Basen slutar fungera när man höjer volymen

matohm007
27 januari 2021 · 5 Inlägg

Tja har ett problem med att basen slutar spela när jag höjer volymen i bilen och på vissa låtar jag spelar så funkar knappt basen alls nästan, den hoppar ur och kommer tillbaka oregelbundet. Baslådan är Phoenix Gold aktiv baslåda 12´tums och jag har kopplat en lågnivåomvandlare på bakre orginalhögtalarna i bilen.

Bilen är en Bmw E60 sedan -07. Både pluskabeln och Minuskabeln har jag kopplat direkt på batteriet eftersom det sitter bak i skuffen.  Båda kablarna har bra kontakt i baslådan och de är på 16mm2 kabelarea, remoten har jag kopplat på orginalstereon. Batteriet är ny bytt.

  Jag har ingen Bluetooth i bilen eftersom jag kör med orginalstereo så använder mig utav en aux kabel. Jag har testat att ställa om Hertz vredet på basen flera gånger men det blir ingen förbättring samt gainern, det lustiga är att om jag använder radion i bilen så funkar basen bra på låtarna där och jag kan höja volymen mycket utan att basen hoppar ur. Börjar fundera smått om det ska vara något med aux kabeln/ingången men det känns lite orimligt.

+ baslådan spelar musik också.

Är ingen ljudexpert och har kollat på en massa forum osv, men hittar inget som kan hjälpa mig.

Bassiehof
27 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Hur har du ställt in gain?

matohm007
27 januari 2021 · 5 Inlägg

Bassiehof skrev:
Hur har du ställt in gain?

Jag brukar ha det på max eftersom jag vill ha mest effekt utav basen

Bassiehof
27 januari 2021 · 1 777 Inlägg

matohm007 skrev:

Bassiehof skrev:
Hur har du ställt in gain?

Jag brukar ha det på max eftersom jag vill ha mest effekt utav basen

Gain är ingen volymkontroll. Det du gjort innebär enkelt uttryckt att du överbelastar ingången på slutsteget. Det finns guider på hur man ställer in gain rätt.

patrik79
28 januari 2021 · 782 Inlägg

Eftersom basen fungerar bra när du har på radion så borde problemet ligga i aux-kabeln eller dess ingång. Inte helt ovanligt att de blir glappa.

Du skriver att basen spelar musik. Är det så att du hör röster från basen? I så fall får du försöka sätta igång ett lågpass-filter (ofta märkt LP) alt dra ner "hz-vredet" till runt 80hz.

matohm007
28 januari 2021 · 5 Inlägg

patrik79 skrev:
Eftersom basen fungerar bra när du har på radion så borde problemet ligga i aux-kabeln eller dess ingång. Inte helt ovanligt att de blir glappa.

Du skriver att basen spelar musik. Är det så att du hör röster från basen? I så fall får du försöka sätta igång ett lågpass-filter (ofta märkt LP) alt dra ner "hz-vredet" till runt 80hz.

Ja. hör röster från basen, vars finns de och köpa?

matohm007
28 januari 2021 · 5 Inlägg

Bassiehof skrev:

matohm007 skrev:

Bassiehof skrev:
Hur har du ställt in gain?

Jag brukar ha det på max eftersom jag vill ha mest effekt utav basen

Gain är ingen volymkontroll. Det du gjort innebär enkelt uttryckt att du överbelastar ingången på slutsteget. Det finns guider på hur man ställer in gain rätt.

Tack för svar! Ska kolla på de.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang