(Nissan 200sx -1991) Vad får man ändra och inte?

ollid
27 januari 2021 · 4 Inlägg

Hej folket!

Som titeln anger så är jag intresserad av en Nissan ifrån 1991 som projektbil. Men har svårt att hitta exakt vad som är lagligt att ändra eller inte.

Bilen är alltså inte helfordonsgodkänd!

Om det är så att det finns information där ute som är enklare att hängiva till än att skriva, gör gärna det. 

Tacksam för alla svar smile

MVH / Oliver D

Utmarks-Loke
27 januari 2021 · 5 833 Inlägg

Du kan byta motor, men bara till en annan motor som är helt original. Du kan egentligen göra väldigt mycket, men SFRO måste granska och godkänna dina ändringar.

ollid
27 januari 2021 · 4 Inlägg

Okej! Nice! Det hjälper mig!
Men får den ursprungliga motorn modifieras?

Utmarks-Loke
27 januari 2021 · 5 833 Inlägg

ollid skrev:
Okej! Nice! Det hjälper mig!
Men får den ursprungliga motorn modifieras?

Nej, du får inte göra något som kan påverka avgasmängden på en motor nyare än 1975.

ollid
27 januari 2021 · 4 Inlägg

Vänta..stämmer det även om det är korrekta avgasnivåer?

Men när räkas det som ett ombygge? Har hört att man måste byta alla originaldelar.

Så om man vill montera en LS1 motor så är det okej? Det är ju en ´´standard´´ motor i många bilar.

Utmarks-Loke
27 januari 2021 · 5 833 Inlägg

LS1 kan du sätta i, om den inte har för mycket effekt och vridmoment. Om den har det måste du byta mer grejer, som bakaxel, bromsar och så vidare. Sedan måste man säkerställa att framvagnen klarar vikten av en V8. Det får du diskutera med SFRO.

Om du skall modifiera en motor så måste du bevisa att den släpper ut tillräckligt låga avgasvärden sedan. Det räcker inte med bilprovningens avgastestare, det skall göras på samma vis som för bilproducenterna med långtester under olika belastning och så vidare, i laboratoriemiljö. Kostar flera miljoner alltså. Så därför skall du sätta i en helt original motor. Inte ens ett sportluftfilter skall det vara, det får du göra efter att bilen är godkänd i såna fall.

ollid
27 januari 2021 · 4 Inlägg

Tack för det svaret! Uppskattar att du svarar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang