"Sudden" - Volvo 765 GLE Turbo Diesel - 87

Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
  • 125 Följare
  • 166 557 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 september 2021
Loveless
14 januari 2021 · 532 Inlägg

Richard-R skrev:

volvoqq skrev:
Du får hoppas att inte polisen stoppar dig med dom klisterlapparna på skyltarna är lite böter som väntar isåfall.

stor risk big_smile förstår ifall man har såna svarta klistermärken

Därför jag köpte blåa. Men om de stannar mig ändå knäcker jag plåtarna och monterar de gamla igen. big_smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
21 januari 2021 · 532 Inlägg

Byte av Volvo-emblemet i grillen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2424dce404d455e5d3f88f0af69df718.jpg
Volvo-emblemet i grillen hade sett bättre dagar. Jag hade en svart ribbgrill (GL-grill) hemma med ett emblem i bättre skick. Valde att flytta över det till GLE-grillen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7d75cfd57443d4d6ae1e704577a419be.jpg
Passade på att ta lite Autosol när emblemet var borta. Studerade även 760 emblemet lite noggrannare. Kom fram till att det, som jag tidigare misstänkt är ett avkapat 760 GLE bakluckeemblem som någon tidigare ägare monterat. wink

Inte bestämt mig om det skall vara kvar eller inte, så tills vidare får det vara kvar. Vad tycker ni, skall jag ha kvar det?

Polering

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b0a482a4e8b52d347a082c5322d54d7.jpg
En kompis, Julle behövde lite hjälp med att fixa några fel på sin 744 GL -88. Bland annat var varvtalsmätaren kass och behövde bytas. Medan jag pillade med hans bil och rättade till en handfull fel av olika allvarlig karaktär gav han Sudden en polering. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-14fe017e81478255ae6c7b647773e11a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b6b773b6a25985c29a7c8039ff039df6.jpg
Nypolerad! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-046f487cd95cf3d09657dd9593dcc8f2.jpg
Under poleringen tog jag bort torkararmarna och gummit under, för att kunna få torpedplåten ordentligt polerad. Jag passade samtidigt på att byta torkararmarna till den lite nyare modellen (högra torkararmen som jag håller i handen). De gamla jag hade stannade inte alltid kvar när man fällde upp dem vid en tvätt och de var väldigt blekta i färgen.

Lucka i spoilern

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-17698ef27750c083dfd532b8dccff267.jpg
En sak som jag retat mig på var att Sudden saknade luckan till bogseröglan i spoilern. Hade ett flertal spoilers hemma med luckor, dock ingen i Suddens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-be7364780a4d50594436502bab5e9259.jpg
Så det fick bli att slipa ner...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f5c94951f608bfb2dd04942c728847ae.jpg
...och när det var klart...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-de98aca004c0ff2157bf4265f1cd623a.jpg
...lacka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c83963ca197593ef9b4187b4a20cb517.jpg
Grund, Suddens färg och klarlack på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-108945995b930b5ced1923087dc855ae.jpg
Montering efter att färgen härdat. Blev väl ändå hyfsat? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef46abe0be1054bca5f99a1e8643aaab.jpg
Alla små detaljer som kommer på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9fda0163542bb5e2e992ab26ae181c70.jpg
...gör att bilen känns allt mer komplett.

Beställde ett Turbo Diesel emblem till grillen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-865f7c284afc090bd5da6462cc37c02e.jpg
Fick tag på en som sålde ett NOS Turbo Diesel grillemblem till ett för mig acceptabelt pris. Så jag bad honom skicka det till mig. smile

Det var allt för nu.

Senast redigerat av Loveless (21 januari 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
27 januari 2021 · 532 Inlägg

Startproblem vid kyla! Dålig kompression eller inge glöd? yikes

I takt med att det blivit allt kallare ute har det även blivit allt svårare att kallstarta Sudden... sad Ibland får man stå i 1-2 minuter för att få igång honom, vilket naturligtvis inte är normalt. När han varit igång de senaste timmarna och motorn fortfarande är ljummen är det dock inga problem. Jag hade funderat på vad detta beror på ett tag innan jag slutligen bestämde mig för att göra ett kompressionsprov och även kontrollera glödningen.

Sedan innan hade jag kontrollerat glödrelät och mätt upp 12 volt till glödstiften. Kunde det vara så att några av stiften var dåliga? Eller var motorns kompression helt enkelt på väg att ta slut efter sina 45 000 mil? hmm I samband med att jag satte ihop motorn gjorde jag ett kompressionstest (som jag nämnt tidigt i tråden). Två cylindrar visade då väldigt låga värden, 13 respektive 16 bar. De andra låg över 20. Möjligen berodde det på att kolvringar satt sig när motorn stått utan topp under ett par år. Kanske hade det rättat till sig, men något nytt kompressionsprov hade jag faktiskt inte gjort sedan dess. Och det här är första vintern för mig med Sudden i trafik.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5b4e6510cb011ec7d0b7ea97449d97fa.jpg
Jag lossade spridarrören och tog ut spridarna. Tog även loss kabeln till pumpens solenoid (så att ingen diesel matas fram när man gör kompressionsprovet).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c5d7200559674bac65d3a4a7c4312292.jpg
Sedan vred jag på tändningen. Med spridarna ur får man en väldigt bra bild av hur glödningen mår. Stiften som satt i var gamla. Jag hade endast testat dem löst och kontrollerat så att alla blivit röda (men inte tagit tiden för hur lång tid det tog för dem att bli röda) när jag satte ihop motorn. Nu kunde jag konstatera att endast stiften i cylinder 3, 5 och 6 blev röda under den tid som glödrelät verkade!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fd9e805a166a831ee3fcee1b346a380e.jpg
Jag noterade värdena och gjorde sedan ett kompressionsprov. Värdena från det finns även noterade här ovan ^^. Motorn hade faktiskt ganska bra värden! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b9474db878ee7c04a11bb581632da3c6.jpg
Jag bytte ut glödstiften för cylinder 1, 2 och 4. Även det i 5:ans cylinder, som jag bedömde inte glödde lika starkt som de andra byttes. Nu ser det ut såhär! ^^ smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-65575eaaf2d0594258fba480283b614e.jpg
Monterade tillbaka spridarna och därefter spridarrören. Luftade systemet. Nu startar Sudden direkt efter ett par sekunders glödning, även när det är många minusgrader ute! big_smile

Blå instrumentbelysning

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2b418dc2f360b8d6310a7014a18e5a5d.jpg
Suddens instrumentbräda är ju blå...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f77fb4ccd96d366df3e51a1e4192fca.jpg
...och i ett 740-mätarhus jag hittat på skroten satt 4 stycken blå led-lampor...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fd6d21b9eab77513bda55fdadd07fd84.jpg
...som jag monterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bc942288fadb43ff42b01ea043156351.jpg
Vad tycks? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6381faf44f3f6b907d9219a54864ac03.jpg
Själv är jag ganska nöjd. De är även dimbara.

Senast redigerat av Loveless (27 januari 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Grunden1700
27 januari 2021 · 168 Inlägg

Snyggt med blått!

Lucif3r
27 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Blått ser väl hyffsat ut, men det är rätt jobbigt i mörkret efter ett tag, tycker jag iaf. Hade blåa i min förra 945a, men nu för tiden kör jag kallvitt, tycker det ser mycket modernare(?) ut och betydligt mer behagligt för ögonen smile

Berglund_89
27 januari 2021 · 1 474 Inlägg

Vinter och minusgrader är ju en D24's död säger många, det gäller väl bara att ha allt i ordning innan köldknäppen kommer tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Cuefa Ain't no place like home...
28 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Lucif3r skrev:
Blått ser väl hyffsat ut, men det är rätt jobbigt i mörkret efter ett tag, tycker jag iaf. Hade blåa i min förra 945a, men nu för tiden kör jag kallvitt, tycker det ser mycket modernare(?) ut och betydligt mer behagligt för ögonen smile

Håller med där. Det ser snyggt ut men känns i ögonen efter en stund.
VW hade ju blått i sina mätarhus nånstans runt millenie-skiftet och de bilarna tycker jag är dryga o köra efter ett tag.
Kall-vitt ser bra ut dock. Sugen på det så småningom i Jeepen, om jag inte går över till plasma-tavlor då 😍

Men nog ser det modernt ut! Fonten på mätartavlorna i äldre Volvo ser ofta nyare ut än de är! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Loveless
28 januari 2021 · 532 Inlägg

Grunden1700 skrev:
Snyggt med blått!

Lucif3r skrev:
Blått ser väl hyffsat ut, men det är rätt jobbigt i mörkret efter ett tag, tycker jag iaf. Hade blåa i min förra 945a, men nu för tiden kör jag kallvitt, tycker det ser mycket modernare(?) ut och betydligt mer behagligt för ögonen smile

Ja, det stämmer att det märks i ögonen!

Berglund_89 skrev:
Vinter och minusgrader är ju en D24's död säger många, det gäller väl bara att ha allt i ordning innan köldknäppen kommer tongue

Exakt, allt måste vara iordning. Var inne på att skaffa en motorvärmare som workaround (tills jag renoverat motorn) om det visade sig att kompressionen var dålig. Skönt att det bara var glödningen. tongue

Cuefa skrev:

Lucif3r skrev:
Blått ser väl hyffsat ut, men det är rätt jobbigt i mörkret efter ett tag, tycker jag iaf. Hade blåa i min förra 945a, men nu för tiden kör jag kallvitt, tycker det ser mycket modernare(?) ut och betydligt mer behagligt för ögonen smile

Håller med där. Det ser snyggt ut men känns i ögonen efter en stund.
VW hade ju blått i sina mätarhus nånstans runt millenie-skiftet och de bilarna tycker jag är dryga o köra efter ett tag.
Kall-vitt ser bra ut dock. Sugen på det så småningom i Jeepen, om jag inte går över till plasma-tavlor då 😍

Men nog ser det modernt ut! Fonten på mätartavlorna i äldre Volvo ser ofta nyare ut än de är! 👍🏼

Kall-vitt kanske vore något!
Ja, visst gör dem. Gillar 700-seriens instrument. Synd bara att det inte finns plats för fler än två extramätare 84-90. 82-83 har plats för tre men även det är för lite om man jämför med 200-serien 81-93. wink

Senast redigerat av Loveless (28 januari 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Loveless
28 januari 2021 · 532 Inlägg

Turbo Diesel grillemblem & en laddtrycksmätare... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-55373a9e05d1e5e67eb9facb9425a07c.jpg
...men först en riktig tvätt i min inomhus tvätthall. lol

Då jag byggt mitt garage i ett gammalt våtrum, där smörjgroparna under 80-talet varit simbassänger för travhästar (jodå, det är sant!) är det inga problem att tvätta bilarna inomhus. Det är skönt under den här säsongen, när det ofta är minusgrader ute. Murade väggar, betonggolv och rejäla industribrunnar gör att man inte behöver vara orolig för fuktproblem i byggnaden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c67fc27812d6bf252d4ab61853a45f5c.jpg
Gjorde även en första motorrumstvätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ef060f4c4126cd5e42d5b6a98e9e3a94.jpg
Och renare blev det, även om man kanske borde göra en till tvätt på sikt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d68a12f6be896717a5ba15a9b664c5c.jpg
Nåja, över till det roliga. Som jag nämnt hade jag köpt ett Turbo Diesel emblem. Detta var i NOS-skick i obruten förpackning. Kändes nästan lite synd att bryta förpackningen, men jag är av uppfattningen att sakerna skall kunna användas. smile

Vad jag inte nämnt var att jag samtidigt fått tag på en laddtrycksmätare (av det tidiga utförandet med gult och rött fält). Dieslarna har aldrig laddtrycksmätare, varför? - Det är sannolikt därför att de inte bygger något direkt vakuum i insuget (D24:orna måste till och med ha en vakuumpump för att driva bromsservot). Man kan således inte se negativt laddtryck, d.v.s. den svarta delen av skalan på en diesel. Laddar man inte står alltså mätaren still.

Men positivt laddtryck ger självfallet utslag och det är det viktigaste. big_smile I nästa inlägg blir det montering av den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3a486b22013da989af7167c719c4a147.jpg
Över till emblemet, som nu monterades. Tills vidare låter jag 760 emblemet sitta kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec2caa8a45ea4961343a9f1052f925d2.jpg
smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bda806f3afc16108b704f709711510c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8fe65e36ec9e1fdebc45e9e2f934191a.jpg

Det var allt för idag!

Senast redigerat av Loveless (28 januari 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Cuefa Ain't no place like home...
28 januari 2021 · 4 628 Inlägg

Tjusigt!
Lagom bekvämt med egen tvätthall också 😋

Senast redigerat av Cuefa (28 januari 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lucif3r
28 januari 2021 · 2 183 Inlägg

Loveless skrev:
Kall-vitt kanske vore något!

Kidnappar tråden lite, men så här ser det ut med kallvitt i min 945a. Kameran förstärker blåsticket lite dock, det är mer vitt i verkligheten smile

https://www.jagrullar.se/forum/download/file.php?id=23898

Loveless
28 januari 2021 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:

Loveless skrev:
Kall-vitt kanske vore något!

Kidnappar tråden lite, men så här ser det ut med kallvitt i min 945a. Kameran förstärker blåsticket lite dock, det är mer vitt i verkligheten smile

https://www.jagrullar.se/forum/download … p?id=23898

Snyggt! Vart köpte du lamporna?

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Lucif3r
28 januari 2021 · 2 183 Inlägg

"Ebay", är det bästa svar jag kan ge... Köpte ett gäng för massa år sedan(innan postnords idiotiska avgifter..), har räckt till 2 bilar och har ändå ett gäng kvar tongue

Dom ser iaf ut så här(random google bild); https://connectparts.vteximg.com.br/arq … s---1-.jpg

Mew
28 januari 2021 · 2 152 Inlägg

Härligt med godis!! big_smile Sånt där är alltid kul. tongue

Kallvitt finns på hyllan hos mig, om du vill ha... wink

Senast redigerat av Mew (28 januari 2021)

Loveless
29 januari 2021 · 532 Inlägg

Lucif3r skrev:
"Ebay", är det bästa svar jag kan ge... Köpte ett gäng för massa år sedan(innan postnords idiotiska avgifter..), har räckt till 2 bilar och har ändå ett gäng kvar tongue

Dom ser iaf ut så här(random google bild); https://connectparts.vteximg.com.br/arq … s---1-.jpg

Ah, tack för info! wink

Mew skrev:
Härligt med godis!! big_smile Sånt där är alltid kul. tongue

Kallvitt finns på hyllan hos mig, om du vill ha... wink

Trevligt. Du hade även lite delar till 240 jag var intresserad av vill jag minnas. Vi kanske kan träffas igen någon dag?

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
17 februari 2021 · 532 Inlägg

Installation av laddtrycksmätarrrnnn tongue big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f59008670e757a5c206d6b2cd5f1fac7.jpg
Nu var det dags att montera laddtrycksmätaren som jag nämnde i förra inlägget! "Men Suddens mätarhus är ju redan fullt!" yikes kanske en del av er tänker. Fortsätt att läsa så får ni se hur jag löser det utan att behöva avveckla varken voltmätaren, yttertempmätaren eller några andra instrument. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3f9ddb8ebcd8138b4f35fb31482919fb.jpg
Började montera en ledning för laddtrycksmätaren. För att slippa sätta ett T-kors hade jag redan innan förberett med en banjonippel till pumpen med dubbla utgångar för vakuumslang. Använde nu den nedre utgången som hittills varit pluggad. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1680318479ff90a01880ec391b6411b1.jpg
Plockade ut yttertempmätaren som suttit på vänster sida av instrumenthuset. Flyttade sedan över voltmätaren till vänstersidan (där den egentligen skall sitta) och monterade laddtrycksmätaren på höger sida, som också är originalplaceringen.

"Men yttertempmätaren då?" kanske en del tänker. Jag kommer till den. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7db9d250f00f70a53aa7ea58523dc716.jpg
Bytte till mig det här tillbehöret. Själva panelen till värmaren var jag inte så intresserad av. Men där fanns plats för två strömbrytare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3ba0f63a006281fcb0d08603d081c4f4.jpg
Genom att flytta ner strömbrytarna för eltakluckan och värmen för bakruta och backspeglar frigörs plats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f8c1f2e66605625896d948996a37a600.jpg
...dessutom räckte kablarna fram till den nya placeringen utan att behöva skarvas. Det gällde såväl kablarna till strömbrytarna som de till lamporna bakom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a2ab132b74e394ec148d6069ad45eb2f.jpg
Sedan var det dags att ta fram panelen där strömbrytarna tidigare suttit och en liten bågfil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ebfb77520af92bbec7fa838de2cd4ac2.jpg
Genom att såga ut de två platserna för strömbrytare och sandpappra något får en Volvo original yttertempmätare (den digitala modellen) plats utan problem! smile Ingen åverkan på instrumentbrädan krävs.

"Varför just yttertempmätaren?" kanske en del undrar. Svaret är att den inte har någon visare som riskerar att skadas om den placeras utanför mätarhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-785346964858b085255e1ae14269ed57.jpg
Såhär blev resultatet. Det går alltså att ha tre extramätare på 700-serien med gamla brädan utan några allt för stora ingrepp (fyra om man har en 82 eller 83:a). Fast i den bästa av världar skulle man haft plats för fem (saknar oljetryck och oljetemp). Men man kan inte få allt! tongue

Inte bestämt mig för vad jag skall göra med den tomma platsen bredvid strömbrytarna ännu. Men min mobiltelefon får plats där perfekt, så det kanke blir så att jag behåller den öppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-80b46fc2c1612fe66e98c853459895b7.jpg
Det var allt för idag! Avslutade med en provtur. Laddtrycksmätaren visade sig fungera som den skall. roll

I nästa update visar jag hur ni kan visa både yttertemperatur och kupéns temperatur på yttertempmätaren! yikes

Senast redigerat av Loveless (17 februari 2021)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Lucif3r
17 februari 2021 · 2 183 Inlägg

Ptja, det var ju inte så tokig idé att installera den så där smile

Grunden1700
17 februari 2021 · 168 Inlägg

Det var ingen dum idé jag hade med panelen där big_smile Tack för magsen smile

Loveless
17 februari 2021 · 532 Inlägg

Grunden1700 skrev:
Det var ingen dum idé jag hade med panelen där big_smile Tack för magsen smile

Nej, det var en bra idé. Hade först tänkt flytta strömbrytarna till vänster sida, men där är det fullt. wink

Kul att slotmagsen kommer till användning. Själv har jag mer användning för skärmkromet och den här panelen. smile

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Loveless
18 februari 2021 · 532 Inlägg

Installation av innertempgivare och switch! smile
+ Ett elschema! tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ebb6d68e962f090a56292d60a503a144.jpg
En Volvo original yttertempmätare varnar för temperaturer som kan innebära halt väglag och är guld värd så här års. En ren säkerhetsdetalj som jag ser det. Förutom att visa temperaturen tänds en röd lampa vid vissa temperaturer då det råder extra stor risk för halka. Men hur många av er vet att den även kan visa kupétemperaturen? wink

Fortsätt att läsa så visar jag hur ni installerar en givare och en strömbrytare för det. smile
För er som inte redan har en yttertempmätare visar jag även hur installationen av en sådan går till i mitt elschema nedan. Själva komponenterna som behövs hittar du billigast på skroten. Men de dyker även upp på Tradera och Marketplace med jämna mellanrum (dock till lite högre priser).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8d5d424299b6446d2b5caa793c9db894.jpg
Så här ser en Volvo original yttertemp härva ut. Jag har alltid undrat varför de tre första stiften (1-3) inte har några kablar anslutna. Fram tills jag för några år sedan lyckades lista ut svaret. De är till för innertempgivare och strömbrytaren som växlar mellan yttertemp och innertemp (vilket var ett extra tillval för yttertemp-satsen).

Detta tillval fanns precis som yttertemp-satsen att köpa från Volvohandlarna, men få gjorde det. Satsen innehöll en strömbrytare med en symbol av en termometer och en extra givare som placerades inne i kupén. Givaren var av samma typ som den för yttertemp, men något mindre till formen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-614b7f074ef1df6c081bcccb8cb9ad15.jpg
Jag har tidigare installerat detta på åtskilliga bilar och nu var det Suddens tur. Jag tog fram min låda med yttertemp-härvor och givare. Letade även fram en strömbrytare. Jag använder mig här av en vanlig strömbrytare som jag märkt upp med en dymo samt en yttertemp givare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-84e88d46e6385eebeb32bf3ad4e7f054.jpg
De extra kablarna installerade. Kabel 2 och 3 i anslutningen går till innertempgivaren, som jag valt att placera dold nere vid handbromsen. Kabel 1 går till strömbrytaren, som i sin tur slår mot jord (-). Ganska simpelt egentligen.

Själva kablarna som man sätter in i anslutningen kan man ta från en till yttertemp härva (om man har en över). Annars kan man ta kablar av andra färger från anslutningarna till de vanliga instrumenten från en bil på skroten. Även anslutningarna till baklyktorna på sedanmodellerna i 700-serien (1982-89) är av samma typ. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-312f1ff48489f37d8f2b364d926544cb.jpg
Och så här blev resultatet. Efter en längre provtur visade yttertemperaturen 0 grader och innertemperaturen 23 grader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-53317442d6a81f9979be4247647c132e.jpg
Yttertemp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-31fe2db35bcb346629b9eb8a19d1e69f.jpg
Innertemp. Notera att den röda varningslampan för låg yttertemperatur även lyser i det här läget. Det är för att varna föraren även om man för närvarande har mätaren inställd på kupétemperatur. Inte så dumt faktiskt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e3b305539685d8aed3d957be66af2323.jpg
Bjuder även på ett litet elschema jag satte ihop. Hoppas någon får användning av det! big_smile

Senast redigerat av Loveless (18 februari 2021)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang