Brådhis
* Voff voff *
24 januari
· 6 322 Inlägg
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:
Förstår du inte att ACn torkar luften? Värmen ökar fortare när du recirkulerar luften. På samma sätt minskar luftfuktigheten när du INTE drar in luft utifrån med hög luftfuktighet. Bara när luftfuktigheten är lägre, som när det är minusgrader, kan du ta luften utifrån. Det är så logiskt att det är sant.
Du verkar inte greppa att luftfuktigheten är hög redan innan på insidan, vilket bevisas av att rutorna är immiga (fuktig luft kondenserar på dom kalla rutorna) och denna tråd ens uppstår... Att då återcirkulera den och försöka torka den istället för att leda in frisk luft som inte är utandningsluft är kontraproduktivt.
Främst torkar dock luften eftersom den värms upp. Det finns diagram för detta (googla Mollier).
Du vill ju byta ut den fuktiga luften som orsakat imman med torr luft. Detta får du genom att ta frisk luft utifrån, värma upp den och blåsa in den så att fuktig luft byts ut.
Bara om luftfuktigheten utanför är lägre än inne i bilen. Men det händer inte när det regnar. Du glömmer bort att ACn torkar luften. Då är det bättre att inte ta in fuktigare luft utifrån. Har din profet Mollier tagit med det i sina diagram? Effekten av att luften torkas förstärks av värmen. Har du aldrig sett vatten rinna under parkerade bilar? Det är kondensvatten från ACn, vilket bevisar att det jag säger är sant. Kolla hur mycket vatten det blir under lastbil och släp med kylaggregat igång. De tar inte in luft utifrån, utan kyler och torkar luften precis som en vanlig hushållskyl. De som sysslar med detta professionellt vet att man inte tar in luft utifrån, de cirkulerar luften inuti skåpet. Därför hade det inte spelat nån roll om kylagg hade varit igång för de 39 som dog av syrebrist i en trailer i UK.
Alltså, det du skriver innehåller så många fel och missförstånd. Kondensvattnet som kommer under bilar är det vatten som kondenserar på dom kalla ytor som uppstår när du kör ett kylsystem som tex en AC i en bil eller ett kylaggregat, det märks mest varma sommardagar när luftfuktigheten är hög och AC´n jobbar hårt för att hålla nere temperaturen (eller snarare transportera bort värmen).
Att man inte tillför luft utifrån i ett kylrum eller kylskåp är självklart för att man inte vill ventilera bort luft där man redan för bort värmen. Det skulle vara extremt ineffektivt med luftutbyte då. Dock vet jag inte vad dessa saker har med imman att göra?
Imman uppstår för att luftfuktigheten sticker i höjden inne i bilen och det sker då en kondensering på rutorna eftersom dom är kallare än luften i bilen. Enklaste sättet att slippa detta är genom att antingen värma upp rutorna, då upphör kondenseringen (tex eluppvärmd framruta eller bakruta). Man kan även förändra klimatet i bilen genom att ventilera ut den fuktiga luften. Tillför du då torr luft sker uppnår du detta. Tillför du varm torr luft blir effekten ännu bättre. Att som du vill, avfukta och cirkulera väldigt fuktig luft är ett väldigt ineffektivt sätt att göra det på. Förvisso sjunker luftfuktigheten, men du ventilerar inte bort den fuktiga utan måste till 100% avfukta i bilen vilket tar mycket längre tid...
Mollier är ingen profet, men hans diagram visar väldigt tydligt hur detta fungerar...
Senast redigerat av Brådhis (24 januari )
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...