Hundar i kupén och säkerhetsbälten?

d-b
23 januari 2021 · 504 Inlägg

Någon som vet vad som gäller för hundar och säkerhetsbälten?

Jag har lite olika scenarier för en tvåsitsig bil:

1. Jag reser ensam med två hundar. Båda hundarna har säkerhetsbälten som man sätter i en ögla runt midje- eller axelbandet på det vanliga säkerhetsältet (som man alltså drar ut och sätter fast som på samma sätt som när en människa sitter på den platsen).

Får två hundar med varsitt hundsäkerhetsbälte dela på ett människosäkerhetsbälte på det här sättet?

2. Vi är två människor i bilen och en hund. Människan på passagerarplatsen har hunden i knät och hundens säkerhetsbälte i en ögla över bröstdelen på sitt eget bälte.

Är det tillåtet att en hund och en människa delar bälte på det här sättet? Någon gräns för hur många hundar man får ha i knät på det här sättet?

Hundarna är i tiokilosklassen. Ibland åker båda med, ibland bara den ena som man inte kan lämna ensam.

Finns det för övrigt krav på hundens sele för biltransport eller avgör man det själv? (Ja, det är såklart önskvärt med att ha en dedicerad bilsele men ibland är man ute på stan och behöver ta en taxi och har bara en enklare sele på hunden eftersom det är bekvämare)

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Både Jordbruksverket och SKK säger att hundar ska transporteras på ett "säkert sätt" och att fordonet "ska vara lämpligt". Sannolikt är väl tolkningen att ett tvåsitsigt fordon där hundarna delar säte och säkerhetsbälte med en mänsklig passagerare (eller varandra) inte är att betrakta som lämpligt.

SKK:
https://www.skk.se/sv/om-skk/djuridse-s … und-i-bil/

Jordbruksverket:
https://jordbruksverket.se/djur/hastar- … sakertsatt

Även Lawline har svarat på fråga, om än lite luddigt:
https://www.lawline.se/answers/maste-hu … da-i-bilen

Senast redigerat av Brådhis (23 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
d-b
23 januari 2021 · 504 Inlägg

Tack för svaret.  Skönt att slippa gubbgissningar :-)

Jag tolkar det nog lite annorlunda än du men du vet ju inte vad det är för hundar resp bil men det låter i alla fall som något man borde kunna snacka sig ur om man blir stoppad av polisen. Huvudsaken måste ju ändå vara att de sitter fast i något som tål en inbromsning.

Utmarks-Loke
23 januari 2021 · 5 814 Inlägg

Å andra sidan kan man köpa en 10kg säck potatis på ica och frakta hem lös i baksätet utan att polisen skulle säga något om de stoppar en.

Brådhis * Voff voff *
23 januari 2021 · 10 245 Inlägg

d-b skrev:
Tack för svaret.  Skönt att slippa gubbgissningar :-)

Jag tolkar det nog lite annorlunda än du men du vet ju inte vad det är för hundar resp bil men det låter i alla fall som något man borde kunna snacka sig ur om man blir stoppad av polisen. Huvudsaken måste ju ändå vara att de sitter fast i något som tål en inbromsning.

Nej, men 10 kg hund vet jag ju ungefär hur det blir och en gummiparagraf som lutar sig mot ordet "lämpligt" utan att specificera det mer än så ger polisen ganska vida tyglar när det gäller bedömningen. Dom skulle högst sannolikt kunna tycka att två hundar fastsatta i samma bälte som en människa och utan annan plats att ligga på än människans knä inte faller under "lämpligt" (vilket dom faktiskt har ganska rätt i). Har bilen tex airbag (fram eller sida/gardin) är det än mer olämpligt då dessa slår ihjäl en mindre hund omgående, i värsta fall mot människan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
23 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Å andra sidan kan man köpa en 10kg säck potatis på ica och frakta hem lös i baksätet utan att polisen skulle säga något om de stoppar en.

Som tur är tycker polisen kanske att hundens säkerhet trumfar potatissäcken...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
23 januari 2021 · 7 202 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Å andra sidan kan man köpa en 10kg säck potatis på ica och frakta hem lös i baksätet utan att polisen skulle säga något om de stoppar en.

Hahaha.
Vilken bra liknelse.
Min Labbe påminner om en 30 kg säck potatis.
Ingen gubbgissning om det är lagligt eller ej.
Både Jimnyn och 2CV:n är hundbilar.
Innebär att båda bilarna är utan baksäte.
Ett kraftigt nylonnät uppspänt bakom framstolarna = lastförskjutningsskydd - i båda bilarna.
Uppfattar jag som hundburar.
Vet (ännu) inte hur polisen uppfattar det.
Heltäckande tjock mjuk matta i "hundburarna" som bara är på plats när Labbetiken är där.
Härigenom undviker jag "hundlukt" i bilen -speciellt när hon har badat.

Men ibland syndar vi.
Då får hon ligga på högra sidan av framsoffan med sitt huvud på mitt högra lår.
Samtidigt taket avrullat på apgungan/beduinkuren så att fågelkvitter hörs och doften av blommor och nyslaget känns(och en och annan mygga).
Ungefär så långt sträcker sig min kriminalitet.

Men i Hondan, om matte är, med råder strikt hundseletvång.

Utmarks-Loke
23 januari 2021 · 5 814 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Å andra sidan kan man köpa en 10kg säck potatis på ica och frakta hem lös i baksätet utan att polisen skulle säga något om de stoppar en.

Hahaha.
Vilken bra liknelse.
Min Labbe påminner om en 30 kg säck potatis.
Ingen gubbgissning om det är lagligt eller ej.
Både Jimnyn och 2CV:n är hundbilar.
Innebär att båda bilarna är utan baksäte.
Ett kraftigt nylonnät uppspänt bakom framstolarna = lastförskjutningsskydd - i båda bilarna.
Uppfattar jag som hundburar.
Vet (ännu) inte hur polisen uppfattar det.
Heltäckande tjock mjuk matta i "hundburarna" som bara är på plats när Labbetiken är där.
Härigenom undviker jag "hundlukt" i bilen -speciellt när hon har badat.

Men ibland syndar vi.
Då får hon ligga på högra sidan av framsoffan med sitt huvud på mitt högra lår.
Samtidigt taket avrullat på apgungan/beduinkuren så att fågelkvitter hörs och doften av blommor och nyslaget känns(och en och annan mygga).
Ungefär så långt sträcker sig min kriminalitet.

Men i Hondan, om matte är, med råder strikt hundseletvång.

Min Labbe väger bara 15kg, men hon är inte så gammal ännu. Hon åker i baksätet, olagligt utan sele, för jag har inte orkat skaffa någon än. Kan inte ha henne i bagaget för hon känner sig ensam och övergiven där bak smile

Utmarks-Loke
23 januari 2021 · 5 814 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Å andra sidan kan man köpa en 10kg säck potatis på ica och frakta hem lös i baksätet utan att polisen skulle säga något om de stoppar en.

Som tur är tycker polisen kanske att hundens säkerhet trumfar potatissäcken...

Det är väl ändå människornas säkerhet som reglerna om hur man får köra hundar tillkommit? Annars skulle det varit förbjudet att ha hundarna i bur i bagaget, för dom blir platta på en gång om man blir påkörd bakifrån. Bagaget är ju en enda stor deformationszon. Jag tror allting handlar om att hunden inte skall komma farande fram vid en krock och skada passagerarna.

husseman
24 januari 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, ok att vi har fått mkt. nya snutar i landet. Men att de skulle prioritera hur du fraktar din hund låter ju nästan löjligt. Vi får väl hoppas att de inte har så mkt. fritid, utan kanske jobba med "riktiga" brott.
mvh/husse

Hilmer
24 januari 2021 · 1 776 Inlägg

Om man varken har bagage eller baksäte att använda vid transport av hund så är nog golvet på passagerarsidan det bästa alternativet ifall dom inte kan ha sätet för sig själva. Man kan spänna fast selen i stolsunderredet eller liknande, de sitter åtskiljt människans tyngd/rörelse och dom sitter skyddade för airbags.

Utmarks-Loke
24 januari 2021 · 5 814 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ok att vi har fått mkt. nya snutar i landet. Men att de skulle prioritera hur du fraktar din hund låter ju nästan löjligt. Vi får väl hoppas att de inte har så mkt. fritid, utan kanske jobba med "riktiga" brott.
mvh/husse

Ja, det är nog bara om man blir stoppad i rutinkontroll eller liknande som de kan se att hunden åker på fel sätt. Och även då tror jag det ofta går att prata bort om allt annat är i ordning

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Å andra sidan kan man köpa en 10kg säck potatis på ica och frakta hem lös i baksätet utan att polisen skulle säga något om de stoppar en.

Som tur är tycker polisen kanske att hundens säkerhet trumfar potatissäcken...

Det är väl ändå människornas säkerhet som reglerna om hur man får köra hundar tillkommit? Annars skulle det varit förbjudet att ha hundarna i bur i bagaget, för dom blir platta på en gång om man blir påkörd bakifrån. Bagaget är ju en enda stor deformationszon. Jag tror allting handlar om att hunden inte skall komma farande fram vid en krock och skada passagerarna.

Ja, det är sannolikt bakgrunden ja. Men trots det tror jag faktiskt ändå att dom kommer göra skillnad på potatissäcken och hunden under, ungefär, samma omständigheter.

Val av bil och val av bur påverkar i stor grad säkerheten även i bagageutrymmet. Stor bil där bagageutrymmet inte trycks ihop helt vid krock samt en vettig bur (Mim, Jeppe, Robust, Alfta för att nämna några) gör stor skillnad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
24 januari 2021 · 7 202 Inlägg

Jag har tidigare, till Focus Kombi -98 och Terrano II -99 tillverkat egna hundburar.
Inte så svårt.
Man gör en "mockup" av kartong som visar hur stor bur som kan få plats.
"Kläder" den med en rörstomme av förslagsvis 15 mm galvat rör.
Svetsa lämpligt galvat nät på rörstommen.
Glöm inte att, förutom "huvudentrén", även göra en reservutgång.
Utan golv så har man kanske en tredje evakueringsmöjlighet, om olyckan skulle vara framme.

Vet en som till sin BMW X3 fick ge 8.000:- för sin bur och en annan som fick betala över 7.000:- för bur till sin nya KIA Kombi.

Mycket pengar att spara (i alla fall om man har rör och nät hemma).

Brådhis * Voff voff *
24 januari 2021 · 10 245 Inlägg

torsen skrev:
Jag har tidigare, till Focus Kombi -98 och Terrano II -99 tillverkat egna hundburar.
Inte så svårt.
Man gör en "mockup" av kartong som visar hur stor bur som kan få plats.
"Kläder" den med en rörstomme av förslagsvis 15 mm galvat rör.
Svetsa lämpligt galvat nät på rörstommen.
Glöm inte att, förutom "huvudentrén", även göra en reservutgång.
Utan golv så har man kanske en tredje evakueringsmöjlighet, om olyckan skulle vara framme.

Vet en som till sin BMW X3 fick ge 8.000:- för sin bur och en annan som fick betala över 7.000:- för bur till sin nya KIA Kombi.

Mycket pengar att spara (i alla fall om man har rör och nät hemma).

Skillnaden är att dom som tillverkar en seriös bur gör krocktester och kontrollerar så buren kollapsar på ett förutbestämt vis och således inte gör hål i varken hunden eller baksätespassagerarna om olyckan är framme...

Vill man bara ha en billig bur finns det vanliga utställningsburar, men dom är en dödsfälla för alla inblandade.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
25 januari 2021 · 7 202 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Jag har tidigare, till Focus Kombi -98 och Terrano II -99 tillverkat egna hundburar.
Inte så svårt.
Man gör en "mockup" av kartong som visar hur stor bur som kan få plats.
"Kläder" den med en rörstomme av förslagsvis 15 mm galvat rör.
Svetsa lämpligt galvat nät på rörstommen.
Glöm inte att, förutom "huvudentrén", även göra en reservutgång.
Utan golv så har man kanske en tredje evakueringsmöjlighet, om olyckan skulle vara framme.

Vet en som till sin BMW X3 fick ge 8.000:- för sin bur och en annan som fick betala över 7.000:- för bur till sin nya KIA Kombi.

Mycket pengar att spara (i alla fall om man har rör och nät hemma).

Skillnaden är att dom som tillverkar en seriös bur gör krocktester och kontrollerar så buren kollapsar på ett förutbestämt vis och således inte gör hål i varken hunden eller baksätespassagerarna om olyckan är framme...

Vill man bara ha en billig bur finns det vanliga utställningsburar, men dom är en dödsfälla för alla inblandade.

Instämmer  att det kan vara en dödsfälla med s k utställningsbur.
Dessutom skramlar dom så infernaliskt att man kan få ett sammanbrott.
Har åkt med i bilar som haft utställningsburar.
Tyvärr tror jag inte det finns hundburar som BÅDE skyddar hunden och baksätespassagerarna vid en kraftig demolering av bilens bakparti.
Tror deformationszonen bak prioriterar passagerarna på hundburens och hundens bekostnad.
Vet inte hur man kan göra en hundbur som kollapsar på ett förutbestämt sätt så att hunden skyddas.
Kortas bilen, vid en kollision, med mellan ½ och 1 meter bak så är det bagageutrymmet, d v s i praktiken, hundburen som besegras av krafterna.

d-b
25 januari 2021 · 504 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Min Labbe väger bara 15kg, men hon är inte så gammal ännu. Hon åker i baksätet, olagligt utan sele, för jag har inte orkat skaffa någon än. Kan inte ha henne i bagaget för hon känner sig ensam och övergiven där bak smile

Det är 1800:- i böter för det. Dagen efter att du fått den boten kommer du köpa ett säkerhetsbälte (som kostar 100-200:-). Ge inte grisarna det nöjet.

d-b
25 januari 2021 · 504 Inlägg

Kan för övrigt tipsa om en (förmodligen) bra och godkänd alternativ lösning till hundsäkerhetsbälte: jag använder en klätterkarbin som jag sätter fast i säkerhetsbältet och i hundens sele. Alltså, dra säkerhetsbältet som vanligt och fäst det i dess "honkontakt" så att det sitter som det gör när en människa använder det. Sätt sedan karbinen antingen i midjebältet (låg hund typ tax) eller bröstremmen (stor hund) och kroka i hundens sele.

Jämfört med ett hundsäkerhetsbälte innebär detta mycket mindre "flex". Dessutom har säkerhetsbälten en mekanism för att det inte ska ta tvärstopp på 0,1 mm som man får på köpet. Och klätterkarbiner tål 10 m fria fall för människor som väger 100 kg.

Har för all del aldrig blivit stoppad och fått min lösning granskad men den känns bra, både i praktiken och legalt.

Utmarks-Loke
25 januari 2021 · 5 814 Inlägg

d-b skrev:
Kan för övrigt tipsa om en (förmodligen) bra och godkänd alternativ lösning till hundsäkerhetsbälte: jag använder en klätterkarbin som jag sätter fast i säkerhetsbältet och i hundens sele. Alltså, dra säkerhetsbältet som vanligt och fäst det i dess "honkontakt" så att det sitter som det gör när en människa använder det. Sätt sedan karbinen antingen i midjebältet (låg hund typ tax) eller bröstremmen (stor hund) och kroka i hundens sele.

Jämfört med ett hundsäkerhetsbälte innebär detta mycket mindre "flex". Dessutom har säkerhetsbälten en mekanism för att det inte ska ta tvärstopp på 0,1 mm som man får på köpet. Och klätterkarbiner tål 10 m fria fall för människor som väger 100 kg.

Har för all del aldrig blivit stoppad och fått min lösning granskad men den känns bra, både i praktiken och legalt.

Ja, kanske provar någon variant på det där. Tror polisen i 99% av fallen skulle släppa igenom det vid en inspektion.

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2021 · 10 245 Inlägg

d-b skrev:
Kan för övrigt tipsa om en (förmodligen) bra och godkänd alternativ lösning till hundsäkerhetsbälte: jag använder en klätterkarbin som jag sätter fast i säkerhetsbältet och i hundens sele. Alltså, dra säkerhetsbältet som vanligt och fäst det i dess "honkontakt" så att det sitter som det gör när en människa använder det. Sätt sedan karbinen antingen i midjebältet (låg hund typ tax) eller bröstremmen (stor hund) och kroka i hundens sele.

Jämfört med ett hundsäkerhetsbälte innebär detta mycket mindre "flex". Dessutom har säkerhetsbälten en mekanism för att det inte ska ta tvärstopp på 0,1 mm som man får på köpet. Och klätterkarbiner tål 10 m fria fall för människor som väger 100 kg.

Har för all del aldrig blivit stoppad och fått min lösning granskad men den känns bra, både i praktiken och legalt.

Köp en riktig godkänd sele med rätt fästen istället för att bygga eget. Allsafe är ett exempel på detta. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang