

Jag kör en del Alhambra dock nya och jag tycker det är en ok bil men sista sätesraden går inte att bruka egentligen. Skall den brukas så har du inget bagageutrymme alls sen.

Dessutom är 140hk för lite för den stora bilen, hitta en med 170hk och automat gärna 4drive.


Forden verkar ju ha mindre utrustning men är i stort sett samma i storlek, motor vet jag inget om. Någon annan får uttala sig om det.

Powershiftlådan är väl sådär?

Utrymmet är jag medveten om, den verkar dock mer utrymme än fler andra 7-sitsiga i den storleken.

Har du något annat tips?  Vi vill ha en automatväxlad diesel.

xXSammy
22 januari 2021 · 6 569 Inlägg

2.2an har inte en powershift låda utan en som heter AWF21. Det är en traditionell automatlåda

Kamremen ska bytas var 20.000 mil eller 10år. Bör byta vattenpump samtidigt eftersom den drivs av kamremmen

Tittar ni på en S-Max med 2.0 dieseln så är det powershift låda, som MÅSTE ha bytt oljan i växellådan var 6000 mil/3år
De är mycket känsliga med nivån och intervallen
Är så kallad "Life time" på den andra växellådan, men den bör bytas efter senast 10 år.
Inte ett måste, men ett oljebyte är billigare än en växellåda

De/Dem
fyrbarnsmorsan
22 januari 2021 · 15 Inlägg

xXSammy skrev:
2.2an har inte en powershift låda utan en som heter AWF21. Det är en traditionell automatlåda

Kamremen ska bytas var 20.000 mil eller 10år. Bör byta vattenpump samtidigt eftersom den drivs av kamremmen

Tittar ni på en S-Max med 2.0 dieseln så är det powershift låda, som MÅSTE ha bytt oljan i växellådan var 6000 mil/3år
De är mycket känsliga med nivån och intervallen
Är så kallad "Life time" på den andra växellådan, men den bör bytas efter senast 10 år.
Inte ett måste, men ett oljebyte är billigare än en växellåda

Vad menar du med den andra växellådan, på Ford?

Bassiehof
22 januari 2021 · 1 777 Inlägg

fyrbarnsmorsan skrev:
Nu behöver jag er hjälp.

Vi ska köpa 7-sitsig bil då vi har barn och behöver större bil.

Vi har velat fram och tillbaka och läst en hel del. Jag skulle dock vilja ha hjälp från er här. Jag kommer länka de två kandidaterna nedan.

https://www.blocket.se/vi/94491358.htm

Eller

https://www.blocket.se/vi/93943610.htm

Vad har ni att säga om de bilarna? Vad ska man titta på när det kommer till problem osv?

Alhambran säger dom ska bytas kamrem på vid 21 k mil, och en mekaniker sa att man ska byta vattenpump samtidigt. Stämmer det? Hur vet man att vattenpumpen är okej nu? Hur ofta byta vattenpumpen?


Som ni hör så är jag rätt vilsen. Har beslutsångest. Ge mig gärna synpunkter och råd.

Kamrem byts efter milen eller år. Förr i tiden var det vart femte år. Så välj Ford om du vill slippa den kostnaden, för den har kamkedja.

fyrbarnsmorsan
22 januari 2021 · 15 Inlägg

Bassiehof skrev:

fyrbarnsmorsan skrev:
Nu behöver jag er hjälp.

Vi ska köpa 7-sitsig bil då vi har barn och behöver större bil.

Vi har velat fram och tillbaka och läst en hel del. Jag skulle dock vilja ha hjälp från er här. Jag kommer länka de två kandidaterna nedan.

https://www.blocket.se/vi/94491358.htm

Eller

https://www.blocket.se/vi/93943610.htm

Vad har ni att säga om de bilarna? Vad ska man titta på när det kommer till problem osv?

Alhambran säger dom ska bytas kamrem på vid 21 k mil, och en mekaniker sa att man ska byta vattenpump samtidigt. Stämmer det? Hur vet man att vattenpumpen är okej nu? Hur ofta byta vattenpumpen?


Som ni hör så är jag rätt vilsen. Har beslutsångest. Ge mig gärna synpunkter och råd.

Kamrem byts efter milen eller år. Förr i tiden var det vart femte år. Så välj Ford om du vill slippa den kostnaden, för den har kamkedja.

Den länkade s-maxen har kamrem. Undrar mest om den är decent att köpa.

Bassiehof
22 januari 2021 · 1 777 Inlägg

fyrbarnsmorsan skrev:

Bassiehof skrev:

fyrbarnsmorsan skrev:
Nu behöver jag er hjälp.

Vi ska köpa 7-sitsig bil då vi har barn och behöver större bil.

Vi har velat fram och tillbaka och läst en hel del. Jag skulle dock vilja ha hjälp från er här. Jag kommer länka de två kandidaterna nedan.

https://www.blocket.se/vi/94491358.htm

Eller

https://www.blocket.se/vi/93943610.htm

Vad har ni att säga om de bilarna? Vad ska man titta på när det kommer till problem osv?

Alhambran säger dom ska bytas kamrem på vid 21 k mil, och en mekaniker sa att man ska byta vattenpump samtidigt. Stämmer det? Hur vet man att vattenpumpen är okej nu? Hur ofta byta vattenpumpen?


Som ni hör så är jag rätt vilsen. Har beslutsångest. Ge mig gärna synpunkter och råd.

Kamrem byts efter milen eller år. Förr i tiden var det vart femte år. Så välj Ford om du vill slippa den kostnaden, för den har kamkedja.

Den länkade s-maxen har kamrem. Undrar mest om den är decent att köpa.

Det hade den visst. Lite olika på Fordar. Svårt att säga när det är ungefär samma pengar för service. Seat och Ford håller ungefär samma kvalitet.

Bassiehof
22 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Seaten har bättre rostskydd enligt Vi Bilägare. Det säger inte mycket om denna bil.

fyrbarnsmorsan
22 januari 2021 · 15 Inlägg

Har alla 2.2 powershift? :o

Bassiehof
22 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Har du kollat upp Caravelle?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 januari 2021 · 13 729 Inlägg

Bassiehof skrev:
Har du kollat upp Caravelle?

skapligt mycket dyrare.. inte snåla för 5öre.. vi hade en på jobbet en 2010:A 2.0tdi 140hk.    visst är dom "okej" men det är ju ingen bilkänsla för 5öre..    nu har vi en 2017 om jag inte minns fel även det en 140hk eller nått sånt..  dsg osv  och även den är rätt träig att köra.   

nu är det taxibussar men båda startade sitt liv som vanliga fordon och vi köpte dom beg.  då vi inte använder den som Taxi som så utan kör skolbarn och lite dhl paket.

men det är inga bilar som är 7sitsiga utan det är en liten buss och allt som hör dit..

inte skoj för 5öre att ta sig in och ut genom skjutdörren  framför allt inte med ungar.    inget som imponerar mig.  tror att som förare så är både forden och seaten mer bil.



sen skulle jag aldrig överväga en ford  burkiga plastiga bilar.  rent allmänt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
23 januari 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, inte en chans att välja där.. måste finnas bättre val än dessa 2 o varför Diesel?? Ta en titt till bland 7-sits bilar e´mitt tips. Bör finnas mkt. bättre bilar att välja på än dessa.

mvh/husse

Niklas_J
23 januari 2021 · 152 Inlägg

Har haft en ford mondeo med samma motor ( manuell ) och kört den från runt 20 000 mil till 36 000 mil utan något annat än service och slitagedelar (bromsar, hjullager bak osv). Samt en parkeringssensor.

Min kollega har en 2.2 i ford mondeo med automat. Drar husvagn  på sommaren. Har varit något litet problem men gått bra annars.
Problemet har varit på grund av för korta körsträckor.

Jag har själv varit nöjd med mina Fordar.

Niklas_J
23 januari 2021 · 152 Inlägg

Ett tips är att skriva in dina körvanor. Dvs köra till jobbet xx mil enkel resa.

Kör till aktiviteter xx mil.

Det finns brytpunkten där diesel är bättre än bensin och vice versa.

Då blir det lättare att ge dig råd. Du kommer få massa inlägg av folk som är allmänt negativa och tycker att dina alternativ är kassa.

Senast redigerat av Niklas_J (23 januari 2021)

Bassiehof
23 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Har du kollat upp Caravelle?

skapligt mycket dyrare.. inte snåla för 5öre.. vi hade en på jobbet en 2010:A 2.0tdi 140hk.    visst är dom "okej" men det är ju ingen bilkänsla för 5öre..    nu har vi en 2017 om jag inte minns fel även det en 140hk eller nått sånt..  dsg osv  och även den är rätt träig att köra.   

nu är det taxibussar men båda startade sitt liv som vanliga fordon och vi köpte dom beg.  då vi inte använder den som Taxi som så utan kör skolbarn och lite dhl paket.

men det är inga bilar som är 7sitsiga utan det är en liten buss och allt som hör dit..

inte skoj för 5öre att ta sig in och ut genom skjutdörren  framför allt inte med ungar.    inget som imponerar mig.  tror att som förare så är både forden och seaten mer bil.



sen skulle jag aldrig överväga en ford  burkiga plastiga bilar.  rent allmänt.

Jag tänkte mest på att Caravelle är större. Har du 5 barn + 2 vuxna blir det trångt i de bilar hon valt. Är det så mycket bilkänsla i såna då? Hon ska prioritera det praktiska, inte känslor. Det finns hur mycket plats som helst i en Caravelle jämfört med en vanlig bil med dörrar. De barn dom kan kliver in själva, sen kollar du bara bälten. Barnvagn och allt får också plats.

Senast redigerat av Bassiehof (23 januari 2021)

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2021 · 10 275 Inlägg

Caravelle är ju en rejäl bil i sammanhanget. Jag körde en så´n (eller ja, en Transporter) på ett tidigare jobb. En 2013 med 4-motion, 180 hk dieseln och DSG. Alltid lastad till maxlast och ibland med 2,5 tons släp efter. Kom sällan över litern ens i stan. Så snåla är dom definitivt för sin storlek. Men kanske inte jämfört med en personbil. smile Dock trevliga att köra och bekväma.

Senast redigerat av Brådhis (23 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
23 januari 2021 · 3 321 Inlägg

En äldre multivan? Lyxigare,tystare och allmänt snyggare dessutom ofta sköna skinnstolar med ett bord i mitten.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari 2021 · 17 453 Inlägg

Presidento skrev:
Seaten verkar ha pillats med efter monteringar, är det seriöst gjort eller "det funkar såhär" som kan inbringa en del problem senare ...

Tänker du på stereo/skärmar?
I så fall håller jag med dig. Ser ut som det ligger en GPS-puck på panelen i framrutan. Där ska den inte vara. Den ska vara i överkant mot rutan bakom innerbackspegeln någonstans. Sockerbitar bakom stereon eller snyggt gjort med smältlimshylsor?

På tal om det så ser det ut som lister/panel runt A-stolpen på förarsidan på bild 10 har varit demonterat men kanske inte direkt satts ihop med kärlek sen... mycket illa gjort. Och varför har de varit där och grävt..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bassiehof
23 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Presidento skrev:
Seaten verkar ha pillats med efter monteringar, är det seriöst gjort eller "det funkar såhär" som kan inbringa en del problem senare ...

Tänker du på stereo/skärmar?
I så fall håller jag med dig. Ser ut som det ligger en GPS-puck på panelen i framrutan. Där ska den inte vara. Den ska vara i överkant mot rutan bakom innerbackspegeln någonstans. Sockerbitar bakom stereon eller snyggt gjort med smältlimshylsor?

På tal om det så ser det ut som lister/panel runt A-stolpen på förarsidan på bild 10 har varit demonterat men kanske inte direkt satts ihop med kärlek sen... mycket illa gjort. Och varför har de varit där och grävt..?

Handsfree mikrofon?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang