Fick en bes 2a på handbromsen! Renault Mégane III -11.

Nevadacontra
21 januari 2021 · 234 Inlägg

Besiktade bilen idag. Fick en 2a på parkeringsbroms, bromsverkan och total bromskraft för låg. (1,4)

Nu har jag varit på Mekonomen och fått en bild av vad det kan vara, antingen kärvande bromsok, dålig handbromsvajer eller mina rostiga bromsskivor bak, dock bara rost på kanterna och runt navet, inget på själva slitageytan. Vad tror ni det kan vara? Ska jag börja med att byta bromsskivor eller spänna vajern? Har en månad på mig till besiktning igen och vill helst göra det själv eftersom jag har en Haynes manual.

Provade när jag åkte hem att lägga i handbromsen hårt och bilen kunde köra iväg utan problem, var pyttelite motstånd som jag kände när jag släppte handbromsen. Har mekanisk handbroms.

Min färdbroms var dock bra, 2,3 fram båda sidor. 1,2, 1,5 bak.

spillolja
21 januari 2021 · 4 014 Inlägg

Känn efter om hävarmen på bromsoket går i retur ordentligt, inte ovanligt med kärva vajerhöljen

men i bästa fall behöver klossarna tas loss, lyft på bromskolvens dammskydd ock lägg 1 kryddmått med silikonfett eller https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … -pa7546sv, skruva sedan tillbaka kolven,  lossa på glidpinnarna och smörj med samma fett  (ca 0,5-1ml per pinne)   smörj in beläggen sidor och baksida med aluminiumpasta  gör rent med stålborste först, återmontera

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016991
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … 2000017188

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nevadacontra
21 januari 2021 · 234 Inlägg

spillolja skrev:
Känn efter om hävarmen på bromsoket går i retur ordentligt, inte ovanligt med kärva vajerhöljen

men i bästa fall behöver klossarna tas loss, lyft på bromskolvens dammskydd ock lägg 1 kryddmått med silikonfett eller https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc … -pa7546sv, skruva sedan tillbaka kolven,  lossa på glidpinnarna och smörj med samma fett  (ca 0,5-1ml per pinne)   smörj in beläggen sidor och baksida med aluminiumpasta  gör rent med stålborste först, återmontera

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000016991
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed … 2000017188

Ska prova det. Räcker det med en stor polygrip för att motionera hävarmen? Smörja samtidigt är givet. Är själv i helgen så ingen kan hjälpa mig att dra i handbromsen samtidigt.

Kolven blev jag lite orolig för men låter ju inte allt för svårt, allt står i boken tack och lov.

När jag smörjat så borde inte bilen gå att köra iväg med när handbromsen är ilagd.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 673 Inlägg

om du har handbromsok så har nog armen fastnat.. ta det försiktigt med att motionera den och använda handbromsen om den inte går tillbaka ordenkligt för då kommer skiten ligga på av bara f-n    antar att det är samma sida som handbromsen tar dåligt som har lägst värde på vanliga färdbromsen..    ganska typiskt problem är just att armen inte går tillbaka och då fungerar inte självjusteringen på oket utan färdbromsen blir sämre och sämre hela tiden tillslut får man även en 2a på att det är dålig bromsverkan på det hjulet.

har du tur slipper du byta ok jag brukar tvinga på en extern fjäder så länge oket fungerar bra iövrigt..  alltså inte fuktar eller något

men kan även vara någon glidpinne eller nått..  men gissar på att felet är på den sidan som det var sämst bromsverkan bak.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nevadacontra
21 januari 2021 · 234 Inlägg

Growe skrev:
om du har handbromsok så har nog armen fastnat.. ta det försiktigt med att motionera den och använda handbromsen om den inte går tillbaka ordenkligt för då kommer skiten ligga på av bara f-n    antar att det är samma sida som handbromsen tar dåligt som har lägst värde på vanliga färdbromsen..    ganska typiskt problem är just att armen inte går tillbaka och då fungerar inte självjusteringen på oket utan färdbromsen blir sämre och sämre hela tiden tillslut får man även en 2a på att det är dålig bromsverkan på det hjulet.

har du tur slipper du byta ok jag brukar tvinga på en extern fjäder så länge oket fungerar bra iövrigt..  alltså inte fuktar eller något

men kan även vara någon glidpinne eller nått..  men gissar på att felet är på den sidan som det var sämst bromsverkan bak.

Okej ska tänka mig för. Kommer göra allting noga och låta det ta sin tid.

Om det fortfarande inte fungerar så är det bara att byta bromsok på låt oss säga vänster sida där värdena var sämst och även lufta bromsoket på just den sidan?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 januari 2021 · 13 673 Inlägg

Nevadacontra skrev:

Growe skrev:
om du har handbromsok så har nog armen fastnat.. ta det försiktigt med att motionera den och använda handbromsen om den inte går tillbaka ordenkligt för då kommer skiten ligga på av bara f-n    antar att det är samma sida som handbromsen tar dåligt som har lägst värde på vanliga färdbromsen..    ganska typiskt problem är just att armen inte går tillbaka och då fungerar inte självjusteringen på oket utan färdbromsen blir sämre och sämre hela tiden tillslut får man även en 2a på att det är dålig bromsverkan på det hjulet.

har du tur slipper du byta ok jag brukar tvinga på en extern fjäder så länge oket fungerar bra iövrigt..  alltså inte fuktar eller något

men kan även vara någon glidpinne eller nått..  men gissar på att felet är på den sidan som det var sämst bromsverkan bak.

Okej ska tänka mig för. Kommer göra allting noga och låta det ta sin tid.

Om det fortfarande inte fungerar så är det bara att byta bromsok på låt oss säga vänster sida där värdena var sämst och även lufta bromsoket på just den sidan?

så längde det är armen som går trögt ja.. 

själv brukar jag spära bromspedalen lite nertrykt med något mot pedalen och skjuta fram sätet lite så slipper man oftast att lufta hela systemet...

tänk på att man behöver lite special verktyg för att skruva in kolven om du tänker byta belägg samtidigt..    men börja med att kolla att armen där vajern sitter går tillbaka ordenkligt och om den gör det kolla glidpinnarna om du har sånna.   så dom inte sitter fast.   båda är sånna fel som påverkar bromsverkan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nevadacontra
21 januari 2021 · 234 Inlägg

Growe skrev:

Nevadacontra skrev:

Growe skrev:
om du har handbromsok så har nog armen fastnat.. ta det försiktigt med att motionera den och använda handbromsen om den inte går tillbaka ordenkligt för då kommer skiten ligga på av bara f-n    antar att det är samma sida som handbromsen tar dåligt som har lägst värde på vanliga färdbromsen..    ganska typiskt problem är just att armen inte går tillbaka och då fungerar inte självjusteringen på oket utan färdbromsen blir sämre och sämre hela tiden tillslut får man även en 2a på att det är dålig bromsverkan på det hjulet.

har du tur slipper du byta ok jag brukar tvinga på en extern fjäder så länge oket fungerar bra iövrigt..  alltså inte fuktar eller något

men kan även vara någon glidpinne eller nått..  men gissar på att felet är på den sidan som det var sämst bromsverkan bak.

Okej ska tänka mig för. Kommer göra allting noga och låta det ta sin tid.

Om det fortfarande inte fungerar så är det bara att byta bromsok på låt oss säga vänster sida där värdena var sämst och även lufta bromsoket på just den sidan?

så längde det är armen som går trögt ja.. 

själv brukar jag spära bromspedalen lite nertrykt med något mot pedalen och skjuta fram sätet lite så slipper man oftast att lufta hela systemet...

tänk på att man behöver lite special verktyg för att skruva in kolven om du tänker byta belägg samtidigt..    men börja med att kolla att armen där vajern sitter går tillbaka ordenkligt och om den gör det kolla glidpinnarna om du har sånna.   så dom inte sitter fast.   båda är sånna fel som påverkar bromsverkan

Toppen!

Jaha så om jag byter ett bromsok så behöver jag lufta alla ok? Trodde det räckte med ett.. men bra tips det där med sätet.

Har ett kolvverktyg så ingen fara där. Tänkte också på om jag ska ta bort kolv damasken och fetta in där, behöver jag lufta om jag skruvar ut kolven?

Gör i den ordningen, på båda sidor för säkerhets skull.

zzr94092
21 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Fumlar du inte till det så räcker det att lufta det nya oket..

Nevadacontra
21 januari 2021 · 234 Inlägg

zzr94092 skrev:
Fumlar du inte till det så räcker det att lufta det nya oket..

Fumlar som att det rinner ut för mycket bromsvätska eller att reservoaren blir tom?

Nevadacontra
21 januari 2021 · 234 Inlägg

OT kanske men såg även värdena.
CO var 0.0 (0.3)
HC var 3 (200)
CO 2500 var 0.0 (0.2)
Lamda var 1.02 (0.97-1.03)

Varför är lamdan så nära gränsen? Börjar lamdasonden gå sönder eller är det nått med katten?

zzr94092
22 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Ja,typ så,eller inte luftar ordentligt..
Lamdan,motorn går magert,kan vara ett litet avgasläckage

Senast redigerat av zzr94092 (22 januari 2021)

Nevadacontra
22 januari 2021 · 234 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ja,typ så,eller inte luftar ordentligt..
Lamdan,motorn går magert,kan vara ett litet avgasläckage

Okej precis vad jag tänkte.

Får felsöka mer angående det då.

Nevadacontra
22 januari 2021 · 234 Inlägg

Nu har jag felsökt båda sidorna av handbromsen. Vänster sida där värdet var lågt gick armen tillbaka bra. Rengjorde allt och smörjde bromsarna och glidpinnarna.
Dock hade bromsskivan på den sidan en spricka i sig genom hela överkanten, från navet upp till slitageytan och på baksidan av skivan.

Höger sida var armen trögre att röra, men när jag rengjorde den så gick det lika lätt som på andra sidan.
Alla går tillbaka bra, dock när wiren är i armen så märkte jag att jag får hjälpa till lite grann för att få tillbaka den, inte mycket dock, på båda sidor.

Vad tror ni om detta? Har inte hunnit provköra bilen än då det blev så sent nu. Men om jag kan köra iväg med handbromsen ilagd imorrn så är det väl bara att spänna den? Ser inga fel på armarna eller wiren för den delen.

Nevadacontra
22 januari 2021 · 234 Inlägg

Provkörde bilen. Mycket bättre, bilen fick kämpa mer för att komma iväg med handbromsen i men gav sig till slut ändå.. Ska prova att spänna den imorgon.

Kanske nytt problem har uppstått. När jag drog i armen visste jag inte att kolven åker ut, så den var ute på max när jag skulle skruva in den igen. Tog lång tid och fick kämpa för att få in den. Nu känns bromspedalen svampig. Är jag ute och kör och bromsar så åker den långt ner och bromsar jag igen direkt efter så tar den högt upp och känns stum och väntar jag typ 2 min emellan så är det samma problem.. Hur kan detta hända?!

zzr94092
22 januari 2021 · 4 378 Inlägg

Du har fått in luft i systemet..och armen på oken MÅSTE gå hela vägen tillbaka,

Nevadacontra
22 januari 2021 · 234 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du har fått in luft i systemet..och armen på oken MÅSTE gå hela vägen tillbaka,

Fasen, aja då får jag väl lufta, alla ok eller det oket som kolven var trögt?

Yes och det gör den, men inte när kabeln är i armen tyvärr..

husseman
23 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, kabeln är bromsvajern antar ja? Om oket funkar perfekt utan "kabel" - så kan det vara så att du har problem med bromsvajern. Har du det så lär du inte lyckas få igång nåt. Men har du skruvat tbx. kolven, luftat o pumpat ut kolvarna - innan du rört handbromsen. O oket inte går tbx. fullt- o du inte ställt på bromsvajrarna för mkt. så  byt vajer o testa igen..... fortfarande samma fel- byt ok. Hupp läste nu att du hade en spricka i bromsskivan som gick ända till navet- inte bra, när den skivan splittras, kan du få det högsta bromsvärde som någonsin uppmätts på en Fransk bil... livsfarligt att åka med..byt skivor för satan.
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (23 januari 2021)

Nevadacontra
23 januari 2021 · 234 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, kabeln är bromsvajern antar ja? Om oket funkar perfekt utan "kabel" - så kan det vara så att du har problem med bromsvajern. Har du det så lär du inte lyckas få igång nåt. Men har du skruvat tbx. kolven, luftat o pumpat ut kolvarna - innan du rört handbromsen. O oket inte går tbx. fullt- o du inte ställt på bromsvajrarna för mkt. så  byt vajer o testa igen..... fortfarande samma fel- byt ok. Hupp läste nu att du hade en spricka i bromsskivan som gick ända till navet- inte bra, när den skivan splittras, kan du få det högsta bromsvärde som någonsin uppmätts på en Fransk bil... livsfarligt att åka med..byt skivor för satan.
mvh/husse

Kabeln är vajern ja.

Har luftat nu och bromspedalen tar normalt igen, typ ännu bättre än innan, luftade bara oket som kolven åkte ut för långt.

Har beställt 2 bromsskivor, 4 bromsbelägg och två nya bromsok. Borde jag beställa två nya handbromsvajrar när jag ändå håller på? Skadar väl inte med nytt liksom.

spillolja
23 januari 2021 · 4 014 Inlägg

jag hade nöjt mig med:
2 handbromskablar
2 bromskivor
Bromsklossar bara om dom är slitna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nevadacontra
23 januari 2021 · 234 Inlägg

spillolja skrev:
jag hade nöjt mig med:
2 handbromskablar
2 bromskivor
Bromsklossar bara om dom är slitna

Okej allt är beställt inkl handbromsvajrar. Kände att nya bromsok skadar inte, håller många år. Fick de för 1400 på Autodoc så vart inte så mycket. Totalrenoverar bromsarna bak så att säga haha.

Bromsbeläggen bak är ojämnt slitna på var sida av axeln så nått lurt är det säkert.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang