Fiat Ducato 2008 som har väldigt svårt att starta i kyla - kan det vara väldigt allvarligt?

Jonathanhusbil
22 januari · 26 Inlägg
#1

Hej,

Jag har en Fiat Ducato 2008 med dieselmotor som är svårstartad vid kyla, och även (ibland) låter den lite ojämnt efter att den gått ett tag. Åtminstonde tills dess att den blir varm.

Ingen större mängd rök syns.

När motorn väl startats och värmts upp så startar den enkelt resterande starttillfällen under dagen.

Jag har lämnat in den på verkstad, hittils så har de funnit att batteriet är OK och att glödstiften är OK.

Nästa sak blir att kontrollera dieselinsprutarna för att se hur de fungerar.

Vilka fler möjliga orsaker kan ligga bakom felet? Och, kan felet vara så pass omfattande att hela motorn eller en svindyr del behöver bytas ut eller att felet kan vara så pass dolt att en vettig mekaniker inte kan lokalisera problemet?

Eller är det mindre troligt i.o.m att motorn i övrigt tycks fungera bra bortsett från när det är kallt ute?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

jaka54
22 januari · 4 258 Inlägg
#2

Hej!
Vad menar du med svårstartad?  -Det tar alltså lång tid innan den startar? Hur lång?
Har du laddat batteriet? Vilken spänning iså fall?

Jonathanhusbil
22 januari · 26 Inlägg
#3

jaka54 skrev:
Hej!
Vad menar du med svårstartad?  -Det tar alltså lång tid innan den startar? Hur lång?
Har du laddat batteriet? Vilken spänning iså fall?

Hej,

Tack för svar.

Väldigt lång tid. När det var -7 ute så startade den inte alls en dag, den andra dagen när det var nästintill lika kallt startade den efter 7 tändningar kanske.

Spänningen i batteriet ska vara kontrollerat att det är ok.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 januari · 13 680 Inlägg
#4

Det är ju en Fiat-snurra i den. Den ska smälla igång även om man inte glöder. Rullat långt?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Jonathanhusbil
22 januari · 26 Inlägg
#5

Hybrid_ skrev:
Det är ju en Fiat-snurra i den. Den ska smälla igång även om man inte glöder. Rullat långt?

Jasså...Behövs det inte glöda på dessa menar du, varför då?
Glödstift har ju mekanikern kontrollerat, men i något forum läste jag om glödreläet också, att man ska kolla det. Lampan som visar att glödstiften värms upp fungerar ju, betyder detta att glödreläet är intakt?

Nej, ca 20.000 mil.

Brådhis * Voff voff *
22 januari · 6 302 Inlägg
#6

Jonathanhusbil skrev:
Väldigt lång tid. När det var -7 ute så startade den inte alls en dag, den andra dagen när det var nästintill lika kallt startade den efter 7 tändningar kanske.

"7 tändningar"...? Hur har du gjort när provat? Jag har varit med om människor som kör på startmotorn ett par sekunder, säger att den inte startar och provar sedan igen ett antal gånger tills batteriet är slutkört men startmotorn inte snurrat många varv egentligen...

När man provar om någonting (i synnerhet en diesel i kyla!) startar så kan man få mala 20-30-40 sekunder på startmotorn. Sedan kan man släppa nyckeln och säga att den inte startade. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
zleepy Trucker
22 januari · 1 310 Inlägg
#7

Alltid värt att ladda batteriet, ett nyladdat batteri gör underverk för att starta ett fordon i kyla smile

Batteriets "kondition" märks mest när temperaturen kryper neråt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Brådhis * Voff voff *
22 januari · 6 302 Inlägg
#8

Om bilen är svårstartad och går ojämnt (vilket ju visar ATT den startar) har jag svårt att förstå alla förslag på att ladda batteriet...? Om nå´t så funkar ju iaf batteriet eftersom han får igång en svårstartad bil med det... smile

Senast redigerat av Brådhis (22 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Jonathanhusbil
23 januari · 26 Inlägg
#9

Nästa steg var ju alltså tydligen att testa ''fuel injectors'' på engelska enligt mekanikern.. Vet ej vad det heter på svenska. Men, jag har läst lite på nätet om det där och får uppfattningen om att om det vore problemet borde motorn även går dåligt när den är varm i så fall? Kan det då verkligen vara detta som är problemet?

Står iofs så här på denna länk: https://itstillruns.com/symptoms-dirty- … 23333.html

''A dirty fuel injector can impede normal engine starting by preventing normal fuel flow into an idle engine, especially a cold engine that has been sitting for a long time. Increased fuel flow is necessary to adequately start a cold engine. A dirty fuel injector prohibits this fuel flow.''

''Especially a cold engine'' alltså... Men det verkar ju uppstå flera andra problem som ska fortsätta när motorn är varm, vilket jag inte märkt någonting utav. När motorn är varm tycks den fungera bra.

Med Vänliga Hälsningar¨
Jonathan

Senast redigerat av Jonathanhusbil (23 januari )

husseman
24 januari · 898 Inlägg
#10

Hmm, vet ju inte vilken av Fiat,s snurror du har. Men de e´inte skottsäkra o om nån klant fått kamremmen fel så brukar det inte bli nåt bra. De brukar dock starta utan fungerande glödning- då insprutningstrycket e´så högt att tom. miljödiesel antänds. En läckande spridare kan vara ditt problem. En halvtaskig matarpump i tanken oxå.  eller ett taskigt bränslefilter. Nånting gör att du inte får upp rätt tryck utan att mala på starten.  Kan vara en halvtaskig Pump oxå.. men ja hade nog gått på filter först o sen kollat spridarna.

mvh/husse

zzr94092
24 januari · 3 145 Inlägg
#11

Bättre att kolla bränsletrycket innan man börjar att riva med spridarna.

jaka54
24 januari · 4 258 Inlägg
#12

Hej!
Det första man gör när en motor inte vill starta är att kolla batterispänningen! -Så viljken spänning har du på batteriet!
-Du har väl en multimeter? om inte så skaffa en!!! Och dessutom en 12Vladdare ! Ett måste som bilgare!

Brådhis * Voff voff *
24 januari · 6 302 Inlägg
#13

jaka54 skrev:
Hej!
Det första man gör när en motor inte vill starta är att kolla batterispänningen! -Så viljken spänning har du på batteriet!
-Du har väl en multimeter? om inte så skaffa en!!! Och dessutom en 12Vladdare ! Ett måste som bilgare!

Om han kan stå och nöta på starten tills den till slut startar och ett av problemen är att den går ojämnt efter start, är det batterispänningen(!) som är problemet då tycker du?

Dessutom skriver han att verkstaden testat batteriet och att det är ok. Det har dom dessutom sannolikt inte gjort med en multimeter (som säger noll och ingenting om ett batteris kondition)...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Jonathanhusbil
27 januari · 26 Inlägg
#14

Tydligen så var det ett felmeddelande om glödstift och när de hade kontrollerat stiften så hade dom gjort det utan att ta ut och kolla på dom och dragit slutsatsen att dom varit i bra skick.

De prövade att ta bort dem till slut och såg att de var i bra skick, men, fel model glödstift satt i bilen.  När de bytte till rätt modell så försvann även felmeddelandet tydligen.

Förhoppningsvis detta som är problemet, men man får se på morgonen.

Kan det vara så att fel modell av glödstift kan ställa till sådana startproblem är min fråga?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Brådhis * Voff voff *
27 januari · 6 302 Inlägg
#15

Jonathanhusbil skrev:
Tydligen så var det ett felmeddelande om glödstift och när de hade kontrollerat stiften så hade dom gjort det utan att ta ut och kolla på dom och dragit slutsatsen att dom varit i bra skick.

De prövade att ta bort dem till slut och såg att de var i bra skick, men, fel model glödstift satt i bilen.  När de bytte till rätt modell så försvann även felmeddelandet tydligen.

Förhoppningsvis detta som är problemet, men man får se på morgonen.

Kan det vara så att fel modell av glödstift kan ställa till sådana startproblem är min fråga?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Absolut, kan det vara så.

Intressant verkstad som får felkod på glödstiften men ändå utgår från att dom är bra...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Jonathanhusbil
27 januari · 26 Inlägg
#16

Brådhis skrev:

Jonathanhusbil skrev:
Tydligen så var det ett felmeddelande om glödstift och när de hade kontrollerat stiften så hade dom gjort det utan att ta ut och kolla på dom och dragit slutsatsen att dom varit i bra skick.

De prövade att ta bort dem till slut och såg att de var i bra skick, men, fel model glödstift satt i bilen.  När de bytte till rätt modell så försvann även felmeddelandet tydligen.

Förhoppningsvis detta som är problemet, men man får se på morgonen.

Kan det vara så att fel modell av glödstift kan ställa till sådana startproblem är min fråga?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Absolut, kan det vara så.

Intressant verkstad som får felkod på glödstiften men ändå utgår från att dom är bra...?

Ok bra.

Ja, märkligt funtade.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Jonathanhusbil
27 januari · 26 Inlägg
#17

Jonathanhusbil skrev:

Brådhis skrev:

Jonathanhusbil skrev:
Tydligen så var det ett felmeddelande om glödstift och när de hade kontrollerat stiften så hade dom gjort det utan att ta ut och kolla på dom och dragit slutsatsen att dom varit i bra skick.

De prövade att ta bort dem till slut och såg att de var i bra skick, men, fel model glödstift satt i bilen.  När de bytte till rätt modell så försvann även felmeddelandet tydligen.

Förhoppningsvis detta som är problemet, men man får se på morgonen.

Kan det vara så att fel modell av glödstift kan ställa till sådana startproblem är min fråga?

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

Absolut, kan det vara så.

Intressant verkstad som får felkod på glödstiften men ändå utgår från att dom är bra...?

Ok bra.

Ja, märkligt.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan

husseman
27 januari · 898 Inlägg
#18

Hmm, felkod på glödstift är mkt. vanligt o inget som man normalt sett lägger jobb på. En normal common rail diesel, behöver inte ha fungerande glödstift på alla cyl. -  skulle alla vara kass..så skulle den förmodligen vara lite mer svårstartad. Glödstift är inte tändstift- de ska bara hjälpa till att värma upp cylindern vid kallstart. Så min gissning e´att det inte hjälper att byta glödstift.
Men varför inte prova- dra inte sönder nåt bara... de kan sätta sig rejält de jävlarna..o drar du av dom, så blir det tråkigt. Lycka till

mvh/husse

zzr94092
28 januari · 3 145 Inlägg
#19

Dom har ju bytt glödstiften skriver TS....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari · 10 743 Inlägg
#20

husseman skrev:
Hmm, felkod på glödstift är mkt. vanligt o inget som man normalt sett lägger jobb på. En normal common rail diesel, behöver inte ha fungerande glödstift på alla cyl. -  skulle alla vara kass..så skulle den förmodligen vara lite mer svårstartad. Glödstift är inte tändstift- de ska bara hjälpa till att värma upp cylindern vid kallstart. Så min gissning e´att det inte hjälper att byta glödstift.
Men varför inte prova- dra inte sönder nåt bara... de kan sätta sig rejält de jävlarna..o drar du av dom, så blir det tråkigt. Lycka till

mvh/husse

dom går rätt illa när man startar dom när ett eller flera stift är dåliga.. men visst den startar ju..
har så på min 407a.. och dom glödstiften sitter illa till så jag vägrar riva halva bilen för att byta  men visst den startar i -10 iallfall men går illa som f-n tills den gått någon sec. 

men för att starta lätt behövs alla utan tvekan och framför allt om man vill ha en rimlig chans att bilen går skapligt bra när den väl startar.

sen låter ju dieselmaskiner förjäkla illa vid kallstarter men det är ju livet som dieselbils åkare..

jag dör lite inombords varje gång jag startar min polo även om den startar enkelt så låter det inte specielt bra om man jämför med en kallsstart på en bensinbil

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang