Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.
  • 104 Följare
  • 111 343 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 13:36
Cuefa Kungen av dagspendlande.
18 februari · 3 285 Inlägg
#421

Gaaaaaaaaaaah!

Vilket pill-göra...!
Men det ser onekligen jäkligt snyggt ut! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Lucif3r
18 februari · 749 Inlägg
#422

martinhejdesten skrev:
Får se huruvida det blir med frakt mm nu när UK faktiskt lämnat EU.

Du åker på tull + moms + postnords avgift. Samt herrejösses lång leveranstid...
Väntar fortfarande på mitt paket från UK som tyvärr inte hann över gränsen innan årsskiftet. Det har legat hos postnord och "tulldeklareras" sedan 29e jan nu utan att dom lyft ett finger.... hmm

martinhejdesten
lördag 18:41 · 340 Inlägg
#423

Korrekt Cuefa. Pill, pill och återigen pill... det är detaljerna som gör helheten. Och visst blir det bra?!

Hmm, det har du rätt i Lucif3r. Trist att det tagit en sådan lång tid för dig. Jag satt och fyllde på beställningslistan igår och lär väl skicka order imorrn. Sen får jag se när det dimper ner och vad prislappen blir efter Postnord och tullen gjort sitt.

Ska man göra ändå göra någonting, så kan man lika gärna göra det ordentligt. Även om det tär på både tålamod och plånbok. Och tar tid. Men det kommer bli sjukt tillfredsställande när det är klart!

Ena sidans dash card var ju modifierad och inpassad. Nöjd och glad. Men det där fläktmunstycket med slang tog ju lite plats och gjorde så att panelen buktade. Jag värmde dem med värmepistol och tryckte till dem "en aning". Och skruvade fast dem för att pressa samman dem ytterligare. Provmonterade min panelmall och visst satt den bra. Skönt.

Vänstra sidans dash card blir lite knöligare då jag måste göra hål för varvtalsräknarens sladdar mm. Men innan jag påbörjar denna del så ville jag plocka bort den centrerade instrumentpanelen, plocka bort visarna (temp, hastighet och oljetryck) eftersom jag tänker spraya de kromade listerna mattsvarta. Så det var bara till att skrida till verket. Plockade bort en del sladdar och glödlampor men fick knappt bort det ovala höljet då en skruv trilskades rejält. Som jag tidigare sagt, det är svåråtkomligt på den här bilen.

Jag började med att ta bort vattentempmätaren och kunde konstatera att gummipackningarna haft bättre dagar, jösses. Tog också bort hastighetsmätaren och oljetrycksmätaren. Tvättade rent glasen, slipade bort lite ytrost och tog även några tag med metallpolish på de kromade detaljerna. Men, de ska ju förvisso lackas mattsvarta senare så det var ogjort arbete.

Nu när jag har plockat ut hastighetsmätaren så har jag en annan idé gällande den, men det låter jag vara osagt fram till premiärturen, hehe. Vet bara att min idé kostar allt ifrån 2 300 kr till 6 100 kr om man får tro Mini-butikerna i UK. Holy crap! Men... jag tänkte spara pengar och köpa begagnat till en rimligare prislapp, men måste först vinna en auktion på eBay för att den idén ska gå i lås.

Innan jag kunde lyfta bort instrumentpanelens hölje så var jag tvungen att kapa ett spår i höljet eftersom jag fört in sladdar och kabel till styrboxen via ett borrat hål. Orkade inte koppla bort sladdarna så jag sågade ett snitt i botten på höljet och trädde ut allt. Och nu var höljet fritt.

Den kromade ovala listen plockades bort genom att böja till clipsen på baksidan av höljet. När den var av så skrubbade och tvättade jag hela höljet och vattenslipade de tre kromlisterna (två runda och en oval) så att primern fäster ordentligt innan jag mattlackar dem alla tre. Har lagt med en visualiseringsbild på det helsvarta utseendet som jag eftersträvar.

Därefter blir det nog vinylglans på höljet innan ihopmontering. Nu ska det lagas lördagsmiddag. Kanske sprayar primer på kromlisterna senare. Mello blir det INTE, haha!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dbd973604f8d7a4b782d2830cb2ebe57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c2105b453a4859fb92c16d6742974416.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4605877dd43950df0d23a3e3a73713cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2d7f4ccfb6ed53fd88fc1e9f28a1e9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-67ea9400d18a6f5a4d9a8f8d0f90f4bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f63b5188e0f8907f07392ac4b0b10cb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-18c9818ca6c20f03ea64b3007d538547.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5d89bd136bda3a5aae6a9ed33517873.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d7616021a2bfb9fe6b8514ee4ec04c26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84d377373f0e82128592a706a06fa7b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ec9f3d52e06ba2baf3ca1f1af42eeb5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c7af870317614b4ce17239ba7b5d7fed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d37410c1eb3c904f67b1d6e02119fd0c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e7d60c1d6cef837270f41591420f888a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f9614fb76f9f1f7d6bcf28dc6e636263.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-398b0dce3c69a0cf96f49b6cc5108a09.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3e637aa9f38e82c02b676993b727806c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a29793eed6dd39db82a85b83d262129e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28abcbe63a0518d6b3559fe64bf48d75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-25533f96ba3e8d3b2c28a2201bfcbd32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-96a545dcfb83f4dc2dd2433a83fd0056.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65993ce0601f25fd7ff5124c31075467.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-20c36e810a82c657b39032a93e07e32f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4fd0617e3669917de833a098e58914dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5304f795ede0d20f4151bacdac922810.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2a38611a8c019ae0094328bdf2793a42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-550f4873cd3afe3607f1bbab234723a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9ed85ba07830081554a90e2a1b9c195c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42aa148fb1da33348a6acabced32e85b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a8c7db2a718ad87449107374cc8402c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9670e0d28d89ae6dc39b2ef2ac4bbd81.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (för 7 timmar sedan)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
lördag 22:16 · 3 285 Inlägg
#424

Riktigt snyggt! 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
stingray-ragge
söndag 11:00 · 1 312 Inlägg
#425

Detaljrikt och noggrant arbete 👍👍

martinhejdesten
söndag 19:11 · 340 Inlägg
#426

Kära dagbok, idag har det varit en bra dag. Mycket pill. Igen. Men visst är det något speciellt med bilmekande? Egentid. Harmoni. När det går bra.

Jag lekte med tanken att sätta en dash bar mellan burens A-stolpar för att styva upp det hela ytterligare. Och skydda mer förstås. Adderar tyvärr extra vikt, men jag får gå på en diet eller nåt för att viktkompensera, haha! Jag tog helt enkelt pappkärnan från en rulle presentpapper och lackade svart lite hafsigt och höll upp på plats. Klick. Satte mig också i förarsätet och kollade så att denna dash bar inte skulle komma i vägen för mina långa ben. Ingen fara. Och så testade jag att nå switcharna på panelen. Jodå. Jag har visserligen svårt att nå dem oavsett vad eftersom jag sitter så pass långt bak i de skålade stolarna, som dessutom sitter 12 cm längre bak än original. Jag skaffade faktiskt förlängningsdelar till switcharna för ett tag sedan i tron om att de var i bakelit/hårdplast, dvs helt enkelt en pinne man trär på switcharna så att de blir 6 cm längre. Men de var mjuka. Hallå? Vad har man för nytta av sådana? Jag når dem bättre, absolut, men när man ska manövrera dem så är de slaka och ställer inte switcharna i annat läge. Crap.

Och så har jag bara fäst grillen provosoriskt i ovankant. Det finns fler infästningar däribland i underkant. Men det nya grenröret från "Down under" byggde tyvärr ut en bit vilket gör att det ligger an mot grillen. Så jag var tvungen att tillverka distanser för att flytta ut grillen en aning. Så det blev till att kapa en bit bränsleslang och modifiera lite med en minislipmaskin. Smack, där satt dem!

Tog även en snabbkik på hjulinställningen med blotta ögat. Hiskeligt mycket Toe out, men enligt papper ska det vara så, men inte sååååå mycket. Får justeras senare. Men... hjulen lutar en hel del också. Mina trotjänare Google och Youtube berättade för mig att det kallas Negative camber (man lär sig något nytt varje dag). Laddade genast ner appen Angle på mobilen och höll den upp mot en längre linjal längs med fälgkanten. Jodå, det "digitala vattenpasset" visade på 2° Negative camber. Vet inte hur exakt appen/telefonen mäter. Rent estetiskt tycker jag att bilen ser "kobent" ut, men läste vidare på brittiska minispecialisters sajter att racingbilar körs med Negative camber för att utnyttja centrifugalkrafterna vilket ger rappare hantering och grepp i svängarna. Ja, eller nåt åt det hållet. Nu ska ju inte detta bli en racingbil, så jag funderar vidare kring att kanske justera cambern till att vara mer neutral. Vad jag vet så är hela hjulupphängningen i originalutförande så jag förstod inte varför det var så mycket lutning. Kan hända att de nya fjädrarna, sänkningen samt den tyngre Suzuki-motorn gör sitt.

Och mycket riktigt blev kromlisterna till instrumentpanelen sprayade med primer igårkväll. De härdade fint fram tills lunch idag då jag lade på ett första lager med mattsvart färg. Så nice! Kör ett lager till imorrn. Kromlisten till hastighetsmätaren gjordes aldrig men jag hade ju som sagt en idé gällande den. Men jag lär nog prima och lacka den mattsvart ändå, ifall min idé inte faller väl ut. Lär få veta senare i veckan hur det blir.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a2dfd79e27d78370e716aa279889168a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9481c94f75c5b14e7e4ec607828587b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7e00c2464a869a17bad350f86123e290.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-46d467de5926cb7f2a87b9a2731fd483.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-350e11c6a9441964cc426e1ce859767f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c8786533d91b5d50cf1cbcd8ad5a6173.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-419d525c3a1ef182d54d7ba832a3ddfe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-314f1a008c6a59f0ad89c1ee6a730ec2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-064ae767f7daa3064a106782db74fb89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00d49c59e929d8a6a72190531528139e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cc40c6aeec0b9746ad3766666d7450a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d759b4f0f67bbfb7617185b8267f37d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-324d4ae227151a54a80a164a6f6462c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c258e7c7bbb4feac186572c730b66ce6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (söndag 21:33)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
Igår 09:52 · 3 285 Inlägg
#427

Riktigt fina detaljer 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang