Hundar i kupén och säkerhetsbälten?

Brådhis * Voff voff *
25 januari 2021 · 10 277 Inlägg

torsen skrev:
Tyvärr tror jag inte det finns hundburar som BÅDE skyddar hunden och baksätespassagerarna vid en kraftig demolering av bilens bakparti.

Mim-burarna är krocktestade både för hunden och för baksätespassagerarna.

Mer info här: https://www.mimsafe.com/safety-360/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
d-b
27 januari 2021 · 541 Inlägg

Brådhis skrev:

d-b skrev:
Kan för övrigt tipsa om en (förmodligen) bra och godkänd alternativ lösning till hundsäkerhetsbälte: jag använder en klätterkarbin som jag sätter fast i säkerhetsbältet och i hundens sele. Alltså, dra säkerhetsbältet som vanligt och fäst det i dess "honkontakt" så att det sitter som det gör när en människa använder det. Sätt sedan karbinen antingen i midjebältet (låg hund typ tax) eller bröstremmen (stor hund) och kroka i hundens sele.

Jämfört med ett hundsäkerhetsbälte innebär detta mycket mindre "flex". Dessutom har säkerhetsbälten en mekanism för att det inte ska ta tvärstopp på 0,1 mm som man får på köpet. Och klätterkarbiner tål 10 m fria fall för människor som väger 100 kg.

Har för all del aldrig blivit stoppad och fått min lösning granskad men den känns bra, både i praktiken och legalt.

Köp en riktig godkänd sele med rätt fästen istället för att bygga eget. Allsafe är ett exempel på detta. smile

Jag har liknande lösningar. Värdelösa för att ha hund i framsätet. Alldeles för mycket "slack" och dessutom dras hunden mot mitten/föraren eftersom den sitter fast åt det hållet och kan krypa över i förarens knä. Man missar och den i säkerhetsbältet inbyggda elasticiteten.

En klätterkarbin till midjebandet drar hunden mot mitten av sätet (om man sätter den i midjebältet), har minimalt med slack och kan i alla fall delvis utnyttja säkerhetsbältets elasticitet.

Du kanske borde tänka innan du pratar.

Brådhis * Voff voff *
27 januari 2021 · 10 277 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:

d-b skrev:
Kan för övrigt tipsa om en (förmodligen) bra och godkänd alternativ lösning till hundsäkerhetsbälte: jag använder en klätterkarbin som jag sätter fast i säkerhetsbältet och i hundens sele. Alltså, dra säkerhetsbältet som vanligt och fäst det i dess "honkontakt" så att det sitter som det gör när en människa använder det. Sätt sedan karbinen antingen i midjebältet (låg hund typ tax) eller bröstremmen (stor hund) och kroka i hundens sele.

Jämfört med ett hundsäkerhetsbälte innebär detta mycket mindre "flex". Dessutom har säkerhetsbälten en mekanism för att det inte ska ta tvärstopp på 0,1 mm som man får på köpet. Och klätterkarbiner tål 10 m fria fall för människor som väger 100 kg.

Har för all del aldrig blivit stoppad och fått min lösning granskad men den känns bra, både i praktiken och legalt.

Köp en riktig godkänd sele med rätt fästen istället för att bygga eget. Allsafe är ett exempel på detta. smile

Jag har liknande lösningar. Värdelösa för att ha hund i framsätet. Alldeles för mycket "slack" och dessutom dras hunden mot mitten/föraren eftersom den sitter fast åt det hållet och kan krypa över i förarens knä. Man missar och den i säkerhetsbältet inbyggda elasticiteten.

En klätterkarbin till midjebandet drar hunden mot mitten av sätet (om man sätter den i midjebältet), har minimalt med slack och kan i alla fall delvis utnyttja säkerhetsbältets elasticitet.

Du kanske borde tänka innan du pratar.

Ursäkta? Du kanske skulle googla på Allsafe-selen, som jag rekommenderade, innan du säger åt mig att tänka...?

Den sätts nämligen med en rejäl stålhake i midjebältet(!), precis som du beskriver att du gör med din... Dessutom med tillräckligt breda band på selen för att ta upp kraften utan att skada hunden. Helt enkelt en krocktestad rejäl sele, både vad det gäller band och hake.

Det var i all välmening jag svarade i den här tråden då jag har god erfarenhet av just krockskydd för hundar och jag trodde det var det du eftersökte, men lycka till med ditt, jag lämnar tråden så kan du vara otrevlig mot nå´n annan istället.

Senast redigerat av Brådhis (27 januari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
27 januari 2021 · 1 779 Inlägg

d-b skrev:
Kan för övrigt tipsa om en (förmodligen) bra och godkänd alternativ lösning till hundsäkerhetsbälte: jag använder en klätterkarbin som jag sätter fast i säkerhetsbältet och i hundens sele. Alltså, dra säkerhetsbältet som vanligt och fäst det i dess "honkontakt" så att det sitter som det gör när en människa använder det. Sätt sedan karbinen antingen i midjebältet (låg hund typ tax) eller bröstremmen (stor hund) och kroka i hundens sele.

Jämfört med ett hundsäkerhetsbälte innebär detta mycket mindre "flex". Dessutom har säkerhetsbälten en mekanism för att det inte ska ta tvärstopp på 0,1 mm som man får på köpet. Och klätterkarbiner tål 10 m fria fall för människor som väger 100 kg.

Har för all del aldrig blivit stoppad och fått min lösning granskad men den känns bra, både i praktiken och legalt.

Vad för sele har du till hunden?
En vanlig promenadsele lär ju vara en aningens klen i en allvarlig incident i bilen med smala band och platsspännen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang