Cadillac sedanette 1949, nu blir det Ls-motorbygge med lite tidstypisk stil.

Den tråd handlar om den Cadillac sedanette som jag hittade i Usa och vad som har hänt med den på vägen både i Usa och härhemma, diverse restaurering och annan ombyggnation. Det är ganska ovanlig bil i Sverige och Usa, det ska finnas ett par andra i detta utförande men har inte träffat på någon i norra Sverige. Jag hittade den på nätet på en amerikansk annonssida, den stod i Wheat ridge Colorado, bilen kommer ursprungligen från Texas och har gått där från 1949-2014. Det som gör den lite speciell är att den är en såkallad "milestone car" alltså en bil som på ett eller annat sätt haft en betydande påverkan på bilindustrin. Planerna har ju ändrats med tiden så efter snart 3 somrar så är siktet inställt på en någorlunda snygg Ls-motorinstallation med 4l60e automatlåda, mer info kommer snart.
  • 84 Följare
  • 50 894 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 februari
Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 februari · 3 287 Inlägg
#221

Spännande!
Sånt här gillar vi big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
3 februari · 1 081 Inlägg
#222

Cuefa skrev:
Spännande!
Sånt här gillar vi big_smile

Ja man kan verkligen ändra det mesta 🙂

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
6 februari · 1 081 Inlägg
#223

Senaste köpet var en Melling 295Hv högvolyms oljepump, hjälper upp oljetrycket lite på tomgång, finns med tre olika fjäderinställningar för bypassventilen för maxtryck, kommer dock köra originalfjäder där.  Sen är det en Melling 304s oljepickuprör för ett oljetråg till en camaro z28 med ls1(det är ett sånt tråg jag har). Sen i och med att oljepumpen sitter på vevaxeln så måste tyvärr både vattenpump och kåpan för kamdrivningen bort så det blev en packningssats från mahle.  Jag kom även på att om allt det är borta så är det lika bra att hela kamdrivningen byts, köpte en kamdrivningssats från Cloyes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-c2a407f3a3dffb47ffa26425f454adb8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-d9720fa1f339c5b53829f835a4c73401.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
N_W V8 de bästa som finns!
10 februari · 1 081 Inlägg
#224

Jag började fundera över en sak när man tittar i spridartabellen i mapparna för olika bilar, vissa motorer som tex den jag har en Lm7 5,3 den har samma värde på spridarflödet oavsett vacuumet i insuget, tittar man på andra bilar som tex en camaro med ls1 så varierar spridarflödet i mappen beroende av vacuumet i insuget.

På truckmotorerna av de här årsmodellerna så sitter det en slags vacuumklocka på insuget vid fuelrailen, den känner av vacuumet i insuget och gör så att mer bränsle returneras tillbaka till tanken när det är högt vacuum i insuget, detta för att hålla spridarflödet konstant oavsett insugstryck.

På Ls1(camaro, corvette mfl) så finns det ingen returledning av bränslet tillbaka till tanken från fuelrailen, bränslepumpen skickar bränslet till ett filter/regulator som hela tiden håller bränsletrycket i fuelrailen på 58psi, i det fallet blir det så att ju mer vacuum det är i insuget desto mer bränsle sugs det ut ur spridarna. I det fallet måste det läggas in i en spridartabell i styrdatorn så den vet om hur mycket flöde spridarna har vid olika insugstryck och kan kompensera för det.
Anledningen att jag funderade över detta är att jag kommer att byta från ett truckinsug med retur för bränslet till ett annat insug och fuel rail utan retur.

Om vi kikar på tabellerna nedan så är den översta för en camaro, där syns det att det är inlagt olika spridarflöde beroende på vacuumtryck i insuget.
Den mittersta bilden är från min styrdator idag där är spridarflödet konstant oavsett insugstryck.

Den nedersta bilden är den justerade mappen för spridarflödet som jag kommer att använda, jag har kollat på andra mappar och det skiljer ca 9,5% i spridarflöde mellan 0 och fullt vacuum så jag har lagt på 9,5% på startvärdet för mina spridare och sedan lagt det som slutvärde vid max vacuum, sen kan man interpolera fram mellanvärdena så det blir en jämn kurva.


https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-3c7e17cde057aaef50b4617e6c586eac.jpg

Senast redigerat av N_W (10 februari )

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 februari · 3 287 Inlägg
#225

Vilken vetenskap!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
10 februari · 1 081 Inlägg
#226

Cuefa skrev:
Vilken vetenskap!

Man lär sig ju eftersom men jag jobbar som dataingenjör så det här lite mer min grej än justera en förgasare. 🙂

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 februari · 3 287 Inlägg
#227

N_W skrev:

Cuefa skrev:
Vilken vetenskap!

Man lär sig ju eftersom men jag jobbar som dataingenjör så det här lite mer min grej än justera en förgasare. 🙂

Kan du göra samma sak med Mopar? 🤩
Vet att det går o locka ur rätt mycket mer effekt ur min gamla 5.2 Magnum med en ordentlig mappning ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
söndag 15:08 · 1 081 Inlägg
#228

Jag har plockat ner tanken, den var förskjuten åt vänster förut men nu har jag gjort nya fästpunkter och flyttat den 14cm åt höger. Meningen är sen att det blir nytt grövre avgassystem som kan mynna ut på vardera sidan tanken istället för den tillkrånglade dragningen  som är idag där det tar i på ett par ställen.

Tanken tömd och nerplockad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-ebe33a04b155232e71ad59370ffa385e.jpg

Här ser man en original bränslepump för en lsmotor nedsänkt i originaltanken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-94c000e21fb7c9520812108f98e690d5.jpg

I överkant på bilden ser man de ny hålen för ett av fästena som är flyttat 14cm åt höger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-0abdba443c26cdff7c2216e0551f9917.jpg

Här var det nära att fästet inte gick att få dit på det nya stället men det gick att kapa bort en del av det. Distansen som sitter där är för att få ner tanken 4cm så de anslutningar som är på den nedsänkta pumpen i tanken ska få plats mellan tanken och golvet i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-fbc3321f886b8e8997226645d1675ffd.jpg

Här i det utrymme som är mellan bladfjädern och tanken är det tänkt att ena avgassystemet ska dras. I och med tankens flytt så fick bränsleröret för påfyllning av tanken förlängas, likaså anslutningen till tankavluftningen och kabeln till nivågivaren till tankmätaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-7332af690cc4c4dbb89f9c75c60b4c94.jpg

I samma utrymme mellan bladfjädern och tanken på andra sidan dras högersidan avgassystem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/2/1341/1341-eaf95bbe2fc14ca40437a747547bd55e.jpg

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Cuefa Kungen av dagspendlande.
tisdag 09:49 · 3 287 Inlägg
#229

Just ja, Cadillac hade ju aldrig dubbla system från fabrik, nej.
Det här kommer nog bli bra!
Blir det nya ljuddämpare eller kör du vidare på de du har?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
N_W V8 de bästa som finns!
tisdag 11:49 · 1 081 Inlägg
#230

Cuefa skrev:
Just ja, Cadillac hade ju aldrig dubbla system från fabrik, nej.
Det här kommer nog bli bra!
Blir det nya ljuddämpare eller kör du vidare på de du har?

På min har de kapat ett hål i ramen så de satt dubbla system men de är för klena för nya motorn sen är de dumt dragna så det kan ta i. Det blir nog 4 nya dämpare.  Jag vill ha den lite tystare än idag 🙂

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang