Audi a6 2.0tfsi inge gaspådrag

Trollen
26 januari 2021 · 12 Inlägg

Tja.
Som rubriken lyder. En a6a 07, hände för ett tag sen vid en korsning när jag saktade ner att inte går å gasa bilfan..
Motorn är igång, dock orolig, Rom ligger strax under 800, men inget händer när man gasar.
Stängde av bilen och satt på den igen, choop funkar den utan nå problem, tills jag kom fram till trafikljuset. Samma skit igen.
Någon som vart med om det?

Bytt vevhusvent., batteri, kollade alla slangar, bytt lmm och har precis bytt spjällhuset.
Inga felkod er heller 😶
Kan va värt att nämna att bilen är chippad till 240hk
Tack på förhand!

jaka54
26 januari 2021 · 5 718 Inlägg

Hej!
Kan det vara den beryktade kamkedjan/sträckarna tro?
Jag skulle åka (om det nu går) till en bilmeck så får de kolla eventuella felkoder. Har för mig att med lämplig utrustning så kan de kolla hur långt ute kamkedjesträckarna är.

Trollen
27 januari 2021 · 12 Inlägg

Tack för svar.
Varit t en mek. Inge felkoder finns.
Kamrem byttes för 200mil sen å även kedjan bak + alla spännrullar,
Är det möjligt att det kan ha sträckt ut sig redan?

Cassius Hobbymekaniker
27 januari 2021 · 470 Inlägg

Vår 2.0tfsi tvekade ibland och huckrade, inte alls så allvarligt som du beskriver det! Inga felkoder heller, men jag lyckades med någon app (kommer inte ihåg vilken) få fram lite svarstider från spridarna som visade att en spridare tvekade till och från.

Efter att jag bytt alla fyra har den gått kanon! Bilen hade vid tillfället bara gått 13 000 mil hmm

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Trollen
28 januari 2021 · 12 Inlägg

Tja.
Ok,
Dock tror inte jag att det är någon spridarfel, då spridarna inte "låser" gaspådrag, det dryga är att ingen jävla felkod dyker upp!!

Cassius Hobbymekaniker
28 januari 2021 · 470 Inlägg

I teorin, och nu kommer jag flyga iväg lite bland molnen.. mao detta är långsökt smile

När motorn är igång, så har du ett konstant bränsletryck mot spridarna. Om dessa strular, har skräp i sig t ex eller liknande kan dom haka upp sig. I teorin kan det då även hända på högre laster, men är man i rull kan man justera motorns varvtal och därigenom bränsletrycket på andra sätt, som att bromsa t ex vilket kan få det att fungera igen. Går du ner på tomgång och inte får till en fluktation i bränsletryck kan spridaren "låsa sig".

Som sagt, långsökt.. Appen jag använde var Torque tillsammans med ett tillägg som heter Realtime charts. Kan du provocera fram fenomenet med den igång så kanske det går ute läsa något från loggarna om vad det kan vara!

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Trollen
29 januari 2021 · 12 Inlägg

Ett geni du är.
Var förbi en mekaniker bland 'top10' enligt mig. Och det är exakt som du beskriver. Spridare cylinder 4 låser sig och därmed fenomenet.
Till det roliga. Jag har SJ bytt denna spridare och satt dit gamla packningen. Såg man nu i efterhabd att packningen hade skurit därav tjuvluft, så ska försöka byta packning och packa ihop insuget idag och återkommer senare om hur det går smile
😂

Cassius Hobbymekaniker
29 januari 2021 · 470 Inlägg

Se där ja, ibland har man tur med långskotten! big_smile haha

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Trollen
30 januari 2021 · 12 Inlägg

Haha.
Njaa. Bytt packning å men men inget jävla resultat.
Något annat strular verkar det så.
Så fort varvtalet ligger på tomgång så strular det

husseman
30 januari 2021 · 1 588 Inlägg

Hmm, inga felkoder låter konstigt- uppkopplad med VCDS eller Vag com?  Borde vara läge att se bränsletryck i realtid och lite annat oxå. Chippad av seriös firma, eller "ahmeds kebab o grill" ?
mvh/husse

Trollen
31 januari 2021 · 12 Inlägg

Du r rolig du.
Plockade isär allting idag igen
Provtryckte spridarna, såg inga konstigheter. Inga läckage från de eller igensatta hål.
Rengjorde tändstift, å kollade även bränsletryckregulator elr vafan den nu heter.
Inga konstigheter.
Bilen är chippad på dahlbäck racing så ja ingen Ahmed kebab tuning.
Anledningen till att jag skriver här är om någon/några har vart med om sånt fel eller kan möjligen känna igen det!
Använder vagcom btw.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang