Tjena behöver hjälp

jonathan33338
25 januari 2021 · 9 Inlägg

Tjena jag håller nu på med min smart car och när jag trycker på bromsen så trilla nästan broms cylindern ut och läcker massa olja ifrån och den vill knappt gå tillbaka har försökt att smörja up dem med

jaka54
25 januari 2021 · 5 727 Inlägg

Hej!
?? Ramlade ena bromskolven ut? Du får inte trampa på bromsen utan att kolvarna har något att trycka mot (trumbromsbeläggen). Gör du det glider bromskolvarna ut och all bromsvätska rinner ut ...
Men har kolven åkt ut är det bara att trycka tillbaka den...men se till att bromsnippeln är öppen annars får du nog inte in bromskolven (bromsvätskan måset ju kunna tryckas tillbaka för att kolven ska kunnas tryckas in)

Mossan1
26 januari 2021 · 2 817 Inlägg

jonathan33338 skrev:
Tjena jag håller nu på med min smart car och när jag trycker på bromsen så trilla nästan broms cylindern ut och läcker massa olja ifrån och den vill knappt gå tillbaka har försökt att smörja up dem med

Bromsok brukar kräva ett par pedaltryck innan kolven ploppar ur.
Men trummbromsar är en annan sak.
Jag gissar därför att det handlar om trummor bak.
Med trumman av kan man ofta pressa hjulcylindrar för långt med ett enda pedaltryck. Undvik.
Kärvar hjulcylindern så BYT den.
Dom kostar i regel enstaka hundring, och bromsar ska man inte snåla med.
Tyvärr öppnar man dock ofta en "can of worms", för bromsrör och slangar är ofta omedgörliga. Då får man jobba sig bakåt till där det släpper och byta därifrån....
Bromsrör och slang är inte så dyrt och ska ändå vara i skick, men ofta har man dom inte till hands direkt när man vill.

Senast redigerat av Mossan1 (26 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang