Growe
Fri fart för ett fritt folk!
28 januari
· 10 754 Inlägg
otroligt svårt att ge ett bra svar. tex vad är att dra lite? hur stor bil behöver du.. är du 18år och ska transportera dig själv och bara behöver en billig bil eller bor du 2vuxna och några barn som ska åka?
det ändrar ju förutsättningarna ganska mycket.
eftersom det är första bil och nu antar jag bara att du är 18år och du mest kommer köra runt själv i bilen eller med någon polare vid enstaka tillfällen.
så skulle jag satsa på en bil med låg skatt alltså en liten bil. sen är det budgeten som avgör vad som är vättigt..
tex kan en kia picanto sprillans ny vara ett väldigt bra och faktist ganska billigt alternativ. men dom kostar ju en del så klart.
billiga alternativ jag kommit undan med för jäkla bra är ju mina Seat Arosa haft flera styckna
den första var dock en del små strul med. men den rullade 5000mil om året
Min gråa jag har i profilbilden har varit väldigt förlåtande och rullat 2500-3000mil om året och bara rullat på. köptes med sönderslirad koppling pga tidigare ägares körkunskaper men efter den reprationen har jag inte gjort något annat än kört och bytt olja någon gång (inte ofta nog)
sen 2glödlampor bilen kostade 1500kr i inköp den går inte skitsnålt men går att köra på 0.55l/milen med mig bakom ratten 0.67l/milen men då är det full gas istort sätt konstant
relativt låg skatt men endå rätt hög om man ser det till storleken men det är pga motorn inte är tillräckligt ny tror den är på 1100kr perfekt bil om man inte kör skit mycket men vill ha en bil som alltid är redo.. om/när olyckan är framme och bilen går sönder så är reservdelar väldigt väldigt billiga och bilen är väldigt lätt att meka med vilket gör det till en billig bil att äga.
lite dyrare bil så gillar jag min Polo 6r min är en diesel gav 60k för den för 2.5år sen inte haft några jätte problem var ett oljefilterhus/oljekylarhus som sprack kostade mig 500kr att laga men då bestälde jag delen själv och bytte den.. sen lite glödlampor pendlar 7mil om dagen och jag åker rätt bekvämt. skatt på den är 1100kr billig försäkring tror hel kostar 2500kr för mig om året betalar dock månadsvis så det är någon hundring bara men är över 40 så det gör rätt stor skillnad. dock är en diesel ett dåligt val om du kör korta sträckor.
men det finns polo med både 1.2tsi och 1.4 sug motor den sistnämnda är väldigt krångelfri. arbetskamraten har en sån som han är jätte nöjd med. inga fel som han sagt något om. där är skatten ganska låg. typ 400kr
sen har du Toyota Aygo Citroën C1 Peugeot 107 det är äkligt dåliga åkbilar. men problem fria.
när jag menar äklig åkbil menar jag att dom är dåliga att sitta i skramlar högt vägljud känns inte välbyggda och dom känns fruktansvärt tråkiga att köra. bland det värra jag kört tyvärr.
men en sån kommer ge dig många problemfria mil. jag tror att det är det bästa valet i 15-20k klassen man kan hitta om man vill åka snålt och billigt. även om jag tycker Arosan är mycket mer välbyggd fast den är 10år äldre
Vw Up! Skoda City Seat Mii är oxå trevliga bilar antagligen mer välbyggda än ovanstående trilling bilar priset är likvärdigt med en Polo som är 3år äldre dom ligger runt 50-70k
inte hört någon som klagat över dessa dock inte provkört någon själv
sen finns det säkert många till men nu förutsätter jag att du letar efter en mindre ekonomisk bil
som du ska ha 3år ungefär
sen hur mycket pengar du ska lägga på bilköpet vet ju du bara så med ett pris spann går det säkert att hitta vättiga bilar.
jag skulle i övrigt undvika bilar från Volvo, Saab, Bmw, Audi. Ford , Franska bilar med udantag för ovanstånde bilar
dels för att det finns bara en massa skräp på marknaden eller så är dom svindyra att laga eller så går dom sönder ofta
Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..